România, țara lui „Doamne-ajută!“

În România, cad pasarele peste linii ferate, se prăbușesc poduri, se oprește curentul în jumătate de Capitală, peste 770 de clădiri abia stau în picioare, autostrăzile se scufundă, iar drumurile naționale și județene sunt bulversate de orice ploaie sau ninsoare. Cu aceste fenomene ne confruntăm de ani de zile și nimic nu pare să se schimbe. Iar dacă sunt întrebați, cei responsabili fie dau din umeri, fie mulțumesc providenței: „Doamne-ajută că nu s-a întâmplat mai rău“.

Miercuri, 21 februarie, o pasarelă s-a prăbușit peste calea ferată în apropiere de gara Ploiești Vest, prin care trec toate trenurile ce pleacă din București și merg către Brașov și apoi mai departe, spre Ardeal. Traficul feroviar a fost întrerupt ore întregi pe cel mai circulat tronson feroviar din țară. Din fericire, în momentul prăbușirii niciun tren nu circula prin acea zonă. Această cădere a pasarelei reprezintă, într-un fel, România ruginită, lăsată în paragină. Dar avem și România construită prost. Cu două zile înainte de alegerile prezidențiale din 2016, premierul Victor Ponta a inaugurat un tronson din autostrada Deva – Orăștie. După câteva luni a fost scos din circulație pentru că s-au descoperit infiltrații sub asfalt. Și România a ajuns la contraperformanța să scadă numărul de kilometri de autostradă, nu să-l crească. Tot pe același tronson, dealul Aciliu pune în pericol siguranța traficului pentru că au loc alunecări de teren. Probleme sunt și la autostrăzile în construcție. Pe lotul III din Lugoj – Deva, un rambleu de aproape 70 de metri a luat-o la vale. Prăbușirea a avut loc în zona Holdea, locul unde s-au introdus în proiect două tuneluri, cunoscutele ecoducte, care au dus la suplimentarea valorii contractului, de 578 milioane lei, fără TVA.

Drumuri lovite

Poduri căzute, alunecări de teren, ploi abundente. Acestea sunt câteva dintre cauzele care duc la închiderea drumurilor din România. Pe DN 66A, între Câmpu lui Neag şi Cerna Sat, au avut loc alunecări de teren, alunecări de versanţi, căderi de copaci, cedări de terasament. Circulația este închisă până la finele acestui an. Pe celebrul DN 1, cel mai circulat drum din țară, în zona Cornu, Prahova, a avut loc o alunecare de teren, cu afectarea acostamentului pe o lungime de 10 metri. Circulația este restricționată pe banda 1 (Calea 2). Se circulă doar pe banda 2 (Calea 2). Pe DN 10, între Măgura și Ciuta, o alunecare de teren a afectat partea carosabilă pe o lungime de 12 metri. Circulația este alternantă, fiind dirijată prin indicatoare cu restricție de viteză la 30 km/h. La Siriu, pe DN 10, a cedat zidul de sprijin și a antrenat acostamentul pe o lungime de 40 de metri, cu tasare acostament și parte carosabilă. Pe DN 11A, între Podu Turcului și Ivănești, a cedat terasamentul corp drum din cauza precipitațiilor abundente. Tot pe DN 11A, ploaia a dus la ravenarea terasamentului. Între Cireșoaia și Cerdac, pe DN 12B, s-a prăbușit terasamentul corpului drumului din cauza precipitațiilor. Rampa podului provizoriu dintre Vânători și Bisericani, pe DN 13C, a căzut. Circulația este restricționată pe jumătate din drum, iar vehiculele de peste 10 tone nu au voie să circule. Pe DN 17, la Șcheia, s-a prăbușit căminul de canalizare. Drumul are două benzi, dar se circulă pe una singură. Pe DN 2, s-a degradat suprastructura podului metalic din amonte de la Mărăcineni (peste râul Buzău). Circulația autovehiculelor este restricționată la viteza de 10 km/h, începând cu km 115+100 până la km 114+500, pe podul metalic în amonte (Rm. Sărat – Buzău). De asemenea, circulația este restricționată pentru autovehiculele cu MTMA mai mare de 40 de tone. Restricția va fi menținută până la finalizarea lucrărilor, adică 31 decembrie 2018. La Huși, pe DN 24B, ploile au dus la prăbușirea terasamentului corpului drumului. Pe DN 2F, între Bălănești și Podu Turcului, a cedat terasamentul și s-au deplasat dalele de beton.

