Prof. Ioan-Aurel Pop: Asta ar însemna moartea educației

Prof. Ioan-Aurel Pop critică dur posibilitatea închiderii școlilor și spune că nu au ce căuta la conducere cei care nu găsesc soluții: Viețile ne sunt duse pe căi decise de alții, de foruri globale, transnaționale, de forțe obscure care ne vor pe toți aliniați, supuși, ascultători, afirmă președintele Academiei Române într-un interviu pentru r3media.ro.

Iată o parte din acest interviu:

„Pe 6 septembrie 2020, R3media se lansa oficial în lumea internetului românesc. Cu acea ocazie, vă ofeream un interviu cu președintele Academiei Române, prof. Ioan-Aurel Pop. M-am gândit că cel mai nimerit ar fi ca acest lucru să devină o tradiție, așa că, iată-ne, la un an distanță, din nou împreună cu Președintele Academiei Române.

Iată interviul pe care ni l-a oferit în exclusivitate:

R3media: Domnule profesor, iată-ne la începutul unui nou an școlar și universitar.  În această vară ați exprimat niște opinii clare privind ideile de reformare a învățământului românesc prin introducerea de materii noi.  Opinia dvs a fost împărtășită și de alte persoane cu autoritate din domeniu. Totuși, acum se împinge în față proiectul „România Educată”, al Președintelui. Cum se împacă acest proiect cu dezideratele exprimate de dvs și alți specialiști asupra revenirii la educația clasică?

Proiectul „România Educată” nu este contrar ideilor exprimate de mine. Deosebirile sunt, din câte îmi dau seama, de accent. Dar nu aceasta este problema. Problema este „reformarea” și sunt „reformele” care s-au încercat până acum, fără nicio strategie clară și care au adâncit mult criza școlii, care au semănat nesiguranță, neîncredere, sentimente de instabilitate. Schimbările dese, de suprafață și parțiale nu pot îmbunătăți sistemul nostru de educație. Pe de altă parte, nu de programe multe, noi și mereu schimbate avem noi nevoie, ci de aplicarea, pentru un interval de timp rezonabil (să zicem 10-15 ani) a unui singur program coerent.

La noi, după 1990, aproape fiecare ministru care a stat mai mult în fruntea Ministerului Educației (noroc că nu au apucat să stea decât puțini) a preconizat câte o reformă, a început-o, iar urmașul a abandonat-o. S-au introdus haotic, pe ici pe colo, materii (discipline) noi de câte o oră pe săptămână, s-a redus numărul de ore al unor discipline consacrate și s-au primenit unele programe de învățământ cu elemente nerelevante, care să promoveze – pasămite! – globalizarea, „Europa unită” și să diminueze sentimentul identității noastre de români. Am spus de mai multe ori că eu sunt absolut convins de necesitatea modernizării școlii românești, de adaptarea sa la rigorile secolului al XXI-lea, dar nu printr-o avalanșă de discipline noi (care nu au loc fizic în orarul elevilor și nici nu sunt utile), cu prin introducerea de conținuturi noi (digitalizare, igienă, sexualitate, antreprenoriat, management, noțiuni financiar-bancare, protecția mediului, nutriție sănătoasă, circulație pe drumurile publice, arte vizuale etc.) în cadrul materiilor consacrate, verificate de secole. Ca să faci din aceste teme contemporane discipline școlare cu medii încheiate semestrial sau trimestrial, nu ai decât o soluție: scoaterea celorlalte materii, adică a matematicii, limbii și literaturii române, fizicii, chimiei, istoriei etc. Or asta ar însemna moartea educației. Cred că reformele în educație trebuie făcute fără pripeală și lăsate pe mâna specialiștilor, a celor care au experiență în învățământ, care au lucrat direct cu elevii, care au predat, au făcut sinteze, recapitulări, fixări. Altminteri, credem că toți ne pricepem la toate, ceea ce este complet greșit.

R3media:Tot în registrul învățământului, iată că Ministerul Sănătății și Ministerul Educației au anunțat că există posibilitatea ca în cazul în care se va ajunge la rata de infectare de 6 la mie, toți copiii să revină la școala online. Considerați benefică o eventuală revenire la școala online inclusiv pentru cei mici? În ciuda sondajelor care arată părinții vor școala normală? Cât de mult ar trebui să se țină cont de opinia părinților într-un sistem educațional de stat? Dar de cea a elevilor?

