Marea eliberare: Tudorel Toader îl „închide” pe Augustin Lazăr

Războiul pasării responsabilității în cazul legii recursului compensatoriu continuă. Ministrul Justiției Tudorel Toader se apără în cazul acestei legi în urma căreia au fost eliberați sute de deținuți, precizând că plenul CSM a avizat favorabil, în noiembrie 2016, proiectul de lege, iar din componența plenului a făcut parte și Augustin Lazăr, procurorul general.

„Din nou despre recursul compensatoriu ! 1. Reamintim faptul că studiul de impact se face în procedura de elaborare și adoptare a legii ! Din momentul intrării în vigoare prevederile legii se pun în aplicare !
2. Reamintim și faptul că prin Hotărârea nr. 1533 din 29.XI.2016, plenul CSM a avizat favorabil proiectul de lege, considerând că, „în principiu, măsura compensatorie propusă nu ar trebui să devină incidentă doar pentru calculul pedepsei ce poate fi considerată executată în vederea acordării liberării condiționate. În opinia Plenului, compensația pentru persoanele care execută pedepse privative de libertate în condiții de supraaglomerare severă devine efectivă doar dacă măsura propusă de proiectul de act normativ vizează considerarea ca executate efectiv a celor 3 zile din pedeapsa aplicată, pentru fiecare perioadă de 30 zile executate în spațiul necorespunzător”.
3. Mai reamintim și faptul că actualul procuror general al PÎCCJ făcea parte din componența plenului CSM, emitent al respectivului aviz favorabil, deși astăzi ne vorbește despre lipsa studiului de impact!
„, a scris, vineri dimineață, pe pagina sa de Facebook, Toader.

Ce a spus Lazăr

Reacția ministrului a venit după ce procurorul general al României, Augustin Lazăr, a declarat, joi, referitor la posibilitatea creşterii infracţionalităţii, după intrarea în vigoare a recursului comensatoriu, că fiecare modificare legislativă necesită un studiu de impact, precizând că ar vrea să ştie dacă acest lucru s-a întâmplat.

„Ministerul public a avertizat încă de la începutul anului că toate modificările legislative trebuie făcute pe bază unui studiu de impact. Se confirmă încă o dată nevoia unui studiu de impact pentru fiecare modificare legislativă. Am vrea să ştim şi noi ce studii s-au făcut pentru a putea comenta rezultatele”, a declarat Lazăr, la intrarea în sediul Consiliului Superior al Magistraturii (CSM).

Întrebat dacă Legea recursului comensatoriu a fost o măsură precipitată, Lazăr a precizat: „Nu pot să vă spun”.

Joia trecută a intrat în vigoare legea 169/2017 privind recursul compensatoriu referitor la eliberările din penitenciare pentru condiţii necorespunzătoare.

Legea prevede că deţinuţii care au stat în condiţii improprii beneficiază de şase zile libere la fiecare 30 de zile executate.

Ministrul Justiţiei, Tudorel Toader, anunţat că joia trecută, în prima zi în care legea recursului compensatoriu a intrat în vigoare, au fost eliberaţi 529 de deţinuţi.

„Tot prin adăugarea celor șase zile, în cursul zilei de ieri, au dobândit vocație la liberarea condiționată 3.349 de deținuți. Deci, li s-a împlinit fracția prin ce au executat efectiv și prin ce se consideră efectiv executat de lege prin adăugarea celor șase zile la fiecare 30 de zile executate”, a mai declarat ministrul Justitiei atunci.

Ce zice CSM

Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) a susținut miercuri că a dat în anul 2016 un aviz favorabil, cu observații, proiectului de lege privind recursul compensatoriu de care beneficiază deținuții, însă consideră că efectele generate de Legea nr.169/2017 nu pot fi raportate la acel aviz emis în faza de proiect.

CSM a precizat că a emis o hotărâre pe 29 noiembrie 2016 prin care a avizat favorabil cu observații proiectul Legii nr.169/2017 pentru modificarea și completarea Legii nr.254/2013 privind executarea pedepselor și a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal.

