×
×
Noi
Citite
Recomandate
Ultima oră
Actualizat acum 5 minute
24 Ore
7 Zile
30 Zile
24 Ore
7 Zile
30 Zile
Data
Sâmbătă, 19 august 2017, 08:18
EUR (€)
+0.0067 ↗
4.5883 RON
USD ($)
-0.0038 ↘
3.9066 RON
• • •
Înainte de alegeri și Anul Centenarului
Strategia mediatică a Budapestei atinge și România
Criticii consideră că Orabn a fost susţinut de triumviratul Mezarsos - Pecina - Vajna pentru a aduce sub ascultare presa din Ungaria
Criticii consideră că Orabn a fost susţinut de triumviratul Mezarsos - Pecina - Vajna pentru a aduce sub ascultare presa din Ungaria

Nu a trecut un an de la închiderea celui mai important cotidian de opoziţie din Ungaria şi doi apropiaţi ai premierului ungar Viktor Orban au pus mâna pe ultimele şase ziare locale independente din ţară. Este o mişcare ce se înscrie în logica celor aproape opt ani de guvernare Orban şi care are cu siguranţă o ţintă electorală, în perspectiva alegerilor din 2008, însă poate avea repercusiuni şi în România, mai cu seamă având în vedere că urmează Anul Centenarului.

La începutul anului 2017, marele câştigător al ultimelor tranzacţii din presa ungară era Lorinc Meszaros, fost coleg de clasă al premierului Vik­tor Orban, care a ajuns să fie acum proprietarul a 12 din cele 18 ziare regionale din Ungaria, pe lângă canalul de ştiri Echo TV şi ziarele centrale Magyar Idok şi Nemzeti Sport. Meszaros nu s-a oprit aici şi, anul acesta, a recurs la acapararea publicaţiilor generale rămase independente. Nu le-a cumpărat el, ci a facilitat achiziţia acestora de către două personaje tot mai interesante în peisajul mediatic central şi est-european.

Afaceri pe filiera austriacă

Primul este Heinrich Pecina, care, invocând lipsa banilor, a îngropat, în octombrie 2016, cel mai mare jurnal de opoziţie, Nepszabadsag. Tot atunci, el i-a vândut amicului lui Viktor Orban portofoliul publicaţiilor regionale pe care le deţinea compania sa înregistrată în Austria, Mediaworks. Acum, Pecina pare să aibă din nou poftă de investiţii şi a reapărut pe piaţa ungară, iar afacerile se desfăşoară tot pe filieră austriacă: compania deţinută indirect de Pecina (Media Development Management Kft) a achiziţionat trei cotidiene regionale, împreună cu portalurile lor online, deţinute de austriecii de la Russ Media. Potrivit presei maghiare, în tranzacţia încheiată la finele lunii iulie, au intrat în portofoliul lui Pecina, „groparul presei de opoziţie din Ungaria“, şi doua ziare româneşti deţinute de Russ Media: Jurnal Arădean şi Jurnal Bihorean. „În Budapesta deja se vorbeşte: această preluare înseamnă că ziarele vor fi vândute imediat vreunui oligarh proguvernamental? Va avea Viktor Orban parte de o presă mai ascultătoare în România vecină?“, scrie Die Presse într-un articol dedicat situaţiei din presa ungară.

Conexiunea de la Hollywood

Al doilea personaj interesant care este în graţiile premierului Orban şi a achiziţionat alte două ziare locale din Ungaria este producătorul de la Hollywood Andy Vajna (Andrew G. Vajna), cel care a produs filme precum Rambo, Evita sau Total Recall şi care s-a reîntors în Ungaria natală pentru a se implica în presă şi cinematografie. Agenţia austriacă APA scrie că Vajna „a lucrat mulţi ani drept comisar guvernamental pentru industria filmului“. Vajna este şi proprietarul canalului de televiziune ungar TV2, cumpărat de la stat, după ce a fost cedat de germanii de la ProsiebenSat1, atunci când au renunţat şi la canalul românesc Prima. Presa ungară critică la adresa lui Orban consideră că o dovadă a apropierii dintre Vajna şi guvern este împrumutul de la Eximbank în baza căruia a achiziţionat TV2. Ministrul ungar de Externe, Peter Szijjiato, neagă însă că producătorul de la Hollywood a primit cu împrumut bani publici – ar fi vorba despre un credit Eximbank oferit în condiţiile pieţei, fără dobânzi preferenţiale.

