”Dragostea nu e produs expirat”. ÎPS Teodosie, o Pastorală altfel

Înaltpreasfințitul Teodosie, arhiepiscopul Tomisului, vorbește în Pastorala de Crăciun despre dragoste și sacrificiu, virtuți fundamentale ale credinței. Îndeamnă la luare aminte căci ele, spune, nu sunt expirate, în pofida unei societăți care dă semne de intrare ”în descompunere”.

Grija pentru pruncii nenăscuți  și îndemnul încetării de practici barbare face din Pastorala ÎPS Teodosie motiv de controversă.

”Credincioșii medici și asistenți să stăruie cu curaj în rândul colegilor pentru încetarea practicii barbare a vărsării „pe treizeci de arginți” a sângelui nevinovat”, transmite ÎPS Teodosie.

Ӡ TEODOSIE,

prin harul lui Dumnezeu Arhiepiscop al Tomisului,

Clerului și poporului dreptcredincios din cuprinsul Arhiepiscopiei Tomisului,

Bucurie de la Domnul Întrupat iar de la noi părintească îmbrățișare!

Iubiți fii duhovnicești,

Din Duhul Sfânt și din Fecioara Maria Se naște Cel ce este Același ieri și astăzi și în veci (Evrei 13, 8). Pe „Domnul Cel preaînălțat”, Care S-a pogorât la noi din sânurile Tatălui, Îl aflăm cu emoție în Biserici.

Pruncul plânge în brațele Maicii preacurate știind că „întru ale Sale a venit dar ai Săi nu l-au primit” (Ioan 1, 11). Ni se încredințează Întreg, într-o totală renunțare la Sine, așa cum mărturisește un vechi colind românesc: „Pe Fiul în al Său nume/ Tatăl L-a trimis în lume/ Să se nască/ Şi să crească/ Să ne mântuiască”. Nimic din ceea ce cunoaștem sau vom cunoaște vreodată nu se compară cu dragostea Lui sinceră și nevinovată, dătătoare de nemurire și sfințenie. Împreună cu păstorii și magii, ne apropiem de Neprețuitul Dar iar în strigăt de biruință „Leru-i ler!” Îl chemăm prin slujitorii euharistici ai comunității.

Nașterea sfințeniei în familia creștină

Întrucât praznicul Nașterii Domnului este pe drept considerat ziua familiei creștine, se cuvine să aducem vorba și despre această profundă, însă mult lovită, strălucire a sa. Unitatea de rugăciune și ajutor cu ceilalți frați de credință începe din familie. Când vorbim de familie ne referim la rădăcina unei vieți creștine, nu păgâne. Familia cuprinde în sine Biserica și neamul în măsura în care se arată capabilă de sacrificiu pentru nașterea și educarea unei noi generații, îmbogățite în Dumnezeu .

Durabilitatea în timp a unui neam se probează numai atunci când familia este așezată în fruntea darurilor sale. Din punct de vedere teologic familia nu este numai o simplă convenție socială. Ea depășește timpul și are o semnificație deosebită în planul lui Dumnezeu pentru lumea noastră . Faptul istoric al dăinuirii Bisericii până în zilele noastre și până la sfârșitul veacurilor se datorează mai întâi purtării de grijă a lui Dumnezeu dar și înțelegerii corecte – transmise din neam în neam, începând cu primii convertiți de pe aceste meleaguri, ucenicii Sfântului Apostol Andrei – a menirii familiei. În desfășurarea istoriei vom rezista doar atât timp cât vom ține poruncile Sfintei Cununii, dintre care prima este iubirea născătoare de prunci .

Sfântul Ioan Gură de Aur subliniază acest lucru: „Unde sunt bărbat și femeie și copii întru unire de cuget și dragoste, legați cu legăturile faptei bune acolo este și Hristos în mijlocul lor – că El nu acoperișuri de aur caută, nici stâlpi strălucitori, nici marmură arătoasă, ci frumusețea sufletului și podoaba cugetului și masă plină de dreptate, încărcată de roadele milosteniei” .

