Adrian Năstase, supărat: ”Ca formă de protest, am decis să retrag toate lucrările”

Fostul premier Adrian Năstase a anunțat vineri că își retrage tablourile din expoziția „Victor Brauner. Intre oniric si ocult”, găzduită de Muzeul Național de Artă al României, care s-a transformat într-un scandal uriaș cu acuzații de falsuri.

Năstase a făcut anunțul într-o postare pe blog intitulată Forma mea de protest:

Se spune că Deng  Xiaoping a avut o anumită strategie în legătură cu evenimentele din Piața Tiananmen . Aceea de a aștepta pentru a-i afla pe cei care îi erau împotrivă . Am decis, initial, să procedez la fel in legătură cu atacurile la adresa lucrărilor Brauner, din colectia mea, incluse în expoziția de la MNAR. Am așteptat, cum era normal, ca direcția muzeului – cea care mi-a solicitat lucrările și care le-a selectat pentru a le expune – sa se pronunte. Au fost patru zile de linșaj mediatic in care am reusit sa fac celebrul test al aviatorilor “friend or foe”. Interesant este că acum au apărut in peisaj și progeniturile unor foști trădători, „experti” ai colectiilor de arta regale disparute din Romania sau au fost reactivate personaje din arhivele CNSAS.

Joi, Muzeul Național de Artă al României a dat un comunicat lămuritor în legătură cu lucrările depuse de mine și expertizele pe care s-au bazat . 

As vrea, totusi, să fac unele comentarii suplimentare și să trag unele concluzii .