În cuprinsul observațiilor care au însoțit acest aviz consultativ, Plenul Consiliului a apreciat că: „de principiu, măsura compensatorie propusă de art.1 pct.2 din proiectul de lege nu ar trebui să devină incidentă doar pentru calculul pedepsei ce poate fi considerată executată în vederea acordării liberării condiționate”.

În opinia Plenului CSM, „compensația pentru persoanele care execută pedepse privative de libertate în condiții de supraaglomerare severă devine efectivă doar dacă măsura propusă de proiectul de act normativ vizează considerarea ca executate efectiv a celor 3 zile din pedeapsa aplicată pentru fiecare perioadă de 30 de zile executate în spațiul necorespunzător”.

„Observația Plenului Consiliului Superior al Magistraturii privind modul cum trebuie reglementate și înțelese cele 3 zile acordate compensatoriu a fost formulată cu titlu de recomandare de principiu, prin raportare la scopul concret vizat de legiuitor la acel moment, simpla luare în considerare a celor 3 zile doar la determinarea fracției ce conferă vocație la liberarea condiționată nefiind de natură a atinge finalitatea urmărită de inițiator. Studiile de impact ale unui act normativ trebuie realizate de către inițiatorul legii, ele fundamentând necesitatea sau oportunitatea declanșării procedurii de adoptare a actului normativ respectiv. Modificările aduse proiectului de lege au intervenit în procedura de legiferare ce s-a derulat în Parlament ulterior avizului acordat de CSM, fiind expresia atributului exclusiv de legiferare al puterii legiuitoare”, spune CSM.

CSM mai arată că avizul său a fost unul consultativ, exprimat exclusiv pe marginea textelor de lege modificatoare înaintate de către inițiator spre analiză și avizare, astfel că efectele concrete generate de Legea nr.169/2017 nu pot fi raportate la avizul consultativ emis de Consiliu în faza de proiect.

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Ioana Radu 8518 Articole
Author

11 Comentarii

  1. Frate a verificat cineva care e IQ-ul frumosilor din CSM? In cazul asta au dat aviz favorabil pt ca era un proiect initiat de guvernul Ciolos care era de-al rezistentilor. Si acum se apara sustinand ca „avizul e consultativ”. Hai nu zau? Pai si avizul negativ dat pe legile justitiei nu e tot ” consultativ”? Mai ales ca l-ati dat chiar pe propriile propuneri. E de rasul curcilor acest CSM. Trebuie facut ceva cu componenta sa pentru ca a devenit o echipa de clovni nu de oameni ai legii. Si, probabil ar trebui facut ceva si cu competenta membrilor CSM care mai mult nu e. Cam cat de prosti pot fi incat sa ne spuna intr-o parte ca avizul lor e consultativ (ceea ce e f bine si corect) iar in alta parte dau aviz negativ (tot consultativ) chiar pe propriiile propuneri!!! Noapte mintii! Nu mai avem nevoie de clovni la circ. Avem in CSM. Poate nu ar fi rau sa luam in calcul sa nu mai dea nici un fel de aviz daca avizele lor sunt atat de ” partinice”!!

  2. CASM+Lazar=LIMBIȘTI. Atât. Dacă i-ar verifica cineva la pricepere și la moralitate, nici gunoieri nu i-ar putea angaja.

  3. Ce conteaza ce a spus X sau Y? Avizul CSM este doar unul consultataiv. In Romania, ca oriunde in lume, legile sunt facute de Guvern si votate (eventual, modificate) in Parlament! Si cu asta, basta!! Nu ne intereseaza si nu conteaza parerile lui Lazar!!

    • @Grig : Iti doresc sa te ,,colinde” de sarbatori , cat mai multi din cei care au beneficiat de prevederile acestei legi facuta de Guvern si votata de Parlament si de care vad ca esti foarte entuziasmat ! Nu te intereseaza parerile lui Lazar ? Foarte bine ! Sa nu plangi cand te vor lasa ,, victimile ”conditiilor rele de detentie in chiloti sau cu capul spart pe marginea drumului ! P.S. S-ar putea sa ai dreptate sa nu te intereseze ! La Tiraspol se ajunge mai greu !

