Din deşerturile Australiei pe piaţa de artă pariziană

Casa de licitaţii Drouot-Montaigne din Paris a organizat pentu prima dată în emisfera nordică o vânzare de artă aborigenă contemporană, condusă de renumitul Pierre Cornette de Saint Cyr.

Piesele au fost propuse de colecţionarul elveţian Arnaud Serval, un pasionat al acestei arte, al cărui scop nu a fost atât câştigul material (Serval fiind extrem de bogat), cât punerea în valoare a acestor creaţii foarte puţin cunoscute în Europa şi mai ales în Franţa. Fiul unui cunoscut negustor de artă parizian, Serval a fost interesat de cultura aborigenă de la 19 ani. A început să viziteze Australia în 1990, petrecând anual câteva luni în deşerturile din centrul şi vestul continentului şi în regiunea Kimberley, cumpărând lucrări direct de la artişti ca Ronnie Tjampitjinpa, Clifford Possum, Barney Campbell, Timmy Payungka, Billy Stockman, Gloria Petyarre, dar şi de la alţi creatori din deşertul vestic.

Licitaţia în sine nu poate fi considerată chiar un succes, cu un procent de numai 52% dintre piese vândute şi un total de 270.000 de euro, reprezentând abia jumătate din estimarea minimă, mai ales prin comparaţie cu milioanele oferite de colecţionari în sălile newyorkeze pentru arta contemporană.

Pierre Cornette de Saint Cyr a fost ales de colecţionar pentru că este cel mai mediatizat comisar-priseur şi cel mai implicat, din punct de vedere profesional, în promovarea artei contemporane.

Armand Serval a deschis de curând, la Geneva, două mari spaţii, de 1.000 de metri pătraţi, unul destinat expunerii permanenete a unei părţi a colecţiei sale, celălalt focalizat pe „land art”. Piesele oferite spre vânzare formează numai o mică parte a colecţiilor sale de mii de opere. Multe dintre ele au fost comandate direct artiştilor cei mai importanţi, pe care el îi consideră „maeştrii” săi, cum ar fi Timmy PayungkaTjapangati sau Clifford Possum Tjapaltjarri (1932-2002). O lucrarea a acestuia din urmă a fost vândută cu 2,5 milioane de lire Galeriei Naţionale a Australiei în 2007. „De-a lungul a douăzeci de ani m-am dus să-i văd. Am împărtăşit viaţa şi universul lor timp de luni de zile, iar ei mi-au dezvăluit credinţele şi ştiinţa lor. Arta lor nu este numai contemporană, este futuristă!”, mărturisea Armand Serval.

Gulumbu Yunupingu, Stâlpi funerari

Piesele cele mai căutate la licitaţie au fost cele mai apropiate de arta tribală. Cele pe scoarţă, pictată cu motive sacre de animale şi personaje mitice, s-au vândut cu preţuri între 1.000 şi 5.000 de euro, egale sau chiar mai mari decât cele practicate în galeriile specializate.

Totemurile sau stâlpii funerari au fost adjudecaţi cu sume încă mai importante, atingând 15.000 de euro pentru un model rar cu motive abstracte, semnat de Gulumbu Yunupingu. Realizate astăzi de artişti cu scopul de a fi vândute, aceste „Hallow Logs”, trunchiuri de eucalipt golite de termite şi decorate cu picturi totemice tribale, erau folosite iniţial în riturile funerare din ţinutul Arnhem. În ele erau puse osemintele defunctului, uneori după mulţi ani de la moartea lui, înainte de a fi înhumate.

Picturile pe pânză cu acrilic sau cu ocru şi-au găsit mai greu cumpărători, mai ales cele ale căror dimensiuni atingeau trei metri în lăţime sau înălţime. Au fost preferate lucrările de mai mici dimensiuni, adjudecate la preţuri între 1.000 şi 8.000 de euro.

Cornette de Saint Cyr a declarat după licitaţie că intenţionează să repete experienţa şi să integreze pe viitor câteva picturi ale celor mai buni artişti aborigeni în marile vânzări de artă contemporană.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Victoria Anghelescu 1046 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.