Pandemia a pus la pământ turismul

După un an 2019 cu mai multe deschideri de hoteluri şi mutări importante pe piaţă, anul 2020 era așteptat să aducă multe surprize în turismul local. Dorinţa antreprenorilor români de a-şi dezvolta afacerile urmau să se transforme în adevărate motoare pentru piaţa de turism în România.

Specialiștii estimau că numărul de turişti străini va continua să crească pe fondul organizării unor meciuri din Campionatul European de Fotbal, dar şi al creşterii atractivităţii României pentru călătorii străini.

Cheltuielile românilor pentru vacanţe în străinătate urmau să crească, pentru că apetitul pentru călătorii rămânea mare, românii fiind dornici să descopere noi destinaţii.

Apoi, au apărut primele restricții de călătorie din cauza pandemiei.

Martie 2020 – isterie mondială

Dragoş Anastasiu, proprietarul grupului Eurolines, afirma că impactul epidemiei de coronavirus asupra industriei de turism din România depinde de modul în care este gestionată situaţia la nivel local.

Mesajul industriei de turism din România adresat turiştilor care sunt îngrijoraţi de extinderea epidemiei de coronavirus şi care îşi anulează vacanţele din motive neîntemeiate este unul simplu – viaţa trebuie să continue într-un ritm normal, nu trebuie să ne impacientăm, spunea Dragoş Anastasiu.

„Cred că ne-a cuprins o isterie mondială care nu este necesară, care nu este bazată pe cifre şi care nu ne face bine. Dacă nu ai peste 50 de ani şi nu vii din China, şansele să mori din cauza coronavirusului sunt de una la 450 de milioane. Şansa să te calce tramvaiul în oraşul tău natal este infinit mai mare decât să mori de coronavirus. Mesajul industriei turistice este unul simplu: business as usual, viaţă normală, luând în calcul tot ce înseamnă protecţie şi prevenţie. Nu este cazul să ne impacientăm“, declara atunci Dragoş Anastasiu.

Tot mai mulţi români renunţau la vacanţele programate în străinătate de teamă să nu fie afectaţi chiar şi de măsuri preventive de tipul carantinei împotriva răspândirii noului virus.
Anastasiu afirma că au fost cazuri de turişti care au anulat concediile pe care le planificaseră în anumite oraşe din Italia în luna august a anului, cât şi turişti care şi-au anulat vacanţe în Sovata, invocând acelaşi motiv – cel al epidemiei de coronavirus.


Toate zborurile pe ruta România-Italia şi retur au fost suspendate.

Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri înfiinţa o celulă de criză care propunea soluţii pentru sprijinirea operatorilor economici din turism afectataţi de răspândirea COVID-19.

Gradul de ocupare al hotelurilor din Bucureşti a scăzut cu 30%, după apariţia epidemiei de coronavirus, a mai spus acesta.
Călin Ile, preşedintele Federaţiei Hotelierilor din România, spunea că turismul trece printr-o perioadă dificilă, iar în perioada următoare zona agenţiilor de turism şi cea a hotelurilor vor scădea foarte mult. Astfel, sunt aşteptate scăderi de venituri de 80% ale agenţiilor de turism, ale hotelurilor cu 65% şi a restaurantelor cu 40%.

Măsurile extreme aplicate de guvernele din întreaga lume pentru reducerea ritmului de răspândire a noului coronavirus ar putea duce la dispariţia a peste 50 de milioane de locuri de muncă din industria turistică, anunța Bloomberg.


Aprilie 2020

Federaţia Patronatelor din Turismul Românesc solicita reducerea perioadei de cotizare în baza căruia angajaţii sezonieri din turism pot beneficia de indemnizaţie de şomaj, în condiţiile în care societăţile din turism sunt afectate de instituirea situaţiei de urgenţă.

Salariaţii sezonieri din turism care au contracte de muncă pe perioada determinată de 6 luni beneficiază de şomaj timp de 6 luni. În anul 2020 salariaţii nu pot beneficia de indemnizaţie, pentru că nu îndeplinesc condiţia stagiului de cotizare de minimum 12 luni în ultimele 24 de luni.

