Cum va ajunge gazul la românii care nu-l au?

Din  acest an, prin lege, construcția de noi rețele de gaze cade în sarcinea primăriilor și consiliilor județene. Statul a considerat că ar fi bine să lase aducerea gazului acasă la consumatori noi Unităților Administrativ Teritoriale pentru că distribuitorii cu monopol, precum ENGIE și E.ON, nu ar avea interes să extindă pe banii lor rețeaua către consumatori mai mici și mai izolați, având în vedere costuri care nu s-ar justifica în încasările ulterioare din plata gazului. Acum, au fost aduse clarificări în ceea ce privește procedura de preluare în folosință a obiectivelor/conductelor necesare racordării din sectorul gazelor naturale, finanțate în cotă-parte sau în totalitate de unitatea administrativ-teritorială și/sau de solicitanți și recuperarea de către aceștia a sumei investite. UAT-urile licitează contractul de extindere de rețea, apoi ele devin concesionar și recuperează sumele cheltuite de la viitorii clienți.

Conform procedurii deja aprobate de către Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Enegiei – ANRE, autorităţile administraţiei publice locale sau centrale trebuie să solicite extinderea sistemelor de distribuţie în zona acoperită de contractul de concesiune, în baza planurilor de dezvoltare regională sau locală şi de urbanism. Solicitarea este adresată operatorului de către UAT, indiferent de modalitatea de suportare a cotei ineficiente a lucrărilor de către UAT împreună cu grupul de solicitanți din zona de dezvoltare. Un solicitant care depune la operator cererea de racordare la sistemul de gaze naturale trebuie să participe împreună cu operatorul la finanțarea extinderii de sistem necesară pentru racordarea sa, suportând cota ineficientă a lucrării. Lucrările de extindere și/sau redimensionare a obiectivului/conductei necesare racordării în cadrul zonei de concesiune, în conformitate cu prevederile Legii și ale Regulamentelor de racordare aplicabile în vigoare, se realizează prin coparticiparea la finanțare a operatorului și a UAT împreună, după caz, cu un grup de solicitanți, sau a operatorului și a solicitantului, în funcție de eficiența investiției rezultată din studiul tehnico-economic, astfel:

a) operatorul finanțează cota eficientă a investiției (CPO);

b) UAT împreună cu grupul de solicitanți sau solicitantul finanțează cota ineficientă a investiției (CPS). În situația în care, din studiul tehnico-economic reiese faptul că rata deficitului de finanțare (R) este mai mică sau egală cu 20 % (cu alte cuvinte cota eficientă a lucrării depășește 80% din valoarea totală a acesteia), operatorul suportă în totalitate costurile investiției.