Aici nu este vorba numai despre părerea mea, ci despre opinia publică. Iar opinia publică a constatat – după experiența impusă a școlii online – că rezultatele acestui mod improvizat de educație au fost slabe și, pe alocuri, dezastruoase. Eu cred că formula aceasta online trebuie folosită doar în cazuri de extremă urgență. Altminteri, avem obligația să rămânem ființe umane și să facem școala față în față. Școala online aduce în prim plan elementul artificial în detrimentul celui natural. Deocamdată, omenirea – în ciuda literaturii de anticipație și a prevestirilor unor savanți – nu este condusă de roboți. Când se va întâmpla așa, dacă se va întâmpla, atunci omenirea nu va mai fi omenire, ci altceva. Efortul decidenților din acest moment nu trebuie să ne îndrepte spre școala online, ci spre găsirea soluțiilor pentru educația normală, firească, de comunicare directă între factorii procesului educativ. Mai clar: chestiunea este cum să facem școală normală în timp de pandemie și nu cum să stăm acasă. A decreta blocarea școlii este cel mai ușor lucru din lume, dar și cel mai primejdios, mai nefolositor, mai grav pentru societate, pentru viitor. Dacă acești politicieni ai noștri nu cred acest lucru sau nu găsesc căile potrivite ca să ne conducă spre acest lucru, înseamnă că nu au ce căuta la conducere, că nu știu ce este acela un lider, că și-au asumat misiuni nepotrivite pentru statura lor. Cine-și închipuie că oricine poate să fie politician, nu știe ce este aceea societate civilizată și bine organizată.

Conducătorii României au obligații imense, pe care cei mai mulți dintre ei nu le conștientizează și nu și le asumă

R3media: Să trecem la un subiect dureros, pentru mine. Anul acesta s-au împlinit 200 de ani de la Revoluția lui Tudor Vladimirescu. Ca și alte sărbători importante, și aceasta a trecut aproape neobservată, pentru că statul român nu a organizat absolut nimic. La fel, de ani de zile, nu se mai organizează nimic de Ziua Independenței de Stat a României. Situația a fost cu totul alta în perioada interbelică, atunci când aceste aniversări – alături de altele – erau la mare preț, fiind cinstite de toată lumea, în frunte cu Regele. Când i-a fost mai bine României, atunci sau acum?  De ce tace statul român când e vorba de mari sărbători naționale?

Sărbătorile, aniversările, comemorările, ceremoniile, celebrările – publice sau individuale – sunt importante și au rostul lor, dar nu trebuie să fie prea multe și nici să constituie un scop în sine. Cred că ne cinstim cel mai bine țara și statutul de români muncind bine, fiind buni profesioniști, aducând rezultate concrete. Totuși, apelul acesta la antecesori, la exemplele lor, la faptele lor, la modelele lor a intrat în tradiția popoarelor civilizate. Prin urmare, nu am inventat noi sărbătorile și sărbătoririle. Există momente când este bine să ne amintim, să știm, să comemorăm, să celebrăm, ca să nu ne cufundăm în ignoranță, ca să nu cădem în rutină, ca să nu ne ticăloșim. Este drept că, în ultimii ani, planeta aceasta grăbită și contradictorie ne determină tot mai mult să uităm, ne obligă chiar să uităm și ne ordonează viețile pe căi decise de alții, de foruri globale, transnaționale, de forțe obscure care ne vor pe toți aliniați, supuși, ascultători. Noi, cei din țările foste comuniste, ne dăm seama mai ușor de acest lucru, pentru că avem sentimentul de déjà vu.

Conducătorii României ar trebui să aibă conștiința că ei se află în fruntea poporului român (datorită căruia țara se și cheamă România), că etnicii români alcătuiesc 90% din locuitorii României, că cel puțin acești locuitori așteaptă respectarea trecutului românilor, a simbolurilor lor, a tradițiilor românești. Evident, românii nu s-au opus și nu se opun simbolurilor altor etnii, comunități, minorități, popoare, țări, dar, pe teritoriul României, le vor respectate, cinstite, prețuite pe ale lor. Așa fac toate popoarele de pe lumea asta. Dacă recurgem la o comparație relativă, României i-a fost mai bine între cele două războaie mondiale, fiindcă atunci, la cei mai mulți indicatori, eram situați între primele țări din regiune și chiar pe locuri onorabile în Europa. În date absolute, ne este mai bine acum, fiindcă prosperitatea materială a românilor, confortul lor de viață, posibilitatea de mișcare, mijloacele de informare etc. sunt acum superioare celor din anii 1918-1940. Nu mai sunt convins întotdeauna că toate aceste facilități actuale înseamnă binele și că ele ne conduc spre un „mai bine”, dar aceasta este o altă chestiune.

