Descifrând semnificația geopolitică a coridoarelor de transport

Ambasadorul SUA în România, dl Adrian Zuckerman, a anunțat cu glas mare că țara sa va susține realizarea unui mare coridor de transport cu virtuți strategice care va lega Marea Baltică, Marea Neagră și Marea Mediterană (Egee), traversând România. Ideea ar fi deja aprobată și ar urma să se treacă la punerea sa în practică. Că va fi așa sau nu, rămâne de văzut. Care este, însă, mesajul pe care ruta aleasă o transmite statelor implicate, putem încerca să descifrăm de îndată.


INIȚIATIVE ROMÂNEȘTI ANTERIOARE INTEGRĂRII EURO-ATLANTICE

În 1997, diplomația românească a adresat Poloniei și Ungariei propuneri privind realizarea unor coridoare de transport pe direcția nord-sud, unul de la portul Gdansk (Polonia), la portul Alexandropolis (Grecia), iar altul de la Budapesta (Ungaria) la București (România). Aceste două drumuri trebuiau să se întâlnească la București, de unde pleca și un coridor deja în curs de realizare către portul Constanța. Astfel ar fi urmat să se obțină o legătură rapidă cu valoare deopotrivă economică, politică, militară și culturală între Marea Baltică, Marea Neagră și Marea Mediterană. Ambele propuneri au fost acceptate la cel mai înalt nivel politic.

Numit și „autostrada Transilvania”, coridorul Budapesta-București era programat să treacă prin Cluj, Târgul Mureș și Brașov, cu un dublu scop. Pe de o parte, acela de a aduce localitățile amintite „mai aproape” de capitala României și Transilvania mai aproape de Vechiul Regat, facilitând dezvoltarea ținuturilor secuiești și europenizarea lor. Pe de altă parte, la fel de important, acela a da o expresie materială reconcilierii istorice româno-maghiare făcând din tandemul româno-maghiar stâlp de rezistență al unei structuri de securitate central-europene, independentă de structurile vest-europene și euro-atlantice. Astfel, România și Ungaria ar fi putut să își consolideze securitatea chiar și în lipsa apartenenței lor la NATO și UE, ar fi fost în măsură să se prezinte în fața SUA și a aliaților europeni ai acesteia, ca furnizori, iar nu doar consumatori, de securitate, și și-ar fi întărit capacitatea de negociere a condițiilor vizând integrarea lor europeană și euro-atlantică.

În ceea ce privește celălalt coridor de transport, respectiv Gdansk-Lvov-Cernăuți-București-Alexandropolis, acela a fost conceput în cadrul trilateralelor Polonia-Ucraina-România și România-Bulgaria-Grecia. Obiectivele sale, din punctul de vedere al interesului național românesc, erau întărirea coeziunii teritoriale a României prin includerea Moldovei în rețeaua de comunicații strategice cu relevanță continentală, ancorarea Ucrainei în solul geopolitic al Occidentului euro-atlantic, pe care urma să se așeze România, precum și agregarea hinterlandurilor celor trei mări – Baltica, Neagră și Egee – reconstituind vechiul „drum al ambrei”.

În măsura în care România lua în considerare un sistem de alianțe occidental, după prăbușirea celui sovietic, securitatea sa depindea și de orientarea pro-occidentală a Ucrainei, precum și de stabilitatea și integritatea teritorială a acesteia. Nimeni nu dorește să se găsească la frontiera exterioară a unei alianțe, ca țară de linia întâi, și nici ca la frontiera sa să existe focare de conflict, tensiuni și instabilitate politică. În plus, dacă autostrada care lega direct două porturi importante ale UE – Gdansk și Alexandropolis – precum și indirect pe acestea cu al treilea – Constanța – ar fi traversat teritoriul ucrainean, pe o asemenea arteră ar fi circulat și interesele ucrainene către Europa occidentală și cele europene către Ucraina, asigurând deplasarea Republicii Moldova către vecinătatea sa vestică românească și, pe cale de consecință, europenizarea acestei țări, mai mult decât vecină și decât prietenă, în locul transnistrializării ei. La București se preconiza ca, de îndată ce acest coridor nord-sud va deveni viabil, un altul să lege Chișinăul, trecând prin Iași, de Târgul Mureș și autostrada Transilvania.