Poduri prăbușite

Podurile nu sunt sigure și cad cu mașini cu tot. Un exemplu în acest sens este podul din comuna argeșeană Merișani. Acesta a căzut în timp ce o autobasculantă trecea peste el. Un alt pod a căzut în județul Neamț, în comuna Pângărați, pe drumul național dintre Piatra Neamț și Bicaz. Căile ferate nu sunt sigure. La viteze mici, deraiază trenurile, precum un tren de marfă în zona localităţii Balota din judeţul Mehedinţi. Acesta era încărcat cu motorină şi benzină. Un vagon s-a răsturnat. Locomotiva trenului IR 1366 Braşov – Budapesta, la trecerea peste macazurile de la intrarea în staţia Băile Tuşnad, între Sfântu Gheorghe şi Miercurea Ciuc, a deraiat cu o osie.

Bulina roșie

Riscă să cadă și clădirile. În București sunt 774 de clădiri cu bulină, din care peste 180 sunt încadrate în clasa I de risc seismic, care prezintă pericol public. Toate aceste clădiri au fost expertizate în urmă cu peste 20 de ani și este posibil ca numărul lor să fie mai mare. În ultimii 27 de ani au fost consolidate doar 20 de clădiri cu bulină roșie.

Fără curent

Spre sfârșitul anului trecut, în București s-au produs mai multe avarii însemnate în rețeaua de transport energie electrică operată de compania de stat Transelectrica, cauzele fiind ritmul de creștere a consumului de curent în Capitală, mai mare decât în celelalte regiuni, gradul mare de concentrare al consumului, lipsa unor injecții de putere în zona metropolitană, creșterea producției de energie din surse regenerabile din Dobrogea și zona adiacentă. La una dintre avarii, timp de o oră, 300 de străzi, începând din cartierul Aviației până în Titan şi Dristor, au rămas fără iluminat stradal. În blocurile de locuințe și clădirile de birouri a fost întuneric, la fel și în stațiile de metrou. La Spitalul Fundeni, aflat în zona afectată, s-a activat automat generatorul electric și, astfel, a fost asigurată activitatea în sălile de operații și la terapie intensivă. În multe dintre intersecții, mai ales din sectoarele 1 și 2, în zonele Barbu Văcărescu, Pipera, Tei, Pantelimon, semafoarele s-au stins, iar circulația a fost dirijată de polițiști sau chiar de unii șoferi care au coborât din mașini. Pe harta traficului rutier, multe zone sunt adevărate puncte nevralgice, iar oprirea semafoarelor generează un haos general.

