Podul peste Dunăre este inutil pentru că drumul Craiova – Calafat este ca un şvaiţer

Premierul Victor Ponta a inaugurat vineri podul peste Dunăre. În mod normal, ar fi trebuit să inaugureze şi drumul Craiova – Calafat, care face parte din infrastructura Coridorului IV Paneuropean, însă acesta este impracticabil, ceea ce face inutilă deschiderea podului. Ponta însuşi a fost obligat să ia elicopterul pentru a ajunge la Calafat!

Am primit la redacţie un Armagedon referitor la stadiul în care se află acest drum european. Autorii acestuia pun la dispoziţia opiniei publice o serie de dezvăluiri uluitoare, care devoalează marile nereguli care au apărut încă din anul 2011 şi care au dus la situaţia dezastruoasă a acestui proiect de importanţă naţională.

Datele acestui Armagedon scot la iveală şi implicarea unor oameni politici, prcum şi a unor societăţi comerciale despre care presa a scris numeroase articole ce demascau interese financiare uriaşe. Una dintre ele este DELTA ACM 93, în spatele căreia se află apropiaţi ai celebrului Dorin Cocoş.

Iată, însă, textul integral al acestui Armagedon inedit. În fotografie, sectorul 1 al drumului este cel dintre Craiova – Galicea Mare, iar sectorul 2 este cel dintre Galicea Mare – Calafat.

Armagedonul drumului Craiova – Calafat

„Din 1984, de când tot fredonăm refrenul „Drumurile noastre poate, se vor întâlni vreodată”, drumurile noastre nu s-au mai întâlnit cu cele europene, exemplele fiind nenumărate, încă unul în plus fiind drumul naţional Craiova – Calafat, care pe hârtie face parte din coridorul IV paneuropean de transport multimodal, pe el urmând să circule cei care vor să ajungă mai repede de la Salonic la Nürnberg, odată cu darea în folosinţă a podului peste Dunăre de la Vidin-Calafat (preconizată pentru luna iunie 2013), în realitate însă drumul despre care vorbim face parte din lumea a III-a a drumurilor din România, adică a drumurilor pline de gropi şi denivelări, o lume ruptă complet de realitatea infrastructurilor de transport din Europa (pe harta rutieră a Europei, ţări precum Germania, Olanda, Belgia sunt ticsite de autostrăzi, în timp ce România are o amărâtă de autostradă finalizată Bucureşti – Piteşti şi nici aia nu îndeplineşte toate standardele de autostradă din Europa).

Revenind la prăpăditul drum naţional Craiova – Calafat, trebuie spus că în al 13-lea ceas, respectiv în anul 2011, CNADNR şi-a asumat „reabilitarea” acestuia, semnând la data de 18.10.2011 un contract cu Delta ACM 93 pentru porţiunea Craiova – Galicea Mare şi, cu aproape un an întârziere, la data 06.08.2012, cu Mochlos pentru secţiunea Galicea Mare – Calafat (întârzierea a fost determinată de o serie de contestaţii ale Mochlos împotriva CNADNR rezolvate până la urmă de Curtea de Apel Bucureşti, moment în care CNADNR nu a mai avut încotro şi i-a dat contractul firmei din Grecia).

Firma grecească Mochlos nici n-a început lucrările

Delta a început lucrările la data de 07.11.2011 şi ar trebui să le termine pe 06.11.2013, iar Mochlos ar fi trebuit să le înceapă pe 03.09.2012 (şi nu le-a început), cu termen de finalizare 03.09.2014.

Au trecut 1 an şi 6 luni de când Delta s-a apucat de lucru, respectiv 9 luni de când Mochlos nu s-a apucat de treabă, deşi ar fi trebuit conform contractului, iar drumul Craiova – Calafat continuă să arate jalnic, plin de gropi şi denivelări periculoase, chiar şi pe porţiunile dintre Craiova şi Galicea Mare, unde Delta ACM 93 a pus ceva asfalt nou, că între Galicea Mare şi Calafat Mochlos nu a făcut nimic, în timp ce o mână de oameni implicaţi direct în aşa-zisa „reabilitare” a drumului fac averi din banii care ar trebui să se regăsească în lucrări, nu în conturile bancare ale acestora.

Mai mult, lucrările executate deja de Delta (de Domarcons de fapt, puiul mai mic al lui Delta) sunt de o calitate precară, acestea suferind deja degradări premature (vezi podul peste râul Jiu de la Podari: fisură longitudinală acoperită cu mastic, rosturi de dilataţie lipsă; podul de la Radovan: armătura neîncastrată în beton şi acoperită cu asfalt a ieşit la suprafaţă; pe tot parcursul drumului există nenumărate gropi la nivelul stratului de asfalt aşternut; neamenajarea canalelor de scurgere a apelor pluviale care a condus la producerea de inundaţii ale terenurilor agricole adiacente – în special în zona podeţelor).

