Risc de colaps în magistratură

2.000 de magistrați ar urma să părăsească imediat sistemul de justiție, iar alți 2.000 vor pleca în următorii 5 ani, din cauza coborârii pragului de vechime la acordarea pensiei de serviciu, de la 25 la 20 de ani, fără limită de vârstă. Este semnalul de alarmă pe care îl trage Forumul Judecătorilor din România. Reprezentanții acestuia au emis un document public, prin intermediul căruia atrag atenția asupra efectelor dezastruoase pe care le-ar putea avea punerea în aplicare a noilor legi privitoare la funcționarea justiției.

Printre magistrații care ar urma să iasă imediat din sistem se numără inclusiv 90% din judecătorii Înaltei Curți de Casație și Justiție (ÎCCJ), se mai arată în raport. Intitulat ,,White Paper, modificările aduse legilor justiției – Potențial colaps al magistraturii din România“, asociația profesională a magistraților atrage atenția, încă de la început, asupra faptului că  „efectele combinate ale unor reglementări cuprinse în dispozițiile adoptate în Parlament cu privire la «legile justiției», deși nedeclarate neconstituționale (fie pentru că nu au fost atacate, fie deoarece obiecțiile de neconstituționalitate nu au fost cuprinzătoare, iar argumentele au lipsit în mod esențial), pot fi dezastruoase pentru magistratura din România“.

Decimarea justiției

Printre efectele dezastruoase pe care le vor avea aceste legi, Forumul Judecătorilor din România menționează faptul că numărul magistraților se va reduce (pe termen scurt, în proporție de cel puțin 25%), iar aceștia se vor deprofesionaliza, prin renunțarea la examenele de promovare meritocratice. De asemenea, magistrații vor fi surmenați prin creșterea volumului de activitate și, în plus, vor putea fi controlați prin intermediul șefului Inspecției Judiciare și prin Secția specială pentru cercetarea infracțiunilor din justiție din cadrul PÎCCJ. Iar asta va face ca magistrații procurori să-și piardă de facto independența, controlul asupra lor fiind realizat de ministrul Justiției, așadar, un factor politic, care le va putea da „îndrumări“ cu privire la prevenirea și combaterea eficientă a criminalității.

Un „experiment judiciar“

Documentul public emis de către Forumul Judecătorilor din România atrage atenția asupra faptului că, deși conțin și propuneri ale CSM, ale magistraților ori ale asociațiilor profesionale, aceste proiecte reprezintă doar niște simple corecții ale sistemului actual. Dar și că, în lipsa oricăror studii de impact și prognoze, ele  sunt doar pregătirea neserioasă a unui „experiment judiciar“. Iar unul dintre efectele acestui „experiment“ ar putea fi „deprofesionalizarea și reducerea corpului magistraților, dublate de o majorare artificială a activității și impunerea unor termene procedurale nerealiste, care vor avea ca efect blocarea sistemului judiciar“. Printre cauzele acestor efecte dezastruoase asupra justiției, Forumul Judecătorilor din România enumeră dublarea programului de formare inițială la Institutul Național al Magistraturii (4 ani în loc de 2 ani), dublarea stagiului în magistratură (2 ani în loc de 1 an), creșterea vechimii în funcție necesare pentru promovarea la tribunale, curți de apel și ÎCCJ, precum și la Parchetele de pe lângă acestea, DNA și DIICOT, coborârea pragului acordării pensiei de serviciu la 20 de ani, fără limită de vârstă, majorarea numărului de judecători în complet (dublarea numărului de judecători din completurile de contestații și majorarea de la 2 la 3 a judecătorilor din completurile de apel, fără a fi mărită schema instanțelor, ceea ce va duce la mărirea semnificativă a volumului de activitate pentru fiecare judecător de la instanțele superioare). În atare condiții, estimând că în jur de 2.000 de magistrați, care se află la apogeul profesional, ar putea părăsi imediat sistemul (inclusiv 90% din judecătorii Înaltei Curți de Casație și Justiție), prin coborârea pragului acordării pensiei de serviciu și în condițiile în care cuantumul acesteia depășește deja substanțial indemnizațiile magistraților aflați în activitate, iar alți 2.000 de magistrați ar urma să facă același lucru în următorii cinci ani, coroborând aceste date şi cu existența a 3 ani în care niciun absolvent al Institutului Național al Magistraturii nu va mai putea deveni judecător sau procuror stagiar, este limpede că asistăm la o politică de resurse umane dezastruoasă, promovată prin noile modificări legislative.