Stare tehnică precară

Transelectrica este o companie care are nevoie de investiții serioase pentru înnoirea rețelei naționale de transport, întrucât aceasta este în bună parte veche, uzată, iar multe dintre liniile de înaltă tensiune şi transformatoarele şi-au depăşit durata de viaţă normată. În plus, reparaţiile sunt mult sub nivelul celor planificate. „Din totalul Liniilor Electrice Aeriene (LEA), 83,6% din acestea au anul punerii în funcțiune în perioada 1960-1979, 14,07% între anii 1980 și 1999, iar circa 2,31% după anul 2000. Se constată un procentaj redus de puneri în funcțiune după anul 2000“, se arată într-un raport al Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) referitor la starea tehnică a reţelelor. Documentul arată un grad de utilizare foarte ridicat (91,94%) pentru LEA puse în funcțiune până în anul 1979 (83,6% din totalul liniilor electrice aeriene în funcțiune). Gradul de utilizare a LEA reprezintă raportul procentual între durata de funcţionare a acestora şi durata de viaţă normată, care este de 48 de ani. Probleme mari sunt la liniile de înaltă tensiune de 110 kV. Acestea sunt construite până în anul 1979 și au un grad de utilizare de peste 100% (108%), adică şi-au depăşit durata de viaţă normată. Situația este asemănătoare în cazul transformatoarelor. „Din puterea totală instalată în transformatoare/autotransformatoare, circa 17% au fost puse în funcțiune între anii 1960 și 1979, 24,2% între anii 1980 și 1999, iar 58,9% după anul 2000“, se arată în raportul ANRE. Durata de viaţă normată a unui transformator este de doar 24 de ani. „Se constată că majoritatea transformatoarelor/autotransformatoarelor puse în funcțiune înainte de anul 2000 au durata de funcționare depășită (circa 41% din puterea totală instalată). Pentru restul de transformatoare/autotransformatoare, gradul de utilizare mediu raportat la puterea instalată este de circa 33%“, scrie în raportul ANRE. Circa 80% din grupurile termoenergetice din România au fost instalate în perioada 1970-1980, în prezent depăşindu-şi practic durata de viaţă normată. Majoritatea capacităţilor sunt supradimensionate şi în proporţie de 80% sunt utilizate exclusiv pentru termoficare urbană. Din grupurile de condensaţie, 66% au vechime peste 30 de ani, 18% au vechimi cuprinse între 20 şi 30 de ani şi numai 16% au o vechime de până la 20 de ani, iar în cazul grupurilor de cogenerare, 53% au vechime peste 30 de ani, 30% au vechimi cuprinse între 20 şi 30 de ani şi numai 17% au o vechime de până la 20 de ani. Din cauza tehnologiilor anilor ‘60-‘70, a duratei mari de exploatare şi a uzurii, grupurile termoenergetice au performanţe reduse, cu randamente de aproximativ 30%, cu excepţia unor grupuri pe cărbune reabilitate, care ating randamente de 33%. Aceste randamente reprezintă 65-70% din randamentul grupurilor moderne, care funcţionează în prezent în cele mai multe ţări europene dezvoltate. În România, vechimea în funcţionare a instalaţiilor de producere a energiei termice este, în proporţie de peste 80%, mai mare de 30 de ani, unele instalaţii depăşind 45 de ani. Regia de termoficare din București, RADET, este campioana incidentelor. În octombrie anul trecut, regia a anunțat că furnizarea energiei termice pentru apă caldă şi căldură se realizează sub parametrii normali din cauza unor avarii apărute la centralele CET Vest şi CET Grozăveşti, aparținând ELCEN. Astfel că sectoarele 1 şi 6 şi parțial Sectorul 5 au rămas fără căldură. În urmă cu o săptămână, o țeavă RADET s-a surpat și a inundat o galerie a metroului, între Gara de Nord și Piața Victoriei, și a lăsat fără apă caldă 76 de imobile de pe Calea Victoriei și străzile adiacente.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 11
Cosmin Pam Matei 4568 Articole
Author

21 de Comentarii

  1. Ia zi tov. Pam, tot asa latrai si pe vremea lui Base? Ca doar el a zis ca n-avem nevoie de autostrazi, tot el a birjarit Ministerul Transporturilor si a incurajat afacerile imobiliare cu cladiri retrocedate ilegal. Acu` te facusi frate cu Dabija. Te ” roade ” grija de Patria muma?!

    • Ce legatura are capra cu varza ca sa exprim elegant? Voi, tov. pesedisti alta scuza pentru incompetenta si ticalosia voastra in afara de greaua mostenire nu aveti? Nu mai suntem pe vrema lui Base, suntem in timpul lui Dragnea care ne-a promis raiul pentru a fi votat. Jurnalistii scriu despre realitatile actuale. Din 2012 la guvernare este PSD. Suntem in 2018. In sase ani PSD nu a facut nimic. In ultimii 28 de ani de guvernare post-decembrista, PSD a guvernat cel mai mult. Si nu a facut nimic. Iar statistica ne arata pe vremea lui Base presedinte si Boc premier s-au facut cei mai multi km de autostrada.

