(DOCUMENT) Care sunt urgențele „Guvernului meu”!

PNL are prevăzut în programul de guvernare câteva „măsuri urgente”, printre care se numără desecretizarea documentelor din MAI privind dosarul 10 august, OUG pe restructurarea Guvernului, abrogarea recursului compensatoriu, numirea șefilor Parchetelor.

„Situaţia politică dificilă cu care România se confruntă astăzi impune promovarea unui program de guvernare cu obiective pe termen scurt, care să pregătească reformele necesare pentru modernizarea României în spirit european. Obiectivele propuse urmăresc în principal: organizarea şi desfăşurarea corectă a alegerilor politice programate în 2020 şi reluarea dezbaterilor publice privind legile Justiţiei pentru corectarea lor în acord cu recomandările instituţiilor europene; restructurarea Guvernului şi refacerea capacităţii administrative şi a încrederii cetăţenilor în instituţiile statului prin reaşezarea structurilor de guvernare centrală şi locală pe principiile eficienţei instituţionale şi meritocraţiei administrative; tranziţia de la modelul economic actual bazat pe creşterea consumului, fără asigurarea investiţiilor necesare sustenabilităţii cheltuielilor publice, la un model economic care să stimuleze dezvoltarea economică bazată pe investiţii şi pe creşterea competitivităţii şi productivităţii, având ca obiectiv prioritar diminuarea dezechilibrelor economice”, se arată în debutul programului de guvernare.

În acest context, se propun câteva măsuri urgente

Măsuri urgente:

  • Adoptarea Ordonanței de Urgență privind restructurarea Guvernului.
  • Asigurarea condițiilor pentru buna organizare a alegerilor prezidențiale din 10 noiembrie și 24 noiembrie.
  • Nominalizarea candidatului pentru funcția de Comisar european din partea României.
  • Rectificarea Legii bugetului de stat și a Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pentru 2019.
  • Elaborarea proiectelor Legii bugetului de stat și a Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2020.
  • Organizarea examenului de rezidențiat pentru absolvenții făcultăților de medicină.
  • Pregătirea infrastructurii de transport și a sectorului energetic pentru perioada de iarnă.
  • Avizarea proiectului de Lege pentru abrogarea recursului compensatoriu și consolidarea serviciului de probațiune pentru monitorizarea condamnaților eliberați condiționat.
  • Inițierea procedurilor pentru desemnarea titularilor la conducerea parchetelor.
  • Prorogarea intrării în vigoare a prevederilor referitoarea la pensionarea magistraților de la 1 ianuarie 2020.
  • Desecretizarea documentelor din MAI necesare în ancheta privind Dosarul 10 august.
  • Adoptarea măsurilor necesare pentru a evita riscul de dezangajare a fondurilor europene și pentru soluționarea situațiilor care fac obiectul procedurilor de infringement.

„Obiective specifice:

Obiective care întăresc democrația, statul de drept, ordinea și siguranța publică

  • Organizarea și desfășurarea corectă a alegerilor prezidențiale în noiembrie 2019, a alegerilor locale și a alegerilor parlamentare din 2020;
  • Revizuirea legislaţiei din domeniul justiţiei pentru a elimina intervenţiile nocive din ultimii trei ani și pentru ca aceste acte normative să fie puse în acord cu avizele Comisiei de la Veneţia și cu rapoartele Comisiei Europene și GRECO, printr-o consultare publică a instituțiilor din domeniu, a asociațiilor de profil și a societății civile.
  • Revizuirea legislației privind regimul eliberărilor condiționate (recursul compensatoriu) și întărirea capacității instituțiilor de ordine și siguranță publică pentru prevenirea și combaterea infracționalității.

Obiective care țintesc eficientizarea activității Guvernului și a administrației publice

  • Restructurarea Guvernului prin reducerea numărului de ministere la 16 și regruparea activităților guvernamentale, desfășurate de agenții guvernamentale sau de alte autorități ale administrației publice centrale aflate în subordinea Guvernului, în cadrul noii structuri guvernamentale.
  • Creșterea eficienței administraţiei publice prin refacerea capacității administrative a instituțiilor statului și prin respectarea obligatorie a principiilor fundamentale de transparenţă, integritate, profesionalism, dedicare în serviciul misiunii publice și prin eliminarea arbitrariului politic în numirile în funcțiile publice.
  • Demararea unui amplu proces de audit al instituţiilor din sfera administraţiei publice pentru simplificarea procedurilor birocratice și pentru modernizare și digitalizarea serviciilor publice.

