Scandal între magistrați și Predoiu: „Nici măcar fosta guvernare nu a îndrăznit”

Asociația “Forumul Judecătorilor din România” și Asociația ”Inițiativa pentru Justiție” resping, în termeni duri, noile propuneri ale Ministerului Justiției, privind urmărirea penală și trimiterea în judecată a magistraților.

Ce a propus Cătălin Predoiu

În proiectul Ministerului Justiției privind desființarea Secției speciale, ministerul propune:
– punerea în mișcare a acțiunii penale față de un judecător sau procuror se face cu autorizarea prealabilă a procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție;
– trimiterea în judecată a judecătorilor și procurorilor se încuviințează de Secția pentru judecători sau, după caz, de Secția pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, inclusiv în cazul magistraților care sunt membri aleși ai Consiliului;

Ce spun cele două asociații, care în trecut au criticat modificările operate de PSD în justiție

„Subscrisele, asociații profesionale ale magistraților, am luat act de „Proiectul de lege privind desființarea Secției pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul justiției”, pus în dezbatere publică astăzi de Ministerul Justiției.

Cu această ocazie, am constatat că, pe lângă dispozițiile privind desființarea SIIJ și revenirea la competențele legale ale parchetelor existente anterior înființării acestei secții, îndelung solicitate de corpul magistraților români și de entitățile internaționale, proiectul de lege mai conține și o serie de dispoziții, calificate de Ministerul Justiției, prin comunicatul de presă aferent, drept ”garanții procesuale solide pentru protejarea independenței magistraților față de orice erori judiciare sau eventuale abuzuri”.

Prin aceste dispoziții aflate în stadiul de propunere, se dorește ca punerea în mișcare a acțiunii penale față de un judecător sau procuror să se facă doar cu autorizarea prealabilă a procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, iar trimiterea în judecată a judecătorilor și procurorilor să se încuviințeze de Secția pentru judecători sau, după caz, de Secția pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii.

Atragem atenția că astfel de prevederi nu au fost niciodată solicitate de către magistrații onești din România.

Asemenea filtre în calea tragerii la răspundere penală a magistraților sunt în mod evident neconstituționale, pentru că ar situa magistrații deasupra cetățenilor obișnuiți. Mai mult, dacă astfel de modificări ar intra în vigoare, s-ar deschide calea spre crearea de privilegii și pentru alte categorii sociale, cum ar fi parlamentarii. Propunerea Ministerului Justiției este, prin urmare, cu totul inexplicabilă. Arătăm că nu a fost sesizată nici Comisia de la Veneția, pentru emiterea unui aviz, absolut necesar într-un astfel de context.

Încuviințând trimiterile în judecată, ambele secții ale CSM ar deveni un fel de superiori ierarhici ai procurorilor de caz, ceea ce ar contraveni art. 132 alin. (1) din Constituția României. Potrivit normei constituționale, procurorii își desfășoară activitatea potrivit principiului legalității, al imparțialității și al controlului ierarhic, dar acest control ierarhic se efectuează exclusiv în cadrul Ministerului Public, de către procurori ierarhic superiori, iar nu de către nu organe administrative din afara Ministerului Public. Faptul că în prezent secțiile CSM încuviințează luarea față de magistrații cercetați penal a unor măsuri procesuale deosebit de intruzive sub aspectul vieții private (percheziția, reținerea, arestarea preventivă sau arestul la domiciliu) nu reprezintă un argument valabil, întrucât aceste măsuri nu sunt de esența urmăriri penale, spre deosebire de trimiterea în judecată, care este esențială.

Pe de altă parte, după adoptarea, în cursul anilor trecuți, a principiului separării carierelor în magistratură, aproape fără excepții, nu se poate susține sub nicio formă necesitatea implicării directe, nemijlocite, a unor organe administrative, cu atribuții extrajudiciare, de tipul secției pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii, peste activitatea obișnuită a unui procuror, sub forma încuviințării trimiterii în judecată a judecătorilor cercetați penal.

De asemenea, propunerea de punere în mișcare a acțiunii penale față de un judecător sau procuror numai cu autorizarea prealabilă a procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, în condițiile în care recenta selecție a procurorilor de rang înalt nesocotește flagrant recomandările Comisiei de la Veneția, GRECO și Comisiei Europene, apare ca fiind cu totul nepotrivită, încălcând fără dubii independența procurorului de caz și creând un ”super-procuror”, care se va bucura de impunitate totală, cât timp nu va avea cum să-și încuviințeze cercetarea propriei persoane.

Nu în ultimul rând, încuviințarea trimiterii în judecată efectuată de secția pentru judecători a CSM, un organ pur administrativ, cu totul distinct de parchete, poate fi de natură a pune presiune pe completul de judecată învestit cu soluționarea ulterioară a acelei cauze penale.

Crearea unui corp de magistrați incoruptibili, onești și profesioniști nu presupune acordarea unor astfel de imunități de care niciun cetățean obișnuit nu se ”bucură”. Conform art.16 alin. (1) și (2) din Constituția Românei, ”cetățenii sunt egali în fața legii și a autorităților publice, fără privilegii și fără discriminări. Nimeni nu este mai presus de lege.”

În consecință, astfel de reglementări, pe care nici măcar fosta guvernare, ale cărei proiecte în domeniul justiției au fost profund criticate de Comisia Europeană, Consiliul Consultativ al Judecătorilor Europeni, Consiliul Consultativ al Procurorilor Europeni, GRECO, Comisia de la Veneția etc., nu a îndrăznit să le propună, reprezintă un fapt regretabil și nescuzabil, de natură să creeze prejudicii corpului onest al magistraților, motiv pentru care emitentul lor trebuie să își asume urgent răspunderea și să procedeze în consecință la retragerea lor (respectiv a acelor reglementări care nu au legătură cu desființarea SIIJ)”.

