Opera Țărăncuţă cu basma albă de Nicolae Grigorescu, estimare iniţială 50.000 – 90.000 €, a fost adjudecată în Licitația Artmark de Toamnă pentru suma de 350.000 €, devenind noua cea mai bine vândută lucrare de Nicolae Grigorescu.
Lucrarea, ulei pe pânză, provine din colecţia magistratului Lazăr Munteanu (1869-1951) – nepot (de mamă) al colecţionarului Iancu Kalinderu. Magistratul Lazăr Munteanu a fost unul dintre cei mai însemnaţi colecţionari ai perioadei dintre cele două războaie mondiale, regăsindu-se în suita reprezentativă a colecţionismului românesc interbelic, alături de Krikor Zambaccian sau dr. Iosif Dona.
„Ţărăncuţă cu basma albă” se înscrie într-una dintre seriile de capete de ţigănci tinere care i-au pozat lui Grigorescu, portretist pasionat de caracteristicile psihologice şi somatice specifice acestor modele: trăsături fizionomice feminine, osatura/forma craniului, culoarea pielii. Asemenea caracteristici au constituit pentru artist de-a lungul întregii sale cariere, un incitant, inepuizabil material de studiu. În plus se înscrie în seria capetelor drapate în alb, leit motiv pictural al creaţiei pictorului român, potrivit Artmark.
În pictura de faţă, modelul este văzut frontal şi adus în planul întâi, la fel cum procedase pictorul şi în alte efigii feminine de la ţară. Capul învelit în năframă albă este reluat de Grigorescu în special în ultima secvenţă a operei, constituind o problemă de picturalitate şi luminozitate a imaginii.
Un alt Grigorescu, „Ciobănaş cu turmă de oi”, a atins suma de 110.000 de euro, după ce fusese estimat între 40.000 şi 60.000 de euro.
Şi „Primăvară la Posada”, de N. Grigorescu, şi-a găsit cumpărător. Lucrarea, ulei pe lemn, a fost vândută pentru suma de 32.500 de euro.
În aceeaşi sesiune, „Natură statică cu liliac şi cutie cu bijuterii”, de Theodor Aman, a fost adjudecat în final pentru 140.000 de euro.
Grigorescu rămâne în fruntea topului celor mai bine vânduţi artişti români, după ce, în decembrie 2016 stabilise un alt record al pieţei de artă (Ţărăncuţe de la fântână, 320.000 €).
Anul Centenarului devine astfel şi anul Grigorescu.
Licitația de Toamnă a înregistrat vânzări totale în valoare de 1,64 milioane euro şi o rată de adjudecare de 81%, rezultate care indică o creştere organică a interesului investitorilor pentru piața românească de artă.
Nu inteleg cum de unii platesc atatia bani pentru Grigorescu care pe piata internationala de arta nu are nici o valoare.
Dar desigur ca fiecare face ce vrea cu banii lui.
@e pluribus unuma .Cunoasteti piata internationala de arta ?Poate ca valorosul de acolo nu e valoros, poate ca nevalorosul de acolo nu e nevaloros.Problema e simpla ,estetica este c eimi place, desi s-au inventat multe lete toorii ca si criterii.Placutul a ramas cel mai omenesc si cu toate marafeturile inteligentei Esteticei academice sua mai nou, asaltata puternic de art nouveau , a ramas- imi place si daca imi place dau oricati bani pt. a intra in posesia placutlui.Cu conditia sa fie acei bani.Personal mi-as fi dorit un singur tablu- Tipatul de E Munch, il am in niste reproduceri din album de arta ,habar n-am cat e licitat.In principiu pe noi nu prea ne intereseaza arta 🙂 ,dar ac.portret este cu advarat induiesetor,inocent si plin de candoare in felul sau, in aceasta lume infricosetoare.Poate licitantul a dorit o oaza pur si simplu ,alta ce poate duce la gandul ca ar exista , de ce nu daca isi dorea si avea banii.Cred ca portretul are si o anume doza de mister