Obiective ale principalelor direcții de politici economice și bugetare

  • Finalizarea execuției bugetare pentru anul 2019 prin adoptarea unei rectificări bugetare care să limiteze depășirea țintei de deficit bugetar de 3% din PIB și care să asigure resursele bugetare necesare funcționării tuturor instituțiilor publice și unităților administrativ teritoriale.
  • Definitivarea proiectului Legii bugetului de stat și a proiectului Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2020 cu obiectivul încadrării în ținta de deficit bugetar de 3% din PIB.
  • Revizuirea legislației din domeniul fiscal și economic pentru corectarea măsurilor adoptate în ultimii ani cu impact negativ pentru economie: energie, telecomunicații, sectorul bancar, Pilonul 2 de pensii, eliminarea supra-accizei la carburanți, taxarea part-time, split TVA etc.
  • Îmbunătățirea performanței companiilor de stat prin aplicarea prevederilor Legii 111/2016 privind guvernanța corporativă, listarea pe piața de capital a unui pachet de acțiuni la companiile unde statul este acționar (Hidroelectrica, Aeroporturi București), concentrarea investițiilor pentru realizarea proiectelor de infrastructură energetică (BRUA, gazoductul Iași – Ungheni – Chișinău) și sprijinirea dezvoltării 5G a sectorului de telecomunicații.
  • Creșterea și accelerarea absorbției fondurilor europene prin urgentarea procedurilor pentru realizarea proiectelor majore de investiții în infrastructură, sănătate și educație și pregătirea Acordului de parteneriat cu Comisia Europeană pentru cadrul financiar european multianual 2021 – 2027.

Obiective principale de investiții publice

  • Finalizarea procedurilor și declanșarea lucrărilor de construcție pentru Autostrada Sibiu – Pitești, Autostrada de Centură a Capitalei și Drumul expres Pitești – Craiova.
  • Demararea procedurilor pentru construirea autostrăzii Tg. Mureș – Iași – Ungheni cu fonduri europene și finalizarea procedurilor pentru construirea autostrăzii Comarnic – Brașov în Parteneriat Public – Privat.
  • Finalizarea procedurilor și începerea construcției pentru spitalele regionale de la Iași, Craiova și Cluj cu fonduri europene.
  • Corelarea programelor de investiții pentru dezvoltarea comunităților locale cu programele de finanțare din fonduri nerambursabile europene în cadrul exercițiului financiar multianual 2021 – 2027″.

Programul economic, mai pe larg

Modelul economic promovat de PSD bazat pe stimularea artificială a consumului, cu un exces în anul 2017, a dus la scăderea productivităţii, lipsa investiţiilor şi temperarea abruptă a creşterii economice în 2018 şi 2019, se arată la începutul Programului de guvernare al PNL. Creşterea economică este prognozată de Comisia Europeană să încetinească la 4,0% anul acesta şi 3,7% în 2020 dacă nu va apărea vreun şoc pe plan internaţional (ipoteza unor condiţii externe stabile), contrar prognozelor oficiale ale Guvernului de 5,5%-5,7%. Avansul PIB în fiecare trimestru din perioada 2018-2019 s-a menţinut la un nivel moderat, între 4% şi 5%, comparativ cu anul 2017 când cererea de consum amplificase avansul economiei la 7,0%, consumul privat crescuse cu 10,0%, iar investiţiile abia cu 3,5%. A urmat în 2018-2019 deteriorarea structurii creşterii economice.

Prin urmare, se arată în document, politicile fiscale și bugetare trebuie să asigure îndeplinirea a trei obiective majore: să mobilizeze, prin impozite, taxe și alte venituri, resursele financiare de care statul are nevoie pentru finanțarea exercitării funcțiilor sale prevăzute prin Constituția României și legile în vigoare; să susțină un mediu de afaceri favorabil și predictibil, precum și unele procese pozitive pentru o creștere economică sustenabilă; să contribuie la realizarea stabilității economiei românești, prin atenuarea impactului nefavorabil care poate apărea în evoluția ciclurilor economice.

