Bucharest International Dance Film Festival

Lungmetrajul documentar Dancer, regizat de Steven Cantor, va deschide, pe 6 septembrie, de la ora 19.00, la Cinema „Elvire Popesco”, cea de-a de-a patra ediție a Bucharest International Dance Film Festival, în cadrul căruia spectacolul IRIS al finlandezei Johanna Nuutinen va fi prezentat în premieră în România.

Cea de-a patra ediție a Bucharest International Dance Film Festival va avea loc în șase spații din Capitală.

Tema ediției din acest an a singurului festival de gen din România o reprezintă [re]tracing – urmele pe care timpul le-a lăsat în viețile oamenilor și ale comunităților din care fac parte.

„Ediția a patra a festivalului vine într-o perioadă în care suntem obligați să luptăm pentru normalitate și în care regândim coordonatele trecutului pentru a putea înțelege prezentul. Întâlnirea dintre film și dans aduce la BIDFF povești despre rezistență, perseverență și curaj. Am căutat și am găsit modalități ingenioase de a arhiva memoria colectivă, dar și speculații îndrăznețe asupra viitorului, prin care ne dorim să oferim un context de repoziționare a «individului» în raport cu «cei mulți», chiar dacă asta înseamnă să alterăm voit așa numitul «adevăr general valabil». Cred că prin poziționarea unui individ în raport cu istoria maselor, putem genera cu adevărat un conflict creativ la nivel de idei și propuneri, unul care poate restructura realități istorice reprimate sau redefini faptele incerte ale prezentului. Printr-un program complex, care aduce împreună artiști din mai multe domenii, propunem publicului un exercițiu de imaginație, prin care să retrăiască realitatea pe mai multe axe: temporală, emoțională și psihologică”, afirmă Simona Deaconescu, directorul artistic al festivalului.

Anul acesta, pe lângă cele două programe competiționale (scurtmetraje internaționale și competiția națională) BIDFF aduce la București doi specialiști internaționali, care vor coordona laboratorul de dezvoltare de filme de dans – Stories in Movement.

În cadrul laboratorului, Guy Cools, unul dintre cei mai renumiți dramaturgi internaționali, care a lucrat alături de coregrafi precum Akram Khan și Sidi Larbi Cherkaoui, va susține atelierul de dramaturgie.

Helena Jonsdottir, una dintre cele mai importante coregrafe din Scandinavia, inovatoare a filmului de dans, va coordona atelierul de creație.

Laboratorul este dedicat creatorilor din Sud-Estul Europei și are loc între 3 și 9 septembrie, la Qreator și LINOTIP – Centru Independent Coregrafic, și va fi finalizat cu o sesiune de pitching de idei dedicată participanților.

Cea mai bună prezentare va câștiga un premiu în valoare de 700 de euro, oferit de Institutul Cultural Român.

 

Dancer vorbește despre Sergei Polunin, care a revoluționat lumea dansului, devenind cel mai tânăr solist al Royal Ballet. Înzestrat cu o putere uimitoare și echilibru, aflat la apogeul carierei sale, la vârsta de 25 de ani, Polunin s-a retras din lumea dansului, celebritatea aducându-l aproape de autodistrugere. Documentarul este o explorare fără precedent a unui artist complex, care a făcut ca baletul să devină viral. Dar virtuozitatea are prețul ei.

„Recunoscut la nivel mondial, Sergei Polunin și-a definit viața prin arta sa, doar pentru a pune sub semnul întrebării existența lui, având în vedere oportunitatea de a deveni legendar. «Dancer» este o reflecție intimă a unui star al baletului, talentat și fermecător, complex și enigmatic, aflat la răscruce”, spune regizorul Steven Cantor.  

Nominalizat la Oscar pentru primul lui documentar, Blood Ties: The Life and Work of Sally Mann (1993), despre un controversat fotograf, Steven Cantor este cunoscut pentru serialul documentar Devils Playground și lungmetrajele Willie Nelson: Still Is Still Moving, I Am an Animal și Chasing Tyson.

La CNDB, sala Stere Popescu, va fi prezentat în premieră în România – pe 9 septembrie, de la ora 18.30 – spectacolul IRIS, creat de coregrafa și dansatoarea finlandeză Johanna Nuutinen.

Pornind de la 17 interviuri cu persoane trecute de 80 de ani, spectacolul pune mai multe întrebări: „Ce anume am vrea să vorbim atunci când sfârșitul se apropie. Ce ne amintim cel mai mult? Ce poate să ne spună o persoană cu atât de multă experiență, dacă ne oprim și ascultăm?”.

Fiecare dintre cele 17 persoane intervievate este un erou, care dezvăluie din înțelepciunea lui. Interviurile sunt baza a 5 povești suprarealiste, care compun o călătorie la granița dintre spațiul sensibil al scenei și peisajele sălbatice din film.

IRIS aduce pe scena Centrului Național al Dansului București doi dansatori – Nathalie Ruiz și Yvan Auzely – care au colaborat cu renumite companii internaționale precum Cullberg Ballet, Martha Graham și Mats Ek Company.

Spectacolul multidisciplinar explorează teme precum puterea, dorința și supraviețuirea prin dans, film și fotografie. IRIS vine cu o propunere inedită pentru public, prin sincronizarea a cinci filme de dans cu performance-ul celor doi dansatori.

Bucharest International Dance Film Festival este un proiect al Asociației Tangaj Dance, realizat cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei, Institutului Cultural Român, Consulatului Onorific al Republicii Islanda la București, British Council și Institutului Balassi, 4 Proof Film.

 

Gazdele și partenerii proiectului sunt Cinema Elvire Popesco (Institutul Francez din România), Centrul Național al Dansului București, LINOTIP-Centru Independent Coregrafic, DESCHIS Atelier, DESCHIS Gastrobar și Qreator.

 

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 5
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.