Război pe cerul patriei: Dan Air – Romatsa

Compania aeriană Dan Air, singura care și-a programat mai multe zboruri pe noul aeroport de la Brașov, acuză controlorii de trafic de la Romatsa că pun în pericol siguranța pasagerilor. Reprezentanții firmei fac referire la un zbor Tarom din decembrie 2007 care era să coste viața pasagerilor. Aeronava s-a lovit de o mașină pe pistă, în timpul decolării pentru că Romatsa R.A, spun cei de la Dan Air, nu s-a asigurat că pista era liberă.

Cei de la Dan Air mai spun că în date de 24 iunie, controlorii de trafic Romatsa au pus în pericol siguranța zborului DN288 Madrid-Brașov-București la aterizarea acestuia pe Aeroportul Brașov. Aeronavei Dan Air i s-a întârziat aterizarea pe Brașov, în condiții de vreme neprielnică, pentru a permite decolarea unei alte aeronave. ”Acest lucru încalcă reglementările aeronautice în vigoare care prevad că aeronavele care se află în proceduri de apropiere pentru aterizare trebuie să li se dea prioritate mai ales în condiții meteo nefavorabile așa cum a întâmpinat la ora aterizării zborul Dan Air DN288. Controlori de trafic aerian din Arad care monitorizează printr-un turn virtual aeroportul Brașov au pus în pericol viața pasagerilor Dan Air cât și siguranța zborului prin nerespectarea reglementărilor aeronautice care stabilesc că aterizările au prioritate față de decolări”, susțin cei de la Dan Air.

Aeronava Dan Air călătorea de la Madrid la Brașov, cu 83 de pasageri la bord. Pasagerii îmbarcați la Madrid au decolat către Brașov la ora 14:00, cu o întârziere de 1 ora și 30 de minute având în vedere restricțiile de rută și capacitatea aeroportului Madrid de a deservi aeronavele.
Ora prognozată pentru aterizarea aeronavei DAN AIR la Brașov era inițial estimată a fi 18:20 care a fost modificată pentru ora 18:30 deoarece aeronava trebuia să ocolească fronturi atmosferice periculoase, ruta fiind modificată prin nordul Bulgariei și continuând apoi spre Brașov.

””Dan Air monitoriza cu îngrijorare situația întrucât aeronava era programată să decoleze spre București înainte de ora 19:00, oră la care controlorii de trafic aerieni pleacă acasă iar din acest motiv Aeroportul din Brasov este nevoit să își înceteze activitatea. Prin urmare, echipa DAN AIR s-a coordonat cu Aeroportul Brașov și agenția care furnizează servicii de handling la sol, KRONAERO, pentru a reacomoda traficul pe aeroportul Brașov în așa fel încât atât DAN AIR cât și cealaltă aeronavă să se încadreze în programul de funcționare ROMATSA. Controlorii de trafic totuși nu au acceptat varianta care nu numai că era optimă dar era și singura legală și au procedat la încălcarea regulamentului (UE) nr. 2017/373 care impune prin AMC19 ATS.TR.210(a)(3) – Controlul aerodromului – prioritate la aterizare, unde prioritatea la aterizare trebuie dată aeronavelor care sunt obligate să aterizeze din cauza factorilor care afectează operarea în siguranță a aeronavei dar și materialul explicativ al reglementării care spune că „o aeronavă care se află în fază de aterizare sau a început procedurile de apropiere pentru aterizare are prioritate în mod normal față de o aeronavă care intenționează să decoleze de pe aceeași pistă sau o pistă care intersectează pista de aterizare””, mai spun cei de la Dan Air.

Reglementarea obligă controlorii de trafic să dea prioritate aeronavelor care aterizează, aeronava Dan Air deja consumase mai mult combustibil decât era preconizat întrucât a trebuit să devieze de la ruta initiala si sa ocolească din cauza condițiilor meteo nefavorabile. ” Deși la Arad monitorizeaza doar controlori de trafic cu grad de instructor, aparent cunoștințele acestora cât și procedurile aplicate contravin regulamentului dar și pun în pericol siguranța zborului autorizând decolarea unei alte aeronave, obligând aeronava Dan Air să intre într-o procedură de așteptare, în aer, în condiții meteo nefavorabile deși cealaltă aeronavă stătea la sol, în siguranță”, susțin cei de la Dan Air.

Aeronava Dan Air a aterizat la Brașov în final la ora 18:48, cu peste 16 minute întârziere generată de controlorii de trafic aerian, petrecute în aer, în condiții neprielnice. Aeroportul Brașov s-a închis la ora 19:00 iar aeronava Dan Air care trebuia să-și continue călătoria către București cu 71 de pasageri la bord a rămas blocată pe aeroportul brașovean și vor fi transferați cu autocarul la București, este a treia cursă care întâmpină astfel de probleme din cauza faptului ca Romatsaa nu dorește să extindă programul controlorilor de trafic forțând astfel încetarea activității pe Aeroportul din Brașov la orele 19.00.

