Autostrada care consumă foarte multe vorbe

Guvernul anulează parteneriatul public-privat pentru tronsonul Târgu Mureș-Iași al autostrăzii Unirii, adăugând încă o etapă la multele care au ținut pe loc acest proiect de investiții care ar trebui să lege Moldova de Transilvania și, mai departe, de Vest.

„Pentru autostrada Unirii Târgu Mureş – Iaşi, Guvernul Orban, prin proiectul de buget, a alocat întreaga sumă necesară finalizării revizuirii studiului de fezabilitate pe tronsonul Târgu Mureş – Târgu Neamţ, aproximativ 200 km, pe tronsonul Târgu Mureş – Iaşi mâine (azi, n.r.) acel parteneriat public-privat va fi anulat. Se predă şi acest obiectiv către Ministerul Transporturilor”, a declarat ministrul Transporturilor, Lucian Bode. Revizuirea și completarea studiului de fezabilitate se face în condițiile în care cel puțin doi investitori au fost selectaţi pentru construirea tronsonului Târgu Neamţ – Iaşi prin parteneriat public-privat şi au cerut prelungirea termenului de depunere a ofertelor.

Autostrada care poate scoate Moldova din sărăcie, Târgu Mureş – Ditrău – Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni, a adunat timp de 13 ani nenumărate studii de prefezabilitate și fezabiliate care s-au dovedit fără nicio utilitate și care au consumat resurse importante financiare, de ordinul milioanelor de euro. La rând urmează un altul, anunțat de Lucian Bode.

Primele mișcări legate de această autostradă au început în luna mai 2007 atunci când a fost publicat anunţul de participare pentru licitaţia „Elaborare Studiu de Prefezabilitate pentru autostrada Târgu Mureş – Iaşi – Sculeni. Trei luni mai încolo contractul a fost atribuit companiei Iptana. În 2009, CNADNR (actuala CNAIR) scoate la licitație realizarea studiului de fezabilitate pentru autostrada Târgu-Mureș, împărțită în trei loturi. Spanionii de la Inocsa Ingenieria au câștigat în februarie 2010 contractul pentru realizarea studiului de sezabilitate pentru segmentul Târgu Neamț-Ungheni. Suma totală a fost de 3,1 milioane de lei. În aceeași lună, este anunțată câștigătoarea pentru segmentul Tg. Mureș-Ditrău – SC Search Corporation SRL. Suma plătită: 3,2 milioane de lei. De asemenea, este atribuit şi contractul pentru revizuire studiu de fezabiliate Ditrău -Târgu Neamţ către Iptana, iar suma este de 3,8 milioane lei. Peste un an a fost finalizat studiul de fezabilitate Tg. Mureș-Iași-Ungheni și documentul a fost depus la Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (OCPI) pentru avizarea coridorului de expropieri a terenurilor şi clădirilor. În iulie 2012, Transporturile au elaborat indicatorii tehnico economici pentru proiectul Tg. Mureș-Iași la un cost de 8,9 miliarde de euro, cu mult peste cei 6,4 miliarde de euro care apăreau în primul studiu de fezabiliate. În iunie 2014, CNADNR a scos la licitaţie realizarea studiului de fezabiliate pe cele trei sectoare ale autostrăzii: Tg Mureş – Ditrău, Ditrău – Tg. Neamţ şi Tg. Neamţ – Iaşi – Ungheni. Se estima atunci un cost între 22,92 şi 27,11 milioane de euro. În februarie 2015 au fost deschise ofertele depuse în cadrul licitaţiilor de reactualizare a unor studii de fezabilitate. Pentru două din cele trei loturi ofertele sunt anulate integral pe motiv că nu erau conforme. Rămâne în picioare oferta firmelor Consitrans-Search Corporation pentru Tg. Mureș-Ditrău însă contractul s-a suspendat în 2015 pentru că trebuia făcut mai aproape de momentul începerii lucrărilor.

Strategia de dezvoltare a infrastructurii de transport are la bază Master Planul General de Transport al României aprobat în 2016, iar obiectivul de investiție Autostrada Unirii are două componente: Autostrada Tg. Mureș-Tg. Neamț cu perioada de programare 2021-2030; Autostrada Tg. Neamț-Iași-Ungheni (fără pod peste Prut), cu perioada de programare 2014-2020.

