Petroliștii au început, iar, scumpirile

Trendul de ieftinire a carburanților, din ultimele două luni, a luat sfârșit. Petrom a început să scumpească, iar, carburanții, adăugând succesiv 3 bani, apoi 4 bani pe litru pentru benzina și motorina comercializate în statele proprii. Astfel, la stația Petrom Alexandriei din București, cea mai ieftină din Capitală, benzina costă 4,24 lei pe litru, față de 4,20 lei săptămâna trecută.

Este a doua creștere de preț a carburanților din ultimele zile, după ce, săptămâni bune, după ieftiniri accelerate cauzate de cotațiile în scădere ale petrolului, prețul benzinei la această stație fusese de 4,18 lei/litru. Vinerea trecută, compania petrolieră crescuse prețurile cu 3 bani – prima modificare de preț de la 30 aprilie până acum – deci de la finalul lui aprilie până acum benzina s-a scumpit cu șase bani pe litru.

La aceeași stație, prețul motorinei standard este acum de 4,5 lei/litru, deci și la acest carburant avem o creștere cumulată de șapte bani pe litru, de la data de 30 aprilie, atunci când compania a operat ultimele ieftiniri.

Scumpirile sunt cauzate de revenirea parțială a prețurilor la petrol, care conduc la o creștere a cotațiilor produselor petroliere. Cotația petrolului Brent, referința pentru cea mai mare parte a lumii, era de 40,3 dolari barilul (a fost și mai mult zilele trecute), în condițiile în care în aprilie scăzuse și la 21 de dolari.

Petrom este liderul pieței de distribuție a carburanților din România, și operează o rețea de 403 stații sub brandul Petrom și 153 de stații sub brandul OMV. Compania a prognozat o scădere dramatică, cu 45%, a vânzărilor de carburanți în benzinării, în al doilea trimestru al acestui an.

Cum funcționează piața

Industria petrolului și conexe angajează, anual, milioane de oameni, în întreaga lume, și generează fluxuri financiare, de mii de miliarde de dolari. România este doar un producător marginal, doar Petrom făcând extracție, dar în scădere, an la an. Cea mai mare parte a țițeiului de rafinat provine din import. De asemenea, pe lângă țiței, importăm și carburanți. Un procent de doar 51-54% din preţul carburantului din benzinării este apanajul mărfii propriu-zise, restul fiind taxe percepute direct de către stat. Practic, la benzinărie nu alimentăm doar maşina, ci şi direct vistieria statului, pentru că distribuitorul de carburanţi virează direct la Finanţe între 46% şi 49% din litrul de benzină sau motorină, reprezentând TVA și accize. În mod normal, o modificare cu 1% a prețulului la țiței antrenează o modificare în același sens, dar cu impact de aproximativ 50%, a carburanților.

Restul este componenta de preţ cu care „jonglează” producătorul şi distribuitorul de carburanţi:

– costuri logistice (distribuţie primară şi secundară – salarii, întreţinere, amortizări – rovigneta, anvelope de iarna, etc.);

– costuri de operare reţea de distribuţie (salarii, taxe, impozite locale, utilităţi, investiţii obligatorii);

-costul materiei prime (inclusiv costurile aferente aprovizionării şi prelucrării acesteia);

– costuri financiare (dobânzi – credite investiţii, curs valutar);

– Adaos comercial.

În România, există trei lanțuri mari de distribuitori de carburanți, Petrom, Rompetrol și LukOil, și multe altele mai mici. Din spate vine puternic MOL, filiala locală a companiei petroliere de stat din Ungaria cu același nume.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Mihai Soare 1084 Articole
Author

3 Comentarii

  1. Hai cu egalarea! Egalarea tarifelor de la începutul anului.
    De fapt, avem de-a face cu un abuz de monopol. Monopolul OMV. Restul distribuitorilor sunt de amorul teoriei și să aibă ce dejecții să mănânce sorosistul Chirițoiu!

  2. Pai ciorditorii petrolului romanesc trebe sa-si recupereze pierderile repede si inca atat peste plan ca despagubire pentru…stres si consum de sampanie de plictiseala in lungul concediu pandemic.

  3. Vor sa scape de stocurile cumparate la pret de prepandemie… Sa vedeti ce preturi vor cere pentru stocurile achizitionate la pret foarte scazut de pandemie…Luati-va biciclete. Chiar din cele electrice…

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.