R3media: Ați remarcat, desigur, tăcerea autorităților față de declarațiile foarte grave ale președintelui Ungariei privind Transilvania. Ziaristul George Damian spunea că statul român asistă la distrugerea comunității românești din Ucraina.  În Basarabia, prezența statului român este discretă. Ca observator, cunoscător al istoriei, credeți că există un tipar, o politică deliberată aici sau mi se pare?

Cred că, din variate motive, asistăm de ceva timp la o degradare gravă a calității clasei politice din România. Tot mai mulți oameni, majoritatea tineri și foarte tineri, dornici de parvenire rapidă sau dezamăgiți de greșelile „bătrânilor expirați” – cum se exprimă deja unii, cinic, în public – se avântă la putere, în funcții mare răspundere, crezând, sperând, clamând că ei vor schimba lumea.

(…) 

Interviul integral poate fi citit pe https://r3media.ro

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 4
Author

23 de Comentarii

  1. Semn Bun

    Presedintele ACADEMIEI Romane da semne de viata .

    S-a trezit oare si Intelectualitatea ???

    ca Poporul Roman decazut si poreclit cind „populatie ” sau ” turma ” s-a saturat de bastoanele Jandarmerie si de luat amenzi .

  2. Acest Aiurel bate câmpii. El nu are nici un proiect, dar urăște reformele. A mai spus-o. Împletește cuvinte ce sună bine din coadă, dar nu are ceva de spus decât mai multe ore, la ce? Nimeni nu l-a ales vreodată nici șef de catedră, nici decan, nici prorector. L-a ales Florian Coldea direct și a devenit rector. Bun, dar ce a făcut? La toți indicatorii a dus în jos UBB. Se pot examina onest. La un indicator a adus un progres: numirea lui Florian Coldea ca profesor și umplerea catedrelor cu trepăduși. Așa nu poate progresa nici România. Așa, cu asemenea persoane în roluri și sub pălării care sunt prea mari pentru ele.

  3. Prof. Univ. Dr. Ion Aurel POP, acest ACCIDENT nefericit din istoria plecata a Academiei Romane, pus in jiltz, la schimb, de Florian Coldea, ajuns, prin grija sa profesor ?! la universitatea Babes Bolyai. A nu se uita.

  4. Domnule academician ati remarcat neputința clasei politice dar mai corect ar fi incompetența si reaua credință. O acțiune concretă.
    Academia Română să organizeze periodic întâlniri cu guvernul ,conducerea parlamentului si alti invitați la cate să se analizeze si sa se dezbată problemele importante ale țării.
    Eu zic că ar avea efect pozitiv.

  5. Cine Oana? Ce academie? Unde este analiză competentă la acad. Ion Aurel Pop? Să o citim și noi! Nu rezistă mai nimic din ce spune ca istoric. Oarecum la călcâiul lui Stefan Pascu. Vorbe goale la ocazii. Nu știe nici economie, nici sociologie, nici drept, nici administrație. Se poate dovedi ușor. Să nu înșelăm concetățenii stârnind speranțe față de simple imposturi profesionale și academice!

  6. „Conducătorii Romîniei ar trebui să aibă conștiința că ei se află în fruntea poporului romîn”.
    Păi au asta, Aiurele, chiar cu „asupra dă măsură”, și cu MĂSURI în consecință. Că duc (ca „Stat dă Drept”, ori ca Stat Paralel) o politică minunată de excluziune, de 99 de ani (a început-o brătianul nemernic la 1922, la încornorarea rigăi Ferdi’ la cătindrala BORîtă dă la Bălgrad)! …politică ce în condiții normale ar fi numită IEPURARE IETNICĂ, da’ știm că în U.E. nu trăim în vremuri normale. Că așa a ajuns Rromînica balkanikă, într-un singur țăntănar (că pe-al doilea nu cred că-l prinde…), să fie în situația „că etnicii romîni alcătuiesc 90% din locuitorii Romîniei”, așa cum cAkademik te-ai iesprimat!

