Premiile concursului „Cele mai frumoase cărţi din România”

Joi, 5 noiembrie, la Biblioteca Naţională a României din Bucureşti, a avut loc Gala de premiere a Concursului naţional de design de carte Cele mai frumoase cărţi din România, aflat la ediţia a patra. Cele 8 premii au fost înmânate de membrii juriului şi de reprezentanţii partenerilor proiectului, care au prezentat fragmente din argumentaţia pentru acordarea fiecărui premiu.

La vernisaj şi premiere a participat un public numeros de aproximativ 200 de persoane, într-o atmosferă familială, iar cărţile expuse au fost răsfoite cu mare curiozitate într-o scenografie experimentală, construită dintr-un mobilier de carton care a permis o interacţiune apropiată şi sensibilă cu cărţile. Curatorul expoziţiei este Anca Verona Mihuleţ, iar crearea şi punerea în practică a conceptului expoziţional au fost realizate în colaborare cu biroul de arhitectură Atelier ad hoc.

Carte în ediţie limitată, Cutia

Marele premiu a fost acordat cărţii Dear Money şi designerului Radu Manelici. Dear Money este un proiect editorial complex, la care juriul a apreciat atât rigurozitatea, cât şi subtilităţile care punctează abordarea inteligentă şi ironică a designerului în relaţie cu tema centrală – raportul dintre artă şi bani. Conceptul editorial al lucrării aparţine Alexandrei Croitoru şi Magdei Radu, iar cartea a fost editată de Salonul de Proiecte.

În secţiunea Carte în ediţie limitată, premiul a fost acordat lucrării Cutia, realizată de designerii Sorina Vazelina şi Alexandru Grigore Liteanu. Cutia este deopotrivă o carte de artist şi o carte de artă care, potrivit argumentaţiei juriului, a întrunit imediat consensul membrilor juriului pentru categoria ei.

Premiul pentru tânăr designer a fost acordat de Institutul Cultural Român designerului Radu Manelici şi constă în susţinerea unei deplasări şi participarea artistului la programul unui târg internaţional de carte în străinătate.

Imagine din expoziţie

Premiul pentru viitorul experiment tipografic a fost oferit de tipografia Alutus realizatorilor cărţii Rescrierea secvenţei – Overriding sequenceNicoleta Radu, Mihai Barabancea şi Nicu Ilfoveanu, şi constă în susţinerea unui exerciţiu de producţie.

Premiul pentru album a fost acordat proiectului subREAL (MNAC), Premiul de carte pentru copii – cărţii Praf de zâne (Mădălina Andronic), Premiul pentru ilustraţie de carte i-a revenit lui Mircea Pop, pentru mai multe cărţi editate de Editura Arthur, iar Menţiunea specială a juriului pentru concentrat de România a fost acordată proiectului editorial RO-KIT.

Expoziţia Cele mai frumoase cărţi din România este deschisă publicului până în aprilie 2016, la Biblioteca Naţională a României din Bucureşti. Prin contribuţia Institutului Francez din Bucureşti, alături de cele 34 de cărţi finaliste, este expusă şi o selecţie de cărţi frumoase pentru copii din Franţa, de la editura Grasset Jeunesse, care ne oferă ocazia de a aşeza într-un context mai larg producţia de carte din România.

O parte din cărţile premiate

Anca Verona Mihuleţ, curatorul expoziţiei, afirma: ”Expoziţia de faţă, care prezintă cele mai frumoase cărţi din România la ora actuală, surprinde momentul în care conceptualizarea şi transferarea ideilor în mediul tipografic conduce la dezvoltarea unor noi metode de tipografiere, generatoare de linii şi discursuri grafice puternice, cu un impact real asupra mentalului colectiv”.

La expoziţie este prezentă şi lucrarea artistei Raluca Popa, Untitled/The Sublime Trip (2011), o serie de desene inspirate dintr-unul din capitolele cărţii lui Thomas Mann, Muntele vrăjit, ca o prelungire conceptual a expoziţiei pe care vă invităm să o descoperiţi.

Premiul pentru ILUSTRAŢIE DE CARTE: Lecţii de dans pentru vârstnici şi avansaţi – Bohumil Hrabal, Mircea Pop – ilustraţii, Alexandru Daş – DTP, copertă, Editat de Editura Art.

În expoziţie, un public tânăr admiră cărţile

Şi v-am spus povestea aşa. Aventurile cailor năzdrăvani rememorate de ei înşişi – Florin Bican, Mircea Pop – ilustraţii, Alexandru Daş – DTP, copertă, Editat de Editura Arthur.

Insula Delfinilor Albaştri – Scott O’Dell, Mircea Pop – ilustraţii, Alexandru Daş – DTP, copertă, Editat de Editura Arthur.

Tabăra – Scott O’Dell, Mircea Pop – ilustraţii, Alexandru Daş – DTP, copertă, Editat de Editura Arthur.

Premiul pentru TÂNĂR DESIGNER: Ioana Nemeş. Carte de artist – Concept editorial şi editor Alina Şerban, Editor asociat Ştefania Ferchedău, Radu Manelici – design, Aurelian Ardeleanu – DTP, Ioan Olteanu – DTP, Editat de Asociaţia Pepluspatru în colaborare cu Spector Books Leipzig, Tipărit la Atelier Fabrik.

Vederi încântătoare: Urbanism şi arhitectură în turismul românesc de la Marea Neagră în anii ’60–’70 – Alina Șerban, Kalliopi Dimou, Sorin Istudor, T. Elvan Altan, Irina Băncescu, Elke Beyer, Adina Brădeanu, Anke Hagemann, Claude Karnoouh, Olga Kazakova, Juliana Maxim, Carmen Popescu, Magda Predescu, Adelina Ştefan, Irina Tulbure, Ana Maria Zahariade, Radu Manelici – design, Aurelian Ardeleanu – DTP, Editat de Asociaţia Pepluspatru, Tipărit la Fabrik, Bucureşti.

Notă specială a juriului pentru PROIECT EDITORIAL INOVATIV (în afara competiţiei): În faţa blocului – o colecţie de 55 de jocuri şi „faze” ale generaţiei cu cheia la gât – Vlad Tomei, Mihai Gheorghe, grafician / designer Vlad Tomei, Mihai Gheorghe, Editat de Supersomething, Tipărit la Masterprint Superoffset Bucureşti.

Proiectul este organizat de Asociaţia pentru Performanţă şi Cultură şi este finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.