România deraiată

 La 84 de ani, Nicolae Danciu reface – gară cu gară – un traseu dispărut de pe harta feroviară a României. Este ultimul mecanic al trenului care lega Hunedoara de Caraș-Severin prin Porţile de Fier ale Transilvaniei. Acest tronson de cale ferată a fost unic în România, deoarece avea nouă kilometri de linie cu cremalieră. I se spunea „Dinţata”. Peste tot în Europa, „dinţatele” au devenit atracţii turistice de mare succes. La noi, calea ferată a ajuns la fier vechi, iar vechile gări se prăpădesc între bălării şi ruină.

O minune a tehnologiei care a fost construită la începutul secolului XX, linia de cale ferată cu cremaliere a ajuns o cicatrice pe artera depresiunii Hațegului. Magistrala feroviară Hațeg – Caransebeș, pe porțiunea Subcetate – Bouțari, a fost dezafectată în întregime, după nouă decenii, în care a străpuns Porțile de Fier ale Transilvaniei, făcând legătura cu Banatul. „Dinţata” a fost folosită între Bouțari și Sarmizegetusa din cauza declivității foarte mari, de până la 50 de grade. Între cele două localități, locomotiva urca și cobora dealul, ajutată de un mecanism cu o roată dințată, care-și prindea lamele de o șină metalică cu dinți decalați, fixată între cele două șine metalice clasice. Inițial, linia a fost construită pentru a facilita circulația mărfurilor din bazinul carbonifer al Văii Jiului și industria siderurgică din Caraș-Severin, ulterior fiind puse în circulație și vagoane pentru pasageri.

Depoul” cu amintiri

Nicolae Danciu este ultimul mecanic al trenului care lega Hunedoara de Caraș-Severin prin Porţile de Fier ale Transilvaniei, între stațiile Hațeg, Sarmizegetusa și Bouțari. Se întâmpla la începutul anilor ’90, atunci când valul schimbării politice a pus între paranteze economia comunistă centralizată. Șinele de cale ferată a dispărut de pe traseu, imediat după suspendarea curselor, deși ele nu încurcau pe nimeni. Nicolae Danciu a văzut cu ochii săi cum linia cu cremalieră („dințata”, în limbaj popular), dispare bucată cu bucată. Șinele au fost scoase și duse la fier vechi, iar locomotivele și vagoanele s-au pierdut pe undeva, pe drumul liberalizării economice. Mecanicul crede că la mijloc a fost vorba de rea-credință. Altfel, nu-și explică de ce drumul de fier nu a putut fi conservat, cu tot cu clădirile care deserveau ca gări, halte sau ateliere de reparații (remize).

Amintirile din vremea în care era stăpân pe locomotiva unică în România îl însuflețesc și îl fac să-și îndrepte spatele încovoiat de povara anilor. În ochi îi apare o licărire jucăușă, la gândul că ar putea să se urce din nou cu „monstrul” metalic pufăind pe dealul abrupt, din pădurile Țării Hațegului. Mecanicul spune că și astăzi, dacă i s-ar cere să se urce la comanda locomotivei, ar face-o fără nicio ezitare. Și-a păstrat îndemânarea și cunoaște măruntaiele mașinăriei care l-a purtat de mii de ori între gările acum adormite.

Era legată cu arcuri tari de șină, ca să poată să calce dinții pe cremalieră. Erau niște reguli pe care trebuia să le repsecți. Aveai o paletă care ridica mersul la dințată, când o angrenai, îi dădeai să meargă. Aveam viteză de 8 kilometri la oră la urcare și 12 la coborâre”, explică mecanicul.

Nicolae Danciu s-a pensionat de peste 30 de ani. Locuiește singur, de când soția sa a plecat la Domnul, iar copiii au crescut și s-au mutat cu traiul la oraș. Are vecini cu care stă la taclale, lângă o cafea aburindă. Discuțiile cele mai interesante le are, însă, cu colegii săi mai tineri, care-l vizitează și-l invită la fiecare eveniment organizat de comunitatea mecanicilor de locomotivă.

România care pierde mereu şi ultimul tren

Lider de sindicat al ceferiștilor și un împătimit a tot ceea ce ține de transportul feroviar, Barbu Bibel Bărbulescu spune că are un plan de repunere pe șine a trenului istoric. Acesta vrea să recompună garnitura, așa cum era în urmă cu mai bine de 100 de ani, pentru a o folosi în scop turistic. Un tren asemănător cu linie „dințată” au slovacii, pe care-l folosesc ca atracție turistică. „În Slovacia se folosește la servicii turistice. În Țara Hațegului se poate folosi ca mijloc de transport la obiectivele turistice, sunt pensiuni, este mănăstirea Prislop cu Arsenie Boca, zimbrii, Geoparcul Dinozaurilor, cetatățile dacice și romane etc. Străinii își conservează tot, dar noi nu suntem în stare să facem nimic. Ne batem cu patriotismul în gură, de dimineață până seara și când trebuie să trecem la fapte…”, spune Bărbulescu.