Oligarhii regimului Orban

Unul dintre puţinele ziare de orientare social-democrată rămase în Ungaria, Nepszava, critică acest val de achiziţii. „În timp ce Viktor Orban şi partidul său, Fidesz, au anunţat lansarea iminentă a unei campanii vizându-i pe jurnaliştii critici, cotidienele regionale au căzut toate în mâna sistemului. Oligarhii pro-Fidesz, Vajna, Meszaros şi Hein­rich Pecina, groparul Nepszabadsag, au aplicat planul executivului.“ Revista HVG, tot de stânga, arată că „Pecina a obţinut bani de la banca MKB, care aparţine în proporţie de 50% lui Mezsaros, căruia i-a vândut în urmă cu un an 12 publicaţii“.

Avantaj electoral în 2018

Publicaţiile proguvernamentale apără noile mişcări de pe piaţa media. „Pecina a compensat vreme de un deceniu deficitul abisal al Nepszabadsag şi apoi a încercat să-l vândă Partidului Socialist. Iar acum stânga îl acuză că este în slujba Fidesz pentru că a cumpărat trei ziare regionale. Gândiţi-vă unde e greşeala“, scrie site-ul PestiSracok. Cât despre austriecii de la Russ Media, agenţia ungară MTI arată că aceştia i-au cedat ziarele lui Pecina pentru că vor să-și dezvolte în special afacerile online, inclusiv site-urile CVOnline.hu şi Publi24.ro.

Una peste alta, după aceste achiziţii, ziare cu un tiraj total de 196.000 de exemplare pe zi (de cinci ori mai mult decât defunctul Nepszabadsag) au ajuns în mâna triumviratului pro-Orban format de Mezarsos, Pecina şi Vajna, iar alături de ele, şi ziarele amintite din România. În Ungaria, cele cinci ziare regionale se adresau unui public de 4,5 milioane de alegători, ceea ce poate însemna un avantaj considerabil pentru campania electorală din 2018.

