Ce e de făcut?

profesor, sibiu

În 1868, Japonia medievală accepta să treacă spre modernizarea de tip occidental. Forme fără fond? Da, dar ei au identificat care era fondul occidental al acelor forme și au conservat fondul tradițional al mentalului nipon.

O modernizare-miracol? Așa a fost considerată multă vreme.

Noi? Noi ne aflăm în fața celui de-al treilea eșec al încercărilor noastre de modernizare. Primul, cel liberal: nu a reușit să interiorizeze fondul mentalului de tip liberal; am rămas individualiști de model rural. Al doilea, cel comunist: nu a reușit să dea fond procedurii numite vot, dar a modernizat mai mult decât o făcuseră liberalii. Al treilea, cel actual: nu reușește să dea fond ideii de pluralism politic și nu produce dezvoltare decât acolo unde vin investiții străine.

Ce ar fi de făcut, așadar? Punerea bazelor în procesul de învățământ. Cât mai mult din PIB pentru școlarizare de calitate. Acum stăm într-un cerc vicios: școala produce tot mai multe rebuturi, iar rebuturile acestea se înstăpânesc pe partide. Mergem spre prăpastie…

Nu vom avea rezultatele dorite decât peste două decenii, dar nu le vom avea nici atunci dacă nu învățăm partidele să trăiască numai din cotizațiile membrilor lor.

Abia peste două decenii vom avea o dăscălime capabilă să lumineze societatea cu instrucția necesară. Dacă nu vom începe decât la anul, vor fi două decenii și un an.

În Japonia, împăratul a decis că dăscălimea nu e obligată să i se închine la ceremoniile publice ori private. Demnitatea stă drept în fața domnității.

La noi, vom avea de rezolvat trei chestiuni grele:
1) să nu mai lăsăm ideologicul să pătrundă în școli;
2) să scoatem Ministerul Învățământului de sub dreptul partidelor de a-l conduce, la fel cum este scos Ministerul Public;
3) să conștientizăm că educațional-culturalul este o putere a societății, nu a statului și, de asemenea, că în societate mai sunt două puteri „naturale”: economico-financiarul și politico-juridicul.

Acesta din urmă e chiar statul. El, statul, are o bază constituțională prin care cele trei puteri intrinseci ale sale (legislativul, executivul, judecătorescul) se controlează reciproc, dar nu trebuie să se domine una pe alta.
O astfel de constituționalizare a devenit necesară și între puterile sociale: cultural-spiritualul, economico-financiarul, politico-juridicul.

Aceste procese de conștientizare au a fi misiunea acelei școli de înaltă calitate ce ne-ar putea conduce către o societate care să nu mai simtă statul ca pe o plantă străină, de pe alte meleaguri.

Căci păcatul originar al modernizărilor stă pe legătura non-armonică dintre statul nostru (o formă împrumutată) și societate (un fond organic, vechi și conservator).

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 16
Ioan Buduca 1112 Articole
Author

20 de Comentarii

  1. Ar trebuii sa revina invatamantul exact asa cum era inainte de 89 pt. ca am vazut cu totii ca toate incercarile de a schimba mereu in ceva nou, nu au functionat si am ajuns in situatia actuala.

  2. Am văzut la televizor secvente istorice din anii 1918-1936 si ce rau a fost pe vremea lui Stalin ! Cat de multi oameni si-au pierdut viata . Iar alti oameni au scăpat . trimisi in Siberia !

  3. Uniunea Europeană nu are competențe (exclusive sau partajate) pe Educație, dar s-a implicat decisiv în deșcolarizarea României, cu sprijinul cozilor de topor ! Procesul Bologna, prin care facultatea (de la 5/4 ani a ajuns la 3 ani) a decăzut la nivelul colegiilor, doctoratele se fac în 3 ani și altele, a fost sprijinit de toți. Domnul Marga și acum vorbește liniștit de perioada post-Bologna. Nu mai vorbesc de preuniversitar, distrus iremediabil (Mircea Platon, Deșcolarizarea României
    Scopurile, cârtițele și arhitecții reformei învățământului românesc, Editura Ideea Europeană, 2020). Ce-i de făcut ? Întoarcerea la Școala Clasică !!!! Dar cine să aibă voința politică să facă asta, cu atâtea cozi de topor ????

