Pictorul Conrad Vollrath și activitatea sa la Vila Minovici

Redescoperiri în arta decorativă românească: Pictorul Conrad Vollrath și activitatea sa la Vila Minovici

Autor al picturii situate la nivelul tavanului din foișorul cu clopoței al vilei Minovici, numele și activitatea artistului Conrad Vollrath (Velleanu) aparține acelora ce necesită redescoperirea în tumultul istoriei artei românești. Pictura cu arabescuri ce decorează așadar tavanul foișorului situat la capătul turnului vilei, este realizată de un artist născut la București la 24 octombrie 1884. Tatăl, un pictor-decorator stabilit la București, Johann Adam Heinrich Vollrath, a fost căsătorit cu brașoveanca Karoline Teutsch. Conrad a studiat sub îndrumarea profesorilor George Demetrescu Mirea și Ipolit Strâmbulescu la Școala de Arte Frumoase din București pentru o scurtă perioadă, urmând ulterior o pregătire la München, la Școala Regală de Arte și Meserii, respectiv la Academia de Arte Frumoase.

Aflat încă la începutul formației sale artistice, în jurul anului 1905, neajunsurile bănești îl îndeamnă pe tânăr să se întoarcă la București. În această perioadă, arhitectul Cristofi Cerchez proiecta planurilei vilei medicului Nicolae Minovici, a cărei construcție va fi fost finalizată în anul următor. În autobiografia pictorului, tehnoredactată și păstrată în cadrul Muzeului de Artă din Brașov, este menționată perioada de lucru la Vila Minovici cât și la Casa Zentler, o altă construcție marca Cerchez. Pe lângă pictura murală deja menționată, artistului îi sunt atribuiți și butonii ceramici smălțuiți și motivele vegetale ce ornamentează arcurile de pe fațada principală a clădirii. Înainte de a lucra la vila Minovici, a lucrat, de altfel, alături de Ion Mincu, părintele stilului arhitectural „național-românesc”, la restaurarea bisericii Stavropoleos, pe lângă numeroase alte proiecte în domeniul picturii bisericești:

Am conlucrat cu mai mulți arhitecți de mare valoare pictură decorativă și anume cu arhit. Mincu, printre altele ornamentele exterioare ale bisericii Stavropoleos din capitală.” nota artistul. Arabescurile ce decorează pictura murală de la biserica Stavropoleos din București îi sunt atribuite, notabilă fiind asemănarea cu cele de la Vila de la Șosea, așa cum arăta istoricul Oana Marinache. Alături de tatăl său, Conrad a mai realizat pictură decorativă pentru Jubileul sărbărit la 1906, cât și pentru restaurantele Carul cu Bere și Gambrinus.

Curând, își continua studiile la Paris, la Academia Vitti; după o reîntoarcere în țară, întreprinde o călătorie de studii în Italia. Este unul dintre artiștii care au îndeplinit o activitate militară în Războiul din 1913, dar și în timpul Primului Război Mondial, la fel ca mulți dintre pictorii reprezentați în colecția Minovici, fiind de altfel expozant în cadrul grupului Tinerimii Artistice. Veleanu/Vollrath este legat de un alt pictor al colecției de pictură, artist asociat Casei Regale. E vorba de Costin Petrescu (cel care i-a realizat unul dintre portretelu doctorului Minovici), alături de care Conrad a pictat pereții Catedralei de la Alba Iulia. Se va stabili la Brașov în 1927 unde va avea o bogată carieră artistică, organizând numeroase expoziții și lucrând alături de mai mulți artiști.

Conrad Vollrath Veleanu (cel de-al doilea nume și-l apropria la mutarea în Brașov) reprezintă așadar unul dintre talentele ce au contribuit la nașterea și dezvoltarea proiectului național românesc. De altfel, este unul dintre tinerii artiști pe care Minovici i-a sprijinit în demersurile creative. Pictura cu arabescuri de culoare galbenă pe un fond albastru închis trădează un spirit de colorist, culorile tari fiind probabil alese pentru a accentua motivele reprezentate, ce trebuiau observate de la distanță; mai motive florale stilizate domină compoziția simetrică. Redarea formelor a fost tratată cu o oarecare naivitate ce poate părea simplistă, dar care își păstrează eleganța specifică artei vechi, a iconarilor și a zugravilor de biserici.

Articol scris de Manolache Mădălina, muzeograf – Muzeul de Artă Populară Dr. N. Minovici,

Sectia Antropologie Urbana-Muzeul Municipiului Bucuresti

Bibliografie:

Marinache, Oana, Cristofi Cerchez, un vechiu arhitect din București, Editura ACS, București, 2012.

Popica, Radu, „Un artist brașovean uitat: Conrad Vollrath/Veleanu (1884-1977)”, Țara Bârsei, Nr. 09, Consiliul Județean Brașov, Muzeul „Casa Mureșenilor”, Brașov, 2010, pp.182-186.

Marinache, Oana, Alexe, Ioana, Lotreanu, Monica, „Mincu – un secol înainte”, Google Arts & Culture, 2014, accesat la 14.06.2021, https://artsandculture.google.com/exhibit/mincu-un-secol-%C3%AEnainte/gQwghpJM?hl=ro.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.