Nivelul și structura actuală a veniturilor și cheltuielilor bugetului consolidat nu asigură îndeplinirea corespunzătoare a funcțiilor statului, ceea ce contribuie, și pe această cale, la starea precară a infrastructurii și la calitatea serviciilor publice de educație, sănătate , cultură, de administrație și ordine publică, se spune în document.

Evaziunea fiscală și un ANAF aflat în continuă reorganizare au determinat ca România să înregistreze cea mai mare pierdere de TVA, față de potential, din Uniunea Europeană. Este exemplificativ să arătăm că Bulgaria, în condiții comparabile de cotă, încasează din TVA cu circa 3 puncte procentuale din PIB mai mult decât România, se arată în program. La dimensiunea actuală a PIB românesc, aceste 3 puncte procentuale ar însemna peste 30 de miliarde de lei, susțin liberalii. Cheltuielile bugetului consolidat sunt dominate de salarii și pensii, care au ajuns la peste 20 la sută din PIB și sunt în creștere; subfinanțarea instituțiilor statului, inclusiv a autorităților administrative locale, afectează funcționalitatea acestora, iar investițiile publice înregistrează cel mai mic ritm de realizare din ultimii 15 ani. Lipsa de predictibilitate a politicii fiscale și bugetare a devenit pentru mediul de afaceri un obstacol major în deciziile de investiții, iar unele reglementări adoptate la sfâșitul anului trecut, fără consultarea mediului de afaceri, în special în domeniul energetic, al telecomunicațiilor și în cel financiar, au condus efectiv la stoparea unor procese de investiții în curs. Limita de 3% din Produsul Intern Brut pentru deficitul bugetar, reprezentând unul dintre criteriile care trebuie respectate pentru pregătirea trecerii la Zona Euro, a fost considerată de către PSD drept o țintă de atins, indiferent de faza ciclului economic în care se află economia României. Ca atare, în perioada 2017-2018, guvernarea PSD a înregistrat deficite bugetare de 3% din PIB, deși creșterea economică a fost peste potențial. Caracterul pro ciclic al politicii fiscal și bugetare a guvernării PSD, menținut și în anul 2019, nu a făcut decât să contribuie la vulnerabilizarea economiei românești, prin accentuarea dezechilibrelor economice.

În viziunea PNL, politicile fiscale și bugetare trebuie reformate astfel încât acestea să asigure îndeplinirea celor trei obiective majore anunțate, plecând de la un sistem fiscal care se bazează pe MENȚINEREA COTEI UNICE de impozitare.
Pe termen scurt, PNL își propune: Încheierea exercițiului bugetar pe anul 2019 cu limitarea depășirii țintei de deficit bugetar de 3% din PIB; Definitivarea proiectelor de legi ale bugetului de stat și bugetului asigurărilor sociale de stat pentru 2020 cu încadrarea în ținta de deficit bugetar de 3% din PIB; Definitivarea programului de investiții cu finanțare din fondurile publice, concentrând fondurile disponibile pentru finalizarea obiectivelor de investiții aflate în curs de execuție; Revizuirea și corectarea unor acte normative, inclusiv a celor aflate în proceduri parlamentare, cu impact negativ pentru economie (OUG 114/2018 (și OUG care o modifică-19/2019, 43/2019) cu impact negativ în special în sectoarele energiei, telecomunicații, financiar și administrarea Pilonului 2 de pensii; Proiect de lege pentru anularea completă a split TVA; Proiect de lege pentru eliminarea supraimpozitării contractelor de muncă part-time; Proiect de lege pentru eliminarea supraccizei la carburanți).

