Legile educației: Cum se modifică examenele naționale

Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a anunţat, luni, că, prin noile legi ale Educaţiei, se propune ca examenul de Bacalaureat să se plieze pe fiecare profil, urmând să se introducă o probă complementară care vizează competenţe de bază.

„Examenul de Bacalaureat se pliază pe fiecare profil. Vom avea Bacul tehnologic pe care liceele tehnologice îl propun şi îl aşteaptă de multă vreme. Rămânem cu două probe de competenţe lingvistice, limbă străină I, limbă străină II, tocmai pentru a creşte potenţialul de angajare şi adecvare a absolvenţilor pentru societatea viitorului, cele două probe la nivelul de competenţă diferită, în funcţie de câtă limbă străină s-a studiat pe parcursul orelor de liceu sau de gimnaziu”, a explicat ministrul Educaţiei, într-o conferinţă de presă.

Ea a adăugat că, pe lângă forma actuală a examenului de Bacalaureat, va exista o probă complementară care vizează competenţe de bază.

„Pentru profilul uman va fi la matematică sau la ştiinţe ale naturii, pentru profilul real – o probă la alegere pentru disciplinele socio-umane: istorie, logică, filosofie, psihologie. Notarea, este vorba de competenţe de bază, nu avansate, se va face pe sistem admis – respins”, a menţionat Deca.

Potrivit acesteia, în sesiunile de vară – toamnă, elevii vor avea mai puţine discipline de examen, pentru că probele de competenţe lingvistice pentru limba I, limba II, probele de competenţe digitale, proba de competenţă complementară se vor putea da în timpul anului şcolar.

Ligia Deca a declarat că evaluarea naţională va rămâne în forma actuală, în noile legi ale educaţiei, liceele putând organiza, dacă doresc, concursuri de admitere la profilurile unde există concurenţă dovedită în ultimii ani.

„Evaluarea naţională rămâne în formula de acum – probe scrise la matematică, limba şi literatura română şi limba maternă pentru cei care îl urmează în această formă. Se introduce ideea de concurs de admitere la profilurile liceelor unde există concurenţă dovedită în ultimii ani dacă liceele vor să scoată aceste locuri prin concurs. Pentru acele profiluri pe care le doresc scoase la concurs liceele pot alege două probe pliate pe profil. De exemplu, pentru chimie-biologie pot alege chimia şi biologia în aşa fel încât să poată selecta dedicat pentru potrivirea cu profilul respectiv”, a precizat Ligia Deca, într-o conferinţă de presă în care a prezentat proiectele noilor legi ale educaţiei.

A explicat că pentru 60% din locurile de pe profilurile vizate se poate da concurs, 40% din locuri rămânând în repartizare computerizată.

„Din aceste 40%, prioritate pe 10% dintre acestea vor avea elevii cu cerinţe educaţionale speciale sau elevii de etnie rromă”, a adăugat ministrul Educaţiei.

Ligia Deca a arătat că subiectele vor fi standardizate, unice şi elaborate de Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în conformitate cu programele la nivel gimnazial cu un grad de dificultate adecvat competiţiei, respectiv mai degrabă pentru selecţie decât în forma de examen sumativ pe care o are evaluarea naţională.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Author

10 Comentarii

  1. „probele de competenţe digitale” (???) – opriti aceste aberatii ! dar’matzio pa scl av eta satanei pusa „pa post”!

  2. Tanti din poza are vreo legătură cu învățământul? La conferința de presa nu putea rosti o propoziție întreaga fără sa citească de pe hartii/laptop. Bine ca l-au câștigat pe sindicalistul Croitoru ca legea sa treacă ca unsa. Cui ii mai pasa? Tinerii, oricum, pleacă din tara încă din liceu, sa nu mai beneficieze de aberațiile lor de legi ale educației.

  3. un mesaj in care se vorbea de istoria invatamantului. La inceput elevii trebuiau sa afle cate fructe a cules un taran daca dintr-un mar au fost 5 si dintr-un par 3…apoi evoluand invatamantul era suficient sa deseneze fructele, iar acum trebuie doar sa puna degetul pe desenul care reprezinta un mar si o para…cam asa va fi si ceea ce vor sti sa rezolve si elevii in viitor, poate la fel de mult ca si ministrul invatamantului care de o viata n-a facut decat plecatiuni la Cotroceni ca si in momentul depunerii juramantului. Dupa cum se stie daca nu profesezi un numar de ani, iti pierzi capacitatile profesionale, cum aceasta doamna n-a profesat niciodata nici la nivel de inginer, dar ca dascal, cum poate sa pretinda ca are cunostinte si capacitate de intelegere a unei programe scolare nu de elaborare a unei legi. Instinctul uman nu-i stiintific, deci nu se poate baza pe el decat in casa sau la traversat strada…

  4. Nu mai chinuiti copii cu examenele. Desfiintati-le, mariti vacantele.
    Axati-va pe competentele digitale: invatati-i sa bata darabana cu degetele pe pupitru. Asa se face scoala moderna.

  5. @circula pe net
    Nu cred ca vechii nostri dascali erau atat de prosti. Chestia cu merele din mar si din par era o capcana, ca sa-i invete pe loaze ca trebuie sa faca operatiile doar cu acelasi fruct.
    Eu am vazut manuale vechi de fizica din perioada interbelica si erau intr-adevar extrem de generaliste. Contineau doar principii de baza din mecanica si fluide.

  6. „Rămânem cu două probe de competenţe lingvistice, limbă străină I, limbă străină II, tocmai pentru a creşte potenţialul de angajare şi adecvare a absolvenţilor pentru societatea viitorului.”

    Eu zic că elevii trebuie să învețe vreo 20 de limbi străine, căci nu se știe cine le va fi stăpân. Și trebuie să le lustruiască fundul în limba fiecăruia. Așa pregătim generațiile, numai bune de a le exporta la cules de sparanghel.
    Limba română pot s-o scoată din programă, oricum la cât de prost se vorbește/scrie, îi fac un bine marginalizând-o.

  7. Mai trebuie bac de trecerea Dunării? Daca se face pod la Brăila la tanti Elvira mai trebuie bac? La sparanghel nu-ti trebuie carte!

  8. Examenul de Bacalaureat a fost și ar trebui să fie un examen de Maturitate! Adică să dovedească acumularea unui anumit număr de cunoștințe, să facă dovada atingerii unui nivel de gândire și să dea dreptul accesului la studii superioare. Nu este corect să-i spui tot Bacalaureat la examene de niveluri diferite cu care unii să aibă acces la ceva pentru care altul a muncit din greu. Că dacă Universitatea din zile noastre ar fi pe principiul interbelic te înscrii, fiindcă “Intră cine vrea și rămâne cine poate” ( Medicina și Politehnica nu intra aici), ar mai merge, dar învățământul este atăt de degradat din punct de vedere profesoral încât este nevoie de un filtru național.

  9. Daca suplinitorul de la tara a hotarit, consiliera lui habarnista trebuie sa fie de acord! Umanistii, ca sa vezi, dau la matematica, iar cei de la real dau la logica sau filozofie! Si la Limba si Literatura Romana cine da? Asta iese cand doi analfabeti fac legile educatiei!!!!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.