De ce a secretizat ANI vreme îndelungată declarația de avere a lui Isărescu

Agenția Națională de Integritate a secretizat ani de zile declarațiile de avere ale șefilor de la Banca Națională a României invocând anumite “prevederi legale” care au impus ANI “anomizarea veniturilor guvernatorului BNR și a altor categorii de funcții din instituție”.

Fostul șef al Agenției, Horia Georgescu, a scris pe pagina sa de Facebook că la momentul publicării acestor declarații de avere “au fost invocate considerente legale valide referitoare la transparenţa veniturilor, în sensul riscurilor privind afişarea cuantumului, aplicabilă Bancilor Centrale din Uniunea Europeană aşa cum au fost validate de România prin tratatele de aderare şi legislaţie incidentă”.

“Aceste prevederi ratificate de România au prioritate în aplicare, raportat la legislaţia naţională a unui stat membru, BNR fiind singura instituţie din România care poate beneficia de acest privilegiu legislativ”, a spus Georgescu.

Conform prevederilor legale, persoanele care ocupă funcţii şi demnităţi publice, fără excepţie, sunt obligate să-şi publice veniturile în declaratia de avere. În România, această prevedere legală este respectată de către toate categoriile enumerate la art. 1 din Legea nr 176/2010, mai puţin de către reprezentanţii BNR, chiar dacă punctul 35 al art. 1 stabileşte faptul că dispoziţiile legii se aplică şi pentru «guvernatorul, prim-viceguvernatorul, viceguvernatorii, membrii consiliului de administraţie, angajaţii cu funcţii de conducere ai Băncii Naţionale a României, precum şi personalul din conducerea băncilor la care statul este acţionar majoritar sau semnificativ»”.

În aceste condiţii, deputatul liberal Cătălin Zamfir, a solicitat conducerii ANI să răspundă care este temeiul legal în baza căruia s-a luat decizia să se anonimizeze informaţiile referitoare la veniturile guvernatorului BNR, precum şi în cazul celorlalte categorii de personal din această instituţie şi să precizeze când a fost luată această decizie şi prin ce mecanism a fost pusă în aplicare. În scrisoare Zamfir a precizat: „Consider că invocarea art. 130 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene pentru fundamentarea deciziei de anonimizare a veniturilor aferente activităţii în Banca Naţională a României nu se susţine, având în vedere faptul că prevederea se referă la respectarea principiului independenţei instituţiei în raport cu alte entităţi şi, în niciun caz, nu poate fi interpretată în sensul ascunderii veniturilor obţinute”. Agenția Națională de Integritate a publicat joi seara venitul din 2015 al Guvernatorului. Acesta a încasat 1.144.069 lei pe tot anul, adică 21.186 de euro pe lună, cu aproape 7.600 de euro peste suma expusă de BNR pe site-ul propriu. Sume mai mari apar și la ceilalți șefi ai BNR. Astfel, prim-viceguvernatorul Florin Georgescu apare cu un venit echivalent de 16.043 de euro, cu aproape 3.000 peste suma prezentată de BNR. Viceguvernatorul Liviu Voinea a încasat, potrivit declarației verificată pe site-ul ANI, 15.006 euro lunar, față de 12.192 cât a susținut Banca Centrală. Fostul său omolog, Bogdan Olteanu, în prezent plasat în arest la domiciliu, a câștigat cu câțiva euro mai mult, 15.037 euro.

Purtătorul de cuvânt al BNR a susținut, tot ieri, altceva. Conform acestuia, Isărescu a obţinut, în 2015, un venit net lunar de aproximativ 16.000 de euro, compus din salariul standard de 13.000 de euro la care se adaugă aproximativ 2,6 salarii lunare nete, reprezentând plăţi ocazionale şi participarea la profitul instituţiei, care reprezintă încă un salariu lunar, a declarat joi purtătorul de cuvânt al BNR, Dan Suciu. „Domnul guvernator a anunţat cifra de 13.000 de euro care constă în venituri standard lunare nete, respectiv salariul net lunar şi indemnizaţia lunară netă în calitate de preşedinte al Consiliului de Administraţie. La aceasta se mai adaugă încă ceva (maxim 3,6 salarii lunare -n.r.), dar aceste venituri suplimentare se primesc o singură dată pe an, şi ajungem undeva la vreo 16.000 de euro în medie pe lună. Este vorba de anul 2015, pentru care avem toate datele”, a explicat Suciu.

