Ion Cristoiu și România Educată: Muntele a născut un şoricel

 Ion Cristoiu ironizează proiectul România Educată readus în atenția opiniei publice de președinte după luni și luni de pauză. Gazetarul se întreabă, retoric, de unde până unde acest subiect acum, și, după ce găsește și răspunsul, concluzionează: S-a scremut Muntele şi a născut un şoricel. În cazul Afacerii România educată muntele n-a născut nici măcar un şoricel. A născut o mărgică

Iată, integral, editorialul publicat pe cristoiublog.ro:

„La capătul a ceea ce el a numit „ultima serie de consultări pentru finalizarea Proiectului «România educată»”, Klaus Iohannis a susţinut, miercuri, 7 iulie 2021, o Declaraţie de presă la Palatul Cotroceni.

Cu cîteva zile în urmă cînd Klaus Iohannis a anunţat opinia publică, printr-un Comunicat, că începînd de luni, 5 iulie 2021, va convoca la Cotroceni un lung şir de persoane şi personalităţi pentru a dezbate Proiectul România educată, am tresărit ca la auzul unei ştiri trăsnite. Proiectul România educată a fost lansat de Klaus Iohannis în 2016. Titlul era promiţător. La nivelul Preşedintelui, al celui în stare să aibă o viziune de ansamblu, pe deasupra domeniilor diferite ale societăţii, era asumat un Proiect menit să depăşească urieşeşte domeniul Educaţiei prin şcoală. Învăţămîntul postdecembrist a fost, alături de Justiţie, Păpuşa gonflabilă a tuturor regimurilor. Nu cred să fi fost nou ministru al Educaţiei Naţionale sau al Învăţămîntului care să nu fi debutat în funcţie altfel decît cu anunţarea unor măsuri care să răstoarne Şcoala cu fundu-n sus. Unii au avansat o nouă Lege a Învăţămîntului. Alţii, mai modeşti, şi-au asumat modificări ale Legii Învăţămîntului.

Toţi au modificat ţinerea Bacalaureatului.

Titlul România educată lăsa impresia unui Proiect care depăşeşte competenţa unui nou ministru al Învăţămîntului. Socotind că era asumat de Preşedinte şi nu de ministrul Învăţămîntului, Proiectul România educată a stîrnit un interes semnificativ la nivel naţional. Se presupunea că era vorba de un Proiect vizînd Educarea României şi nu doar Educarea elevilor. Postdecembrismul a adus cu sine alte voturi decît cartea, cultura, şcoala, educaţia. S-a cerut mult timp o amplă acţiune la nivel naţional de educare a tuturor românilor şi nu doar a elevilor. Pot fi luate măsuri geniale în domeniul şcolii. Pot fi aruncate în foc milioane de euro pentru sporirea bazei naţionale a şcolii. Pot fi plătite regeşte cadrele didactice din toată ţara, cîtă vreme s-a dovedit că învăţătura Ai carte, ai parte, nu mai e valabilă, idealurile rîvnite de copii încă de mici fiind cele ale banului, ale bogăţiei, nu putem vorbi de o Românie educată. Am avut cu ani în urmă o întîlnire cu copii la Grădiniţa din Găgeşti. Am folosit prilejul oferit de dăruirea de către mine a unei imprimante moderne pentru a sta de vorbă cu copii din sat, răspunzîndu-le la întrebări şi punîndu-le întrebări. La întrebarea Ce-aţi vrea să vă faceţi în viaţă? toţi mi-au răspuns că vor să ajungă oameni bogaţi. Interesîndu-mă de ce fac după ce se întorc acasă de la şcoală, mai toţi mi-au spus că-i ajută pe părinţi la treburile din gospodărie şi de la cîmp. Nu-i exclus ca, urmare a banilor veniţi prin PNRR, o grădiniţă, precum cea din Găgeşti, să beneficieze de o dotare materială de excepţie. Nu-i exclus ca educatorilor să li se tripleze salariul. Schimbă asta cu ceva visul copiilor de a ajunge oameni bogaţi?