Patronatele din turism spuneau că peste un milion de angajaţi îşi vor pierde în următoarele luni locul de muncă sau li se vor diminua drastic veniturile, ceea ce va duce la un colaps al acestui sector al economiei şi al domeniile conexe, agenţiile de turism şi hotelierii solicitând Guvernului o serie de măsuri, precum transformarea avansurilor primite de la turişti în vouchere valabile doi ani şi amânarea plăţii taxelor şi impozitelor pentru şase luni.

Alte propuneri vizau oferirea imediată a voucherelor de vacanţă pentru acest an şi linii de credit pentru companii pe termen scurt.

Litoralul se confrunta cu blocajul activităţii din cauza diminuării rezervărilor, închiderea restaurantelor, cafenelelor şi barurilor, închiderea cluburilor şi centrelor de agrement, închiderea Spa-urilor şi a centrelor de recreere etc. Această situaţie determina lipsa încasărilor pentru următoarele trimestre, cel puţin, sau pentru întreaga perioadă a anului 2020.
Însă, în acelaşi timp, operatorii de pe litoral erau nevoiţi să susţină cheltuieli considerabile, în special cheltuieli legate de retenţia angajaţilor (contractele de muncă şi impozitele şi taxele aferente acestora), contractele obligatorii cu terţii (protecţia muncii, resurse umane şi contabilitate etc.), utilităţi, iar cea mai mare pare dintre hotelieri au contracte în derulare pentru renovarea şi/sau pregătirea proprietăţii în vederea deschiderii – contracte deja antamate, cu avansuri plătite şi obligaţii ce decurg.

Între timp, o serie de antreprenori au decis renovarea completă a proprietăţilor moştenite, dar în comparaţie cu cei care au refăcut întocmai arhitectura de altădată, aceştia au adus un design şi elemente de smart-home în case de aproape 100 de ani.
Astfel, a pornit un fel de reinventare a satului românesc, în anumite zone ale României, singurul lucru care mai aminteşte de viaţa la ţară fiind liniştea locurilor. Deşi putenic loviţi de pandemia de COVID-19, unii antreprenori spun că vor folosi acest timp pentru a mai face câteva investiţii, astfel încât atunci când restricţiile de călătorii vor fi ridicate, turiştii vor avea noutăţi de descoperit.


Mai 2020

Turoperatorii reluau progresiv activitatea, inclusiv pe anumite destinaţii externe, şi au extins termenul scadent precizat în contractele încheiate pentru vacanţele care au încă plecări incerte.

„Din păcate, nu avem sprijinul autorităţilor române în această perioadă. Asistăm la o nepăsare faţă de domeniul agenţiilor de turism, care realizează 80% din traficul de turişti, al angajaţilor din acest domeniu. În acest tablou nefast, relaţia dintre turist şi agentul lui de turism este esenţială, îi respectăm, le mulţumim pentru încredere şi vrem să mergem mai departe împreună”, declara Alin Burcea, CEO Paralela 45.


Ghilotina

Numărul contractelor încetate, adică numărul oamenilor care au rămas fără loc de muncă de la decretarea stării de urgenţă, a ajuns la circa 411.000, conform datelor de la Ministerul Muncii. În timp ce numărul angajaţilor aflaţi în şomaj tehnic a scăzut cu peste 300.000 de la începutul lunii mai, ajungând la circa 600.000, numărul celor care au rămas fără loc de muncă a crescut cu peste 100.000 în aceeaşi perioadă.


Iunie 2020

Patronatele din turism anunţau că vor acţiona în instanţă Guvernul pentru subminarea economiei naţionale, dacă restaurantele din hoteluri nu se deschid pe 15 iunie.