  4. Sa nu comparam mere cu pere, Japonia cu Romania!! Japonia are cele mai multe branduri industriale din Lume…O fi fost Japonia occdentalizata cu forta dar in cateva zeci de ani a depasit Occidentul, l – a pus intre paranteze si chiar l – a atacat militar. Pentru ca Japonia si cu si fara Occident tot capabila, creativa, modesta si muncitoare era!!! Japonia s – a agatat de Occident ca sa iasa in Lume, nu ca sa invete matematica. In epoca aceea Occidentul colonizase Lumea si a impus o limba si un limbaj, pe acestea aveau nevoie japonezii sa le foloseasca pentru a iesi in Lume. Oricum, economic Japonia nu a copiat Occidentul,brandurile japoneaze par a semana mai degraba cu economiile ex- socialiste. De exemplu, brandul Hitachi produce intreaga gama industriala de la biciclete la buldozere si computere. Motorul de 1,6 litri de la Ford este creat de japonezi….Romania NU poate! A putut o vreme sub Ceausescu, dar l – a omorat ca sa scape de munca, disciplina, raspundere. Nu de foame l – a omorat, agricultura Romaniei ceausiste producea de 3…5 ori mai mult pe ansamblu decat produce azi…Romania de azi nu poate mai mult, in primul rand pentru ca intelectualitatea sa nu creaza, invata poporul smecheria, hotia, bisnitareala, slugarnicia fata de Occident…. In 33 de ani Romania a ramas cu 100 de ani in urma Chinei comuniste cu care era la paritate in 1989…Romania nu are nicio sansa atat timp cat este o Colonie, o Piata de desfacere a Vestului, romanii s – au resemnat, s- au lenevit pentru ca nimeni nu are nevoie de ei educati. La capsuni, sparanghel si spalat de cururi vestice nu trebuie multa scoala, iar castigul iti ajunge sa pari boier fata de cei care inca nu au plecat. Tinerii nu vad rostul actual al scolii!!! Nici eu.

  5. Societatea de azi este reprezentata „la varf” de absolventi ai Facultatilor „cu buletinul”? Sau de cei ai Facultatilor „din garaj”? Care S-au supraspecializat „afara „, post-universitar? Narativul zecilor de ani: „STATUL ESTE CEL MAI PROST ADMINISTRATOR”! Acum traim „narativul”. Din pacate, Statul este cel mai bun platitor catre capusele private, in absenta productiei de stat, care este „sublima, dar lipseste cu desavarsire”! Privatul „nu scoate ochii privatului”. Fce contracte cu statul. Privatul se bazeaza pe angajatii statului: cei cu bani putini, ce nu stiu sa fure, sa cumpere doar marfuri de proasta calitate, nevandabile niciunde, pe planeta.

  6. scoala ofera copiilor si tinerilor cunostinte generale despre literatura, stiinte, arte si religie, dar sunt doar cunostinte generale, nu sunt suficiente pt rezolvarea problemelor societatii. Conform istoriei:”schimbarile sunt posibile numai daca este atins un nivel suficient de emancipare a indivizilor”, ori pt asta nu ajung cunostintele scolare, oricat de multi bani s-ar cheltui pt educatie. Pt emancipare este nevoie ca media si opozitia sa depuna eforturi sustinute in directia asta. In realitate, opozitia si expunerea la democratie sunt slabe, o mare parte din media este partizana, iar indivizii cu pregatire si cultura modeste sunt vulnerabili la populisme, manipulari, etichetari si teorii de-ale conspiratiei lansate de cei care vor sa profite si vor mentinerea status-quo.

  7. Ziaristi …ziaristi …opinii …umaniste …apa de ploaie
    Mai intrebati si voi un ing.IT ce trebuie sa invete elevii in sec.xxi …competitiv vest
    …voi nici un reportaj prin scoli …kk-licee-elita …NU sunteti in stare sa faceti
    Nu aveti habar …scoala e doar o „chestie” de atitudine …disciplina, cultara generala
    Activitatile extrascolare …un exemplu particular microb-IT …acesta este „scoala pe bune”
    Vorba lunga …nimic de clisee meditatii-kk-mate-viitor-in-ceata
    …un esec mioritic omologat …spalat creiere in masa …rezultate vizibile
    In rest …ideologia de gen a ajuns in gradinite …si voi nici nu sesizati (mentionati) ce ne paste
    Probabil nu veti publica …nu va convine …amatorismul vostru …un motiv in plus pt esescul de azi

  8. ma nea buduca ,oamenii educati gindesc ,judeca nu cred ….sint greu de manipulat intr-o democratie….greu de speriat …romania de azi cauta relatii cu vecinii de peste ocean nu cu cei de peste gard vorbind…romania de azi considera pe antonescu si garda de fier criminali insa sprijina ucraina nazista condusa de jidani…cind vorbesti de educatie trebuie sa ti cont de …the big picture…ai vazut greva profesorilor cum s-a desfasurat…astia sint profesorii elevilor nostri….