În copil sălășluiește Hristos

Praznicul Nașterii Domnului ne predispune întotdeauna la căutarea binecuvântatei copilării și acest lucru nu înseamnă neapărat o nostalgie de moment. Nici o altă sărbătoare nu ne trimite mai mult decât Crăciunul spre seninul bucuriei pe care l-am putut trăi deplin doar atunci, în zorii nevinovăției. Copii frumoși, din familii smerite, ASTĂZI se înghesuie buluc să-și dea vânt pe pârtiile amintirilor noastre, în refren de colind, cu sunet de clopoței, intonând mesianic „Leru-i ler!” sub privirea îngăduitoare a Pruncului din icoană. Parcă auzim cuvintele Domnului: „Adevărat zic vouă: de nu vă veți întoarce și nu veți fi ca pruncii, nu veți intra în Împărăția Cerurilor” (Matei 18, 2-3).

De la icoana cea mai venerată a unei biserici, Maica Domnului cu Pruncul, suntem învățați să deprindem înțelepciunea întregii vieți. În Pruncul Iisus ne regăsim toți cei credincioși, treziți de chemarea unei vieți noi. La Dumnezeu totul este cu putință (Luca 18, 27) astfel încât vestea cea bună adusă de înger (Luca 2, 11) nu pălește în fața simplității în care „S-a născut Cel făr-de-nceput”. Dimpotrivă, ea anunță ziua cea neînserată a Împărăției lui Hristos, acel „ziurel de ziuă” prezent în inimile și pe buzele curate ale pruncilor colindători.

Crima lui Irod: oglinda lumii fără de Dumnezeu

Purtând în ființa lui suavă pecetea de lumină a Mântuitorului, pruncul devine Apostol credincios iar rugăciunea vieții sale cutremură străfundurile iadului: „Și Lumina luminează în întuneric și întunericul n-a cuprins-o pe ea” (Ioan 1, 5). Fiecare respirație a copilului este un colind tainic oferit sfințeniei Atotțiitorului.

Irod și sfetnicii săi nu pot accepta cu ușurință sfârșitul nopții și sunt dispuși la orice fărădelege pentru a face să înceteze colindul Vieții pe pământ. În calea lor nu stau oștiri înarmate, nici mașinării de luptă, nici tehnicieni pricepuți, ci pruncii colindători care, în ciuda odioasei vărsări de sânge și a nenumăratelor prigoniri la care sunt supuși, nu pot fi împiedicați a se înălța cu curaj în calendarul veșnic, alături de Sfinții 14.000 de Prunci, pomeniți pe 29 decembrie.

Viața și propășirea ei prin urmași este echivalată cu o amenințare la adresa așa-zisei „dezvoltări” sau „emancipări”. Tinerii sunt mai întâi rupți de rude, apoi de Biserică, pentru ca să ajungă îndoctrinați în cultul consumului de orice fel și al plăcerilor de moment. Sunt descurajați de a mai continua actul genezic prin Căsătorie, așa cum l-au primit de la strămoși, din cauza mediului nociv în care se zbate societatea fără de Dumnezeu. Uciderea de prunci a devenit un produs social, oferit și consumat, în văzul și cu complicitatea tuturor, de cei care se consideră „păzitori ai vieții”: medici, tați și mame.

Familiile cu mai mulți copii sunt considerate vulnerabile, motiv pentru care li se refuză orice ajutor. Adeseori cei cu mulți copii sunt batjocoriți, jigniți, desconsiderați. Asigurarea cu cinste a traiului zilnic și a necesarului pentru educația pruncilor în aceste familii este o mucenicie nevăzută pe care nu o mai respectă nimeni în afară de Hristos. Copiilor din familii numeroase li se refuză adeseori dreptul de a fi tratați egal cu colegii lor. Iată unde un observator obiectiv ar putea identifica adevărata scădere a societății contemporane! Iată unde se află discriminarea reală! Iată unde duce orice fel de compromis cu lumea întunericului!