Toate aceste raționamente explică politica Bucureștiului față de Kiev, în anul 1997 și cei următori. Ele nu se opuneau unei deschideri față de Rusia. Dimpotrivă, cu securitatea consolidată, o Românie mai relaxată ar fi trebuit să încerce încălzirea relațiilor cu puterea regională rusă, cu care nu mai avea o frontieră comună (exceptând vecinătatea din Marea Neagră), pentru ca astfel să se asigure și împotriva unei eventuale amenințări venite din partea naționalismului ucrainean, oricând resuscitabil. Parteneriatul cu România (și Polonia) i-ar fi putut consolida Ucrainei securitatea și stabilitatea, iar parteneriatul cu Rusia i-ar fi putut consolida României (și Poloniei) securitatea în cazul în care Kievul ar fi alunecat pe panta unei politici externe agresive, ca prelungire în afară a unei politici interne ostile față de respectul diversității culturale.

Chiar dacă, la acea dată, Ucraina nu putea fi avută în vedere încă pentru intrarea în NATO sau UE într-un orizont de timp rezonabil, integrarea ei cu caracter infrastructural într-o rețea a statelor deja eligibile pentru aderare, îi deschidea drumul către o viitoare eligibilitate, iar vecinilor ei deja candidați le oferea atuuri în negocierea condițiilor integrării lor.

Iată semnificația inițiativelor românești din 1997 și a proiectelor de infrastructură avute în vedere atunci de România. Acestea erau în perfect acord cu interesele naționale ale României, dar și cu cele ale vecinilor săi imediați, ca și ale statelor din vecinătatea sa apropiată orientală.

Germania a privit cu neplăcere asemenea proiecte, întrucât ele făceau din Mittel Europa o nucă prea dură chiar și pentru cleștele germano-rus și prea greu de digerat de Europa germană, care ar fi trebuit să devină UE. SUA a avut sentimente mixte, astfel de structuri și infrastructuri locale fiind utile pentru ea numai în măsura în care ar fi făcut imposibilă o nouă antantă ruso-germană, inevitabil cu ambiții globale. O atare antantă a fost și rămâne coșmarul geopolitic american.

DUPĂ DOUĂZECI DE ANI: DE LA COEZIUNE LA DEZMEMBRARE

De la lansarea inițiativelor amintite au trecut puțin peste două zeci de ani. Nici unul nu s-a materializat. Mai grav este, însă, faptul că România și-a pierdut pe drum nu numai proiectele, ci și capacitatea de a avea inițiative proprii în relațiile internaționale. Astăzi ea se plasează la remorca intereselor și priorităților altora.

În prezent, conflictele secesioniste din Ucraina nu mai permit și nu mai fac dezirabilă racordarea acestei țări la un sistem de comunicație și de securitate așezat pe linia Gdansk-Alexandropolis. Un drum NATO nu poate trece pe teritoriul unei țări aflate în conflict cu Rusia, în care un lider populist încearcă să țină în echilibru clanurile oligarhilor corupți și formațiuni ultranaționaliste cu înclinații fascistoide. Pe de altă parte, un drum strategic al UE nu poate traversa România nici în diagonală nici pe la răsărit, atât timp cât se dorește fragmentarea ei, ca ultim pas către dorita sa destatalizare și dizolvare într-o ordine post-națională (regională sau globală).

De asemenea, o apropiere a României de Ungaria pe o platformă națională și conservatoare (iliberală), la care s-ar asocia, probabil, și Polonia, este mai degrabă de natură să sperie pe protagoniștii occidentali ai „noii normalități”, decât să îi îndemne a sprijini o asemenea evoluție a evenimentelor.