Replica Romatsa

Romatsa, regia statului, susține că asigură controlul traficului aerian pentru 2.500 – 3.000 de aeronave zilnic, în condiții de siguranță și cu respectarea în integralitate a regulamentelor europene
Ca urmare a acuzațiilor aduse de DAN Air la adresa Romats, regia a făcut următoarele precizări:

În niciun moment siguranța pasagerilor zborului DN288 Madrid-Brașov-București nu a fost pusă în pericol, iar instrucțiunea controlorilor de trafic aerian către piloți a avut în vedere tocmai asigurarea aterizării în condiții optime, atunci când pista era liberă.
Aeronava care se pregătea de decolare avea slot la aterizare și conform normativelor europene este prioritară asigurarea decolării cu minim de întârziere. Conform AMC8 ATS.TR.210(c)(2)(i), turnul de control nu ar trebui să permită unei aeronave aflată în procedura de aterizare să treacă pragul pistei la apropierea sa finală până când: aeronava care pleacă a traversat capătul pistei în uz sau a început un viraj sau toate aeronavele de aterizare anterioare au eliberat pista aflată în uz. În cazul în care aeronava care decola ar fi avut o situație de urgență (cedare de motor, presurizare) și ar fi necesitat întoarcerea la Brașov nu s-ar fi putut asigura eșalonarea cu aeronava Dan Air daca i s-ar fi aprobat începerea apropierii la același aerodrom.
Referința din comunicatul companiei aeriene la documentul EASA care stabilește modalitățile de conformare și oferă explicații și îndrumări în ceea ce privește implementarea Regulamentului (UE) 2017/373 este incompletă și scoasă din context. AMC19 ATS.TR.210(a)(3), face referire la diferite tipuri de aeronave care au prioritate la aterizare: aeronave care au anunțat că trebuie să aterizeze din cauza factorilor care afectează funcționarea în siguranță a aeronavei; aeronave spital sau aeronave care transportă persoane care necesită îngrijiri medicale urgente; aeronave angajate în operațiuni de căutare și salvare; și alte aeronave, după cum poate fi stabilit de autoritatea competentă, în cazul României aceasta fiind Autoritatea Aeronautică Civilă Română. Zborul DN288 nu se încadra în niciuna din aceste situații, iar citatul din comunicatul companiei aeriene preia doar îndrumarea din GM1 to AMC19 ATS.TR.210(a)(3), care e doar o explicație cum poate fi implementat ce se regăsește în AMC, nu o reglementare de sine stătătoare.
Dacă aeronava Dan Air ar fi fost într-o situație critică avea posibilitatea să declare situație de urgență și ar fi avut prioritate la aterizare.
ROMATSA e certificată de Autoritatea Aeronautică Civilă Română în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2017/373 și supusă auditurilor periodice de siguranță. De altfel, conform monitorizărilor la nivel european, prin activitatea sa ROMATSA este la un nivel de siguranță superior indicatorilor stabiliți la nivel UE.
Zilnic, controlorii de trafic ai ROMATSA asigură condiții de siguranță pentru 2500-3000 de aeronave, zilnic, fără niciun fel de incidente și fără întârzieri care le pot fi imputabile.

Contrareplica Dan Air

”Să fie ceva clar, voi, controlorii nu aterizați și nu ați aterizat niciodată nimic, suntem noi, operatorii aerieni care aterizăm, voi stați confortabil pe un scaun, ascunși într-un turn de cristal, cu program de redus, căci vai doamne sunteți stresați. Noi că vă urmăm cele mai nefaste instrucțiuni și ne trezim în așteptare unde timp de 15 minute aeronava este zdruncinată continuu doar că v-ați gândit că, este mai bine să vă lăsați frustrările la adresa Dan Air să-și pună amprenta pe confortul și siguranța pasagerilor”, se arată într-o replică dură a celor de la Dan Air..

”DA, ACESTA ESTE UN INCIDENT MINOR PENTRU CĂ TOTUL S-A ÎNCHIEAT CU BINE MULȚUMITĂ PROFESIONALISMULUI ECHIPAJELOR DAN AIR ȘI NICIDECUM A INDOLENȚEI ȘI INCOMPETENȚEI ROMATSA.Din păcate același lucru nu pot să-l spună și Adrian IOVAN și studenta Aura ION care au murit din indolența, prostia, incompetența și nepăsarea voastră. Să știe publicul că Romatsa R.A, în calitate de centru de căutare și salvare nu a știut să interpreteze niște coordonate GPS transmise de victimele acelui accident…”, mai spun cei de la Dan Air.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Cosmin Pam Matei 4635 Articole
Author

5 Comentarii

  1. Știți al cui era avionul de pe pistă?…al escrocului țiriac!…făcea probe …era un avion care pregătea terenul pentru banditul țiriac…
    Luați informații de la conducerea aeroportului, două zile vineri și sâmbătă au avut parte de acesta manevre…îi pregătea terenul pentru venirea duminică a boului…
    De ce vă e greu să cereți informații de la sursă, nu din auzite!…
    Discutați cu dl director Anghel!…o sa va cruciți ce vă va spune!…

  2. Cum sa devii investitor in propria tara cind „organili”si regiile statului iti pun bete-n roate? Cite nenorociri vreti sa se intimple ca sa lasati indolenta , lenea si mai ales prostia la o parte ?

  3. Dan Air e o firma a ” baietilor „, care opereaza cu doua avioane vechi si are pretentia sa fie asistata nonstop pe caricatura aia de pista de la Brasov. N-au turn de control, n-au conditii de iluminat pe timp de noapte, dar dau vina pe ROMATSA, nu pe cei care n-au investit suficient.

  4. Deci! Cred ca adevărul e undeva la mijloc! În primul rând ori faci un aeroport ori nu mai faci caricaturi cu pretenții de aeroport. Un aeroport funcțional trebuie sa aibă turn,operatori în turn,iluminare de noapte și toate serviciile aferente la sol. In nici un caz cu un astfel de program.Apoi,Dan air nu trebuia sa inceapa operațiunile pana nu avea toate aceste facilități,normale pentru un AEROPORT!

  5. Cine a dat autorizatie de functionare acelui maidan numit aeroport si inca international? Cum sa functioneze cand inca nu are personalul de deservire necesar? Acest guraliv pe nume Danut o avea si el niste unchiuleti pe patent Salaj?

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.