Singura speranță în această situație dureroasă poate fi, dacă vrem, revenirea cu toată puterea la izvoarele Creștinismului românesc adică la descoperirea legăturii cu Cerul, pe care ne-a predat-o, în zorii etnogenezei, întâiul chemat la Apostolie.

Moștenirea Sfântului Apostol Andrei

Biserica Ortodoxă este una cu Hristos prin Duhul Sfânt . În și prin Biserică, Hristos își exercită puterea cea din veac, dând sens fiecărei ființe . Prin voința Mântuitorului (Matei 28, 19-20) Sfântul Apostol Andrei a ajuns pe aceste plaiuri punând temelie neclintită a Bisericii românești propria sa mărturie și învățătură. Ucenicii săi, dintre care amintim cu evlavie pe Mucenicii de la Dervent (un preot și trei fecioare, arși de vii), ori pe Sfinții Misionari In, Rim și Pin (înghețați în apa unui râu, prăznuiți pe 20 ianuarie), au întins spre miazănoapte năvodul misionar al „pescarului de oameni” (Luca 5, 10) schimbând vechile obiceiuri cu Legea creștină, devenită mai târziu în documente legea românească (jus valachicum) după care ne-am călăuzit până în zilele noastre.

Sub îndrumarea legii creștine, obștile gentilice păgâne, care au supraviețuit până prin secolele II-III , s-au descompus în familii-pereche, primitoare ale Sfintelor Taine. Poate fi considerat momentul cel mai inspirat al istoriei neamului nostru românesc , fiind motivul principal al nașterii noastre deopotrivă ca români și creștini dar și apărarea cea mai tare împotriva invaziilor păgâne ce au continuat…și am putea spune că încă mai continuă. Ucenicii Sfântului Andrei, preoți și credincioși anonimi, au știut să prezinte Creștinismul, nu atât în forme retorice, cât mai ales în forma sa cosmică dar și familială, exprimată cel mai bine în exemplul viețuirii lor și a copiilor lor. Colindul românesc a păstrat în formă nealterată, precum chihlimbarul, tocmai acele momente sfinte ale începutului. Colindătorul este misionarul excepțional, purtând asupra lui binecuvântarea Sfântului Andrei cu care reușește să aprindă foc nou în vatră veche. Alcătuirea obștilor în jurul Bisericii și formarea cetelor de neam, conduse de preoți, luptând și muncind pentru același scop, pe temeiul unic al Sfintelor Taine, au asigurat înveșnicirea neamului român-ortodox. Taina viețuirii noastre înseamnă eternizarea neamului în Hristos prin păzirea sfințeniei familiei și a tradiției sale creștine. Aceasta este moștenirea primită de Sfântul Apostol Andrei, primul colindător al meleagurilor noastre și întemeietorul scaunului mitropolitan al Tomisului.

Îndemn

Îndemnăm cu stăruință arhierească pe toți preoții și monahii din cuprinsul Tronului Sfântului Apostol Andrei să aprindă flacăra rugăciunii în biserici mai mult decât oricând și să descopere fiilor duhovnicești, mai ales prin pilda vieții personale: mila, dreapta judecată și credința (Matei 23, 23). Preoților și monahilor le stă în putere să pregătească generațiile noi de creștini pentru a rezista influențelor străine de duhul Evangheliei ”care amenință să ne desființeze ca neam cu propria noastră ființă” . Acordați, cinstiți slujitori bisericești, atenție sporită față de copii, tineri și de familiile creștine mult încercate. Este timpul potrivit să arătăm Domnului și nouă înșine că dragostea și frățietatea jertfelnică nu sunt „produse expirate” ale unei societăți intrate în descompunere ci lucrări ale harului dumnezeiesc pururea viu și veșnic nou. Călăuziți pe toți fiii parohiilor și mănăstirilor spre întărirea morală și materială a părinților cu mai mulți copii, îngrădind astfel cumplita cădere în deznădejde.