  7. (continuare) …ia, să vidiem: la 1930, la primu’ recensămînt dupe WW1 capitulard dă sukțăs, rumînașii tăi erea 71,9% (plus unguri 8%, germani 4,1%, evrei 4%, ruteni și ucrainieni 3,2%, ruși 2,3%, bulgari 2%), da’ la 1977 deja s-a înmulțitără relativ oltenii tăi, pierzîndu-i pă rușii, ucrainenii șî găgăuzîî (mai puțîn pă Băsselu’ „Petrov”, tavarișu’ tău de C.N.S.A.S.) dîn Bassarrabiya, vînzîndu-i la bucată pă evrei (pă aproape toț’) cătră tătînele lor Izdrail, șî pă germani (care ajunsără la 1,6%) cătră ReFeGeaua bănoasă. Apoi germanii sătui de șicanele statului artificial opresiv etnic Rromînica erea (0,5%) deja plecați la 1992 la Jarmania, și azi e ALUNGAȚI COMPLET (0,2% în mascarada din 2011 poreklită „recensămînt”, mulțumim pentru ea nespus – UNTOLD – pretine boc!). Ba, ne mai rămasă Plăvanu’, ca să le strîce în puțini ani renumele cîștigat de ei în 870 de ani de muncă dedicată, organizare, tradiții, construire de sate, orașe, cetăți, biserici, lupte seculare continue contra musulmanilor și a valahilor balkanici parșivi aliații lor, etc.
    Acum, dupe 1990, i’e’te le veni rîndu’ și la unguri să sîmță statistik „toleranța” voastră: 6,1% în 2011, 5,6% în 2021.
    Șî, iac’-așa se făcu „Statu’ Națioanal Unitar Rromîn”, iegzistent vitejește în Iztoriya ta iubită dă 150 dă ani bătuț’ pă mukiye! …pricepiși, Aiurele?

  8. @ „Oana”, 11 septembrie 2021 la 14:28
    Eu zic că ar avea efect pozitiv să lași cratița lîngă foc și să conduci tu ședințele, patrioată de lingură CARE EȘTI… :)))

  9. Pop asta ,specialist in Evul Mediu, are si o pregatire temeinica de preot amator din formatia folclorica de calusari „Manastirea de taici”, de pe Odaii, e toata ziua la Trinitas TV, unde lungeste ora, proababil platit sa isi dea cu presupusul!

  10. I-auzi nene, de cine e ingrijorat de educația românilor..tocmai acum.. Ia să povestească musiu, istoricul,.de cum a ajuns el rector la BB ? Ia să mai povestească un pic istoria de cum a ajuns el șeful academicienilor ?? Dacă nu poate, apoi ia să se gândească el la niște lucrări de dottorate.. Sau dacă nici asta nu-l influențează, apoi să se gândească la faptul că e pandemie, ce in cauză e virusul Delta., Că un copil dintr-o școală de e virusat, apoi treci la carantină toată școala și toți părinții. Deci să stea un pic intr-o ureche, să se mai adune materia cenușie un pic, poate-și dă seama de cum e de procedat.

  11. Credeam ca ministru mai tampit ca Anisie nu exista. M-am inselat! Camoeanu este si mai si. Pe langa ca e agramat, n-are habar de cum trebuie facuta scoala. Cum o fi ajuns asta rector?!

  12. @Vacarenko:Campeanu are la baza ‘imbunatatiri funciare,cum Ciolos are horticultura,doua facultati absolut de kkt pe vremea lui Ceasca ! Daca nu erau masoni si sereisti , nu pupau ghiulul puterii!Astia ne conduc, prostalaii..

  13. Daca nu era securitatea in cazul lor, cei doi agricultori erau si acum pe tarla. Care masoni, care SRI? Cat despre domn profesor care a fost numit capetenie la unitatea numita ‘academie’ parca avea si el un nume ‘conspirativ’.

  14. Este parte din schema de prostire a unei întregi generații
    Așa se transforma o națiune in popor șinmai apoi în populație…
    Ușor de stăpânit ..
    Suntem pe drumul cel bun…
    Romania „educata” ” pas cu pas”

  15. Din punctul meu de vedere, nu o sa va convinga la multi de aici, ceea ce inseamna dupa anul 2000 educatie si invatamant, e doar slogane si prosteli prin manipulare, din care se scot bani frumosi. Inca din 2000 au inceput semnele distrugerii definitiv al acestei institutii, daca va amintiti, cum apareau pe banda rulanta toate prostiile si denigrarile profesionistilor care ulterior, au plecat in strainatate. Cat despre istorici reali in Romania, am prea multe degete la o mana sa ii pot numara! Procedeul e pe acelasi taler ca al popilor: imbrobodim tot ce misca cu orice ocazie si prin orove metode! Comenzi si ocazii sunt destule.