Și USR-ului contestă

La rândul său, USR contestă proiectul Ministrului Justiției, publicat marți, prin care i se oferă puteri sporite Procurorului General în ceea ce privește trimiterea în judecată a unui magistrat și, totodată, magistrații capătă o imunitate specială.

“Se vine cu un proiect prin care sunt create niște filtre pentru angajarea răspunderii magistraților, prin care magistrații nu vor mai putea răspunde decât în situații foarte rare și totul trecut prin pixul procurorului general, ceea ce mi se pare o situație foarte gravă. Reamintesc faptul că am criticat această manieră de numire politică a magistraților. Ar trebui întâi schimbată procedura și apoi făcute numirile. Să pui în pixul procurorului general, numit politic, toate deciziile referitoare la punerea în mișcare a acțiunii penale față de magistrați este o opțiune criticabilă.”, transmite vice-președintele Stelian Ion, membru în Comisia Juridică, de disciplină și imunități.

Deputatul USR va solicita o întrevedere cu ministrul Cătălin Predoiu cu privire la aceste aspecte și va pregăti amendamente la proiectul de desființare a SIIJ.

”Subliniem că USR a depus un proiect de lege de desființare a Secției Speciale de Investigare a Magistraților încă din iunie 2019, motivând că instituția este un instrument de intimidare a magistraților, ipoteză confirmată și de Comisia de la Veneția. Însă proiectul a fost respins de PSD. USR conchide că ar fi fost de preferat ca proiectul Ministrului Justiției să se rezume strict la desființarea SIIJ, fără a se introduce elemente noi care pot compromite întregul demers”, se mai arată în comunicat.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Marieta Visan 267 Articole
Autor

11 Comentarii

  1. auolö!!! pana si voi ati ajuns la concluzia ca cu psd era mai bine. cam tarziu….tovarasi. voi i-ati vrut, voi i-ati ales, voi ati luptat ptr ei. acum descurcati-va

  2. Oare pricepe Predoiu ce are de făcut ?? Oare știe ce specimene are in justiție ?? Oare are curajul să radă tot, să răstoarne regimul justițiar și să pună o altă rânduială, altă renumerație, alte criterii ?? Nu cred că are sânge in instalație pentru astfel de treburi mărețe./

  3. Da de ce te „formalizezi” atata mai, Predoiule ! Constituiti si aprobati in CSAT un triumvirat format din Procurorul General, Directorul SRI si Ministrul Justitie, condus de Boul Baltii, ajutat de un „colectiv tehnic” si gata, voi hotarati, voi condamnati, fara judecata !. Luati exemplul Primului MInistru care intr-o sedinta de Guvern a aprobat 24 de Ordonante de Urgenta de ne-a lasat muti pe toti. Ce Constitutie, democratie, reguli, etc. Nu nene, eu sunt jupanul, asta e melodia care se danseaza. Bravo, popor roman, draga ti-a mai fost dictatura si biciul comunist de ai revenit la ele dupa nici 30 de ani. Bineinteles ca „Ilici” e de vina si „ciuma rosie”…?! Ei au distrus Romania ! R-ar mamicutza voastra a Draku’…?!

  4. mi-a placut bucatica aia de fraza:”pentru ca ar situa magistratii deasupra cetatenilor obisnuiti”!!!

  5. De unde și până unde visezi
    tu realizări mărețe la Predoiu? Atâta vreme cât a
    fost în tabăra lui Băsescu
    nu poate produce decât ticăloșii. Parcă n-ai sti
    ce hram poartă Predoiu. Sau ești chiar atât de naiv, ca să nu spun altfel.

  6. Bai nene,poate n-ați înțeles, dar dacă ordonanța lui Cacatalin Prădoiu va trece ,procurorii vor deține puteri nelimitate iar judecătorii vor fi transformati in simpli executanti ai ordinelor date de procurori.Practic judecătorii vor deveni scavii procurorilor.

  7. Măsuri bune trebue și pt parlam,minnist,medici,bancheri și biciclisti…

  8. Acest plod- pajul Catalin este progenitura de general securist! E a treia oara numit ministru sub presedinti diferiti si premieri diferiti- pusi de aceleasi structuri…….. Halal democratie nene! Ciocoii vechi si noi in floare!

  9. Du-te la balamuc, Predoiu! La balamuc, numai acolo-i de tine! Rea-vointa rara, complicata de complicitate la savârsirea unor infractiuni penale (trafic de influenta, privindu-i pe procurori-judecatori, furt + fals în acte publice + uz de fals, privindu-l pe shefu’ Johannis, Tartoru’). AFARA CU TINE DIN VIATA PUBLICA! Si sa se deschida fereastra dupa tine, sa iasa mirosu’ de linge-blide fanariot!

  10. Pai la ce v-ati asteptat de la „elevul” lui Macovei, sluga lui Base-Petrov si a hotului de case care a facut varza codurile penale? Cand spune „punerea în mișcare a acțiunii penale față de un judecător sau procuror se face cu autorizarea prealabilă a procurorului general…” care este numit politic, deci la comanda politrucului! Niste jeguri ordinare care dau legi noaptea ca hotii sa-si apere hotii! Niste banditi ordinari! Dar de ce va vaitati, ca doar asta ati vrut, asta ati votat! Sa traiti bine in jugul dictaturii!

  11. E clar! S-a-nteles tot! Renuntati toti la dreptul la viata ca doar nu-i obligatie! Ce e pe cale sa se-ntample…si ce-au inteles romanii! NIMIC!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.