“N-ai fost niciodată aici”, o bijuterie atât pentru fanii filmului de acţiune, cât şi pentru fanii arty

Cel mai nou film al actorului american Joaquin Phoenix, You Were Never Really Here (N-ai fost niciodată aici), va avea premiera în cinematografele din România în 2 martie, înainte de lansările din SUA (6 aprilie) sau Marea Britanie (9 martie). Încadrat la categoria de rating IM-18 (interzis minorilor), lungmetrajul regizat de Lynne Ramsay, a fost ovaționat la Festivalul de la Cannes, în 2017, fiind aplaudat în picioare, neîntrerupt, timp de șapte minute şi fiind recompensat cu Premiul pentru interpretare, atribuit lui Joaquin Phoenix şi Premiul pentru scenario (Lynne Ramsay).

La şase ani după We Need to Talk Kevin, talentata regizoare britanică Lynne Ramsay se apleacă din nou asupra relaţiilor adulţi-copii. Adaptat după romanul A Beautiful Day, de Jonathan Ames, filmul relatează povestea unui fost agent FBI, taciturn și brutal, care încearcă să o recupereze pe Nina (Ekaterina Samsonov), fiica adolescentă a unui politician, aparent răpită, folosindu-se de arma lui preferată, un ciocan. Confruntat cu o dezlănţuire de răzbunări şi corupţie, este antrenat, fără voia lui, într-o spirală a violenţei.

Pelicula a fost comparată de The Times cu Taxi Driver al lui Martin Scorsese: “Este Taxi Driver al unui nou secol”.

O bijuterie atât pentru fanii filmului de acțiune cât și pentru cinefilii arty. Suntem cu toții norocoși că este este aici”, scrie despre film Evan Saathoff de la Birth.Movies.Death., în timp ce The Independent afirmă că „cei care au văzut We Need to Talk About Kevin știu deja că Lynne Ramsay este o maestră a tensiunii”.

Regia este organică ţinând în acelaşi timp spectatorii cu sufletul la gură de la un capăt la altul al filmului prin sofisticarea vizuală şi sonoră a fiecărui moment, prin lungile planuri contemplative care alternează cu fulgere bruşte de violenţă, prin folosirea unei muzici la limita disonanţei, care, treptat, capătă accente lirice. Lynne Ramsay redistribuie cu ironie elementele genului justiţiarului urban, atenuând astfel valul de adrenalină. N-ai fost niciodată aici impresionează în final mai curând prin forţa conceptuală, aplicată rareori acestui gen cinematografic, decât prin excitaţia provocată de scenele dure.

Regizoarea dezvăluie metodic toate imaginile, foloseşte planuri împrumutate de la camerele de supraveghere, elipse care îi permit să treacă abrupt de la un personaj viu la acelaşi personaj trecut în lumea de dincolo sau la planurile unei încăperi goale care anunţă prezenţa unui cadavru într-un colţ. Ea demontează codurile, minimalizează dialogurile, deturnează scenele de violenţă, filmate aproape întotdeauna de departe. Totul este sugerat, importantă fiind numai analiza emoţională a anti-eroului său, obligat să se dezvăluie din cauza evenimentelor imediate.

Pelicula condensează temele care traversează filmele anterioare ale regizoarei: dragostea filială din Ratcatcher, singurătatea şi rătăcirea urbană din Morven Callar sau din You Need To Talk About Kevin. Este însă, mai ales, un remarcabil film de gen. O odisee în tenebrele sufletului omenesc care captivează prin forţa montajului şi muzica lui Jonny Greenwood.

Joaquin Phoenix, cunoscut cinefililor pentru rolurile din Gladiatorul, Johny Cash sau Her, a câștigat până acum pe lângă premiul de la Cannes, un Glob de Aur, un Premiu Grammy și are trei nominalizări la Oscar.

În N-ai fost niciodată aici el îl interpretează pe Joe, un tip violent, fost om al legii, care își câștigă existența ca asasin plătit. Cu flashbackuri din copilărie, cu traume care nu s-au estompat încă, personajul surprinde cu o altă valență a personalității sale, una caldă, a bărbatului care locuiește cu mama lui, atinsă de o maladie psihică, și pe care o îngrijește cu calm și atenție. Acțiunea începe rapid, odată ce Joe primește misiunea de a o găsi pe fiica oficialului local răpită de o reţea de prostituţie adolescentină, cu periculoase ramificaţii politice. Spectatorul se găseşte imediat cufundat într-un univers al paranoiei şi conspiraţiilor.

Joe este, de asemenea, subiectul unor pulsiuni sinucigaşe, determinate de o serie de traumatisme, de la violenţa conjugală a tatălui său la experimentarea atrocităţilor războiului din Iran şi la trecutul lui dureros de fost agent FBI care transpare prin flash-back-uri cu aspect de halucinaţii morbide.

Jocul lui Joaquin Phoenix, care întrupează singur o secvenţă a cinema-ului american, este intens şi profund uman. El relevă cele mai intime fisuri ale sufletului omenesc şi pare să poarte pe umeri întreaga mizerie morală, sentimentală, sexuală a lumii noastre. Actorul îşi dovedeşte şi de această dată magnetismul.

Din distribuţie mai fac parte Ekaterina Samsonov, Alessandro Nivola, Alex Manette, John Doman, Judith Roberts, Jason Babinsky, Frank Pando

Coloana sonoră poartă amprenta lui Jonny Greenwood de la Radiohead. Faimosul chitarist nu este la prima colaborare în lumea filmului. Tot el a semnat coloana sonoră pentru There will be blood și Phantom Thread regizate de Paul Thomas Anderson, pentru cel din urmă fiind nominalizat la Oscar pentru „Cea mai bună coloană sonoră”.

Originară din Glasgow, regizoarea Lynne Ramsay a obținut deja peste 30 de premii, între care cinci la Cannes și un premiu BAFTA. Este considerată una dintre cele mai îndrăznețe regizoare britanice ale cinematografiei independente contemporane. Lynne Ramsay și actorul Joaquin Pheonix au participat anul trecut în România la festivalul Les Films de Cannes à Bucarest.

N-ai fost niciodată aici nu este un film agreabil, dar este pasionant, excitant, fascinant. Esenţial”, notează Eric Libiot în L’Express

Filmul N-ai fost niciodată aici este distribuit în România de Voodoo Films.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 4
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.