  1. Am crezut, cu naivitate, că mă bucur de un anumit respect în lumea artei ținand seama de contribuțiile mele ca premier în acest domeniu – muzee și colecții, biblioteci, sute de obiective restaurate (menționez doar Muzeul Național de artă contemporană sau  Muzeul hărților și multe altele), indemnizațiile de merit pentru 700 de oameni de cultură , proiectul Orașului artiștilor (care, din păcate, nu a fost dus până la capăt de guvernarile ulterioare). Recunosc, am fost afectat de modul în care oameni pe care i-am pretuit au încercat să mă folosească drept “collateral damage” intr-o bătălie de reglare de conturi. M-aș fi așteptat deci la o semnalare personală, de bună credință, in măsura în care unele lucrari vizate fuseseră expuse și în urmă cu 20 de ani . 
  2. Mi se pare greu să contești o mențiune olografa a Lenei Constante, soția lui Harry Brauner, fratele lui Victor Brauner. Lucrarea respectiva, realizată la 15-16 ani este interesantă din punct de vedere istoric. Lena Constante menționează si faptul că rama tabloului a fost pusă chiar de către pictor. Am schimbat-o pentru expoziție dar o păstrez ca martor . Există apoi o acuarelă pe care o am de la Mihai Oroveanu și pe care el o avea de la Gellu Naum. De altfel mi-a daruit, cu ocazia inaugurarii MNAC și un desen cu semnătura lui Brauner și cu mențiunea “fait le soir a 10 heures chez Gelu”. Tabloul cu cele trei nuduri pare cel mai atacat. În mod paradoxal, el are expertize si din România și din Franța. Autorii sunt menționați în comunicatul MNAR: Amelia Pavel, Mircea Deac, Rodica Matei . Există însă și o mențiune olografă, în franceză a lui Saran Alexandrian, “ami et biographe de Brauner”, după cum spune el, și autor al mai multor lucrari despre Brauner. De altfel, in urmă cu 21 de ani, în 2003, Emil Nicolae, curatorul expoziției organizate la centenarul Brauner, relateaza în cartea sa “Patimile după Victor Brauner” că la momentul  vernisajului expozitiei, in 14 iunie 2003, el l-a intrebat pe Alexandrian daca exista falsuri in expozitie iar răspunsul a fost negativ (pag. 217). S-a sugerat ca, la acel moment, Sarane Alexandrian ar fi avut 90 de ani si ca deci, sa intelegem, era cam senil. De fapt, Alexandrian ,nascut in 1927, avea, in 2003, 76 de ani, deci cu 5 ani mai mult decat cel care il contesta astazi. E vorba astfel de patru critici de artă cu zeci de lucrări publicate. Sa spui despre ei ca au certificat falsuri reprezintă un vot de blam la adresa, in primul rand, a unui segment important al criticii artă din România Și pune semne de întrebare pentru toate lucrările autentificate de-a lungul anilor de către aceștia.  Mi se pare greu de acceptat si respingerea cu atata violență  a  unei autentificări realizate de către un expert cunoscut din Franța.
  3. Înțeleg bătălia pentru păstrarea unui monopol Brauner în Occident. Aceasta abordare este inevitabilă și am întâlnit-o și în cazul altor pictori/artisti de origine română. În mod indirect, pentru mici interese, acceptăm acest monopol, distrugând încrederea în expertiza internă. Pentru că tot se desfășoară expoziția Brâncuși la Timișoara, reamintesc faptul ca singură lucrare de Brâncuși recuperată și adusa în România a fost “Capul de copil”, cumpărat de Guvernul pe care l-am condus si care se afla la MNAR .
  4. Concluzie. Am reflectat la lucrurile care s-au întâmplat și am decis că nu este cazul ca membrii familiei mele să treacă printr-o perioadă de linșaj mediatic, așa cum s-a întâmplat cu 15/20 de ani în urmă, pornind de la tot felul de persoane care sa-si dea cu parerea despre lucrarile mele aduse in expozitie. Am crezut că pot participa la un eveniment deosebit cu câteva lucrări de artă pe care le consider interesante. Lucrarea “Affront” este, in opinia mea, una dintre cele mai interesante lucrări ale lui Brauner. Și am crezut că este bine ca ea sa fie recuperată și expusă pentru vizitatorii din țară. Se pare că nu este bine așa .Rămâne să ne jucăm între noi, în continuare, cu picturile lui Petrașcu, ale lui Tonitza, etc., care, din păcate, nu au cote ridicate în străinătate . De aceea am decis, ca forma de protest, să retrag din expoziție  toate lucrarile, nu numai pe cele expuse anterior la Piatra Neamț. I-am comunicat aceasta decizie domnului director general Calin Stegerean. Fac acest lucru dintr-un sentiment de revolta dar și pentru că nu vreau să creez probleme conducerii Muzeului care a selectat lucrările pentru expoziție. Mi s-a sugerat, in calitate de colectionar, sa arat spre conducerea Muzeului care a girat alegerea lucrarilor. Nu este genul meu sa actionez in acest fel. Stiu ca se dă o lupta subterana in muzeu dar, si in afara sa, pentru diverse curatorii. Nu vreau sa creez probleme nici  doamnei ministru Turcan care a avut o poziție corectă în legătură cu isteria de acuzații. Am crezut că, după 2004, sentimentele de ura se  vor atenua . M-am înșelat, din păcate. În ceea ce privește lucrările, sunt convins că fiii mei vor știi să le pastreze sau sa le valorifice candva. Posibil în străinătate.

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 6
Author

31 de Comentarii

  1. de unde ai avut matale banii aia? Ca noi platim benzina si energie electrica, la pret dublu. Noi nu mai avem bani

  2. nu i-a mers de data asta cu acreditarea falsurilor,sa le mareasca pretul,nu as cumpara de la asta nimic de la asta ,nu am incredere

  3. Mai bine ar face o expozitie cu oua. La oua se pricepe. Numai sa nu fie false si alea.

  4. Garoiul asta cu buze vinete e ca un paduche..o cauta cu lumanarea….

  5. Eu zic s-o cumpere pe Mona Lisa de Leodardo da Vinci ! Are Valoare si va avea Valoare in Viitor ! Vre-o doua Miliarde de Dolari !