Acesta susține că are soluții pentru ca Țara Hațegului să adauge în palmaresul atracțiilor turistice și un transport inedit, care i-ar face pe turiști să se simtă ca la începutul secolului XX.

Soluția ar fi ca tot ceea ce este conservat pe linie și aparține de Ministerul Transporturilor să fie transferat către o organizație non-guvernamentală. Apoi, din fonduri europene și donații să reparăm linia. În prima fază, am repune în circulație trenul pe segmentul de patru kilometri Hațeg – Subcetate, unde linia s-a păstrat destul de bine. Locomotiva am găsit-o, este la Sibiu. Avem și două vagoane, care ar fi suficiente pentru început. Ar fi mult de muncă, dar rezultatele ar fi pe măsură”, explică sindicalistul.

Explicaţie foto: Ultimele rămăşiţe de cale ferată se păstrează între Haţeg şi subcetate

Barbu Bibel Bărbulescu a mai subliniat faptul că magistrala feroviară Hațeg – Caransebeș, a cărei construcție a început în 1908, este o filă importantă din istoria căilor ferate române. O istorie pe care se vede obligat să o reediteze pentru generațiile care vin. Barbu Bibel Bărbulescu a mai adăugat că repunerea în circulație a trenurilor la Hațeg i-ar ajuta și pe agenții economici din zonă, care ar putea să-și transporte mărfurile la prețuri mult mai mici, decât cele practicate în transportul rutier.

Nu e totul pierdut…

Animați de posibila renaștere a trenului cu locomotivă pe aburi, cei doi mecanici au mers să inspecteze tot traseul „dințatei”, pornind din Hațeg până la Bouțari. Au oprit în fiecare haltă, au studiat clădirile, unele dintre ele degradate ireversibil, altele locuite de foști ceferiști sau de oameni fără adăpost. Au stat de vorbă cu localnicii, le-au spus despre planul lor de a repune trenul pe roți și au depănat amintiri. Între Hațeg și Subcetate șinele de tren s-au păstrat suficient de bine, inclusiv podul de fier de pe Râul Galbena este întreg. Ceea ce înseamnă că ar fi nevoie de reparații minime, pentru ca garnitura să poată circula pe cei patru kilometri.

De la Hațeg spre Sarmizegetusa s-a păstrat doar terasamentul și, pe alocuri, câte o traversă rătăcită se ițește din iarbă, ca ultimă mărturie la ceea ce a fost cândva „dințata”. În zona în care trenul intra în pădure, pentru a urca dealul pe linia cu cremalieră, copacii au crescut sub formă de tunel, de parcă ar aștepta și ei să absoarbă pufăitul locomotivei.

La final de călătorie, Nicolae Danciu și colegul său au ajuns la concluzia că nu e totul pierdut, iar zgomotul sacadat al roților metalice va tăia, cât de curând, aerul domol al Țării Hațegului. Cu siguranță, gările din Hațeg se vor dezbrăca de veșmintele de abandon și vor fi adoptate de călători dornici să exploreze frumusețea naturală a locurilor.

EXTRA. Scurt istoric al liniei Hațeg – Caransebeș.

Construirea propriu-zisă a liniei de cale ferată Hațeg – Caransebeș a început în 1905, fiind deschisă peste patru ani. Inițial, au fost folosite locomotive cu aburi, după anul 1973 au fost introduse locomotive diesel, electrice și hidraulice. Din cauza declivităților foarte mari, de până la 50 mm/m, pe distanța Bouțari – Sarmizegetusa, s-a construit o linie de cale ferată cu cremalieră.

Invenția aparține unui inginer elvețian, Roman Abt, și a fost lansată în anul 1882, ea constând din două sau trei lame metalice dințate, alăturate, montate în axul căii și ai căror dinți sunt decalați. Fiecărei lame dințate îi corespunde o roată dințată a mecanismului locomotivei, astfel încât angrenarea este continuă și mult mai lină. Pe aceste linii dotate cu cremalieră s-au utilizat aproape exclusiv locomotive cu aderență mixtă, cu două mecanisme motoare distincte, roțile motoare de simplă aderență fiind acționate de un mecanism exterior, iar cele dințate de unul interior, distinct.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 12

14 Comentarii

  1. Asta urmareasc alogenii paraziti asa dupa cum si declara pe fata : sa deraieze tara, sa esueze tara sa fim transformati din popor in populatie, controlati si manipulati prin card si cip si paine si circ, fara resurse aur petrol gaze…fara paduri, fara pamantul natal pentru care stramosii nostri au dat jertfa de sange la Posada, Rovine, Vaslui, Calugareni, Plevna, Marasesti…fara familiei, traditie cultura, omenie…toate sant in mana strainilor a alogenilor paraziti a corporatiilor multinationalelor si bancilor patronate de iudeomasonii globalisti satanisti !