Încă din acest an, liberalii susțin că încep pregătirea unor reforme structurale în domeniul fiscal și bugetar care vor contribui la o creștere economică sustenabilă pe termen mediu și lung:
1. Respectarea predictibilității politicii fiscale și bugetare. Măsurile de politică fiscală și bugetară vor fi puse în dezbatere publică, cu consultarea agenților economici și a reprezentanților societății civile; măsurile de politică fiscală și bugetară vor fi însoțite de studii de impact;
2. Restructurarea ANAF astfel încât această instituție să își exercite atribuțiile fără interferența factorului politic, să devină eficientă în combaterea evaziunii fiscale și să promoveze principiul conformării voluntare în relația cu contribuabilii; accelerarea procesului de informatizare a relației contribuabil-autoritate fiscală;
3. Întărirea cooperării cu autoritățile fiscale din celelalte state membre ale UE, cu Comisia Europeană și cu alte instituții internaționale implicate în prevenirea și reducerea evaziunii fiscale, prin consolidarea bazei de venituri și eliminarea transferului de profituri în jurisdicțiile fiscale care încurajează astfel de practici;
4. Instituirea fermă a bugetului multianual ca instrument de dimensionare și calibrare a opțiunilor de politici fiscale și bugetare, în corelare cu cadrul de programare financiară la nivelul UE. Treptat, se va asigura încadrarea deficitelor structurale în obiectivele pe termen mediu, convenite cu Comisia Europeană;
5. Programarea multianuală a invesțiilor publice, indiferent de sursa de finanțare (bugetele publice, fonduri europene, împrumuturi, participații public-private) pe baza unor criterii de prioritizare a proiectelor în funcție de relevanță (compatibilitate cu strategiile sectoriale), rezultate așteptate (impact), capacitate de realizare a proiectului în termenul prevăzut, și sustenabilitatea financiară; vom stopa practica schimbărilor frecvente de priorități și alocări de fonduri care nu fac decât să crească numărul de proiecte aflate în curs de execuție, risipa de resurse și lipsa de predictibilitate;
6. Analiza schimbărilor intervenite și a noilor provocări cu care se confruntă sectoarele finanțate din bugetele publice, pentru fundamentarea propunerilor de restructurare a instituțiilor publice pentru a fi adaptate și a face față la aceste provocări;
8. Modificarea Legii finanțelor publice, astfel încât să se asigure autonomia finaciară reală a autorităților publice locale; avem în vedere, de exemplu, ca până la 80% din redevențele obținute din exploatarea resurselor naturale, precum și impozitul pe venit în întregime să fie alocat autorităților publice locale;
9. Întărirea activității instituțiilor de control în domeniul finanțelor publice, astfel încât fiecare leu cheltuit din fondurile publice să fie în concordanță cu prevederile legii.

Conform documentului, noul model de dezvoltare economică a României trebuie să se bazeze pe libertate economică, inovare și competitivitate. ”Lipsa de viziune a guvernării PSD și politicile axate exclusiv pe termen scurt explică acumularea deficitelor și adâncirea dezechilibrelor macroeconomice care afectează sustenabilitatea creșterii economice. Deficitul comercial a atins noi recorduri, fiind estimat să ajungă la cca. 18 miliarde de euro în anul 2019. Deficitul de cont curent a atins deja 4,5% din PIB la sfârșitul anului trecut, iar în primul semestru din 2019 a crescut cu cca. 40% faţă de perioada similară din 2018”, se mai spune în document.

Sectorul energetic românesc rămâne în continuare departe de propriul potenţial şi de trendurile internaţionale, fiind profund afectat de lipsa predictibilităţii. Producţia de energie depinde în continuare, în mare măsură, de combustibilii fosili, iar indicatorii de calitate pentru reţelele din România sunt la nivel suboptimal. Este nevoie de investiţii semnificative pentru reducerea nivelului de pierderi în reţea, estimat ca fiind mult mai mare decât media statelor europene performante.

România a devenit un importator semnificativ de gaze și de electricitate, urmare a politicilor hazardate în domeniul energetic promovate de PSD în ultimii ani. Măsurile legislative dezastruoase, precum OUG 114 din 2018, au cauzat scumpiri în lanţ și au făcut ca fiecare român să plătească preţuri record pentru energia electrică și gazele naturale. Dintr-un stat aproape independent din punct de vedere energetic, România a devenit un importator net de energie electrică, la preţuri record.