„Patronatele din turism intenţionează să acţioneze Guvernul în instanţă pentru subminarea economiei naţionale, dacă restaurantele din hoteluri nu se deschid pe 15 iunie, data începând cu care peste 500.000 de români şi-au achiziţionat deja servicii de cazare în ţară, cu mese incluse, care nu pot fi prestate în aceste condiţii. Chiar şi o întârziere cu două săptămâni a deschiderii restaurantelor din hoteluri pune România în mare dezavantaj competitiv faţă de alte ţări din zonă, care au ridicat deja aceste restricţii şi, în acelaşi timp, aruncă în faliment mai mult de două treimi dintre hotelurile din ţară”, potrivit Federaţiei Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR).

„Dacă nu se deschid cel puţin restaurantele hotelurilor pe data de 15 iunie, putem să spunem adio turismului românesc, deoarece sunt peste 500.000 de persoane care deja au achiziţionat, începând cu 15 iunie, vacanţe în România ce includ servicii de cazare cu masa, care nu pot fi prestate în aceste condiţii. Multe dintre hotelurile din oraşe, staţiuni sau de la munte, nu beneficiază de terase care să asigure serviciile pentru toţi turiştii cazaţi, motiv pentru care nu îşi vor putea desfăşura activitatea. În condiţiile în care nu au putut funcţiona în ultimele trei luni, iar fiecare zi din sezonul care tocmai a început e esenţială pentru a minimiza pierderile generate de efectele pandemiei de coronavirus, estimăm că, dacă nu se deschid restaurantele pe data de 15 iunie şi se întârzie cel puţin două săptămâni această măsură, mai mult de 70% dintre hotelurile din România vor da faliment”, a declarat Mohammad Murad, preşedintele FPTR.

În România circa 210.000 de persoane lucrează în turism, ceea ce înseamnă mai puţin de 4,2% din totalul angajaţilor din economie, aceasta fiind una dintre cele mai mici ponderi din Europa, dar şi din afara ei.
Teama de a călători a rămas printre turiştii care au rezervat vacanţe de vară înainte ca pandemia să-şi intre în drepturi, chiar dacă hotelurile, zborurile şi turismul în general se repuneau treptat pe picioare. Cum însă avansurile pentru vacanţe au fost deja achitate, clienţii s-au văzut puşi în postura dificilă de a alege să amâne vacanţa sau de a-şi cere banii înapoi.


Iulie 2020

Agențiile remarcau o revenire a cererilor de vacanţe în luna iunie, odată cu ridicarea mai multor restricţii legate de călătorii.
„Începând cu luna martie şi până la final de luna mai, odată cu instaurarea restricţiilor de călătorie impuse de situaţia medicală la nivel mondial, precum şi anularea numeroaselor zboruri, atât în Europa, cât şi în America sau Asia, cererea pentru servicii turistice a scăzut semnificativ. Luna iunie, în contextul relaxării restricţiilor, a debutat cu solicitări noi şi observăm un trend ascendent, pe măsură ce zborurile interne şi internaţionale se reiau, iar numeroase unităţi de cazare şi obiective turistice îşi deschid porţile şi primesc turişti“, spunea Alexandra Albu, travel operations coordinator la Travel Time.

Românii au preferat vara aceasta litoralul românesc în contextul în care mulţi turişti şi-au anulat sau amânat vacanţele în Grecia sau Bulgaria, destinaţiile preferate de români pentru vacanţele la plajă.
În luna iulie, o treime din numărul total de turişti sosiţi în unităţile de cazare din România au ales litoralul pentru a-şi petrece vacanţa, conform datelor de la Institutul Naţional de Statistică.


August 2020

Totuși, piaţa agenţiilor de turism din România, o industrie de circa 4 miliarde de lei, măcinată de problemele apărute odată cu pandemia de COVID-19, arăta astfel: de la scăderi de câteva procente ale vânzărilor până la oprirea aproape integrală a activităţii, şomaj tehnic, închideri de agenţii, prognoze pesimiste, primele pierderi în bilanţuri înregistrate în zeci de ani de activitate.