  16. @@Kasa ..: Citeste,te rog: „Singurul ministru mason din cabinetul Cîțu
    De asemenea, nu trebuie omis faptul că traseistul politic ministru al Educației (PSD, ALDE, Pro România, PNL) Sorin Cîmpeanu este singurul demnitar din echipa Cîțu care și-a declarat oficial apartenența la masonerie, menționând că este „membru Asociația MLNR”, adică face parte din Marea Lojă Națională a României, condusă de Radu Ninel Bălănescu”(presa 05.02.2021) :))

    Despre Ioan Aurel Pop: Marea Lojă, gală de premiere a personalităților. Vezi câștigătorii(iunie 2013)

    „IV. COMISIA NICOLAE TITULESCU a acordat premiul lui Mihai Motoc, ambasador al României la Uniunea Europeană

    Membrii comisiei: Acad. IOAN AUREL POP– PRESEDINTE, Rectorul Universitatii Babes-Bolyai Cluj-Napoca Prof. univ. dr. DAN CLAUDIU DANISOR, Rectorul Universitatii din Craiova Diplomat GHEORGHE LUPES Diplomat SERGIU CELAC

    In plus: „Premiile acordate poarta numele unor personalitati reprezentative pentru domeniul de referinta si care au apartinut Masoneriei”, a declarat, la randul sau, Remus Borza, Marele Orator al MariiLoji Nationale din Romania si producatorul general al evenimentului.

    ha,ha,ha,ho,ho,ho,hi,hi,hi

  17. Subiectul, din păcate a fost pierdut pe drum. Euforia Scoakelor, dinainte de 1848,din Regat, a fost uitată. Au rămas doar micile scenete cu elevul și Florin Piersic. Copiii nu sunt tâmpiți. Profesorii au insuficient timp să-i învețe noțiuni științifice elementare. Birocrații din ministere vor muuuuuulte tine de hârtii, rapoarte, fișe. Birocrații, politicienii, nu vor ca ai noștri copii să știe carte. Ei își pot pierde posturile. Dacă învățătorii, profesorii, vor fi lăsați să îi învețe carte. Pe ai noștri. Restul e timp pierdut Din viață copiilor noștri. Știința puțină = vulnerabilitate, șanse de supraviețuire mici.

  18. Ca tot adusesi vorba,”soro”,nu ne spui cum e in Macaristan cu minoritatile si cum au procedat autoritatile de acolo ? cate ore de/in limba materna au la scoala? teatre,opera,publicatii,emisiuni le posturile nationale tv,radio etc?reprezentare in parlament,guvern etc? cum a fost cu expulzarea in masa a svabilor dupa al doilea razboi mondial?ce s-a intamplat la Mateszalka in timpul revolutiei de la 1956?

  19. Cand o sa avem un presedinte si guvern cat de cat normal o sa putem vorbi de imbunatatirea invatamantului. Altfel e ca si cand intr-un liceu industrial de la marginea cartierului Berceni un profesor suplinitor vorbeste unei clase unde jumate sunt corijenti de pregatirea olimpicilor internationali!

  20. (Cac)ademiciene,
    Esti de o lasitate scirboasa, dincolo de bagajul intelectual minuscul. ca orice istoric, vorbesti de faptele altora, tu fiind doar cu ochii pe portofel si functii.
    Cind ti-a fluturat Cimpeanu pisica du doctoratele, te-ai dat bolnav si lovit..acelasi text, pe care l-ai mai folosit cind ai acceptat sa fii si rector, si pres. al AR: sint batrin, nu mai pot…pai de ce dreacu’ nu pleci la pensie, Popule ? cin’ te tine si te forteaza ? dragostea de functii si bani ? nu le iei in groapa, mai bucura-te de viata cit poti, ai cu ce..lasa invataturile si povetele

  21. Aiurel – biet Cîțu al istoriografiei și al Academiei! Se poate vedea poza în care preș Academiei îl admiră pe Cîțu, care debitează vorbe în Aula Academiei. Blasfemie!? Poza spune și ea cam totul.