Măsuri prioritare pe termen scurt în industrie sunt: Implementarea prevederilor legislației privind guvernanța corporativă la toate societățile din portofoliul Ministerului Economiei; Promovarea proiectului de realizare a ciclului integrat de producție (minereu de cupru-produs finit) în România în industria cuprului prin indentificarea unui investitor strategic pentru producerea în țară a produselor finite din cupru cu valoare adăugată mare. Acest lucru ar trebui făcut în concordanță cu dezvoltarea industriei automotive pentru a micșora importurile de produse similare din alte țări; Realizarea de parteneriate cu companii din țările NATO pentru integrarea și producția în fabricile industriei de apărare din România a diverselor tipuri de mașini de luptă, echipamente și subansamble atât pentru armata română, cât și pentru export, în așa fel încât să se întoarcă o parte din procentul de 2% din PIB alocat apărării și în industria națională; Reorganizarea Companiei Naționale ROMARM prin transformarea filialelor în societăți comerciale cu acționar unic statul român prin Ministerul Economiei și transformarea Romarm în societate comercială cu atribuții de casă de comerț exterior în vederea stimulării exporturilor.

În privința securității aprovizionării cu resurse energetice, Ministerul Economiei va susține dezvoltarea producției de energie cu emisii reduse de gaze ce produc efect de seră. De asemenea, va promova valorificarea potențialului de hidrocarburi, prin folosirea acestui potențial oferit în special de proiectele din Marea Neagră, România putând deveni un furnizor regional de securitate energetică pentru Republica Moldova și alte țări din regiunea noastră. În același timp, diversificarea surselor și a rutelor de aprovizionare cu resurse energetice, dar și creșterea și modernizarea capacităților de stocare sunt componente importante pentru securitatea energetică a țării. Creșterea capacităților de interconectare cu statele vecine este, de asemenea, o componentă importantă a securității energetice.
În ceea ce privește protecția infrastructurii critice din sectorul energetic, Ministerul Economiei va continua să susțină activ parteneriatul strategic pe care Romania îl are cu SUA și să promoveze nevoia implicării NATO și UE în gestionarea acestor obiective, inclusiv cele legate de securitatea cibernetică.

Ministerul Economiei va promova necesitatea restaurării competenței, eficienței și integrității în guvernanța sectorului energetic românesc. În ultimii ani, instituțiile și companiile de stat au fost profund politizate și deprofesionalizate, acest lucru ducând la o lipsă de eficiență în definirea viitorului sectorului energetic care încă nu are o strategie națională elaborată și adoptată, deși revizuirea acesteia a început încă din anul 2014.

Ministerul Economiei va promova necesitatea îmbunătățirii politicilor publice în domeniul eficienței energetice și a protecției consumatorilor vulnerabili de energie. În prezent, România risipește foarte multă resursă energetică, iar protecția socială a consumatorilor vulnerabili nu este nici eficientă, nici suficientă. Este nevoie ca cei care nu își pot plăti facturile la energie să fie identifcați și ajutați mai mult decât în prezent. Modul de lucru de până acum, prin care toată populația României primește indirect subvenție, trebuie să înceteze. România trebuie să încerce să aducă în dezbatere la nivelul UE problematica socială a sectorului energetic, inclusiv nevoia definirii unui concept european în privința sărăciei energetice și eventual definirea consumatorului vulnerabil la nivel european.

România are nevoie de recâștigarea încrederii investitorilor, având în vedere faptul că tranziția energetică presupune investiții de zeci de miliarde de euro în modernizarea sectorului, se arată în documentul liberalilor. Aceste investiții pot veni din utilizarea fondurilor structurale, neutilizate în prezent, de la companiile de stat dacă Guvernul oprește decapitalizarea acestora, din capital privat românesc și din atragerea de capital străin. În ultimii ani, încrederea investitorilor a fost grav afectată de politicile publice dezastruoase promovate de Guvern și chiar, uneori, de majoritatea parlamentară. Stabilitatea și predictibilitatea cadrului legislativ este esențială.

România va continua să susțină activ definirea unei politici europene comune în domeniul energetic. În acest sens, este nevoie ca numărul cazurilor de încălcare a legislației comunitare de către țara noastră să se reducă, deoarece a crescut mult în ultima perioadă din cauza unor decizii antieuropene luate de Guvern și de majoritatea parlamentară.