  6. Spre deosebire de cioVrigaru’ BuZat sau DOTTORE măCiucă, NăsCase chiar se pricepe la Artă, e un colecționar împătimit.
    Pe vremea când era PM, a intrat intr-un faimos anticariat din NewYork, s-a învârtit vreo oră și apoi a urmat dialogul cu Proprietarul :
    -How much, please ?
    -How much what, Sir ?
    -All you have here, please, Sir !
    A doua zi, anticariatul a FOST GOLIT și mutat ÎN ROMÂNIA, buey !
    Nu în vile pe Coasta de Azur, prin Spania sau Israel…
    CLAR ? măRog…🤣

  7. Dar Mona Lisa Rămâne la Muzeul Luvru din Paris ! Numai ca i se schimba Proprietarul ! Iar Mona Lisa are Multi Vizitatori produce Venit !

  8. Mona Lisa ar fi putut sa fie Vândută cu 50 de Miliarde de Dolari ! Poate ar fi fost posibil de Vândut Tabloul către Alt Proprietar dar numai cu o Conditie ! Ca Tabloul sa Rămână in Franta la Muzeul Luvru ! Doar i s-ar Schimba Proprietarul !

  9. `UN PREMIER CULT,PATRIOT, CU „STATURĂ MONDIALĂ ” DAR CARE A FOST MĂTRĂȘIT DE INVIDIE-”CE POȚI SĂ ZICI ?ESTE ȚA…NU E -E PROTECTORATUL- ÎN CARE TUFIȘURILE,RUGII,BURUIENILE ÎNNĂBUȘE, OMOARĂ COPACII!

  10. Bla, bla, bla! Patriotul oulelor armasarului, el este cel care a dat gratis Petromul aproape gratis austrieceilor pe 1,4 miliarde dolari. Intr-o societate normala ii putrezeau oasele in spatele gratiilor si i se confisca si averea.

  11. Are dreptate dl. Adrian Năstase, a fost prim – ministrul care s-a implicat, a ajutat de exemplu la recunoașterea fundației Anastasia (fondată și coordonată de maestrul Sorin Dumitrescu) ca fiind de utilitate publică. În perioada guvernării CDR nu a reușit să obțină acestă recunostere pentru fundatie (care deține un portofoliu impresionant de opere de artă, autori 100% români), a depus cereri, a făcut dosare, peste dosare dar …nimic. Abia în timpul guvernării d-lui Adrian Năstase a obținut utilitatea publică ( decizia fiind publicată în Monitorul Oficial), așa că tot respectul pentru domnul Adrian Năstase!!

  12. Tablourile/picturile Victor Brauner expuse acum la Bucuresti – din colectia lui Adrian Nastase, sunt autentice si f. valoroase, daca n-ar fi asa, nepoatele de sora ale lui Victor Brauner, care traiesc bine merci in Canada, ar fi reactionat cu duritate, deoarece nepoatele s-au nascut la Bucuresti, si au crescut aici, chiar ele au avut in casa picturi ale unchiului Brauner, si cunosc perfect totul despre autenticitatea Brauner. Nepoatele au emigrat destul de tarziu in Canada, sunt niste femei oneste si cu integritate morala.

  13. NAS-TA-SE A-DRI-AN: o LE-PA-DA-TU-RA. N-are a face cu expozitia, are de-a face cu lipsa lui totala de caracter. TÂL-HAR care, cu ISARESCU, a distrus România! ÎNCHISOARE PE VIATA!!!!

  14. „Ca semn de protest am decis sa retrag toate lucrarile”!Zau?Da nu mai bine ar fi sa retragi tu toate „lucraile”cu care/prin care ai vindut Petromul ,SIDEX-ul si altele si alte asemenea resurse ale tarii.In sensul ca sa spui tu tot adevarul acestor minarii pe care le-ai facut si deopotriva le-ai girat.Nu-i departe vremea cind va vine rindul la toti netrebnicii acestei natii!

  15. Ce nervi are ”impuscatul” !!!
    Daca ar mai avea putere !!!

  16. Bombonel Minciunel, din atâtea expoziții și muzee înființate ți-ai tras și tu cumva vreun trofeu al calității de pe pereții expozițiilor realizate cu bani publici? Iar în legătură cu rama nu știu cărui tablou, ce mai contează, n-ai tu atâtea rame de termopan, plătite cu ani grei, cu care să o înlocuiești?