  9. si cu guvernanta corporativa la care politrucii paraziti ai Romaniei au semnat ce ne face? pe noi ne-a intrebat cineva, PRIN REFERENDUM? DESPRE CORPORATIZAREA RESURSELOR ROMANIEI, A EDUCATIEI, A DOMENIULUI SANITAR SI A TOT CE INSEAMNA STAT? Scoala este deja inlantuita de „initiativele” unor oengeuri si fund-atii care ideologizeaza copiii, in timp ce parintii sunt tinuti la poarta scolilor, nefiind lasati sa intre. cum asa? adica, eu ca „parinte”, accept sa imi iau mainile de pe copil si il las in labele slinoase …ale cui? daca eu nu mai am nici un control asupra copilului MEU? copilul este al parintilor. NU ak statului. noi nu suntem china sau alte tari distopiene de prin asia, unde fascismul controleaza tot in numele „binelui” si al „adevarului”. unde vedeti bari la intrarea in scoli, unde nu sunteti lasati sa intrati in clase sa vedeti ce face copilul la scoala, REFUZATI SA DUCETI COPILUL LA SCOALA! daca nu ne unim nu avem nici o sansa.

  10. Pentru ca formele fara fond venite din lupanarele occidentului nelegiuit imperialist apostat iudeomason sunt indreptate impotriva noastra ca oameni in primul rand…ne coboara mai hos decat animalele, sunt antinationale pentru a forma o babilonie fara identitate, sunt antincrestine ceea ce contravine fondului de 2000 de ani al poporului nostru…sunt forme diabolice scornite de iudeomasoni pentru a ne pierde sufletul si identitatea…pentru a ne transforma din popor in populatie controlata si manipulata prin card si cip ai paine si circ un lagarul mondial digital pregatit de mai bine de 200 de ani prin „crizele” lor, prin „revolutiile” si razboaiele lor de catre iudeomasonii globalisti satanisti !!!
    Trezeste-te! Ridica-te!
    Nu renunta la banii cash pentru ca renunti la LIBERTATE!
    Renunta la sclavia cardului bancar si a identitatii digitale !!!

  11. Școala produce rebuturi ? Adică un om care învață la școală ajunge rebut ? Eu cred că disperarea după rating a unora ajung să jignească o întreagă generație de tineri împreună cu părinții lor și bunicii lor …. pentru că un parvenit social se consideră ziarist dar el este defapt milog care pentru a-și susține parvenismul social își jignește copii părinții bunicii și semanii săi considerând că este superior dacă este jurnalist ………

  12. Poți scoate românii din Bizanț dar nu poți scoate Bizanțul din români.Dăscălimea este o castă etanșă la noii veniți unde se intră cu recomandare. Acum mulți ani am vrut și eu să intru în ea și după ce am auzit remarci gen „Cine e ăsta? Cine l-a trimis? Îl cunoaște cineva? De unde vine?”, la examen „mi-a luat fața” unul care n-a avut măcar decența de a se prezenta treaz, fiind în stadiul de „bețiv filozof”.A ieșit primul predând o foaie mâzgălită cu trei rânduri. Cum nu era cine știe ce miză pentru mine, am plecat scărbit, fără să insist cu contestația. Am cunoștințe și prieteni prin sistem însă prin universități și ce mi-au spus nu e deloc încurajator.Învățământul primar și gimnazial este destul de formalizat și scoate de multe ori copii care odată trecuți cu chiu și vai printr-un liceu, ajung prin facultăți fără noțiuni de bază însă cu pretenții la diplome pentru că plătesc.Ce iese, se vede.Șanse nu prea sunt de îmbunătățire, învățământul mergând prost de câteva generații.Poate doar dacă ar exista voință politică de a pregati dascăli sub contract dintre copii selectați și nu pe pile, altfel nu cred să se facă ceva.Și cum politica românească nu debordează de oameni școliți cu adevărat…

    • Bizantul a reprezentat cu adevarat CIVILIZATIA timp de mai bine de 1000 de ani !
      A crestinat pe popoare barbare bulgari unguri slavi rusi….a influentat poporul nostru in cultura spiritualitatii ortodoxe de iubire fata de Dumnezeu si oameni si ne-a ferit pentru multa vreme de formele fara fond de influenta nefasta materialista pagana a occidentului imperialist decadent si apostat care incearca in nebunia lui sa ia locul lui Dumnezeu din viata oamenilor !