În 2018 s-a aprobat legea 291 pentru executarea autostrăzii Tg-Mureș-Iași, zisă și Autostrada Unirii. În prezenta lege se menționează că responsabilitatea privind coordonarea realizării acestui obiectiv de investiții revine Ministerului Transporturilor, iar finanțarea va fi asiguată din bugetul de stat, din credite externe, din fonduri europene nerambursabile și/sau prin parteneriat public privat (PPP). Tot în 2018 a fost emisă HG 357 privind aprobarea listei proiectelor strategice de investiții care urmează a fi pregătite și atribuite în parteneriat public privat de către Comisia Națională de Strategie și Prognoză, în care se regăsește și autostrada Tg. Mureș-Iași-Ungheni, cu o lungime de aproximativ 100 km. De asemenea, la articolul 2 din respectivul act normativ se menționează: ”Cheltuielile necesare pentru pregătirea și atribuirea proiectelor strategice de investiții în parteneriat public privat prevăzute în alexă se vor suporta din bugetul Comisiei Naționale de Strategie și Prognoză, în condițiile legii”.

În 2019 a fost emisă HG 177 privind aprobarea studiului de fundamentare pentru autostrada Tg. Neamț-Iași. În cadrul acestui act normativ, la articolul 2 se specifică: ”Comisia Națională de Strategie și Prognoză va dispune toate măsurile necesare, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, pentru declanșarea și parcurgerea procedurilor de atribuire a contractului de parteneriat public privat pentru autostrada Tg. Mureș-Iași”.

În data de 28 mai 2019 a fost semnat contractul de servicii aferent obiectului ”Completare Studiu de Fezabilitate Autostrada Tg. Mureș-Tg. Neamț”, durata totală de implementare a contractului de prestări servicii fiind de 18 luni. Pentru tronsonul Tg Neamț-Iași-Ungheni, CNAIR a transmis în data de 21 iunie 2018 documentația către Comisia Națională de Strategie și Prognoză în vederea promovării în PPP, conform HG 357. Potrivit articolelor 1 și 2, se prevede faptul că cheltuielile necesare pentru pregătirea și atribuirea proiectelor strategice de investiții așa cum este proiectul ”Autostrada Tg. Mureș-Iași-Ungheni” sunt prevăzute a fi suportate din bugetul Comisiei Naționale de Strategie și Prognoză în calitate de unitate centralizată de fundamenttare și atribuire pentru proiecte strategice de investiții realizate între sectorul public și unul sau mai mulți parteneri privați.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4597 Articole
Author

7 Comentarii

  1. Mafia românească a portului Constanța nu vrea să cedeze și pace! Și atunci corifeii de la Brusel s-au gândit să amenințe cu un tronson nou de drum al mătăsii. Chipurile renunță la portul Constanța și vizează portul Odessa. Tronsonul Constanța – București – Brașov – Tg. Mureș ar putea fi înlocuit cu tronsonul Odessa – Chișinău – Iași – Piata Neamț – Tg. Mureș. Dar cum slugile devotate au revenit la butoane, mafia portului Constanța va ceda iar corifeii de la Brusel au renunțat la șantajul cu Odessa deci la tot tronsonul până la Tg. Mureș. Autostrada Unirii nu se va realiza niciodată pentru că nu are o justificare economică, trecerea Carpaților cu o autostradă este strict interzisă. Ideea este să se ajungă de la Cluj la Budapesta mai repede decât se ajunge de la Cluj la București.

  2. Numai realizări are guvernul Penalis. Peste 5 ani tot in stadiul asta va fi autostrada.

  3. Răspunsul la indemână este,. Păi.. Moldova de vrea ceva, apoi să-și facă..Ce așteaptă,.. După cine stă ? De ce nu vrea autonomie ?? De ce nu se descurcă singură,. Doar sunt mai mulți cu teitoriu mai mare ca Ținutul secuilor,.. care uite nu se tem,. Au curajul de a lua taurul de coarne și știu sigur că pot câștiga. Moldoveanul nu indrăznește ??

    • Mancurtule, asta va doriti: dezmembrarea Romaniei? Credeti ca veti infiinta un nou stat israelian pe ruinele Romaniei?
      Sper ca Cotidianul sa-ti inregistreze IP-ul si sa te dea pe mana SRI.

  4. Gresit titlul, nu numai foarte multe vorbe,ci si sume enorme de bani „fezabilizati”! Ce sa mai…vorbim de suma descreierata in euro pentru constructia in sine!!! Considerand 25 miliarde de euro pentru aproximativ 500 Km, rezulta CINCIZECI milioane pentru un kilometru, o adevarata nebunie organizata de bolsevici pentru secolul urmator cand se vor incepe lucrarile…

  5. Stați liniștiți, vin ong-urile și găsesc gândaci și broaște și acolo.
    Așa că poate în 2120 se termină cu studiile!

  6. GARGARA ,vorbe-nvant ,bani la clientela politica ,parandaratul ,munca ioc ,paf cat cuprinde ,interese garla ,nu trece autostrada prin gradia sau tarlaua lui nu-i bun studiul !,tot asa fiecare gasca tot freaca luleaua,autostrada la pastele cailor .

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.