  2. Eroina cabalină de la Mediaș , avea ce să ancheteze … , nu să-i facă dosar penal fostului procuror general Nițu ( o marionetă , fie vorba între noi , ca și Augustin Lazăr ) pentru faptul că a fost dus la Gara de Nord cu mașina de serviciu … , implicănd în cercetare toată brigada de elită a DNA-ului , în timp ce gloaba reformată , nu suportă mai puțin de 4 ssp-iști în preajmă ! O vorbă nu a scos în cei aproape 12 ani de cănd este șefă la parchete , despre banii furați de la stat de către autorități și clienții acestora , cu Băsescu în frunte … , zeci de miliarde de euro din banii pentru infrastructura de la transporturi ! Ca să simtă mizeriile în care s-a băgat , și să descopere ce ar fi trebuit să facă , ar trebui să fie ambalată într-un colet și expediată cu un tren , de la București la Satu Mare , și să i se dea un purgativ înainte de plecare …

  3. siii,cum ziceati ca e cu odioasa dictatura si sinistra sa sotie?! pai,cam toata infrastructura ATUNCI a fost facuta,stimati tovarasi…

    • ce? România a moștenit de la KuK 7000 km de linie ferată…din ăla mai este cca 3700 km

    • las-o mai moale,Domnule …Viking! Cu KuK,cu pupaza,cu tot! ciocu ` mic:ce a facut nea Nicu,n-au facut toti cucii lu`matale…

  4. Nici un număr de ziar fără un articol fluviu de “promovat” România și de generat sentimentul că trebuie să-ți iei câmpii. Sistematic aflăm de ciocniri de trenuri în țările din lumea bună, de prăbușiri de clădiri, de cartiere inundate unde nu vedem nici o motopompă de a pompierilor statali, de catastrofice alunecări de teren. Doar că ziariștii lor nu au bucuria de a asocia țara acestor evenimente spre a o terfelit.

  5. RO capitalista este o victima. Dl CP Matei trebuie sa stie asta. O victima a diviziunii globaliste a muncii,care ne-a spulberat toate ramurile economiei nationale cu ajutorul mercenarilor neoliberalismului, cumparati si amplasati in toate pozitiile cheie ale Statului . Daca in RO nu se poate gandi nici-un model economic la scara umana, in folosul si in interesul natiunii, atunci ne mai miram ca jumatate din populatia activa , majoritatea muncitorilor specialisti, s-a dispersat in afara granitelor in speranta ca poate supravietui mai aproape de normalitate. Intelighentia economica romaneasca e sublima, dar in acest ceas istoric insuportabil lipseste cu desavarsire. Cine sa ne arate o directie si instrumentele pt refacerea economica! Investitorii straini au practicat cu success doar darwinismul in economia RO, pt ei conteaza doar profitul rapid si accesul monopolist la resurse. Capitalismul transnational a intors RO pe dos si ne-a aruncat in alienanta societate de consum a marfurilor produse de munca sclavilor de pretutindeni… Ce alt scop in viata au avut elitele criminale care au devastat CFR, Electroputere, Autocamioane BV, Autobuzul,Semanatoarea , Tractoare BV,ARO ,Electrica,Petrom,Bancile samd! Cine a distrus proprietatea taraneasca,cine a sabotat agricultura ,cine a defrisat padurile? Cei care au negociat RO in numele nostru , dar spre binele lor…

    • totală dreptate, cu mențiunea, că tinerii frumoși cred că politicienii sunt de vină

      Thomas Piketty în Capitalul în secolul 21 aratră cfoarte clar concentarea de capital în ultimul secol și care se va înrăutăți și mai mult

      România este o colonie a USA

    • @Codrut: Romania capitalista este victima prostitei si ticalosiei propriilor locuitori care voteaza cu sarg tradatori de tara si corupti. Romania capitalista este rezultatul prostiei oamenilor muncii din anii 1990, mare masa votanta care urla pe strazi” Nu vrem bani, nu vrem valuta, vrem ca Roman sa ne f…”, ” IMGB face ordine”, „Moarte intelectualilor” si faimosul ” Noi muncim nu gandim”. Ei bine cand ai o masa a populatiei care se mandreste singura ca nu gandeste ajunge tara in situatia de jalnica de azi.