România educată în stil Iohannis

Fireşte că nu.

Vor putea copiii, întorşi acasă de la şcoală, să citească o carte?

Fireşte că nu.

România nu poate fi educată cîtă vreme societăţii – copiilor, părinţilor – li se oferă drept idealuri de atins bogătaşii, sportivii, starletele analfabete, într-un cuvînt cei care au bani şi ţin să arate asta.

Să luăm de exemplu o fetiţă de la ţară.

Vrea să-şi depăşească modesta condiţie cînd va fi mare. Ce-i spune maică-sa cînd vine vorba de reuşita în viaţă? Să înveţe carte? Să citească? Să fie conştiincioasă la şcoală? La ce i-ar ajuta să înveţe carte? Societatea postdecembristă i-a demonstrat mamei că învăţarea de carte nu-i ajută cu nimic fetiţei. Dacă se face top model, starletă, politiciană, îşi schimbă viaţa în bine. Dacă învaţă ajunge profesoară. Se poate compara o profesoară cu o starletă?

Cînd Klaus Iohannis a trecut la explicarea conceptului am înţeles că titlul e o şmecherie electorală. Proiectul nu viza măsuri la nivel naţional pentru educarea României, ci alcătuirea unei noi Legi a Învăţămîntului. Dar chiar şi redusă la elaborarea unei Legi pentru care era nevoie de un ministru şi nu de un preşedinte, Proiectul a zăcut prin sertarele de la Cotroceni. Din cînd în cînd cîte un consilier îi amintea lui Klaus Iohannis de Proiect şi atunci românii se pomeneau cu menţionarea României educate într-un discurs de la Cotroceni.

Ce l-a apucat pe Klaus Iohannis de a scos de prin sertare zilele acestea Proiectul România educată?

Gîndul că încheie şi al doilea mandat şi n-a dus pînă la capăt nici un proiect prezidenţial?

Nici vorbă.

Prin PNRR România a cerut bani de la Bruxelles şi pentru Proiectul România educată.

Numai că acest Proiect era uitat prin sertare.

Ca să ne dea banii, Bruxellesul a cerut mai mult decît menţionarea Proiectului în discursurile lui Klaus Iohannis.

Şi atunci, Klaus Iohannis s-a grăbit să arate Bruxellesului că se justifică banii ceruţi. A încropit rapid consultările de la Cotroceni. A impus Coaliţiei de guvernare asumarea unui Memorandum prin care se vor transpune în practică măsurile anunţate în cadrul Proiectului.

Lectura acestor măsuri stupefiază. Sînt măsuri ce ţin de o nouă Lege a Învăţămîntului.

În discursul de miercuri, Klaus Iohannis a anunţat că aceste măsuri sînt rodul consultărilor a nu mai puţin de 10.000 de persoane şi a implicării a peste 150 de organizaţii.

Dumnezeule!

Un Proiect la care s-a lucrat cinci ani.

Un Proiect „ce se bazează pe cea mai amplă consultare naţională în domeniul educaţiei”.

Un Proiect prin care se schimbă iar (a suta oară în postdecembrism) ţinerea Bacalaureatului.

S-a scremut Muntele şi a născut un şoricel.

În cazul Afacerii România educată muntele n-a născut nici măcar un şoricel.

A născut o mărgică.”

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 13
Author

4 Comentarii

  1. Un proiect bun, ca va ajuta colonistii ce vor repopula România pe viitor probabil.

    Daca prabusirea macro-economica continua, cresele nu vor mai folosi la mare lucru.Dezindustrializarea va duce la depopulare naturala.

    Cati romani tineri vor mai fi prin Romănia, peste 10 ani, pentru ca proiectul sa aiba si o utilitate?Si ca sa plateasca si datoriile guvernelor peneliste.

    Nu multi.