Restricţiile drastice de călătorie impuse în martie au golit buzunarele agenţiilor de turism din România, care au ajuns în situaţia în care înregistrau încasări modice de luni întregi, însă aveau volume de muncă mult mai mari decât în mod normal, fiind nevoite să reprogrameze vacanţele eşuate.

15 din cele mai mari agenţii de turism din România au răspuns unei solicitări ZF referitoare la evoluţia businessurilor lor în 2019 şi în prima parte a anului 2020, când ghilotina pandemiei a şters mare parte din progresul ultimilor ani şi din primele două luni din 2020. Niciuna nu a raportat scăderi mai mici de 5-10% pentru primele şase luni ale acestui an şi nici nu vedea declinuri mai mici de câteva zeci de procente la nivelul întregului an 2020.

Mihaela Căluşer, proprietar şi CEO al agenţiei de turism Wens Travel, spunea că pandemia de COVID-19 a adus schimbări asupra obiceiului de achiziţie a vacanţelor, astfel că turiştii decid achiziţia foarte aproape de momentul plecării.
Maria Stoian, preşedintele Asociaţiei de Turism Rural Ecologic şi Cultural, spunea că oamenii nu mai caută doar o cazare şi masă, ci vor o experienţă.

„Românii caută mai mult decât o cazare, caută o experienţă. Lumea nu mai vrea doar cazare şi masă, vor diverse activităţi, vor vacanţe mai dinamice, ciclism şi echitaţie, au apărut multe astfel de locuri. Sunt pensiuni care au diferite parteneriate şi le oferă turiştilor plimbări cu trăsuri, cu căruţe, vizite la meşteri populari, cum este la Horezu sau în Bucovina în ateliere de ou încondeiat“, declara Maria Stoian.

În perioada aprilie – iulie au fost radiate la cererea operatorului economic circa 26 de agenţii de turism sau puncte de lucru ale acestora, conform datelor Ministerului Economiei. În aceeaşi perioadă a anului trecut, au fost radiate doar două agenţii de turism.

Turiştii străini au cheltuit pe vacanţele în România doar 80 milioane euro în perioada aprilie – iunie, cu 88% faţă de suma cheltuită în aceeaşi perioadă a anului trecut, când aceasta a fost de 709 milioane euro.
Pandemia însă nu a distrus în totalitate apetitul românilor pentru vacanţe în afara ţării, astfel că odată cu ridicarea parţială a restricţiilor în ţările europene, românii şi-au făcut bagajele către destinaţii precum Bulgaria, Grecia şi Turcia, care au rămas şi anul acesta în topul preferinţelor românilor ca destinaţii.

Septembrie 2020
Economia din România a avut de pierdut circa 800 milioane de euro din turism din cauza pandemiei, bani ce reprezintă suma cheltuită de turiştii străini pe vacanţe în România. Conform datelor Băncii Naţionale a României.

Octombrie 2020
Agenţiile de turism contorizează una câte una rezervările pentru perioada sărbătorilor de iarnă, însă scăderile ajung până la 80% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Last minute este conceptul-cheie în materie de concedii în 2020, un an în care schimbările şi limitările se impun de la o zi la alta, în funcţie de evoluţia situaţiei pandemice.
Dragoş Răducan, prim-vicepreşedinte executiv al Federaţiei Patronatelor din Turismul Românesc, spunea că dacă actualele restricţii impuse de autorităţi pentru limitarea răspândirii virusului vor continua să fie şi în perioada sărbătorilor de iarnă, atunci petrecerile nu vor putea avea loc, ceea ce înseamnă că sărbătorile de iarnă din acest an sunt compromise.Turismul intern a fost atracţia principală anul acesta, dat fiind contextul pandemic, iar cei mai mulţi dintre turişti au ales destinaţii de pe litoral, de la munte sau din staţiuni balneo. „Cred că 2020 este anul în care românii au redescoperit ţara, mai mult ca niciodată“, spunea Alin Burcea, agenţie de turism, Paralela 45.