Dreptmăritorilor creștini din pământul apostolic al Dobrogei le adresăm cuvânt de îmbărbătare în lupta pe care o au de dus pentru a propăși în credință, nădejde și dragoste. Vă adresăm îndemnul părintesc de a vă alipi mai mult de parohiile și de preoții dumneavoastră, în ascultare și receptivitate față de chemarea acestora. Faceți cunoscute preoților dumneavoastră durerile și apăsările vieții dar și năzuințele ori ideile misionare, inițiind o comunicare vie și spornică în fapta cea bună.

Creștinii căsătoriți să cinstească sfințenia casei lor, primită de la Domnul, prin cultivarea virtuților morale și prin naștere de prunci, luând aminte la cuvintele exprimate de Sfântul Iustin Martirul și Filosoful în Apologia I, scrisă în jurul anului 150: „Noi nu expunem, adică nu abandonăm copiii…ca nu cumva vreunul dintre aceștia, nefiind luat să fie crescut de cineva, să moară și, în felul acesta să fim ucigași…Principial, nu ne căsătorim decât pentru a naște copii…”.

Credincioșii medici și asistenți să stăruie cu curaj în rândul colegilor pentru încetarea practicii barbare a vărsării „pe treizeci de arginți” a sângelui nevinovat.

Tinerilor și copiilor le oferim sfatul de a deprinde încă de mici bucuria de a fi creștini, fii adevărați ai Împărăției lui Dumnezeu și de a înțelege că ei sunt cea mai prețioasă comoară a Bisericii, pândită de mulți spre a fi prădată și risipită. Ne rugăm îngerilor păzitori și sfinților protectori să-i țină în dragostea lui Hristos și în lumina învățăturilor celor folositoare de suflet.

Îmbrățișare arhierească

Sub impresia celor spuse mai sus nu mai avem decât a vă încredința păcii lui Hristos Cel născut în peștera Betleemului cu bucurie duhovnicească dar și cu speranța că în peșterile inimilor noastre va rodi credința prin fapte bune potrivit cu învățătura Sfântului Apostol Andrei. Cu smerenie, plecăm neîncetat genunchiul, pomenindu-vă la rugăciune, în Peștera Sfântului Apostol Andrei, din localitatea Ion Corvin, consemnată de tradiție ca legăn al Creștinismului românesc, cel mai iubit loc de pelerinaj al Dobrogei.

Pentru toate sfintele sărbători și pentru trecerea în noul an de la Domnul vă îmbrățișăm cu căldură și vă binecuvântăm, dând glas cuvintelor Sfântului Ioan Hrisostom: „ De multă bucurie sunt astăzi plin, când văd doritele voastre chipuri. Nu se bucură și nu se veselesc atâta părinții cei iubitori de copii, când îi înconjoară copiii și când le fac multă plăcere cu purtările lor frumoase și cu dragostea lor, cât mă bucur și mă veselesc eu acum , când văd această adunare duhovnicească a voastră strânsă aici cu atâta bună-cuviință și cu dor înflăcărat de a auzi dumnezeieștile cuvinte, când vă văd că ați disprețuit hrana trupească și v-ați grăbit spre cea duhovnicească, arătând prin fapte cuvântul Domnului ce spune: ” .

Pentru toți rugător înaintea Domnului Întrupat,

† TEODOSIE,

Arhiepiscopul Tomisului”

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 9

29 de Comentarii

  1. He,. ”dragostea” ??? Trupească ?? Unde după vorbe ortodoxe ”in dragoste nu contează sexul ” ?? Cîtă dragoste are borfașul cănd se suie in merțan ?? Care este empatia lui devreme ce ademenește la moaște cu mîncare stricată ?? Nu are de dat socoteală chiar la nici un ”organ” pentru atîta dragoste,.. de bani..

  2. Mache Turnatorisitu se da ca scrie adanc;are mana facuta de la denunturi

  3. Turnator (Mache), corupt (supranumit Spagoveanu), escroc, pedofil (?) inclinat spre legionarism – idealul analistului de la Coti ! „Pacientul” dr. Multescu ar spune ca are un loc in salon pentru tine !!! Intrebarea mea este: cum te suporti pe tine cu astfel de preferinte, ca astea nu tin de gust ?

