Legendara Viorica Cortez, „Carmen a secolului XX”, în recital la Londra

Institutul Cultural Român de la Londra sărbătoreşte Ziua Naţională a României pe data de 3 decembrie, cu un recital extraordinar susţinut de mezzo-soprana Viorica Cortez, unul dintre numele cele mai sonore ale solisticii internaţionale, în acompaniamentul pianistei Alina Pavalache. Recitalul include lieduri de George Enescu, Henry Purcell, Ottorino Respighi, Franz Liszt, Franz Schubert sau Achim Stoia, printre alţii.

Evenimentul reprezintă punctul culminant al recitalurilor organizate de-a lungul anului 2015 în cadrul Seriei Concertelor Enescu, program anual organizat de ICR Londra şi Societatea Enescu din Marea Britanie, şi este realizat împreună cu Ambasada României la Londra. De-a lungul timpului, recitalurile lunii decembrie au fost susţinute de mari nume ale operei româneşti şi internaţionale: Nelly Miricioiu (2008), Leontina Văduva (2009), Elena Moşuc (2010), Alexandra Coman (2011), Ruxandra Donose (2012), Anita Hartig (2013) şi Teodora Gheorghiu (2014).

În cartea sa, Cortez, Marius Constantinescu scria: „Pentru cei care nu pot trăi fără etichete, Viorica Cortez este «Carmen a secolului». Pentru cei care au văzut-o pe scenă, în anii de glorie, este mezzo-soprana magnetică, scăpărătoare, care fascina privirea cu frumuseţea şi dezmierda urechile cu vocea. Pentru străini, este mezzo-soprana din România care şi-a dorit să fie mai bună decât ei. Şi a fost”.

Vocea inconfundabilă, temperamentul scenic, vastitatea repertoriului de operă şi vocal-simfonic conturează cariera unică a mezzo-sopranei Viorica Cortez, desfăşurată pe absolut toate marile scene ale lumii. Renumitul critic Sergio Segalini a numit-o „Diva assoluta”, iar în anii ’70, critica internaţională o saluta pe „Carmen a secolului” pe prima pagină a ziarelor.

Cariera internaţională a Vioricăi Cortez a început în anul 1964, după câştigarea Marelui Premiu de la Toulouse. Imediat după aceea au urmat Marile Premii în concursurile Kathleen Ferrier din Olanda (1965) şi George Enescu din Bucureşti (1967). Toulouse a reprezentat o serie de rapide debuturi succesive în roluri precum Dalila, Carmen, Amnneris, Eboli, Charlotte şi Azucena, pilonii principali ai carierei sale ulterioare. Cele mai mari teatre ale lumii precum Metropolitan Opera din New York, Teatro Alla Scala din Milano, Gran Teatre del Liceo din Barcelona, Staatsoper din Viena sau Opera Garnier din Paris au primit-o cu braţele deschise pentru a cânta alături de mari artişti ai momentului: Franco Corelli, Carlo Bergonzi, Luciano Pavarotti, Placido Domingo, Monserrat Caballé şi mulţi, mulţi alţii.

În lucrarea de referinţă „Répertoire Opera” se scrie: „De îndată ce rolul Carmen i-a fost încredinţat la Covent Garden, s-a făcut auzită una dintre cele mai mari şi mai frumoase voci de mezzo-soprană din a doua jumătate a secolului XX”.

Daily Telegraph din Londra îşi intitula un reportaj special “Cortez Miraculous”, iar ziarul Evening News scria, pe 29 noiembrie 1968: „Carmen to life – that’s Viorica”.

Paralel cu apariţiile pe scenele de operă, mezzo-soprana a susţinut permanent o bogată activitate concertistică, cu un repertoriu extrem de vast, prezentat în săli prestigioase precum Royal Albert Hall din Londra, Scala din Milano sau Carnegie Hall din New York. Încă foarte activă, Viorica Cortez este Preşedinta Societăţii „George Enescu” din Paris şi, din anul 2014, Preşedinta juriului Concursului Internaţional de Artă Vocală „George Enescu” de la Paris, fondat împreună cu soprana Leontina Văduva şi pianista Alina Pavalache. Tot împreună cu Alina Pavalache, Viorica Cortez a prezentat ciclul complet de opere enesciene pentru pian şi voce în întreaga lume.

După debutul său cu Filarmonica din Iaşi, pianista Alina Pavalache a susţinut recitaluri pe cele mai importante scene muzicale din România, alături de Orchestrele Filarmonice din Bucureşti, Braşov, Cluj şi Timişoara, precum şi de Orchestra Radio-Televiziunii Române. Pianista locuieşte la Paris din 1990, unde şi-a continuat cariera de succes. A fost invitată să susţină recitaluri în toată Europa şi este profesor la Conservatorul Rus „Sergei Rachmaninov” din Paris. Începând cu 2006, ea este directoarea artistică a Întâlnirilor muzicale de la Magnoac (Hautes-Pyrénées).

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.