Iată de ce, SUA a preferat să faciliteze dacă nu chiar să insiste, pe linia „Inițiativei celor trei mări”, pe care a propulsat-o și o susține, în realizarea unui coridor de transport deplasat mai la vest, numit „Via Carpathia”, deși nu prea are legătură cu Carpații, având la bază o propunere polono-maghiară din 2016 (iar nu cea româno-polonă din 1997). Acesta ar pleca de la portul lituanian Klaipeda, situat pe țărmul Mării Baltice (iar nu de la Gdansk, cum susține ambasadorul SUA în România), ar străbate tot estul Poloniei, ar traversa un colț estic al Slovaciei și altul al Ungariei, iar apoi ar merge prin vestul Bulgariei până la Salonicul grecesc, cotind de acolo spre Alexandropolis și Istambul, după ce va fi intrat în România pe la Oradea și se va fi dus, de-a lungul graniței româno-maghiare, până la traversarea Dunării pe podul de la Calafat, tăind Banatul românesc. Un atare traseu strategic nu are prea mare legătură cu interesele statelor prin care trece, atât timp cât merge doar pe la periferia lor (singurele relativ avantajate fiind Ungaria și Slovacia, prin dobândirea unor căi de transport mai rapide către mare), ci cu interesele NATO, care își va putea deplasa trupele acolo unde va fi nevoie într-o eventuală întrecere de forță cu un rival oriental, ce nu poate fi decât Rusia.

Dacă privim ruta ca pe o linie de apărare, observăm că cea mai mare parte a României (ca și a Bulgariei) rămâne în afara ei, excepția semnificativă fiind Banatul. Drumul va trece prin capitala acestuia, Timișoara, acolo unde Germania și-a plasat un cetățean al său, fost lucrător în instituții apropiate de serviciile sale secrete, precum și la președinția republicii federale, dl Dominic Fritz, ca primar. Un om, fără îndoială, cu multe calități (și multe loialități), care, probabil, nemulțumit de viața grea din Germania (sic!), „a ales libertatea” și a venit în România spre a avea grijă de persoanele defavorizate de pe malurile Begăi.

Cu atât mai mult cu cât drumul respectiv pare a fi o linie de front într-o potențială confruntare cu o Rusie pe care Germania și-o dorește partener strategic în cadrul unui alt pact de asistență mutuală, Berlinul are tot interesul să își stabilească acolo un avanpost apt a întrerupe mișcările SUA; atât cele strategice cât și cele tactice. În acest sens secesionismul bănățean, avut în vedere încă în 1990 și provizoriu abandonat spre a se da întâietate dezmembrării federației iugoslave, apare a fi soluția ideală.

După ce s-a insinuat la nivel politic, cu sprijinul Președintelui Iohannis, în „Inițiativa celor trei mări”, la summitul acesteia de la București, din 2019, Germania se plasează acum și pe vectorul de infrastructură strategică menită a lega în termeni reali mările cu pricina. O face, din câte putem anticipa pe seama României (a caracterului unitar al statului român), după ce SUA, desenând traseul „Via Carpathia” a facilitat secesiunea bănățeană, lăsând totodată restul teritoriului românesc în afara liniei defensive a preconizatului „intermarium” pe post de „no man’s land” („țară a nimănui”). Cu armamentul pe care ni l-a vândut, partenerul transatlantic ne asigură că la nevoie va lupta pentru România până la ultimul…român.

Ce ar trebui să facă în asemenea condiții liderii politici români? Din multele răspunsuri posibile aleg doar unul: aș descuraja secesionismul românesc. Cum? Găsirea răspunsului corect la această întrebare are o condiție prealabilă: la București să avem un Președinte și un guvern românești.

credit foto fumn.eu

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 7

33 de Comentarii

  1. Să vedeți cum vor sări postacii însărcinați și gradați. La misiunea asta sunt cei cu minte puțină. Mă voi distra cu atacurile lor la persoană.

  2. Fraților aveti grijă cu apa!..are doi atomi de hidrogen!!..e contaminată rău de tot, întrebați-l pe pușcăriașul ăsta…!!