Pentru realizarea obiectivelor României de asigurare a securității energetice, decarbonare a sectorului și de menținere a competitivității prețurilor la energie, vom adopta măsuri și direcții de politică energetică ce vor fi aplicate în următoarele 12 luni, măsuri ce vor creea premisele ca România să rămână un furnizor de energie electrică în regiune. Ținând cont de dezvoltarea rezervelor offshore și onshore de gaze naturale, de continuarea programului nuclear și de potențialul țării în domeniul surselor regenerabile de energie, credem că producția de energie electrică va avea următoarea evoluție în anii care urmează.

În domeniul energiei vor fi luată următoarele măsuri: Înființarea unui Departament de Energie în cadrul Mnisterului Economiei care să asigure coordonarea unitară în domeniului energiei; În cadrul Departamentului de Energie va funcționa un compartiment distinct, însărcinat cu monitorizarea realizării stocurilor de iarnă, coordonarea din punctul de vedere al Departamentului a acțiunilor specifice de sezon, în așa fel încât iarna să nu pună probleme în alimentarea cu energie electrică și termică, gaze naturale și combustibil a populației; Adoptarea Strategiei Energetice și a Planului Național Integrat de Energie și Schimbări Climatice; Eliminarea, după consultarea Comisiei Europene, a prevederilor nocive pentru sectorul energetic generate de OUG 114/2018, eliminare care să permită reluarea investițiilor strategice în Marea Neagră. Această eliminare se va produce după o perioadă de tranziție stabilită în urma unui proces de consultare publică, de preferință în cursul anului 2020; Deblocarea investițiilor offshore de gaze naturale din Marea Neagră; Încurajarea utilizării gazului natural produs în România la producția de energie electrică și la crearea de produse petrochimice și chimice cu valoare adaugată mare; O analiză aprofundată a perfomanței financiare și manageriale a companiilor de stat din domeniul energetic care să conducă la depolitizarea și reprofesionalizarea acestora; Listarea pe piața de capital, în anul 2020, a unui pachet de acțiuni al companiei Hidroelelectrica deținută de stat; Definirea consumatorului vulnerabil de energie; Modificarea Legii energiei electrice, care să permită reluarea investițiilor în noi capacități de producție de energie electrică din surse cu emisii reduse de gaze ce produc efect de seră; Relansarea programului nuclear, cu o participare activă a companiilor locale, dar și din țări partenere ale României; Încurajarea reluării producției de uraniu a României împreună cu modernizarea uzinei de la Feldioara și identificarea unor soluții pentru depozitarea pe termen lung a deșeurilor radioactive; Încurajarea producției de energie electrică și termică din surse regenerabile de energie, mai ales în zonele în care nu există o congestie a operatorului de transport; Inițierea unui program național de îmbunătățire a eficienței energetice în clădirile publice și în industrie, folosind o parte din fondurile structurale alocate României în viitorul exercițiu bugetar al Uniunii Europene; Revizuirea modului de organizare a rezervei strategice la carburanți, dar și a obligațiilor de stocare la gaz natural; Creșterea performanței și a capacității de stocare pentru depozitele de gaze naturale.

Strategia Programului de guvernare pentru domeniul “Transporturi și Infrastructură” este creșterea conectivității naționale între polii de creștere economică ai României și a conectivității trans-europene pentru societate și mediul de afaceri, având că obiectiv implementarea unui sistem de transport eficient economic, sustenabil, sigur, cu impact redus asupra mediului și se referă la dezvoltarea infrastructurii de transport de-a lungul rețelei TEN-T și modernizarea și mentenanță infrastructurii de transport existente. În privința autostrăzilor, se menționează trei proiecte: Sibiu-Pitești; Tg. Mureș-Iași-Ungheni; Inel București (Ao). Autostrada Comarnic-Brașov, în lungime de 58,0 km și costuri 997,75 milioane de de euro (prețuri 2014 MPGT), se va promova că proiect pilot în PPP, prin dialog competitiv. Decizia se va lua doar dacă se va obține sprijinul Comisiei Europene și dacă IFI (Instituțiile Financiare Internaționale), Banca Mondială, BEI și BERD vor fi de acord să participe la finanțarea proiectului. (Cosmin Pam Matei)

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Ioana Radu 8516 Articole
Author

12 Comentarii

  1. Daca gvernul Orrban va trece se vor parcurge 4 etape distincte: A. Se vor anula toate masurile economice facute de PSD-ALDE care au dus la cresterea nivelului de trai din ultimii ani. B. Economia isi va reduce moatoarele si vor scadea astfel incasarile la bugetul statului. C. Se vor da masiv oameni afara, se vor creste impozitarea salariilor si pensiilor, va creste diferentiat TVA. D. Se vor imprumruta masiv alte zeci deilideiliar euro ca pe vremea lui Basescu de la FMI si Banca Mondiala. Cu alte cuvinte Romania va colapsa economic, financiar si sociale pana la disolutie.