    Trezeste-te ! Alogenii paraziti au ocupat toate institutiile tarii, ca lupii imbracati in blana de oaie si au intrat cu viclenie minciuna si „valori” occidentale in stana de oi !!!
    Trezeste-te !!!
    Ridica-te de sub asuprirea alogenilor paraziti !!!
    Nu mai da putere alogenilor paraziti iudeomasoni folosind cardul bancar, inselaciunea „banilor” digitali, pe card, momeala „vaucerelor” lor digitale intrand in lagarul lor digital!
    Foloseste numai banii cash, fizici sau troc pentru a fi om liber !!!

  2. Romania deraiata cu buna stiinta la sfaturile unor asasini economici, morali și spirituali. Deraiata și aruncata în prăpastie ca moartea ei sa devina un circ mediatic pentru stăpânii de sclavi, dar și pentru spectatorii hrăniți cu pâine de ovăz și spectacole cu actori parșivi, idioti, interesați, tradatori, lipsiți de empatie și consumatori de rahat american, UE și NATO si ucrainian cu polonicul la toate cele trei mese ale zilei, nemaiputând and la socoteala micile gustări dintre mese.

  3. Abia acum simt astia ca e deraiata Romania😱! Eu scriu fin 2011 despre distrugerea cfr, am simtit in hunedoara cand am vazut pe sine un tren compus din lovomotiva si un vagon vai de mama lui, sinele de cale ferata erau acoperite de iarba de cel putin 1/2 m dar locomotiva mergea pe sine, se vedea din sosea pe geamul autocarului. Am scris exact cand am vazut si simtit ce inseamna cfr-Romania viitorului distrus iremediabil viziune tara si cfr prin acea zona in care trenul era doar o locomotiva si un vagon antic. Atunci aam vazut un peisaj de groaza care se dovedeste a fi realitate peste timp(12ani), nu gluma.

    • Cand un ploo inalt de 10m inaltime „troneaza” pe sine e clar ca orice intentia de a mai circula un tren sau ceva pe acea cale ferata sunt nule. In primul rand se degradeaza de la vreme. In toata Romania exista linii sau bucati cu restrictii vara de canicula. Abandonul e generalizat cine ce sa mai faca, orice intentie trasa pe linie moarta, ca proiect de tara.

  4. Romania A FOST o tara meritorie. Acuma este o COLONIE folosita ca hartie higienica de colonistii veniti aici LA CEREREA ROMANILOR.

  5. Fiind hunedoarea de obarsie imi amintesc ca se circula extrem de rar pe acea cale ferata inca de pe vremea lui Ceausescu, dar se circula!O locomotiva si trei-patru vagoane:))
    Dupa Lovitura de Stat Gorbaciovista din 1989 s-a ales praful de infrastructura si industrie, ca peste tot in Est si in Rusia
    Muncitorimea a disparut ca si clasa sociala,au aparut puzderiile de bugetari,care au pus jugul pe tara
    PS Vai de cei invinsi!

  6. Cam asa s-a distrus toata Romania, parca ar fi fost vulcanul de la Pompei!!

  7. La noi, calea ferată a ajuns la Editat.

    (ideologia-corectitudinea politica bolshevica,
    ocultarea adevarului
    cu ideologie se scoate!)

  8. ” La noi, calea ferată a ajuns la fier vechi, ”

    -la care dintre ” noi ” mah Natalia Bumbac,
    tu nu ai venit cu trenu ci ai aterizat pe Otopeni din respublik maldovskayia.

  9. Și nu te întrebi de cine a construit dințată ? Nu știi ceva de soarta celebrului plan inclinat de la Komandau ? Știi oare de rețeaua de cale ferată îngustă, care lega mai toate localitățile transilvane ? Știi de placa din gara Clujului pe care scrie de anul 1870, dar diriginții dinainte de 1945 sunt necunoscuți. Deci la ce e bun romania și românu ?

    • Dar tu sti ca niste navalitori din fundul Asiei s-au civilizat aici si au renuntat a manca carne de sub saua calului ?
      Ma rog, unii continua sa manance c…. si acum.

  10. Foarte trist, dar din păcate nu izolat. Ăștia suntem, cei care am furat tot sistemul de irigații și acum plângem când e seceta (adică în fiecare an). Țin pumnii entuziaștilor din articol și multor altora ca dânșii (unii mediatizați, alții anonimi, dar la fel de inimoși).

  11. Linia cu cremalieră a fost inchisă în 1978, deci fix în timpul regimului criminal pe care unii încă îl laudă.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.