  3. Analiza pertinenta a d-lui Severin ,care-i mai micsoreaza din pacatul incheierii tratatului cu ukraina fascistoida de pe timpul tapului si mai reduce din exaltarea sustinatorilor amerloci privind bunastarea ce ne-o pregateste ,,partenerul strategic,,.
    De asemeni,atrage atentia asupra faptului ca am ales alogeni in fruntea statului si se vede ,,grija,, acestora pentru oameni acum in pandemie cand fac imprumuturi inrobitoare sa cumpere armament invechit,sa plateasca exobitant ptr.centala de la Cernavoda,sau alte afaceri oneroase , ca sa aiba ei sustinere externa .Felicitari ptr.articol!

  4. Parca-l si vad pe Maresalul Adrian von Severin mutand pionii pe harta strategica,inconjurand centrele nodale,intorcand la Filiasi,zdrobind practic inamicu rus,daca nu si inamicul turc!Nu putea,ma intelegi,nu putea ,nu ii da voie Loja sa nu sublinieze ca primarul Timisoarei va intoarce armele,ca Nicusor la Bucuresti nu e ce si-a dorit,ce sa mai vorbim de coloana a V-a Clotilde!
    Intr-un cuvant noroc cu gusatul maresal,ca altfel ne cucereste Rusia,asta mai lipseste,si cade si Trump..
    CiufuliStul asta are in palma tot Statul Major,vorba articolului de ieri”Statul de drept sau Statul Palma barba Cot”?

  5. Ce mă amuză treabă asta cu Ucrainenii evropeeni…daca ați fi lucrat ce ei sau ați fi interacționat, nu i-ați mai fi vrut deloc în imediata apropiere…sa va reamintesc de Bastroe, de blocajul canalului Dunării în Delta, de Gagautzia și de județele din sudul Basarabiei…pietini și tovarășii sovieticii și matca de dezvoltare a marilor criminali Bolshevici… Băieți buni tzaranii ucraineni dar nu cine știe ce…și pe români îi disconsidera indiferent de ce religie au…
    Sa stea acolo în hinterlandurule bolshevice

  6. O Doamne, chiar nepotul lu’ Brucan[alias Brukner] ne spune ca trebuie „sa avem un Presedinte si un guvern romanestu”, el care este din etnia Anei Pauker si a facut parte din un guvern numit de un kgb-ist[1/4 evreu, 2/4 gypsy, 1/4 roman/bulgar], cu un primministru petrica neulender[1/1 evreu], ady-4 case[1/2gypsy]… si nu am auzut nici un roman sa-i blameze pe motiv de etnie, dar cand esti infractor condamnat cauti sa-i blamezi si pe alti, daca nu ai alt motiv, atunci, de….”etnie”! Apropos, ai invatat ce inseamna H2O?!

  7. Iata deci ce a fost cu celebra autostrada Transilvania pentru care am platit 2 miliarde $ si ne-am ales cu nimic. Conducatorii nostri netoti considerau Ucraina nici mai mult nici mai putin decat viitoare membra NATO, ii trageau o autostrada si gata, dadea europenizarea peste ea. Nu am inteles ce legatura are autostrada cu civilizatia si europenizarea si nici de ce trebuie legate prin autostrazi niste porturi. Inteleg de ce se leaga porturile cu zone industriale si mari orase, dar de ce intre ele?In legatura cu soselele strategice. Isi imagineaza cineva un viitor razboi cu deplasarea vehiculelor militare pe autostrazi? Pai cu armamentul modern iti trimit dusmanii cateva rachete de pe alt continent si iti fac praf toata reteaua de drumuri,rapid.

  8. #Doamne fereste de asa strategi – Lucrurile nu stau chiar asa cum le vezi si le descrii. Indiferent de capacitatea de lovire pe care o detii, intr-o confruntare armata infanteria ramane regina armelor. De ce? Pentru ca razboiul are o finalitate politico-economica, nu doar una distructiva si atat. Adica, o tara vrajmasa trebuie si ocupata pentru a putea fi exploatata. Iar asta n-o faci cu rachete si cu distrugerea infrastructurii de transporturi. Trebuie sa te poti deplasa cu usurinta si rapiditate pe teritoriul ocupat, iar daca ti-ai facut deserviciul distructiv pe care il creionezi atunci …. nu numai ca ti-ai limitat potentialul de miscare, dar contribui fara voie la crearea unor conditii prielnice miscariii de rezistenta de tip guerilla (partizanii, ca sa zic asa), caci nici o tara, cand se confrunta cu posibilitatea distrugerii totale ca stat si natiune va lupta cu ghiarele si cu dintii impotriva agresorului indifferent cine ar fi acesta/acestia. Din cauza asta este problematica si confruntarea nucleara, deoarece devasteaza teritoriul si il face inaccesibil tuturor partilor implicate in conflict. Cam asta-i!