  2. Se propun câteva măsuri urgente: ciolan cu multă cărniţă, şpăgi astronomice, vânzarea României ( ce-a mai rămas) pe doi bani jumate, pogromul asupra pensionarilor, distrugerea justiţiei ( la care a pus umărul şi pesedeaua ) şi ce-o mai vrea sifiliticul din deal…

  3. Pai , nebunii au spus ca s-a platit mult la energie electrica . Eu cred ca sunt nebuni de legat !!! Eu nu am platit mult la energie electrica , deci nu pot sa ma plang despre ce se plangeau nebunii PeNeLeului .

    Vor face si mai rau ai PeNe-Leului !

  4. Vedeti,va zisei eu ca astia vor sa taie din salarii si pensii…

  5. MIZERIA IOHANNISTA. Urgentele lui Orban Ludovik sunt „urgentele” lui Iohannis, cand inchis in nevoia „imediata” si „de indata” a folosit Constitutia Romaniei ca hartie igienica si a cautat cu tot dinadinsul sa darame democratia in Romania, fiind un atatator cu „geaca rosie” al dezordinei si nerespectarii Constitutiei cat si a hotararilor CCR.

  6. Parca mare parte din aceste puncte le realizase psd-alde! Mandolina a citit cu ochii su creierul analizand tot ce au scris pe acele hartii? A inteles despre ce este vorba? Pare ca va executa fix ce I se da de la cotroceni,aceste hartii a fost scoase pentru naivi in scop manipulator! De ce as crede ca va schimba ceva in afara de:preocuparea totala pentru alegeri cotroceni+ ce mai vin,tema „ura si violenta 10 august” cu mitingul ilegal,pentru ca e la moda Colectiv = ura si violenta masive, continuarea manevrelor(trafic de bipede contra valuta=complicitate,vezi pnl-istul cu fanmilia din maramures sau mures plus destui),taieri de drepturi(ser sa nu),controale si impuneri de mamuti/e in anumite functii(baza pdl),teroarea in cetateni intensificata,plus destule! Au timp, 19 luni de zile,pot vinde ce mai este,pot da foc si inchide tara sa nu mai intre picior de roman!

  7. „tranziţia de la modelul economic actual bazat pe creşterea consumului, fără asigurarea investiţiilor necesare sustenabilităţii cheltuielilor publice, la un model economic care să stimuleze dezvoltarea ec.”Se vede pe undeva vreo fabrica,uzina ,romanesti adica productie ?Nu.”Modelul economic” de „devoltarea economica”- lansat de pNL-incepe cu critica modelului economic al PSD bazat pe stimularea artificială a consumului.Care este „modelul lor”?”Politicile fiscale și bugetare prin impozite, taxe și alte venituri,un mediu de afaceri favorabil și predictibil,realizarea stabilității economiei românești.DECI „economicul”este de fapt fiscal”sa INTRODUCA TAXE,IMPOZITE SI ALTE VENITURI,pentru a sustine mediul de afaceri aproape eminamente STRAIN predictibilitate si sustenabilitate pt.of shoruri.UNDE ESTE CREDITAREA ECONOMIEI ROAMNESTI AUTOHTONE ? OBIECTIVE PRODCTIVE ?NICAIERI,PT.CA UE NU NE DA VOIE!!!! IN REST Rasturnarea GUV.LEGITIM decurge din faptul ca UE s-a suparat ca PSD a atentat la „echilibrele macroeconomice”si trebuie restaurata „ordinea”!IN POLITICA FISCALA UE DICTEAZA !”În prezent, România risipește foarte multă resursă energetică, modul de lucru de până acum, prin care toată populația României primește indirect subvenție, trebuie să înceteze. România trebuie să încerce să aducă în dezbatere la nivelul UE problematica socială a sectorului energetic, inclusiv nevoia definirii unui concept european în privința sărăciei energetice și eventual definirea consumatorului vulnerabil la nivel european.”DE CE „saracie enrgetica”,mai ,Ciolanis cand RO E BOGATA IN RESURSE ENERGETICE ,facem BRUA sa treaca gazele spre Ungaria si AUstria si Romanii sa se uite lung si sa fie „saraci”ca dai tu energia lui UE SI strainilor ?Asa cum ai dat si taiat padurile cu austriacul tau?DE FAPT Ob.principal al lui slugilor UE este pct.1-„democratia,statul de drept”!(PS.I.R ,recidivezi in cenzura!)