Noiembrie – decembrie 2020

Industria agenţiilor de turism a înregistrat o scădere a cifrei de afaceri cumulată cu 70% faţă de anul precedent. Totuşi, operatorii economici din sectorul agenţiilor de turism îşi pun speranţa în schema de ajutor pentru industria turismului, cea mai afectată industrie de efectele pandemiei.

Touroperatorii din turism au început să anunţe ofertele din 2021. Unde vor călători românii anul viitor. Ofertele anunță chartere către destinaţiile consacrate din portofoliu: Egipt, Grecia, Turcia şi Spania şi reduceri early booking de până la 60% la cazare.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Author

8 Comentarii

  1. Imi pare rau sa o spun dar afirmatiile lui Dragos Anastasiu au fost absolut penibile, covidioate.
    Imi pare bine ca industria romaneasca a suferit in acest an. Preturi prea mari, calitate mediocra. Hotia romaneasca este greu de evitat. Abia astept sa plec in Grecia, Ungaria sau Austria.

  2. În România nu se practică turism pentru turiști ci turism de japcă. Păcat că nu există concurență adevărată și nu se face selecție pe competență. Din păcate „ciuma galben-maro” a ținut în viață pe bani de la buget doar firmele prietene și hotelierii de partid. Le doresc un faliment rapid tuturor jepcarilor.

  3. Prețurile din turismul românesc sunt mici față de alte țări. Vreți calitate? Atunci plătim tot ceea ce se cheltuie pentru ca noi, turiștii, să ne simțim bine.
    Crezi dumneata că reducerea numărului afacerilor din turism te va avantaja? Gândește! Este gratis! Mai puține afaceri în turism înseamnă creșteri de preț.
    Ai grijă ce îți dorești!
    Și nu uita!
    Răzbunarea este arma prostului.

  4. Turismul trebuie resetat pe afaceri de nisa, mai mici si mai durabile. Marile unitati de cazare cu 200-500 locuri din statiuni si restaurantele cu 200-400 de locuri nu vor mai avea mare cautare.Vor fi preferate tot msi mult, unitatile mai mici, cochete, linistite, curate, cu multe spatii verzi si de agrement variat,cu o calitate mai buna a serviciilor.

  5. Tomaso, din pacate stiu despre ce vorbesc. Am cautat si eu in Romania camere cu spatiu de gatit (chicineta), ghici ce…. extrem de rare, practic nu exista. In Grecia, Ungaria, Austria sunt foarte multe. In Romania aproape jumatate dintre camere au WC comun. Si la preturi de lux. Sa ii ia dracul, sa le arda focul toate cocinele pe care le numesc ei
    „pensiuni”.

  6. Romania, de fapt, nu mai are turism demult. Asa-zisul turism rural este un kitsch, care nu atrage decat tot amatori nascuti la tara si obisnuiti cu atmosfera ” traditionala „. Strainii nu agreaza nici mirosul de balegar, nici bucataria grosolana. Iar preturile sunt destul de piparate. @Tomaso: preturile din statiunile romanesti de munte sunt sensibil mai mari decat cele din Austria, Italia, ori Germania, iar serviciile sunt modeste. Iar tu, ” cercetatorule „, daca vrei ceva mic, cochet, linistit, curat, cu multe spatii verzi, ia-ti un cort.

  7. Am fost la Vienna și am stat acum cativa ani cu 22 de euro/noapte la 2 statii de metrou de centru.In România sub 30 de euro nu găsești nici la pensiuni.
    De calitate nici nu poate fi vorba.
    Parcă cei din țară nu au iesit niciodată.
    Nici după pandemie nu vor învăța nimic. Vor crește doar prețurile.

  8. Mai documenteaza te si umbla msi mult in cat mai multe tari cum este turismul de nisa, de cate tipuri exista si apoi sa iti dai cu parerea de nepriceput ce esti ! In Ro exista si locuri unde se fsce turism de calitate, dar putine si relativ scumpe fata de puterea de cumparare din Ro.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.