Suntem campioni în Europa la scumpirea motorinei

Potrivit statisticilor europene, un litru de motorină costa pe 25.04.2022 cu 59% mai mult decât cu un an în urmă, această scumpire, similară şi în Cehia, fiind cea mai mare înregistrată în ultimul an la nivelul UE.

Şi la benzină România a bifat unul dintre cele mai agresive ritmuri de creştere în perioada analizată, de 39%, fiind devansată de Bulgaria, Cehia şi Austria, scrie ZF.

Dacă media barilului de petrol pentru primul trimestru al anului trecut era de 60 de dolari, anul acesta, în primele trei luni, media a ajuns la peste 90 de dolari pe baril, un eventual embargo asupra importurilor de petrol din Rusia creând pre­misele pentru viitoarele scum­piri. „Există câteva ţări care au imple­mentat sau sunt în faza avansată de implemen­tare a unor mecanisme de control al preţurilor, de exemplu Ungaria a ales să plafoneze preţul la pompă, în Germania s-a introdus o reducere temporară a taxei pe carburanţi, în timp ce în Portugalia există un program de acordare de vouchere în valoare de până la 20 euro/ beneficiar. România va deconta 50 de bani din preţul de la pompă pentru combustibilii utilizaţi de transportatori“, spune Szabolcs Nemes, managing partner în cadrul companiei de consultanţă Roland Berger România.

Scumpirile vin chiar dacă la nivelul anului 2020 gra­dul de dependenţă a României faţă de impor­turile de petrol era de 68%, doar Danemarca, al doilea producător de petrol la nivelul UE, având o dependenţă mai redusă de importuri, de 51%, arată statisticile Comisiei Europene.

Deşi nu se poate vorbi de o poziţie absolut confortabilă, România are, în acest context regional marcat de o volatilitate istorică, avantajul de a-şi putea asigura singură o treime din necesarul de petrol şi o industrie de rafinare pe care se poate baza, dar acest lucru rămâne fără impact în preţ.

Pe datele din 2020, Kazahstanul este cel mai important partener al României pentru importurile de petrol, 51% din cantităţile importate venind de acolo.

Apoi, vine rândul Rusiei cu o treime din necesarul de import, 7% fiind adus din Iraq, iar restul din alte state, după cum arată datele furnizate de compania de consultanţă Roland Berger. Raportat la consumul total de petrol al României, Rusia are o pondere de 22%, pe datele din 2020. La nivelul UE, dependenţa de importurile de petrol este de circa 96%, după cum arată statisticile mai recente ale Comisiei Europene aferente anului 2020. Rusia reprezintă un sfert din aceste importuri.

„Aprovizionarea UE va necesita importuri mai mari din alte ţări producătoare, însă rămâne de văzut care este disponibilitatea acestor ţări şi capacitatea lor reală de a mari extracţia de ţiţei sau de a pune pe piaţă volume din rezervele naţionale. În plus, împotriva unor ţări cu resurse şi capacităţi de producţie importante, precum Venezuela sau Iran există sancţiuni internaţionale deja instituite. Într-un astfel de context, sunt multiple scenarii care prevăd creşteri semnificative ale preţului ţiţeiului ñ au fost vehiculate şi valori de până la 200 USD/ baril acest nivel reprezentând un potenţial record absolut“, avertizează reprezentantul Roland Berger.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Author

6 Comentarii

  1. Suntem „campioni” la tot ce-i împotriva firii, la ce-i ilogic, anormal și natural.

  2. Suntem campioni la dezastre nationale de cand Iohannis si-a realizat dorinta bolnava de a avea „guvernele mele”. Practic de cand PRIM PREMIERUL Iohannis a dat jos guvernul Dancila (un guvern bun) cu ajutorul celor doi tradatori Ponta si Tariceanu, Romania s-a dus vertiginos la vale.Este primul si cel mai mare vinovat pentru falimentul Romaniei.

  3. Observati care-i hotia. Benzina se vinde la pretul umflat inca de la producator. La pretul artificial Pretul crescand mai apoi prin accizele si taxele impuse de stat si de cei care transporta si vind benzina la pompa. Practic cetateanul este jegmanit atat de stat dar si de toti cei din lantul de producere-vanzare a benzinei. Prin rafinarea petrolului nimic nu se pierde totul devine produs vanzabil pe bani grei.
    „Barilul de petrol este o unitate de măsură internațională pentru a cuantifica un volum de petrol, dar și pentru a-i defini prețul. Un butoi conține 159 de litri de țiței. Cu aceasta cantitate se pot obtine 74 l de benzina cu actiuni de rafinare. Trebuie remarcat faptul că benzina este unul dintre produsele rafinate în care s-au adăugat aditivi. Celelalte produse rafinate obținute dintr-un butoi din acest mineral prețios sunt clasificate în două categorii principale:

    În primul rând, există produse rafinate fără aditivi:

    • Gaze ușoare: metan și etan: 7 l fiecare din 159 l ulei;
    • Gaze lichefiate: propan și butan: 7 l fiecare din 159 l de petrol;
    • Baze petrochimice: benzină ușoară sau nafta: 4 l din 159 l de petrol;
    • Cocsurile de petrol compuse în principal din carbon și poluanți sunt folosite ca combustibil sau ca material pentru fabricarea electrozilor: 4 l din 159 l de petrol.

    Apoi, a doua categorie este formată din produse rafinate îmbunătățite prin aditivi:

    • Benzină: 74 l din 159 l benzină;
    • Kerosen: 15 l din 159 l de petrol;
    • Motorină și păcură ușoară: 35 l din 159 l de petrol;
    • Lubrifianti: 2 litri din 159 litri de benzina;
    • Păcură grea: 9 l din 159 l ulei;
    • Asfalt: 5 l din 159 l benzină.

  4. În 2008 cînd barilul depășea 140usd, a fost chiar 180usd, benzina la pompă era cam 4,50 lei.

    „Pretul la benzina a crescut la 4,12 lei/litru – Efix 95, 4,16 lei/litru – Premium Euro 4 si 4,72 lei/litru – Euro Super 98 fara plumb, motorinele Efix Diesel si Super Euro 5 s-au scumpit la 4,51 lei/litru, respectiv 4,79 lei/litru.” (hotnews, 2 mai 2008)
    În aceiași zi barilul de petrol era 169,99usd. (https://www.macrotrends.net/1369/crude-oil-price-history-chart)

  5. Bre,. parcă te lauzi,. Insă de ești jurnalist cu adevărat, vezi in urma ”liberalizării” patriotice, câte firme căpușe ale mafiei cu epoleți s-au intermediat intre producător și pompă..Poate ești un pic curios,. Merită ,..

  6. Nu stiu de ce plangeti,masina este lux si platiti ptr.asta. Bicicleta sau motoreta nu este convenabila? eu nu plang cand trebuie sa umplu rezervoarele ( 2) la o masina cam 140 litri,fac atac de inima.Benzina este in functie de stat $ 1,25-2 litrul iar motorina $ 1,75-2+ litrul. Acuma vorbim despre o tara care se scalda in petrol si gaz dar preturile urca in fiecare zi ca asa este dictat de bursa.Sa nu credeti ca iesiti mai ieftin cu ceva electric,costul initial al masinii este mare plus o statie in casa/garaj de incarcare,la statiile de curent costa cam de 3x curentul fata de cel casnic si nu sunt peste tot,masinile sunt cu probleme mari si „tehnicienii” inca nu stiu sa le repare,piese de schimb cand sosesc din China.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.