  9. Am fost in Serbia la cativa ani dupa bombardamentele americane. Erau distruse poduri, drumuri,retele electrice, in Belgrad le-au bagat rachete pe anumite ferestre din cladiri.Am aflat ca nici acum nu au refacut totul.Si nu a fost propriu zis razboi. De ce credeti ca cineva vrea neaparat sa ne ocupe? Poate vrea numai sa ne distruga.

  10. ucraina este cel mai mare dusman a romaniei si romanilor
    nicio intelegere cu ei, ticalosi

  11. Trebuie să fii chiar prost să crezi in imbecilitatea asta,. cu ”coridoru”.. Dacă ai măcar informații elementare de cum funcționează azi technica militară, iți dai seama că ruta, coridoru, sunt total inutile, sau chiar sinucigașe,.

  12. Un desen excelent.
    Descifrând semnificația geopolitică a coridoarelor de transport sau doar LINIA NOULUI FRONT.

  13. @Óriáspanda: Tente,baba,tente!Voi chiar nu contati,in orice imprejurare,agatam din nou opinca de turnul Kurultaiului din Budapesta!
    Daca nu va tinea partea Sf Imperiu Roman de Natiune Germana,Tarile Romane erau unite de la 1600!

  14. Initiativa celor trei mari lansata de la inceput ca un sistem de aliante politice si militare regionale avea in proiect o interconectare a infrastructurii rutiere si feroviare intre Marea Baltica, Marea Adriatica si Marea Neagra. Daca Zuckerman ne vorbeste astazi despre alta configuratie in care Marea Adriatica este inlocuita de Marea Egee, asta arata seriozitatea proiectului liber-schimbist american lipsit de substanta caci. O retea militara rutiera si/sau feroviara poate fi distrusa in doar cateva minute intr-un eventual conflict militar, de aceea motivatia acestei investitii ca fiind una militara este neserioasa. Nimeni in estul UE nu se pregateste de invazii militare sau conflicte cu linii de front precum acum peste 75 de ani.
    Miscarea de la o configuratie la alta are un singur scop si acela este comercial si economic generat de actiunile Turciei si Russiei. Aceasta ruta rutiera si feroviara va fi o parte a „Drumului Matasii” din estul si centrul european caci proiectul chinez , dorit de toata lumea ( inclusiv USA) se va face.
    ” Drumul matasii ” , in lipsa investitiilor chineze in Romania, ne va ocoli sau in mod fericit va trece prin Banat si va iesi pe la Oradea.
    Toate astea in conditiile intelegerii ruso-turce prin care trecerea navelor militare si comerciale – in viitor – prin Bosfor va fi cenzurata. . . . si uite asa importanta portului Constanta va scadea iar Marea Neagra va redeveni un lac ruso-turc.
    Greu de digerat dar traficul de marfuri pe cale rutiera dinspre Turcia ( Asia, in general) catre centrul Europei – astazi – merge pe autostrazi, fara intrerupere pe ruta Turcia – Bulgaria – Serbia – Ungaria – Croatia s.a.m.d. In Romania nu avem un traseu intreg de la o granita la alta care sa integreze Romania in economia globalista.

  15. severin trebuie citit si nu analizat din imaginea de pe sticla si din incidentul mediatic al provocarii de media.in rest, batjocura rutiera cu militienii care te pandesc – bolojan ca secretar gen al guvernului ii voia trecuti la pimarie – si un anost comisar pe transporturi, recrutata din tara fara drumuri, ma duce la batjocura statului intre tururi ce tranzitau tara fara plus profit, la cioturi tip din anii cincizeci ai italiei – si firme de profil/ doua benzi- proiectare si executie, dar sa ne oprim ca sa nu suduim pe severin ca a scos capul. biet menestrel ajuns la externe si ejectat la finljul inceputului dezmembrarii ue in care am ajuns prea tarziu…sau doar formal.