  17. Adriene, astia sunt dusmanii tai, si sunt inca puternici, Ei sunt in principal banditii si hotii de fier vechi din Combinatele siderurgice distruse intre 1997/2000 si de cisterne nefiscalizate cu carburanti din Rafinariile Romaniei. La astia se adaoga canaliile si scarnaviile basiste din televiziuni, presa scrisa, etc. platiti regeste in acest scop de catre acesti banditi si hoti. Ai grija ca nu te vor ierta niciodata ca ai salvat de la dezastru, Petrom si Sidex, privatizandu-le. Astia sunt draga Adrian, bestiile basiste, care te vor urmari pana-n mormant.

  18. Câtă mândrie in etalarea pânzelor zugrăvite, Tablourile aducătoare de învăluitori in covoare,după ce te leagă ,,barca,,🤔😁

  19. cred ca 600 milioane s-a donat Petromul. Basca, noi platim refacerea mediului, cateva miliarde…

  20. In loc sa roada pe shestache la graunte, a iesit in frunte. Nu-l vad bine, am privirea incetzoshata!

  21. Citești mai sus, probabil și mai jos, și te îngrozești de câți idy trăiesc în Romania !

  22. Lui Năstase, n-spe case : ca formă de protest te rog returnează tablourile primite ca șpagă proprietarilor.
    Așa îi poți demasca pe falsificatori si evident pe corupții din PSD+PNL(ALDE).
    Prin târg se zvonește ca ai primit cadou un tablou de la Călin Constantin Anton Popescu-Tăriceanu.
    Verifică-l Năstase, că sigur este fals, Tăriceanu la rândul lui l-a primit cadou de la familia de infractori ai bulibașei din Gilău-Cluj, Rudi Varga, a cărui mezină Dana Rozalia Varga ti-a fost Consilier de Stat pe problemele romilor, ulterior si „Proastei satului”, Viorica Dăncilă cât si controversatului Victor Ponta, ba mai mult, la un moment dat s-a aflat în chiar în inima Ministerul Afacerilor Interne.
    Azi, vi se par basme sau scenarii demne de teoria conspirației. NU, exact atunci s-au reactivat unele rețele si grupări mafiote în traficul de persoane si s-au pus bazele unor grupări mafiote în traficul de mare risc. Azi credeți ca tara s-a umplut de droguri din vara trecută? Fals, tot acest trafic a început din perioada Năstase-Tăriceanu, pas cu pas. Rețele greu de dezmembrat azi, Ponta știe de ce…

  23. „CORUL DENIGRATORILOR” ȚIPETE RĂU DIRIJATE DE PURA IL-ANNA PE ROLLE-SON-G!-ARIA–CALOMNIAȚI,CALOMNIAȚI -POATE NE DĂ CEVA STĂPÂNUL!

  24. Romanii tot în pesteră răman. Nu poți face expoziție pentru maimuțe. Păcat!

  25. Ca orice om serios, și-a tras un glonț direct în gât, dar și-a pus fularul fermecat și a scăpat! Și am încălecat p-o șa, etc-etc…

  26. S-a umbrit in mod bolshevic o mare expozitzie despre operele lui Brancusi, precum au facut kamunishtii chibutzului PCR shi in trecut, shi asta chiar cu Academicieni, precum astazi Manoli ce a promis o moneda comemorativa. Totul propagandistic, mass-media este acum doar cureaua de transmisie, shi care cu somnule ratziunii ei, nashte Bomboneii noshtri. Dar poate ne va surprinde intr-o zi Bombonel cand va veni cu operele „originale” ale lui Brancusi, ca nu este greu, precum viatza bate filmul deja facut. La cate a facut rromica al nostru, daca nu mai are gloantze, ca arme are de la unul de la altul, ar trebui sa faca rost la banii lui.
    O zi buna.
    Con

  27. Credeti ca ne era dor de doamna Nastase, chiar o poza cu dumneaeei ne trebuie, a muncit aceasta doamna? Poate postati o poza cu domnul Nastase cu Bivolaru in poarta la Parchet!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.