  13. Cauza principală a dezastrului din învățământ este numirea persoanelor nepotrivite în funcția de director de școală. Punctul ăsta trebuie rezolvat! De aici trebuie plecat.

  14. ‘Les jeux sont faits rien ne va plus’, adicătelea, tot ce a fost distrus distrus rămâne pentru că ‘Înaltele Porți’ asta vor.

  15. @Postăkel Gudurău

    „Cine e ăsta? Îl cunoaște cineva? De unde vine?”, le cunosc foarte bine,și mai adaug „Nu îl știe nimeni! Ce e cu ăsta aici?”. Numai că nu aș vorbi despre bizanț, o perioadă înfloritoare și civilizată față de ce putem găsi în cancelariile școlilor contemporane. Se poate discuta mai degrabă despre o mentalitate sovietică, bine ancorată într-un mediu imoral, depravat, nociv. Șarlatania a atins un punct de maxim, calitatea educației a ajuns la un punct de minim. Așa că școala, cum e acum, poate fi considerată o infecție a societății. Lipsită de inițiativă și onestitate, gândirea colectivă ideologizantă a adus sfârșitul școlii românești.

  16. articolul pare bun insa nu-s de acord ca:” școala produce tot mai multe re…” citat din articol. Majoritatea nu inteleg ca in trecut scoala era etapizata, minimal 4 clase, 8 clase, scoala profesionala, liceu, postliceeala, institut, facultate subinginer, inginer, etc. Acum este ”tarat” copilul fara inclinatii sa faca liceu chiar si pseudo facultatea ”redusa” la un fel de postliceeala cu aere de universitate pt ca in fiecare cotlon s-a infiintat o firma privata si e suficient sa treci BAC-ul si sa platesti niste taxe si pana la urma vei avea o diploma. Esenta este: pt a avea performanta trebuie sa-ti doresti sa inveti si sa poti adica un IQ necesar intelegerii constientizarii. Dragilor pe vremea mea o colega repetenta de mai multe ori in clasele primare a mers la ”scoala ajutatoare”. Voi considerati ca una ca ea poate/trebuie sa ajunga savant. Desi nu se mai gasesc mesteri voi tot insistati cu Liceul si facultatea care nu te invata sa-ti cosi nasturul, sa invarti surubul de la scaun. Iar societate ne arata ca fetele trebuie sa fie blonde…se castiga bine si fara scoala, pltasti la privat si ai cate diplome doresti, iar baietii sa aiba tata/socrul de partid, sa fie manipulator pe net sau manelist. Stiti bine ca dl Dancu, Ciuca, se exprima greoi in comparatie cu un om obisnuit, desi toti sunt ”blindati” cu diplome. ”geniul” din Caracal vorbeste mai coerent decat Catu, etc. Pt unii modul de exprimare reprezinta etalonul inteligentei, al pregatirii intelectuale/profesionale…Am intalnit un om cu aspect de cersetor n-am inteles ce a vrut sa spuna, din semne mi-a cerut cartea si a sobit cuvinele apoi mi-a indicat o fraza. Pt Dvs. era un re…pt mine a fost un OM EXCEPTIONAL, superior unui tanar cu diplome. De o ora refuzati sa-mi publicati comentariul DE CE?

  17. Dacă vreți să vă amintiți,”revoluția culturală”în China a început(concret) prin a lovi școala-dascălii au fost alungați,au venit(câți au venit)alții,formați în spiritul unor „noi concepții” etc;după ce s-au dezmeticit(ceva decenii),au început să-i caute pe vechii dascăli,câți mai erau și nu plecaseră într-o altă lume,făceau apeluri prin media,să fie căutați,să fie invitați(cu flori și mici atenții) să revină;știți unde este școala din China acum,în materie de performanță…

  18. Mai mult ca perfect comentariul persoanei care semnează sub pseudonimul Afrodita Iorgulescu. Nu ştim dacă este chiar doamna în persoană dar după profunzimea opiniei, se pare că da. Şi când te gândeşti că Dl. Marga face apologia prostocrației în România,”statul de drept democratic…”

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.