  16. Ar trebuii să vă întrebați cum și de ce românii mai ales cei din Moldova nu vorbesc pseudo-limba așa zis ucraineana și nici ucrainenii nu vorbesc românește….v-ați întrebat vreodată ?— e doar un riu între ei..chair așa de lat sa fi fost..???

  17. Cand Romania balteste in Marea Prostiei, ce sa ceri unui bobor fara prea multa carte!
    Ce sa intaeleaga grosul tarii cand ei de abia inteleg «Catelus cu par cret»!
    O sa o avem pe Clatilda in locul Ecaterinei Teodoroiu!
    Fritzescu o sa-i europenizeze pe banateni ,ca ei sunt fruncea!
    Cred ca $UA mor de ciuda ca n-au si ei un primar prin L”as Fierbinti de Europa!

    Diplomatii actuali ar trebui sa si meditatii de la domnul Severin!
    Oricat ar injura securicii de serviciu, romanii care mai au ceva intre urechi ,nu a sa puna botu!!!Asa in jargon cum sunt obisnuiti!

    Alo!! baietii din dumbrava!!Nu aveti ma pa nima de talia unui Severin sau Nastase!

  18. @Balaton Gölü,
    Urmărindu-te,am observat că ești preocupat în fabricarea istoriei voastre. Te-ocupi și de falsificare istoriei altora?

  19. NU va mai raciti gura de pomana si nu mai consumati cerneala! Nu se va intampla nimic. Colonia subjugata este locul unde nu se intampla nimic bun. Cu ciuma galbena si klaun sa nu aveti asteptari.

  20. @Kukas: Kukas -baci,ii invat pe moghiori istoria lor de la Anonymus(sec XII) si Simon de Keza(sec XIII),cei doi adevarati istorici ai moghiorimii,precum si Jurnalul calugarului Julian( Julianus barát-1240)
    In rest, basmele si miturile fabricate dupa 1500 pana in zilele noastre sunt praf in ochi!Sunteti frati de sange cu baschirii,in general cu neamurile turanice si ,plictisiti sa tot sarit Marele Zid la chinezi,ati navalit in Europa!By the way,si Pannonia este pamant romanesc!In 1919 dupa ce v-am eliberat Macaristanul de khazarii comuisti,la rugamintea Europei,sergentul Iordan din Craiova a agatat opinca de turnul Kurultaiului
    Imi pare rau ca va bagati ca musca in lapte in problemele romanilor,ar trebui sa va vedeti de troaca voastra!

  21. @ Gunoier,..Balaton gölü gülü, are o singură idee,. și aia fixă.. Nu trebuie să te cobori la nivelul lui de inteligență,. să-l bagi in seamă,. Oricum nu pricepe.

  22. Interesant ar fi de aflat ce a discutat Merkel cu Ponta atunci cand, prim ministru fiind, Ponta a facut vizita oficiala la Berlin(singura vizita of. a unui prim ministru roman la Berlin dupa ’90)si a avut discutii private cu Merkel( doar cei doi) in biroul acesteia(Merkel nici inainte nici dupa aceea nu a mai primit si avut discutii confidentiale in biroul sau cu vreun prim ministru)adica „in afara altor urechi”, biroul sau fiind cu siguranta bine asigurat.

  23. 1.Interesant ar fi de aflat ce a discutat Merkel cu Ponta atunci cand, prim ministru fiind, Ponta a facut vizita oficiala la Berlin(singura vizita of. a unui prim ministru roman la Berlin dupa ’90)si a avut discutii private cu Merkel( doar cei doi) in biroul acesteia(Merkel nici inainte nici dupa aceea nu a mai primit si avut discutii confidentiale in biroul sau cu vreun prim ministru)adica „in afara altor urechi”, biroul sau fiind cu siguranta bine asigurat.
    2.Amb. american s-a referit sigur la culoarul Gdansk-Varsovia-Reszow- Cernauti-Siret-Bacau-Braila-NOUL POD DE LA BRAILA-Constanta. Numai si numai asa se explica constructia podului la Braila. Amb.am. si-a dat seama ca a trancanit prea mult si a tacut.Va dati seama ce specula cu terenuri(ca pe vremea lui Basescu cu autostr. Bucuresti -Ploiesti) daca ar spune traseul exact prin Moldova! Asa au bagat o diversiune …..