    Marele sociolog ne arata gradul de scolareala, era un tabel cu date interesante.

    Bun, intrebarea legitima, ce trebuie pusa, este daca in gemeral vorbind, se mai justifica scoala cu forta.Banii par aruncati.

    Pe piata externa se cer muncitori culegatori si ingrijitori.Pentru asta nu-ti trebuie liceu sau facultate subventionate, si poate nici 8 clase.Scrisul si cititulse invata in primele clase.

    Si daca nu-ti place la scoala sau nu poti sa inveti, de ce sa fii fortat sa mergi ?

    Orientarea de driapta presupune si o eficientizare.

    Nu toata lumea trebuie sa termine 12 clase si de cele mai multe ori se demonstreaza ca, oricum, in mod real, nu multi pot face asta.

    Sa fie incurajati sa mearga la scoala cei care vor si pot.E vorba si de costuri pana la urma.Facultatea sa fie cu bursa sau cu plata, fara subventii, iar liceul sa genereze oameni pregatiti pentru viata.

    Invatamantul intr-un regim de driapta are alte obiective insa.

    Scopul nu este sa avem toti diploma de bac, pentru ca pana la urma creierele evolueaza diferit.

    Deci mai putina pomana si mai multe stimulente pentru cei care pot si merita.Ca d-aia suntem unde suntem.

    Multi dintre aia cu 5 si 6 pe linie populeaza institutii, pentru ca au fost trecuti clasa, la un moment dat, din pix.

  2. Plăvanul Kondukator iEdukator a „urmărit cu atenție” și apoi a purces la ultimul MEU serial de konsultări pentru finalizarea Projektului, și a prezentat populimii realizărili sale (mărgika). Analfabetu’ oltean Ceaușescu ar fi invidios!
    Maestrul Cristoiu a dat aici exemplul unei fete de la sat, și a concluzionat că nu ar putea ajunge profesoară, fiindcă la moldo-vlahi valorili soțiale e altili. Io crez că exemplul fetelor de la sat din Dosarul „Caracăl” e cel mai potrivit.

  3. Nu apare domnu asa mokka pe sticla, vorbeste de banii, alocam, facem , dregem, ne dregem, si apoi ioc, si multa tacere

  4. 4 mld. eu pt. scoli noi
    vin din UE, restul noi…
    ___________________
    proiect în dezbatere
    10%DIN P. I. B.
    (4%investitii)
    pt trecerea de la ed funcțională la ed morala.
    scop:dezvoltarea armonioasa a individului (împlinit ca ființă, înțelegere funcționala, acces la creația științifica și artistica)
    3 ANI PREGATITORI. studiu limbaje prin joc
    12 ANI OBLIGATORII
    1 EDUCATOR-10 ELEVI
    PRINCIPIU:înțelegerea fenomenelor nu memorare mecanica
    MATERII:
    LIMBAJE:matern, străin, vizual, muzical, corporal
    STIINTE:mate, fizica, geografie, chimie, biologie
    ISTORII:naționala, universala, arte vizuale, arte spectacol, religiilor
    SPORTURI:atletism, echipa, lupte, înot, optionale
    DIN ANUL5:se introduc materii opționale funcție de profil
    TESTARE:(fara note) națională trimestriala
    LICEE URBANE SPECIALIZATE(asigurare transport) asigura pregătire medie
    RECUPERARI:în vacante
    PROFESORI SPECIALIZATI+ARTIȘTI CU JUMĂTATE DE NORMA
    BAC:7 materii
    SCOLI NOI DOTATE
    CL. 1-6 dimineața
    CL. 7-12 după masa
    FINANTARE:
    6% lege
    4% eradicarea coruptiei(min. 13%din PIB)
    MANUALE adaptate
    Scopului
    PROFESORII VOR DEZVOLTA SISTEMUL
    „o societate postmoderna își pune aceasta problema”
    prof dr arh M. C DONICI
    20 ani elev
    30 ani PROF

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.