  4. -fara discernamint totul nu este decat fatzarnicie,trufie,

    Să nu credeţi că am venit s-aduc pacea pe pământ;
    n-am venit să aduc pacea, ci sabia.
    Căci am venit să despart pe fiu de tatăl său, pe fiică de mama.

  5. Teodosie reprezinta Opozitia in Ortodoxia romana actuala. Puterea este euro – atlantica….Teodosie are pacatele si naravurile preotesti actuale dar macar stie carte….Desigur, carte crestina, evanghelica, deci Creatie literara evreiasca, dar o stie…Si vrea sa o respecte, asta este laudabil pentruca morala din predica lui il ajuta pr om, il mai scoate din febra consumatorismului animalic de toate felurile.

  6. Una dintre problemele noastre este ca am ajuns sa fim cu totii specialisti pe net. Astfel, IPS Tudosie are un nivel de incredere mult mai ridicat decat orice cercetator. Iti da cu cadelnitza in cap si te scapa de toti drcii si de toti covizii. De fapt toti cercetatorii sunt vanduti ocultei si sunt in combinatie cu tot felul de organizatii care vor sa ne ia banii si sa ne transforme in sclavi :-). Cam astia suntem. Cam aici am ajuns.

  7. Teodosie preferă ca bebelușii să fie născuți și aruncați în tomberon, în loc să fie avortați când sunt doar niște celule vizibile la microscop.

  8. D-nul Teodosie … cum e cu corupția pe la voi in biserica din Constanta? Cat e comisionul?

  9. Atat barbati, cat si femei, avem dreptul la decizie in privinta corpului nostru. Romanii au garantat de Constitutia Romaniei dreptul la acces la sanatate si ocrotirea sanatatii. Spre urmare, orice femeie are dreptul la servicii medicale sigure pentru intrerupere sarcina. Atat in cazuri problematice de sarcina, cat si la cerere. Este dreptul lor. Sunt barbat si n-as vrea ca statul sau un cult religios sa ma oblige sa am copii daca eu nu ii doresc. Tineti minte decretul 770 din 1966! Femeile erau obligate sa faca cel putin 4 copii. Contraceptive nu existau! Biserica sau alt cult nu are ce cauta in viata privata a oamenilor!

  10. Teodosie, arhiepiscop corupt care a luat mita si a facut trafic de influenta. Despre educatia sexuala: „Nu poti sa-i dai copilului cutitul sa se joace, se va rani”. Despre avort: „Încetați practica barbară a vărsării pe treizeci de arginţi a sângelui nevinovat”. Ma intreb cat de multi oameni naivi, pentru simplul fapt ca se identifica puternic cu religia, il considera in continuare ca un exemplu de urmat. Aveti grija de ce va atasati identitatea ca o sa va ratati toata viata dar si a celor din jur. Pentru voi, va doresc sa faceti o distinctie intre un om (nu ma intereseaza cine este, ce functii are) si divinitate. Nu fiti idioti.

  11. Ce a facut Isus cu comerciantii aflati in templul Ierusalimului nu ii da lui Spagoveanu niciun hint? Cat mai e o lumanare penibila din parafina? Dar icoanele chicioase cu leduri?

  12. Asta bandit este bre :)Ce e ciudat e faptul ca nimeni din OBOR-ul romanesc nu ii poate face nimic….ciudat,ciudat.

  13. Șpagoveanu are susținere la unii habotnici din Constanța. O masă amorfa, numeric inferioara Bunei Credințe din România

  14. „numeric inferioara Bunei Credințe”

    Ce-i aia buna credinta (cu majuscule (!)), prostia unor nefericiti care se mint ca sa supravietuiasca ? Un criminal (ceausescu) si o escrocherie (biserica) se bat cap in cap la romani. Si ca sa poarte un nume, i s-a spus legionarism ! Sinuciderea disperata a unui popor care isi vede viitorul in moarte. Perfect, sa punem presedinte al acestei tari un mort, un turnator membru CC al UTC din Romania, nu al Romaniei, daca intelegeti sensul spre Putin ! Cine este conducator la Cluuuuj ? Un alt ucedizd din Romania … E plin Cluuujul de tot felul de Vasile Puscas, Ioan Rus, Vasile Dancu, betivi, curve si poporani.