Călin MarchieviciPublicat Sâmbătă, 12 august 2017
3929
 | 5
 | 28
+Adaugă
Comentarii
2000
Trimite
IQ100
0
de la Anul Centaurului in colo nu am cititt..m-am dus la semnatura.Asa ca parasec articolul
Publicat Marţi, 15 august 2017
+Răspunde
io
+1
RESPECT UNGARIA !!! RESPECT VISEGRAD !!!
Publicat Marţi, 15 august 2017
+Răspunde
Santa Klaus
-2
Românu fudul , seamănă vânt și va culege furtună. Incă nu știe, nu pricepe evidențe,. câte vulnerabilități are,. cum stă cu restul decât măndria, drapele și denumiri,. Românu va cădea pe gură in mod spectaculos,.. pentru că dușmanul e de fapt doar românu.
Publicat Duminică, 13 august 2017
+Răspunde
Grig
+3
Din toate aceste manifestari (pardon, am vrut sa zic porcarii), nu lipsescte niciodata popa Tokes !! Oare SRI, Parchetul, Politia nu au nimic de zis?? Dar partidele politice, Parlamentul, Guvernul??? Si inca ceva: ce s-a mai intamplat cu teroristul ungur care pusese la cale un atentat cu bomba de ziua nationala a Romaniei? Mi stie cineva ceva, sau s-a pus batista pe tambal?
Publicat Duminică, 13 august 2017
+Răspunde
IQ100 @ Grig
+1
SSI e subordonat hungaristilor inca de la infiintare. astazi prin sorosisitul Hermanwing , se continua accasi politica..parchetele, idem prin Kortverdesi.Politia nu poate si nu are voie sa zica nimic.parrtidele politice nu exista; pesede e cu sabia lui Damocles deasupra capului si cu usade la camera 101 intredeschisa.guvernule cu aprobarel de al Brusselz si Bruselz-ul este interesat de o granita a EU pe Carpati, mai naturala pt ea dprdv istoric, economic, geografic, cultural, religios.O Moldo Vlahie eventual sub tutela prioritar ricana si avanpost in coasta Rusiei i-ar conveni de minune. Parlamentul e un guvern mai umflat+ spioni sorosisti oficiali.assa zisul terorist era un singuratic, far inters pt partea maghiara, darcare dadea bine la bilanturile de PR.
Publicat Marţi, 15 august 2017
+Răspunde
dan
+2
@Maleficient:Aha!deci asta e "trendul",de aia se afla Charles "in siajul"urmasului unui fost ministru de externe al imperiului austro-ungar,nelipsit insotitor in vizitele printului si "reinpropietarit"prin generozitatea legilor "romanesti"
Publicat Duminică, 13 august 2017
+Răspunde
maleficent @ dan
+2
Pai eu cred ca si MI6-ul lucreaza si serviciile unguresti, rusesti, austriece, nemtesti, americane.Problema e ca, romanii de-acolo, intoxicati si de secureii nostri, ca le fura banii asistatii, sarantocii, din Teleorman si Vaslui, lor, bogatilor din Transylvania, intoxicatie cu iz politic, determinat de optiunile lor diferite de a vota,comparabil cu restul tarii, adica pe placul sistemului.De-aici au aparut intoxicarile cu ,,voi sunteti destepti, sunteti fruntea, miticii analfabeti, asistati etc,,. Intoxicarile astea si-au cam facut efectul, iar romanii au sa cam traga consecintele, din pacate.
Publicat Duminică, 13 august 2017
+Răspunde
dan
+6
Scrieti "Cum sunt cheltuiti banii alocati comunitatii maghiare din Transilvania"si veti vedea lucruri foarte interesante...
Publicat Duminică, 13 august 2017
+Răspunde
moser
+6
daaa , interesant este , ce opune guvernul Romaniei acesti mediatizari .....agresive??
Publicat Duminică, 13 august 2017
+Răspunde
x
-1
Aproape toate comentariile postacilor sunt pe langa subiect. In articol nu se pomeneste de Romania, teritorii, UDMR. Mult complex de inferioritate razbate din aceste postari.
Publicat Duminică, 13 august 2017
+Răspunde
Nick
+2
Inteleg ca oamenii lui Orban cumpara ziarele. Le cumpara!!!! Spre deosebire de RO unde herr stim cine foloseste servicile secrete si "justitia" ptr a-si conserva puterea prin trimiterea la "zu haus" a oponentilor. Cam toti au dosare ... Critica prin ziarele arondate nu da rezultatele asteptate in timp util. Este totusi o diferenta majora, nu?
Publicat Duminică, 13 august 2017
+Răspunde
dan
+4
Cititi si :Banii alocati pentru dezvoltarea comunitatilor maghiare sunt cheltuiti de udmr pentru propria functionare
Publicat Duminică, 13 august 2017
+Răspunde
Recomandate
Ne plângem de lipsuri, dar aruncăm mâncarea
Publicat acum 14 ore şi 38 minute
Frenezie nejustificată
Publicat acum 21 ore şi 12 minute
Centrul Atenţiei
alarm off
Cotidianul cititorilor
17 articole/ Actualizat Sâmbătă, 12 august 2017
alarm off
Fotografiile bunicilor
30 articole/ Actualizat Sâmbătă, 05 august 2017
alarm off
Antiştirile Cotidianul
6 articole/ Actualizat Duminică, 09 iulie 2017
alarm off
NUMAI DOUĂ ÎNTREBĂRI
142 articole/ Actualizat Joi, 17 august 2017
Ioan Vieru

Poliția rutieră se află de mulți ani în derivă printr-un management tot mai defectuos. Scandalurile din ultimii ani arată nu numai lipsa de profesionalism a poliției, ci funcționarea acestei instituții plătită de la bugetul public printr-o mentalitate a fostei miliții comuniste.

Ioan VieruPublicat Joi, 17 august 2017