Cofinanțarea clienților

Recuperarea de către grupul de solicitanți a sumei investite – În situația în care cofinanțarea cotei ineficiente a lucrării a fost asigurată de către un grup de solicitanți, fără participarea de către UAT cu fonduri de la buget, în termen de maxim 5 ani de la data punerii în funcțiune a obiectivului necesar racordării, operatorul întocmește un nou calcul de eficiență, care ține seama atât de solicitanții inițiali cât și de toți cei racordați prin intermediul conductei realizate în acest interval de timp. Astfel, prin aportul acestora, eficiența inițială a investiției crește, respectiv se diminuează cota parte ineficientă cu care grupul de solicitanți are obligația de a participa la finanțarea lucrării. Diferența dintre cele doua cote-părți se returnează de către operator tuturor solicitanților din acel moment, racordați la respectivul obiectiv. În cazul particular în care noua eficiență calculată este mai mare de 80%, solicitanților li se returnează întreaga sumă cu care au contribuit la realizarea lucrării. Cofinanțarea extinderii de către operator și UAT În cazul în care extinderea și/sau redimensionarea obiectivului/conductei în zona concesionată în vederea racordării a fost solicitată de autoritatea administrației publice în conformitate cu prevederile Legii și în zona de dezvoltare din planurile de urbanism pentru care s-a solicitat extinderea și/sau redimensionarea obiectivului/conductei nu există încă un grup de solicitanți, UAT finanțează partea ineficientă a investiției din fonduri din bugetele locale și/sau din bugetul de stat. Cofinanțarea extinderii de către operator, UAT și un grup de solicitanți În cazul în care extinderea și/sau redimensionarea obiectivului/conductei în vederea racordării în zona concesionată a fost solicitată de AP în conformitate cu prevederile Legii și în zona de dezvoltare cuprinsă în planul de urbanism pentru care s-a solicitat extinderea sistemului există un grup de solicitanți, aceștia sunt obligați să participe la cofinanțarea inițială a investiției într-o cotă totală de cel puțin 20 % din valoarea ineficientă a investiției.
Prin urmare, grupul de solicitanți participă împreună cu UAT la finanțarea cotei-părți ineficiente a investiției. Contribuția fiecărei persoane fizice/juridice din cadrul grupului de solicitanți, se stabilește de operator în funcție de categoria de consumator, proporțional cu debitul aprobat pentru fiecare dintre aceștia. Cofinanțarea extinderii de către operator și un grup de solicitanți. În cazul particular în care UAT nu dispune de fonduri din bugetul local şi/sau din bugetul de stat pentru cofinanțarea lucrărilor de extindere necesare racordării, grupul de solicitanți poate decide să finanţeze cota de ineficiență a investiției. Contractul de cofinanțare se încheie între operator și UAT în calitate de reprezentant al grupului de solicitanți și cuprinde clauzele prevăzute la cazul cofinanțării extinderii de către operator, UAT și grupul de solicitanți, inclusiv clauzele suplimentare referitoare la termenul de avansare de către grupul de solicitanți a sumei în cuantum egal cu valoarea investiției, termenul de returnare a cotei de eficiență a investiției puse la dispoziția operatorului de către grupul de solicitanți (care nu poate depăși data de 31 ianuarie a anului calendaristic următor celui în care a avut loc punerea în funcțiune a obiectivului/conductei sau, prin derogare, părțile pot conveni de comun acord alt termen) și majorările de întârziere datorate pentru neplata la termen a acestora.
Realizarea lucrărilor Titularul investiției este de regulă operatorul sistemului de gaze naturale. În cazul în care, pentru devansarea lucrărilor, UAT sau UAT împreună cu grupul de solicitanți sau grupul de solicitanți decid să avanseze inițial întreaga sumă, titularul de investiție este UAT, cu respectarea prevederilor legale în vigoare. În acest caz, lucrările se execută în baza unei documentaţii tehnico-economice avizate de operator; operatorul are obligaţia să avizeze proiectul tehnic și caietul de sarcini în termen de maximum 30 de zile de la depunerea acestora. După finalizarea lucrărilor și semnarea proceselor verbale de recepție la terminarea lucrărilor și de recepţie a punerii în funcțiune, operatorul este obligat să returneze UAT și/sau utilizatorilor cota de eficiență a lucrării şi să preia obiectivul/conducta aferent/ă acestei cote.
În acest fel, solicitantul inițial beneficiază de recuperarea parțială a investiției sale prin contribuțiile pe care le primește de la următorii consumatori racordați.
În prezent, doar una din 3 gospodării din România sunt legate la rețeaua de gaze. Spre comparație, la vecinii unguri 9 din 10 au această conexiune. În condițiile în care exploatarea gazelor din Marea Neagră începe peste 2 ani, existența unor surse suplimentare de consum față de cele din prezent este absolut necesară, în caz contrar tot cazul urmând a lua calea exportului.
Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Mihai Soare 1084 Articole
Author

3 Comentarii

  1. …daca producatorii si distribuitorii de gaze nu se implica in finantarea totala a retelei de gaze, sa plateasca statului roman redeventele practicate in Olanda sau Norvegia, de 30 la suta, nu de sub 10 la suta cum platesc acum.

  2. Obligat gatoriu redeventa sa fie ca in olandezia si norvegica! Cotrocenistul a ajuns sa apere drepturile altor tari in defavoarea cetatenilor care l-au votat,a conationalilor.ro! Sa nu oblige prin lege sustinerea afacerilor strainesti din buzunarul saracit al consumatorului roman! Nu are dreptul niciun scaunar roman sa fure din buzunarul românilor pentru mentinerea afacerilor straineze!

  3. Cum? Prin UNgaria , de unde se va reinatoarce ca produs al combinatleor chimice unguresti.
    Nultumesac Iohanis. Multumesc PDL. Multumesc USR …
    Ca eu sunt bogat (ticami am maiprimit 160 leri la pensie!)asa ca pot ajuta oameniisaraci din Ungaria si Austria!!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.