  24. Ce gandesc despre „planul american „?
    Exprim
    in mandarina : ciuciu !
    in bantu : baluba !

  25. 1. Nimeni nu construiește fără a avea ceva de ciugulit. Mai ales americanii. Dacă va fi ca la Autostrada Transilvania, mersi, nu ne trebuie. 2. Dacă varianta de traseu se confirmă și materializa în realitate, nu este decât un drum de rocadă, cum se spune în termeni militari. Americanii, din interese strategice, nu vor construi în apropiere de granița cu Rusia. Traseul, șosea sau CF, va asigura deplasarea rapidă a trupelor americane dintr0o zonă în alta, precum și aprovizionarea cu cele necesare efortului de război. Totuși, să nu ne facem iluzii, așa ceva nu se va realiza, semănând mai mult a propagandă pentru viitoarele alegeri parlamentare, deoarece chestia cu Autostrada Unirii, floricica de la butoniera lui Johhannis, construită prin lege, deja s-a răsuflat. Nici „guvernul meu” nu a trecut la acțiune. Inițiativa americanilor seamănă cu miliardele cu care KWJ a venit în buzunar de la Bruxelles. Adică, hăăăăăăăăăăt, departe!

  26. Tov. Severin, nepot de Bruckner, ce se baga in seama, la fel ca Neurlander alias P.M. P.Roman, o duce f.bine in tara noastra botezata pentru ei cu discriminare pozitiva (pe toate planurile) de alt tov.chibutz PCR Ilici, care fugarea cit putea pe Regele nostru, ca sa puna „activistii” anilor 50, ca si el, adica doi regi si chiar si un imparat, din lipsa de Cadrii.In loc sa stea la caldurica cu tov.Draknea, simtindu-se liber in democratia originala a acestor conducatori, care se au la mina unul pe altul, ca intr-un clasic Stat Mafiot (de la tov.Petrov citire), ca sa nu ajunga si ei linga acelasi Draknea, i-si expune cu aroganta de popor „ales” bules ideile clocite si ele din acelasi aluat ca ale proletcultistei Zoe Petre, mina dreapta a lui nenea PCR tov.Constantinescu, care a aprobat cedarea teritoriilor romanesti, fara sa ne intrebe si pe noi (de… Stupid People, de la Oracolul de Damaroaia, reabilitatul Bruckner/Brucan) la vecinii nostri expansionisti. Deci in loc sa se faca Dreptate cereasca, desfintea-za pe romanii nostri de dincolo, asa cum au ucis, au ucis, au ucis (vorba impostorului transfug WieSSel al lor) pe ai nostri la Canal, Pitesti, Sighet, etc… Acestor alogeni, in slujba NKVD-ista, le este frica de aducerea la tara a teritoriilor la matca, pentru ca altfel Antonescu (culmea cu sotie evreica) va deveni el ca valoare recunoscuta, si adevarul ca el a fost Solutia Unica de salvare a evreilor in Europa acelor timpuri, si nu Finala cum viseaza acesti NKVD-isti(=chibutz PCR).
    O zi buna.
    Con
    P.S. America trebuie sa fie in Europa ca o pana intr-un bustean Hitler/Stalin, pentru ca istoria, inclusiv cu „alesii” sa nu se mai repete, ba mai mult sa protejeje tara sfinta, ca alt loc mai strategic nu este. Good luck Yankee!!!