Situaţia dezastruoasă a drumului Craiova – Calafat, şi a multor altora din România, este rezultatul relaţiilor clientelare stabilite între constructori şi reprezentanţii companiei de drumuri pe de o parte, şi constructori şi consultant, pe de altă parte, fiecare dintre aceştia căutând să-şi maximizeze profiturile şi nedând doi bani pe calitatea lucrărilor executate.

În loc să se preocupe de realizarea lucrărilor la parametri calitativi optimi, atât reprezentanţii companiei de drumuri, cât şi cei ai consultantului nu fac nimic altceva decât să impună constructorilor furnizori de servicii de la care să obţină ulterior comisioane uriaşe, dovezi în acest sens fiind întârzierile acumulate la termenele de lucrări, precum şi calitatea precară a acestora.

„Politologul” Gelu Vişan voia să ajungă la Şova prin Victor Piţurcă

Astfel, Delta ACM 93 a obţinut lotul de lucrări pe porţiunea Craiova-Galicea Mare ajutată de Şerban Constantin, director adjunct, mai nou, pe parte de investiţii la DRDP Craiova. În schimbul sprijinului acordat, reprezentantul DRDP i-a impus societăţii Delta ACM 93 ca furnizori de produse de balastieră în cadrul contractului de pe drumul Craiova – Calafat firmele Gevissia SRL (avându-l ca asociat pe Gelu Vişan, fost deputat în Parlamentul României şi apropiat al Ancăi Boagiu, fostul ministru de la transporturi) şi Albiana SRL (firma lui Eugen Piţurcă, fratele antrenorului naţionalei de fotbal, Victor Piţurcă).

Cum nici un ajutor nu poate să rămână neplătit, Şerban Constantin s-a folosit de Vişan Gelu ca să-şi păstreze funcţia la DRDP Craiova, la pilele lui Victor Piţurcă intenţionând să apeleze pentru a ajunge în preajma lui Dan Şova, ministrul delegat pentru proiecte de infrastructură, cu care ar vrea să se împrietenească pentru a-l putea înlătura pe Adrian Lumezeanu de la şefia DRDP. Şi iată cum câştigurile mari obţinute din aşa-zisa modernizare a şoselelor autohtone înlătură orice barieră socio-profesională, iar politica şi sportul se intersectează sub privirea CNADNR, tocmai instituţia care ar trebui să vegheze asupra implementării proiectelor de dezvoltare a infrastructurii rutiere naţionale.

Dacă numele lui Şerban Constantin trezeşte oareşce amintiri, se datorează faptului că acesta s-a făcut remarcat şi în celebra poveste cu Romstrade-le lui Nelu Iordache, fiind chiar pus sub urmărire penală de DNA (surpriză – exact în perioada în care era anchetat de DNA a fost însărcinat cu atribuţiile de director regional, deşi atât conducerea CNADNR, cât şi a Ministerului Transporturilor erau la curent cu situaţia).

Cum se fac bani din contractele cu statul pe baza unor prietenii?

Schema cu societatea Gevissia a fost aplicată de Şerban Constantin, împreună cu Dumitru Palada (reprezentantul Consitrans, firmă care asigură consultanţa la drumul Craiova – Calafat, o altă abonată a contractelor cu statul, care surclasează frecvent contracandidaţii cu mai multă experienţă şi oferte mai avantajoase din punct de vedere economic), şi în cadrul contractului pe tronsonul Galicea-Mare – Calafat, adjudecat de firma elenă Mochlos.

De asemenea, Dumitru Palada a inclus Gevissia… şi în ecuaţia construirii „Centurii Ford”, finanţată din fonduri europene, firma italiană SECOL urmând să contracteze serviciile de furnizare de balast de la societatea în cauză.

Ca practică, în schimbul acceptării firmelor propuse ca furnizori / subcontractori, antreprenorii au, de obicei, mână liberă să suplimenteze lucrările contractate, afectând, implicit, bugetul de stat (oricum, lovit, şi fără intervenţii de acest gen).

După zicala „Câinii latră, ursul merge”, şi în cazul acestui drum lucrările vor fi executate de mântuială, termenele de realizare a acestora vor fi depăşite, vor fi încheiate acte adiţionale pentru lucrări suplimentare (ceea ce înseamnă şi mai mulţi bani cheltuiţi), iar „responsabilii” cu acest drum îşi vor umple doldora buzunarele cu lovele fără să li spună măcar „dă-te mai încolo”.

Întrebat de către ziarişti de ce a a venit la Calafat cu elicopterul, premierul Victor Ponta a declarat sec: „pentru că drumul de la Craiova este plin de gropi şi nu se poate circula pe el”!

N.R. Persoanele al căror nume a fost folosit în acest Armagedon au, desigur, asigurat dreptul la replică, putînd în acest sens să se adreseze ziarului nostru.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Ion Spânu 1818 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.