Ce efecte poate avea închiderea spaţiului aerian rus

Premierul rus Dmitri Medvedev a declarat că Guvernul Rusiei nu exclude posibilitatea de a închide spațiul aerian, ca răspuns la noi sancţiuni sectoriale occidentale, anunţa luni Itar-Tass.

Companiile aeriene europene au început să realizeze calcule estimative ale pierderilor provocate de închiderea spaţiului aerian al Rusiei încă din luna august, atunci când Moscova a ameninţat pentru prima dată că ar putea recurge la aceasta măsură.

Cele mai afectate ar fi cursele spre Japonia, nord-vestul Chinei şi Coreea de Sud, excluzând, evident, cursele catre destinaţii din Federaţia Rusa. Toate aceste zboruri folosesc culoare catre trec pe deasupra Siberiei, pentru a ocoli zona periculoasă a munţilor Himalaya, dar şi rutele sudice, mai lungi şi relativ periculoase, care ar trece prin zona Orientului Mijlociu şi a Asiei de Sud.

Un grafic oferit de Flightradar24.com pentru Bloomberg arată că prin spaţiul aerian rus trec în fiecare săptămână 1.600 de zboruri operate de companiile europene. Spre comparatie, prin culoarul nord-atlantic trec saptamanal circa 4.000 de zboruri (ale companiilor europene si americane), potrivit BBC. Cele mai multe zboruri ce folosesc spaţiul aerian rus sunt ale Air France – KLM (249), urmate de cele ale Lufthansa şi ale companiilor aeriene din Austria şi Elveţia pe care le controlează (220).

O modificarea a rutei siberiene ar presupune un consum mai mare de combustibil şi chiar escale pentru alimentare, ceea ce ar duce la o creştere a preţului biletelor de avion şi ar aduce pierderi companiilor. Nu mai puţin adevărat este că şi Aeroflot ar vea de pierdut dacă rămâne fara taxele de tranzit plătite de comapniile europene. Este vorba de 170 de milioane de dolari (la nivelul anului 2013), ceea ce a reprezentat 18% din venitul Aeroflot pentru anul respectiv.

„Dacă transportatorii occidentali ocolesc spaţiul nostru aerian, acest lucru ar putea să conducă la falimentul multor companii aeriene care se clatină la marginea prăpastiei în lupta pentru supravieţuire”, a subliniat Medvedev, luni. Până acum însă, singura victimă clară a problemelor legate de traficul aerian şi criza din Ucraina este filiala low cost a Aeroflot, Dobrolet, care, abia lansată, a fost nevoită să-şi ţină avioanele la sol începând din luna august.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.