50% din examen devine subiectiv

Prin noile dispoziții privind legile justiției, meritocrația va fi eliminată în magistratură, examenul de capacitate devenind subiectiv, 50% din nota finală constând în evaluarea „mapei profesionale“, promovarea efectivă la instanțele și Parchetele superioare urmând a se face în baza unor criterii  subiective, respectiv „evaluarea activității și conduitei din ultimii 3 ani“, la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie fiind dublată de un interviu formal susţinut în faţa Plenului Consiliului Superior al Magistraturii, eliminându-se probele scrise, cu caracter teoretic și/sau practic, și instituindu-se un sistem de control evident al promovărilor. În plus, „modificarea statutului procurorului, în sensul abrogării dispozițiilor legale care garantează independența (punctele 4, 5 din Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 303/2004), respectiv pierderea garanției stabilității, îi transformă pe aceștia, de facto, în simpli executanți ai dispozițiilor conducătorilor Parchetelor, și, implicit, ai dispozițiilor ministrului Justiției“. Crearea Secției speciale pentru cercetarea infracțiunilor din justiție din PÎCCJ va permite redirecționarea a zeci de dosare de mare corupție, prin simpla formulare a unor plângeri fictive împotriva unui magistrat, desființând pur și simplu activitatea DNA, care este lăudată în mod constant în rapoartele MCV.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2

6 Comentarii

  1. pai n u i domnia haosului..care convine puternicilor zilei. daaa poate apelam la grebunalu boborului si la asesorii populari..poate merge mai bine ashea.

  2. Daca noua Lege marea stagiul de cotizare la 30 de ani , nu era bine, ca la micsorat , nu e bine ; pai atunci sa ramana la situatia actuala, nu-i asa ?
    PS – incet, incet se vad MARILE avantaje le care le au magistratii ! Sa fie sanatosi si independenti !

  3. Asta se cheama iepurare. Daca militianul Ciocoiu a iesit la pensie la 44 de ani cu o pensie 14.000ron/luna, de ce nu ar iesi la pensie si o tanara speranta de magistrat la 40 de ani cu o pensie de 43.000 ron/luna? Care e problema? Nu trebuie sa manance si gurita lui PORTOCALA ceva? Eu daca as fi presedinte de tara,as propune ca portocalele din justitie sa primeasca o pensie ca ultimul muritor din tara nu ca un Dumnezeu pe pamant!

  4. Nu se pot deprofesionalizare mai tare decăt sunt acum când unele motivări par articole din ziarul Scânteia al anilor 60. Cât privește surmenajul vorba fetei lui tata au mintea odihită așa ca nu-i nici un pericol. Cum nu s-au surmenat până în 1989 lucrând 6 zile pe săptămână iar în tribunalele județene lumina nu se stingea până după 12 noaptea și pentru motivări la cauze grele se lucra și duminica?

  5. OLGUTZA tu auzi ce se spune??. Magistartii au pensii mai mari decat fluturasul de salariu!!. Deci nu 80%, nu 65% din salariu, ci direct 140-150%!!. Asta-i curata democratie si masurile adoptate prin recenta lege a salarizarii si noua lege a pensiilor reusesc sa consolideze avantajele unor privilegiati!!.JUSTITIA – Putere a statului, deh!. La vremuri noi, tot NOI!!

  6. problema vechimii este o coroborare cu faptul ca nu mai poti fi judecator la 22 ani ca iti trebuie minim 5 ani vechime in juridic plus institutul 2 ani deci la 60 de ani cel mai devreme.
    problema cu pensia de 140% provine din falsa declarare a veniturilor din momentul pensionarii, cand se declara tot felul de false restante, sporuri de conducere pentru 30 zile de sefie la momentul pensionarii, etc… la fel ca la militari cand ii avanseaza in grad la pensionare. articolul este o preventiva justificare a fugii din magistratura atunci vcand va intra in vigoare raspunderea magistratilor sau se vor descoperii falsurile din justitie.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.