  8. ImbecilUl asta bine facut, musculos,tuns cazon si cu ocelari fumuri la ochi a fost unul dintre sutele de organe ale SRI trimmise de tradatorul Hellvig ca sa incinga spiritele in 10 Aug. 2018 in incercarea de a lua cu asalt PV. Asa ca viata lunga si fericita le dorim organelor SRI, lui Hellvig si lui Johannis dupa cat n-au fost imlicati acesti angajati ai statului in acel eveniment.

  9. Dupa ce termina mandatul, Iohannis trebuie anchetat pentru instigarea,complicitatea si chiar autoratul la actiunea din 10 august 2018, fiind o actiune de amenintare si tentativa de rasturnare a puterii de stat.Coportamentul lui iohannis este infractional si desecretizarea ev.din 10 august anul trecut analizata obiectiv si profesional demonstreaza ca tentativa d elovitura de stat prin violenta a existat.Fiind vorba de securisti instruiti cume ste cel din fotografie, pe fata caruia se citeste violenta, parerea ca a fost o demonstratie pasnica este contrazisa de lantul desfasurarii inainte -inscenarea cu diaspora- in timpul acestor manifestatii ,de probe multiple si de faptul ca de pilda comparatia cu ev.din Franta si procedeul lui Macron nu a fost condamnat,orice regim avand dr.si obligatia de a apara statul legitim.Iohannis nu stie c einseamna legitimitatea el se situeaza in partea infractionala pt.ca este un impostor,departe de principii, legi,norme democratice.M-as bucura sa apara in boxa,impreuna cu securistul din imagine si alti fartati ,legati cu catuse si in haine vargate.

  10. @ileana, Cumpanasu a postat o inregistrare in care o fata ce este obligata sa se prostitueze in Franta afirma ca un anumit partid oferea o 1000 euro pentru a gasi cate 1000 cetateni pusi pe rele care sa vina in tara pentru mitingul din 10 August. Unii care sparg betoane, adica daia rai. Din spusele lui Cumpanasu era vorba despre USR cel care a finantat afacerea. Din pacate acum Cumpanasu e blocat pe fackebook, videou-rile se deschid si dupa 1 minut se intrerup.

  11. Rectificare:o 1000 euro pentru fiecare 10 derbedei hotarati sa sparga betoane la Bucuresti.

  12. „Rectificarea Legii bugetului de stat și a Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pentru 2019.
    Elaborarea proiectelor Legii bugetului de stat și a Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2020.”

    Deci, urmeaza taieri, inghetari, impozitari, taxari de salarii si pensii. Ca doar nu sunt bani… ptr profiturile nesimtite ale multinationalelor. Ca sa aiba aia trebuie sa ia de undeva si ca deobicei se taie din veniturile celor mai saraci cetateni din UE ptr a baga in straita celor mai bogati cetateni ai UE. Nu vreau sa fiu zvonar, dar am auzit ca vor taia din bugetul invatamantului si al sanatatii… ptr care au luptat cu manie capitalista cand nu ei erau decidentii!
    Deja vu, este? Fostii PDL-isti, azi in PNL exact asta au mai facut-o odata. Ce mi-e Basescu, ce mi-e Iohannis?! Cum pot spune nesimtitii astia ca tara cu cea mai mare crestere economica din UE nu are bani ptr a sustine si majora cele mai mici salarii si pensii din UE?! Pai astia ne spun ca cu ei la guvernare saracia si mizeria ii vor manca pe romanii de rand!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.