Comentariul lui Piperea

“Conform declaraţiei de avere publicată ieri de ANI, veniturile anuale ale dlui Isărescu obţinute de la BNR sunt de 1.144.069 lei. Asta înseamnă un venit lunar de 21.186 de euro (la un curs mediu de 4,5 lei/euro). În afară de faptul că aceste venituri sunt mai mari decât ale lui Mario Draghi (şeful Băncii Centrale Europene*) şi duble faţă de salariul lui Janet Yellen (şefa FED), avem de-a face aici cu o mare şi repetată minciună, dovedită”, a scris avocatul Gheorghe Piperea pe pagina sa de Facebook. În urmă cu o lună, Isărescu a spus că are un salariu lunar de 13.600 euro. Ieri, în conferinţa de presă, Dan Suciu a declarat că venitul guvernatorului este de cca. 16.000 de euro. “Dife renţa faţă de suma consemnată în declaraţia de avere publicată ieri de ANI este un mizilic de 8 mii de euro (în prima varianta) şi de 6 mii de euro (în a doua varianta). Pe lună, nu pe an şi nici pe Marte. Rezultă o diferenţa de 96 de mii, respectiv, 72 de mii de euro pe an. Adică un apartament de 3, respectiv, 2 camere. Titularul unei asemenea averi nedeclarate nu are nevoie să dea în plată ci, poate, doar să dea cu cuţitul în piatră, când îi vine câteodată. Dacă în asemenea privinţe s-a minţit, în ce alte domenii şi cu privire la ce alte aspecte s-a minţit? De ce ANI ne-a ţinut secrete veniturile sefimii BNR de până în 2015? Mai e ceva ce trebuie să nu ştim? Că de exemplu, că mai sunt abuzuri de ascuns sub preş? Că totul e perfect dacă s-a publicat venitul curent, dar trecutul e trecut şi e oportun să îl uităm (aşa cum sugerau băncile delincvente în chestiunea clauzelor abuzive)? Cred că se impune demisia/demiterea întregii sefimi a BNR, dar şi demiterea şi sancţionarea sefimii ANI, care a ascuns până acum aceste realităţi, motivând că există un protocol cu BNR care „impunea” secretizarea salariilor sefimii BNR. Un protocol nu poate încalcă sau completă legea”, a scris Piperea.

Nonrăspunsul

Revenind la solicitarea lui Zamfir, aceasta a venit după ce cotidianul Bursa a întrebat ANI dacă există vreun protocol încheiat între BNR şi ANI potrivit căruia membrii CA ai BNR nu îşi publică veniturile. Răspunsul din care se înțelege cu greu ceva e redat mai jos:

„Stimată Doamnă,
Urmare adreselor dumneavoastră înregistrate la Agenţia Naţională de Integritate cu nr. 1632/29.01.2016 şi nr. 3563/24.02.2016 vă comunicăm următoarele:
1. Situaţia de fapt analizată:
A. dacă există un protocol încheiat între Agenţia Naţională de Integritate şi Banca Naţională a României potrivit căruia membrii Consiliului de Administraţie al BNR nu îşi publică veniturile din salarii.
B. dacă a fost declanşată procedura de evaluare a averii guvernatorului BNR ca urmare a sesizării formulate de Asociaţia Parakletos.
2. Dispoziţii legale aplicabile
În conformitate cu dispoziţiile art. 1 alin (1) lit. 35 din Legea Nr. 176/2010 privind integritatea în exercitarea funcţiilor şi demnităţilor publice, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, precum şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative:
„Art. 1
(1) Dispoziţiile prezentei legi se aplică următoarelor categorii de persoane, care au obligaţia declarării averii şi a intereselor:
35. guvernatorul, prim-viceguvernatorul, viceguvernatorii, membrii consiliului de administraţie, angajaţii cu funcţii de conducere ai Băncii Naţionale a României, precum şi personalul din conducerea băncilor la care statul este acţionar majoritar sau semnificativ;
În conformitate cu dispoziţiile art.6 din Legea Nr. 176/2010 privind integritatea în exercitarea funcţiilor şi demnităţilor publice, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, precum şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative:
„Art. 6
(1) Persoanele responsabile cu implementarea prevederilor referitoare la declaraţiile de avere şi declaraţiile de interese îndeplinesc următoarele atribuţii: (…)
e) sigură (n.r. aici trebuia scris „asigură”, ceea ce arată că nici măcar copierea nu s-a făcut cum trebuie în cele trei luni de zile) afişarea şi menţinerea declaraţiilor de avere şi ale declaraţiilor de interese, prevăzute în anexele nr. 1 şi 2, pe pagina de internet a instituţiei, dacă aceasta există, sau la avizierul propriu, în termen de cel mult 30 de zile de la primire, prin anonimizarea adresei imobilelor declarate, cu excepţia localităţii unde sunt situate, adresei instituţiei care administrează activele financiare, a codului numeric personal, precum şi a semnăturii. Declaraţiile de avere şi declaraţiile de interese se păstrează pe pagina de internet a instituţiei şi a Agenţiei pe toată durata exercitării funcţiei sau mandatului şi 3 ani după încetarea acestora şi se arhivează potrivit legii;”
În conformitate cu prevederile art. 8 al Legii nr. 176/2010 privind integritatea în exercitarea funcţiilor şi demnităţilor publice, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, precum şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative:
„Art. 8
(1) Scopul Agenţiei este asigurarea integrităţii în exercitarea demnităţilor şi funcţiilor publice şi prevenirea corupţiei instituţionale, prin exercitarea de responsabilităţi în evaluarea declaraţiilor de avere, a datelor şi informaţiilor privind averea, precum şi a modificărilor patrimoniale intervenite, a incompatibilităţilor şi a conflictelor de interese potenţiale în care se pot afla persoanele prevăzute la art. 1, pe perioada îndeplinirii funcţiilor şi demnităţilor publice. În îndeplinirea acestui scop, Agenţia poate dezvolta relaţii de colaborare prin încheierea de protocoale cu entităţi din ţară sau din străinătate.
(2) Activitatea de evaluare efectuată de inspectorii de integritate din cadrul Agenţiei se desfăşoară cu privire la situaţia averii existente pe durata exercitării demnităţilor şi funcţiilor publice, a conflictelor de interese şi a incompatibilităţilor persoanelor care fac obiectul prezentei legi, conform prevederilor acesteia, care se completează cu dispoziţiile actelor normative în vigoare.
(3) Principiile după care se desfăşoară activitatea de evaluare sunt legalitatea, confidenţialitatea, imparţialitatea, independenţa operaţională, celeritatea, buna administrare, dreptul la apărare, precum şi prezumţia dobândirii licite a averii.
Totodată, conform prevederilor art. 7 alin.(4) din actul normativ mai sus menţionat:
„Art.7
(4) Raportul de evaluare se comunică în termen de 5 zile de la finalizare persoanei care a făcut obiectul activităţii de evaluare şi, după caz, organelor fiscale, celor de urmărire penală şi celor disciplinare, precum şi comisiei de cercetare a averilor prevăzute în Legea nr. 115/1996 pentru declararea şi controlul averii demnitarilor, magistraţilor, a unor persoane cu funcţii de conducere şi de control şi a funcţionarilor publici, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta lege. În cadrul organelor fiscale şi de urmărire penală se desemnează persoane responsabile pentru relaţia cu Agenţia, care asigură declanşarea de urgenţă şi cu precădere a procedurilor specifice în cadrul acestora.”
În conformitate cu dispoziţiile art. 10 din Ordonanţa nr. 27/2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor
„Art. 10
(1) În cazul în care un petiţionar adresează mai multe petiţii, sesizând aceeaşi problemă, acestea se vor conexa, petentul urmând să primească un singur răspuns.
(2) Dacă după trimiterea răspunsului se primeşte o nouă petiţie cu acelaşi conţinut, aceasta se clasează la numărul iniţial, făcându-se menţiune despre faptul că s-a răspuns”.
Din cele expuse de dumneavoastră şi din interpretarea sistematică a prevederilor legale incidente, vă aducem la cunoştinţă următoarele:
A. membrii consiliului de administraţie ai Băncii Naţionale a României au obligaţia depunerii declaraţiilor de avere şi de interese în forma şi termenele stipulate de Legea nr.176/2010, anonimizarea informaţiilor confidenţiale conform dispoziţiilor legale aplicabile fiind realizată de către Agenţia Naţională de Integritate (pentru declaraţiile de avere şi de interese postate pe site-ul www.integritate.eu )

B. în ceea ce priveşte solicitarea dumneavoastră referitoare la declanşarea procedurii de evaluare a averii guvernatorului BNR vă comunicăm faptul că lucrările aflate pe rolul Agenţiei Naţionale de Integritate, în cazul în care acestea există, nu sunt informaţii publice”.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cristian Cretu 866 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.