  27. Stimate domnule profesor Adrian Severin, se pare ca totusi autostrada va fi intre Gdansk si Constanta. Va trece prin Ukraina, prin Galitzia aflata acum la Ukrainieni(va trece Dunarea la Braila pe noul pod(aflat in constructie tocmai pentru a deservi aceasta autostrada).Problema cea mare este ca americanii ne tot preseaza impingandu-ne spre ucrainieni (deocamdata militar si servicii secrete). Urmeaza politic si economic.Partea proasta este ca se gandesc ca in situatia unei desprinderi de U.E.(provocata?) sa ne bage intr-o combinatie cu ukrainienii. Sigur ca intr-un atare scenariu Banatul si parte de Transilvania la Romania nu-i intereseaza !!

  28. #Pentru omul care trece – Nu zic nu. Dar daca cineva ar putea sa vrea doar sa te distruga précis se va gasi altcineva care, après le deluge” sa vrea sa „fructifice” situatia. In plus, nu cred ca cineva sa vrea sa transforme totul in moloz si altceva nimic. Ar fi contraproductiv si nerentabil. Ma rog, ar mai putea exista si o alta variant: Iti da in cap, te face grogy si iti spulbera si casa si gradina, iar dupa aia iti cere si „despagubiri de razboi”. Cu fosta Jugoslavie lucrurile stau putin altfel. Jugoslavia s-a dovedit incomoda pentru ca sarbii (si, la vremea respective, alte cateva etnii, cu exceptia croatilor care, ca si ucrainenii, s-au raliat Germaniei naziste si au format temutele bande de cetnici) s-au aratat a fi „o nuca prea tare” pentru gusturile „fine” ale nemtilor (si mi-e greu sa inteleg de ce acestei atitudini i s-au alaturat si englezii si americanii, dar asta a fost situatia). Deci, avand in vedere interesele pangermane carora, banuiesc eu, li s-a adaugat si nevoia de a oferi satisfactie fostului aliat (cred ca e de notorietate faptul ca intre sarbi si croati nu a existat niciodata vreun mare prietesug), iesind ceea ce stim cu totii ca a iesit. Cu noi situatia nu este aceeasi. Poate ca Germania ar vrea sa ofere un fel de compensatie fostului sau aliat Ungaria, oferindu-i bucata de teritoriu pe care, din 1918 incoace, o tot revendica, dar in balanta intra si interesele Rusiei care s-ar putea sa vrea altceva. Sau poate nu. Dumnezeu cu mila! Analiza d-lui Adrian Severin ramane insa valabila, iar decerebratii care il improasca cu dejectii si gunoaie (care n-au nici o legatura cu textul in dezbatere) nu reusesc sa vada cat de actuala si de grava este problema pe care el o ridica si cat de nimeni sunt ei cand incearca sa o trimita in derizoriu prin „caricaturizarea” infantila a autorului. Demn de remarcat este insa curajul d-lui Severin cand a conceput analiza, cat, mai ales, a conducerii „Cotidianul”-ui care a acceptat publicarea ei.

  29. Acesti yesmeni vor sa ne resemnam noi romanii, crezind ca vom uita de teritoriile pierdute si crimele facute de tov. de drum, care facind si el din categoria “agenturiilor” nu isi face decit jobul de lobby-ist, ca sa mai faca si el un Ghiseft, ce s-a invatat din familie (ce naste din pisica soareci maninca). Deci, daca nu pot veni Rusii, trebuie sa vina oricum cineva, ex.hungurii, germanii, etc…,conditia este sa nu fie prins cu mita in sac asa cum au facut-o englezii (cind erau in UE). Oricum este si el un demn Oracol a tov. rebilitat chibitz Bruckner(=chibutz&Soros, ruda lor bogata), sperind ca rolul lui “ales” este bine facut, dar uitind ca in alte tari, era de mult luat la intrebari, cu asa articole denigratoare si ofensatoare. Oare noi romanii nu avem voie sa ne aparam tara?… si numai aia din ex.Orient li se permite orice. Pe vremea adoratului lor Stalin se omor-au intre ei pentru ca tov.lor Stalin, nu le permite-a sa intineze valorile lor bolshevice. Speram ca ziarul sa nu mai promoveze asemenea oameni la “produs”, pentru ca este o pierdere de vreme cu asemenea anal isti.
    O zi buna.
    Con
    P.S.Lumea este o palarie prea mare pentru asemenea specii care se cred pe post de Oracole!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.