  4. evident ca tulburarile CSM, ICCJ, DNA si porcuroului geenral sint de alta natura si nicidecum legate de legi, continutul si urmarile acestora. ei au o tema: toti uniti in jurul celui care i-a numit pentru ca s-au obisnuit sa fie dumnezei. sincer, nu cred ca parlamentul va apuca sa voteze aceste legi iar daca totusi asta se va face, iohannis le va returna categoric cu comentarii de repetent. este o schema care functioneaza in justitie si un filon otravit care o are la baza pe macovei, aceasta piaza rea pentru romani si Romania, se continua cu kovesi si csm si procurorul general plus iccj. nivelul de putere atins de acesta este dincolo de bunul simt, de normele generale care fundamenteaza o societate. toate astea s-au facut cu un scop. ceea ce vedem acum la toti cei care se pronunta in dispretul bunului simt este zbaterea pentru o cauza straina de mediul lor de munca, de norme de drept, de justitie. sint purtatorii de vorbe ai celor care ii stapinesc. remarcile lui Toader darima toate delcaratiile lor, explicindu-le ca celor mai ignoranti studenti cum sta si cum devine treaba. toti guralivii astia au jucat un rol cu care acum , peste noapte si subit, nu mai sint de acord. acest comportament scoate in evidenta faptul ca miza, pentru cei enumerati mai sus, este cu totul alta . vai de tara in care unul ca lazar este procuror general, kovesi sef dna si iohannis presedinte!

  5. Din pacate procuratura,CSM sunt populate si conduse de oameni foarte foarte slab pregatiti profesional!
    Au ajuns atit de jos si josnici!
    Trebuie facuta mare curatenie si populate aceste institutii cu persoane pregatite profesional si moral!

  6. In comparatie cu Toader lazar este la nivelul unui elev de clasa 1, repetata…
    Bravo dle.ministru!

  7. Din toata povestea eu nu inteleg ce se intampla cu PROCURORUL GENERAL si cei din CSM si ICCJ si ma intreb:
    – nu cunosc legile?
    – sunt amnezici?
    – nu au inteles de ce sunt acolo unde sunt si care este rolul lor in societatea romaneasca?
    – sunt rau intentionati?
    – sunt implicati politic?
    – nu gandesc cu capetele lor, ci doar executa ordinele primite?
    Fie si un singur raspuns afirmativ demonstreaza ca nu datorita competentei lor au ajuns pe functiile pe care le detin.
    Banuiesc totusi ca raspunsul la toate intrebarile de mai sus este afirmativ si nu merita sa isi mai ia lefurile uriase din taxele si impozitele platite de contribuabilii acestei tari ! (si ca mine cred ca gandeste majoritatea celor care muncesc din greu, platesc impozite si taxe, iar daca gresesc suporta consecintele; numai pe cei insirati mai sus nu ii intreaba nimeni de sanatate si nu ii pune la plata. )

    • @Marioara Madaras : Romanii mai au o speranta : in tine ! Mare noroc au ca esti asa de desteapta incat ii poti apostrofa pe cei din CSM , ICCJ si pe Procurorul General pentru ca nu cunosc legile ! De ce nu te cauti ?

  8. Se dă o luptă la baionetă pentru subjugarea justiției față de politicieni. De fapt, e gresit să-i numim pe cei din parlamentul țării: politicieni. NU, ei trebuiesc numiți : viermi, oxiuri, jigodii, mafioți. Acesti nemernici au adus țara în stare de dezintegrare. Mafioții de politicieni, prin voința lui Toader îsi doreste controlul TOTAL asupra justiției pentru ca să se apere de rigoarea legii. NUMAI Parlamentul European ne mai poate salva. Normal, România nu ar trebui să mai facă parte din P.E. Am demonstrat si demonstrăm în fiecare zi că d.p.d.v.d. politic, România nu poate fi guvernată datorită faptului că toți cei care ocupă funcții în dregătoriile statului au un singur crez si o singură voință: să fure. România e un organism aflat sub metastaza ciordelii si nu se mai poate vindeca. Toate, dar absolut toate partidele sunt formate numai din hoți, din habarnisti, din antiromâni. Pentru români, singura speranță le-a mai rămas în Biserică si Armată, dar si cele două entități sunt călcate în picioare de viermii politicieni.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.