CFR a semnat cu Asocierea WEBUILD SPA – Partecipazioni Italia SPA – SALCEF SPA un contract de 2,18 miliarde de lei, fără TVA, pentru modernizarea infrastructurii feroviare pe secțiunea Ronaț Triaj-Arad, aferent obiectivului “Modernizarea liniei CF Caransebeș – Timișoara – Aradˮ, finanțat cu fonduri nerambursabile prevăzute în Planul Naţional de Relansare şi Rezilienţă (PNRR), Componenta 4 – Transport sustenabil.
„Am semnat al doilea contract important pentru modernizarea infrastructurii feroviare pe tronsonul Caransebeș – Timișoara – Arad, inclus în PNRR, este vorba despre secțiunea Ronaț Triaj – Arad, care are o lungime de 54,86 km, iar ca noutate de menționat este faptul că această secțiune va fi proiectată cu cale ferată dublă pe o distanță de 50,33 km din lungimea totală a traseului, un avantaj din punct de vedere al creșterii capacității de exploatare feroviară, nu doar pentru transportul de călători, dar și pentru cel de marfă. Prin semnarea acestui contract, în valoare de 2,18 miliarde lei, programul de modernizare a infrastructurii feroviare la standarde europene, pe o lungime de 68,72 de km de cale ferată, de la Timișoara Est la Arad, intră în linie dreaptă”, a declarat Ion Simu Alexandru, director general al CFR SA. .
Durata de implementare a contractului este de 42 de luni (6 luni proiectare și 36 luni execuție)
Obiectivele contractului sunt următoarele:
– lucrările de modernizare a infrastructurii şi suprastructurii feroviare pe secțiunea RONAȚ TRIAJ – ARAD (lotul 4), în lungime de 54,86 km, pentru viteza maximă de 160 km/h
– lucrări civile în stațiile Sânandrei, Băile Calacea, Orțișoara, Vinga, Sag și Aradu Nou
– lucrări civile în 2 halte de călători,1 haltă comercială de mărfuri
– lucrări de modernizare a lucrărilor de artă – 6 poduri și 39 podețe
– sisteme automate de semnalizare la 7 de treceri la nivel cu calea ferată
– lucrări specifice de exploatare feroviară
– lucrări de semnalizare prin implementarea sistemului ERTMS (ETCS nivel 2 și GSM-R) și BLAI pe întregul traseu.
Obiectivele de utilitate publică și feroviară sunt:
– 6 pasarele pietonale în stațiile Sânandrei, Băile Calacea, Orțișoara, Vinga, Sag și Aradu Nou
– 1 pasarelă edilitară în Aradu Nou
– 4 pasaje superioare în stațiile Sânandrei (DJ692A), Orțișoara (DJ693), Carani (DJ692), Vladimirescu (DN7)
– 11 pasaje inferioare, dintre care 9 în Aradu Nou, 1 în stația Orțișoara, respectiv 1 pasaj în stația Sag
– panouri fonoabsorbante pe o lungime totală de 9.410 m;
– rampe de încărcare-descărcare în stațiile Orțișoara, Vinga și Aradu Nou.
Obiectivul general al contractului este modernizarea liniei de cale feratǎ pe întregul traseu, servicii feroviare moderne în spațiile destinate publicului călător, îmbunătățirea condițiilor de exploatare și operare feroviară, necesare maximizării volumului de mărfuri transportate, precum și îndeplinirea următoarelor obiectivelor specifice:
– îmbunătățirea geometriei traseului și sporirea capacității portante a căii pentru a permite circulația trenurilor cu viteza de până la 160 km/h;
– modernizarea staţiilor şi haltelor de mişcare, adaptând capacitatea de exploatare la volumul de trafic şi la necesităţile tehnologice;
– modernizarea clădirilor staţiilor de călători, construirea de pasarele şi ridicarea nivelului peroanelor, în conformitate cu standardele europene în vigoare;
– dublarea liniei (funcție de condițiile de relief);
– lucrări poduri/podeţe, sistem de drenaj, îmbunătăţirea terenului de fundare și a terasamentelor;
– lucrări pentru rridicarea niveletei căii și protecția antierozionala a terasamentului de cale ferată în zonele inundabile;
– montare de panouri fonoabsorbante şi/sau soluţii alternative de reducere a nivelului de zgomot, pe segmentele de cale ferată ce străbat localități;
– instalaţii de centralizare electronică şi introducerea sistemului de siguranţă ERTMS (ETCS nivel 2 + GSM-R);
– modernizarea echipamentului de telecomunicaţii;
– montarea de încălzitoare de macaz pe liniile de primire-expediere, în staţii, în halte de mişcare şi la ramificaţii, pentru a combate efectele înzăpezirii liniei CF.
Linia de cale ferată Caransebeș – Timișoara – Arad beneficiază de finanțare în cadrul PNRR, fiind, de asemenea, inclusă în Planul investițional pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare pentru perioada 2020 – 2030.
Început de ani 1990 cefriști români au fost chemați în Marea Britanie să le pună la punct sistemele de semnalizare după ce mai multe trenuri cu călători s-au ciocnit. Era post-duamna_de_fier, proasta lăsată de fațadă la dezindustrializarea regatului.
Azi, după 33 de ani de progres, la prima vedere, nu am mai fi în stare să înșurubăm o piuliță pe travesă. Desigur e vorba de șpăgi. Cu cît cîștigătorul mai îndepărtat cu atît mai puține șanse de a fi luat la purecat.