  15. Cata ipocrizie. Acest Teodo-sul manipuleaza prostimea,iar Cotidianul il ajuta la prosteala.Jena ba ziare,jena autorule.De sarbatorile nasterii Domnului sa citezi un anti-crestin,jos de tot.

  16. I.P.S Teodosie e adevarata lumina a ortodixiei. Suntem convinși ca Marele Alb clocotește de ura numai când se găsește la dansul. Domnia sa a avut și are curajul sa se exprime liber, condiționat doar de către Iisus, adevăr, frumusețe și dragoste. Dumnezeu sa-l binecuvânteze zi de zi pentru tot ce gândește și face spre binele credinței, credincioșilor și tarii.
    Lacheii de serviciu au latrat mult azi, având convingerea ca au și muscat. Sărmane creaturi. Voi nu știți ca Preafiintia sa se roagă si pentru voi, fiindcă cu certitudine și voi veți avea cândva nevoie de ajutorul Fiului Ceresc și unui slujitor Al Sau care sa va arate calea, adevărul și viata.

  17. marius Ai aparut prea nesimtitule? Pangaresti credinta ipocritule. Si ce mai este ips teodosul? O spurcaciune ba, un nesimtit de mare clasa. Meri ma de te lumineaza si nu mai bea.

  18. @ Nicu…Zici ca orice persoana are dreptul la corpul sau….Oare? Cred ca acest mod de gandire e ipocrit si lipsit de responsabilitate…E valabil doar daca persoana traieste exclusiv in bula sa, in borcanul sau personal….1. Daca te mobilizeaza Johanis la Armata ca sa omori rusi NU mai au drept la corpul tau…Are dteoy la corpul tau o raketa ruseasca…2. Daca nu ai bani si faci foamea te duci in Italia si speli cururi pentru bani. O faci de placere? Daca nu speli cururi faci trotuarul si sifilis. Te trateaza Statul, ca nu ai bani de privat….3. Daca nu faci copii doar fiindca vrei sa fii liber si nederanjat, nu ai bucurii in viata….si la batranete mori la Azil pe bani sau plin de paduchi daca nu ai bani….Astia care faceti doar ce vreti voi….sunteti primii care aveti nevoie de asistenta Statului…Prin urmare prostia ca… fac ce vreau si dispun de corpul meu …e o simpla lipsa de minte.

  19. @ caca – cât ma bucur ca ai renunțat la maca. Oare n-ar fi mai nimerit sa te prezinți cu majuscule. CACA ar avea o cu totul și cu totul alta alura intelectuala și te-ar trece automat pe lista ca candidati la un Nobel ” caca” pentru descoperiri organice colonal coloniale.

  20. @marius,păcat de inteligența ta.Chiar tu ai scris inepțiile de mai sus Aproape că nu cred.Cum te poți coborâ atât de jos nic?

  21. „voi veți avea cândva nevoie de ajutorul Fiului Ceresc”

    Ai baut apa dupa caine, cum sa am nevoie de ceva inexistent ? Cat timp va mai plateste Ciolacul ?

  22. Spurcați postaci, păcatele preoților le iartă sau nu Bunul Dumnezeu, dar la voi e mai mare păcat în Ajunul Crăciunului să bârfiți și să denigrați pe arhiepiscopul Teodosie. Cel mai mare păcat în zilele noastre e nesimțirea și impertinența. Va urez Crăciun fericit!

  23. Văd că majoritatea oamenilor sunt săraci adică fără Dumnezeu! Păcat mare in Sfânta sărbătoare a Crăciunului!

  24. Nu stiu la ce iti trebuie dragostea daca Eva e pacatoasa zero.
    Hai, nu ne mai invata religie ca nu stii nimic!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.