  6. Foarte bine-blestemul lui CEAUSESCU se adevereste! Aveti ceea ce sunteti!

  7. Ohooo! Asta-i inceputul.Eu am estimat (am voie,nu?) ca in urmatorii ani incepe dezastrul….Progresiv.Nenorocitii astia care conduc tara si care au confundat politica, cu furtul si jaful n-au de unde sa stie de intretinere doar daca e taxa, sa fure cetateanul.Tot ce exista pe fatza pamîntului necesita INTRETINERE si pentru asta trebuie un buget.Ei doar au furat.Dar cum stim din ce rasa tatzilor si mamelor lor vin, cînd totul se va prabusi, or sa arunce vina in toate partile iar ei, javrele (categoria nicolicea) or sa spuna ca nu ei au fost de vina si ca fost o conspiratie din afara.Christosii si Dumnezeii…

  8. Domnule Palm Matei ati scris macar un rand impotrva celor de la Apa Nova care impreuna cu apendicul lor Acvatot au pus nisip in loc de pamant dupa reparatii sau schimbari de conducte, bransamente, etc? Dvs stiti ce se va intampla la un cutremur in Bucuresti? Stiti care este diferenta de asfalt pe o stada pe care s-a lucrat? Va spun eu 5 cm grosime dupa lucrari fata de 30cm inainte de lucrari. Asa ca lasati povestile si scrieti despre cum se distruge orasul de catre UNII care…..

  9. cu toate nenorocirile si nemernicii de le creeaza sintem mindri conform lui fofor militaru , ca apatyinem unui club select……prostii cu rachete patriot si izmenele rupte-n cur……

  10. Titlu nesimtit – nu Dumnezeu ajuta sa se intample catstrofe mai baiete!
    De ce nu ai scris Tara ingenuncheata de hoti?
    Grea este plata celui care face ca tine, sa bage in cap oamenilor ca Dumnezeu este originea raului…
    Nu cred ca stii ce e ia rusine.

  11. Mie mi-a placut articolul ! A prezentat niste realitati cotidiene , pe care , de altfel , le stim cu totii ! Da, asa este suntem tara lui ” Doamne ajuta ! ” . Asta a mai ramas romanilor in fata realitatii triste de fiecare zi , a neputintei , a lipsei de sanse : sa umple bisericile si sa se roage la un ipotetic Dumnezeu . Amin!

    • Maestre

      chestia este că în 1989 am pierdut războiul numit rece….am devenit colonie, ca Haiti, Guatemala a Statelor Unite, de fapt a neoliberalilor elitei globale….unii vorbesc despre un capital de 32 de miliarde scoase din România anual…un economist maghiar – din nou ungurii se răscoală? – a calculat că dein Ungaria a fost scos cca 400 de miliearde de dolari după 1989

      nu elitele din România sunt vinovați, ci elita financiară globală…asta este rădăcina răului….elitele idioate și corupte locale sunt consecința acestei situații..numai bine:)

  12. Acestea deoarece in Romania se dau pensii special,se dau salarii nesimtite bugetarilor si bugete exaggerate unor institutii de forta=tortionare din Romania!
    Daca Raportul de salarizare la bugetari at fi ca in Germania de 1/6(salariul minim/maxim) si bugetul romaniei din sanatate si invatamint nu at fi capusat at fi bani pentru investitii si romanii s-at intoarce sa lucreze pentru Romania!
    Din pacate dupa 1989 aceste servicii secrete au lucrat la demolarea economiei romanesti!
    Aceste este adevarul dragi romani!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.