  22. Intrebari pentru „sora lu’ Türkiye Cumhuriyeti”:
    1. De ce au venit ungurii pe teritoriul Transilvaniei? Ce au vrut ei ? Oare nu BOGATIILE de la populatia autohtona MAJORITARA DACO-ROMANEASCA ?
    2. De ce ungurii au venit pe teritoriul Transilvaniei doar prin Gyula – capetenia lor militara? Ocupatie doar MILITARA?
    3. De ce ungurii – daca Transilvania nu ERA deja OCUPATA de daco-romani – nu si-au asezat CAPITALA lor in Transilvania. Dupa cum stim, DOAR Transilvania AVEA BOGATII, iar Pannonia era doar o simpla pusta de iarba uscata.
    4. De ce Gyula, capetenia militara a ungurilor, s-a convertit la CRESTINISMUL de rit BIZANTIN, in Constantinopol in 952? (The gyula was accompanied back to Hungary by the Greek Hierotheos, who was the bishop of Tourkia (Hungary) appointed by the Ecumenical Patriarch. Additionally, a Greek monastery was founded at Cenad by a chieftain named Achtum who was baptized according to the Greek rite around 1002. Gyula’s territory was incorporated with Achtum’s territory into the Kingdom of Hungary (1004) under Stephen I, who was baptized according to the Latin rite.).
    5. De ce au mai fost aduse forte militare suplimentare de catre unguri (secui si sasi/cavaleri teutoni) in Transilvania ? Contra cui ? Oricum, aceste forte nu au facut fata la invaziile cumane, mongole, tatare, turce, austriece, germanice, slave, ruso-sovietice.
    6. Cine au exploatat bogatiile Transilvaniei? Cine au construit palatele … ? Daca ungurii, secuii si sasii au reprezentat PERMANENT sub 25% din populatia Transilvaniei?
    RASPUNS: Ungurii au mentinut teritoriul Transilvaniei DOAR prin FORTA ARMATA !
    RASPUNS: ROMANII, ca iobagi fara drepturi, AU FOST cei ce au EXPLOATAT bogatiile si au CLADIT Transilvania in acea epoca ! Aceeasi populatie care a EXISTAT si a MUNCIT pe acest taram DACO-ROMANESC si INAINTE de LATINI, BULGARI, UNGURI …

  23. 1. De ce au venit ungurii pe teritoriul Transilvaniei? Ce au vrut ei ? Oare nu BOGATIILE de la populatia autohtona MAJORITARA DACO-ROMANEASCA ?
    2. De ce ungurii au venit pe teritoriul Transilvaniei doar prin Gyula – capetenia lor militara? Ocupatie doar MILITARA?
    3. De ce ungurii – daca Transilvania nu ERA deja OCUPATA de daco-romani – nu si-au asezat CAPITALA lor in Transilvania. Dupa cum stim, DOAR Transilvania AVEA BOGATII, iar Pannonia era doar o simpla pusta de iarba uscata.
    4. De ce Gyula, capetenia militara a ungurilor, s-a convertit la CRESTINISMUL de rit BIZANTIN, in Constantinopol in 952? (The gyula was accompanied back to Hungary by the Greek Hierotheos, who was the bishop of Tourkia (Hungary) appointed by the Ecumenical Patriarch. Additionally, a Greek monastery was founded at Cenad by a chieftain named Achtum who was baptized according to the Greek rite around 1002. Gyula’s territory was incorporated with Achtum’s territory into the Kingdom of Hungary (1004) under Stephen I, who was baptized according to the Latin rite.).
    5. De ce au mai fost aduse forte militare suplimentare de catre unguri (secui si sasi/cavaleri teutoni) in Transilvania ? Contra cui ? Oricum, aceste forte nu au facut fata la invaziile cumane, mongole, tatare, turce, austriece, germanice, slave, ruso-sovietice.
    6. Cine au exploatat bogatiile Transilvaniei? Cine au construit palatele … ? Daca ungurii, secuii si sasii au reprezentat PERMANENT sub 25% din populatia Transilvaniei?
    RASPUNS: Ungurii au mentinut teritoriul Transilvaniei DOAR prin FORTA ARMATA !
    RASPUNS: ROMANII, ca iobagi fara drepturi, AU FOST cei ce au EXPLOATAT bogatiile si au CLADIT Transilvania in acea epoca ! Aceeasi populatie care a EXISTAT si a MUNCIT pe acest taram DACO-ROMANESC si INAINTE de LATINI, BULGARI, UNGURI …
    Deh … ISTORIA bat-o vina … Aceeasi ISTORIE despre care VORBESTE PRESEDINTELE ACADEMIEI ROMANE … ca MATERIE de BAZA pentru scoala ROMANEASCA !!!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.