Interviu cu reprezentantul Societății Astra Vagoane Călători

Rep. Domnule Valer Blidar, cum apreciați derularea procedurii privind Licitația Pentru Achiziția a 100 tramvaie organizată de Primăria Municipiului Bucuresti?

V.B. Dacă vă referiți doar la derularea procedurii, aceasta s-a desfășurat în condiții normale și mă refer la depunerea ofertelor, solicitării de clarificări pe parcursul analizei de către Comisia de Licitație și nu am observat abateri ale Comisiei de la o procedură normală.

Rep. Cum apreciați Raportul procedurii pin care firma Durmazlar – Makina a fost declarată câștigătoare?

V.B. Șocant. În primul rând că noi, fabricanții din domeniul materialului rulant, ne cunoaștem atât competențele cât și produsele pe care concurența le fabrică. Știam că firma din Turcia nu a fabricat niciodată un tramvai modular care să se încadreze în prevederile Caietului de Sarcini. Mai știam și faptul că Durmazlar nu dispune de Omologare de tip pentru tramvaiul fabricat de acestia obținut într-o țară UE și, în consecință, aceștia nu puteau prezenta decât un prototip, ceea ce era interzis de caietul de sarcini.

Rep. Cum vă explicați faptul că Durmazlar, în condițile prezentate mai înainte, a fost totuși declarată câștigătoare?

V.B. Cred că ați observat și dumneavoastră faptul că în toate explicațiile date de reperezentanții PMB acestia, în exprimările lor, folosesc termeni ca „tramvaiul ofertat” și evită cu grijă să se refere la „tramvaiul fabricat” de Durmazlar și am crezut în primă fază că, poate, comisia de licitație a fost indusă în eroare, confundând cele două exprimări fară să ia în analiză faptul că turcii au ofertat un tramvai pe care nu l-au fabricat niciodată.

Secretizarea de tip turcesc cu care nu ne-am mai întâlnit până acum, deși am participat la licitații pe patru continente, a avut ca scop tocmai faptul că ei au ofertat un prototip.

Rep. Aveți suspiciuni că licitația a fost aranjată?

V.B. La început am crezut că este vorba de erori ale Comisiei de Licitație până la ieșirile extrem de nervoase ale doamnei primar general, mă refer la doamna Firea. Este pentru prima dată în sutele de licitații la care am participat, când achizitorul și-a abandonat rolul de arbitru transformându-se într-un apărător îndârjit al unei părți. Noi în acțiunile noastre am criticat produsul fabricat de Durmazlar și în loc ca firma contestată să-și apere interesul intervine doamna Firea care critică și amenință pe toți cei care își exprimă surprinderea privind câștigătorul licitației.

Nervozitatea doamnei Firea privind această licitație creează mari suspiciuni.

Rep. La ce vă referiți?

V.B. În scurta noastră istorie posdecembrista, și mai ales după intrarea României în UE când Achizițiile Publice trebuie să se efectueze după reguli bine stabilite transparente, au aparut și anumite proceduri de viciere a licitațiilor, cea mai des întâlnită fiind cea de întocmire a Caietelor de Sarcini și orientarea către un anumit produs care, în cele din urmă, devenea câștigător. Acest procedeu a devenit cunoscut și a intrat în atenția organelor cu competențe în domeniu așa că a fost abandonat și înlocuit cu altul care constă în punctare cu un procent mare a termenelor de livrare. Sub motivația că achizitorul are nevoi urgente, acesta justifică procentul mare acordat deși scopul este altul, așa că după declararea câștigătorului, termenul de livrare, de regulă, nu poate fi respectat și, fie că se încheie un Act Adițional de prelungire, fie acesta achită penalități de întârziere, dar scopul a fost atins, adică câștigarea frauduloasă a unei licitații.

Rep. Credeți că la Licitația PMB s-a procedat la fel?

V.B. Da.

Rep. Este singura hibă în această licitație?

V.B. Nicidecum. Firma turcă nu dispune de Omologare, nu a mai fabricat un tramvai similar cu cel ofertat, s-au acordat puncte pe baza unor declarații pe propria răspundere fără să se prezinte documente, tramvaiul fabricat este unitar și nu modular, iar, dacă au ofertat un tramvai modular, înseamnă că este vorba de un prototip așa cum apreciază și AFER, singurul organism notificat de Omologare material rulant din România.

În exprimările sale, doamna Primar General a afirmat de mai multe ori, cu ocazia unor apariții televizate, că Domnia-sa nu poate favoriza firma românească că nu îi permite legislația UE ori favorizarea firmei turcești a fost posibilă pentru că Turcia nu este membru UE?

Care sunt parametri superiori ai tramvaiului turcesc care o îndreptățesc să afirme că produsul firmei Durmazlar se situează ca performante și fiabilitate peste cele ale tramvaiului Astra? În punctajul acordat de Comisia de licitație nu am găsit fiind propulsați pe locul întâi de cele 8 puncte aferente Graficului de livrari inclus în documentație, ulterior termenului de depunere a ofertelor în timpul analizei documentelor de licitație ceea ce este ilegal și părtinitor avantajând decisiv firma turcească.

Rep. Dacă mai aveți ceva de adăugat?

V.B. Mă gândesc dacă doamna Firea va reuși să convingă pe cineva că o firmă începătoare în fabricarea materialului rulant care într-o concepție proprie proiectează și produce un tramvai neverificat în timp cum este cel fabricat de Durmazlar poate depăși în performanțe și fiabilitate un tramvai fabricat de o firmă care activează în domeniul materialului rulant de peste 130 de ani dispunând și de o licență Siemens?

Ps. Și o curiozitate. Într-o seara un ziarist mi-a solicitat un interviu pe care l-am acordat la o cafenea din București, lucru pe care nu l-am negat și nici nu a constituit un secret. La ora respectivă, localul era gol. Ulterior, doamna Firea a făcut referire la aceasta întâlnire, iar pe net au aparut și poze cu mine și ziaristul respectiv. Mă întreb dacă doamna Firea are un serviciu propriu de filaj sau o institutie de profil este în serviciul doamnei Firea. Și care era scopul, cumva șantajul?

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 6
Vlad Dumitraș 281 Articole
Author

25 de Comentarii

  1. Firea-PSD si trageti apa, sunt dejectii sociale, paraziti periculosi!

  2. Noi am fost primii in EUROPA la introducerea TRAMVAIULUI si a CURENTULUI ELECTRIC.Dar pe vremea respectiva ne conducea un REGE,nu unii de la coada vacii. BRAVO NISTORESCU, de azi imi fac PLACARDA pe balcon . Sus FABRICATELE IN ROMANIA.

  3. Si Electroputere Craiova avea licenta de la Brawn Boveri Elvetia, directore. Dar licenta era invechita, asa ca daca n-ai circulat cu un tram turcesc fabricat de cca. 5 ani, nu-i defaimati pe turci gratuit. Puteti sau nu sa livrati in 1 sau 2 ani 10 bucati? Dar 100?

  4. Care voi? in 1891 la data infiintarii se numea Weitzer János Gép-, Waggongyár és Vasöntöde Rt iar Arad se afla in Ungaria

  5. 1. Nu am nicio indoiala ca Astra Arad produce material rulant, tramvaie, vagoane si rame de metrou cu parametri caracteristici peste nivelul multor producatori, inclusiv cei care au castigat (aranjat!) licitatia.
    2. Cei care au intocmit Caietul de sarcini al achizitiei si Primarul General au dat dovada ca nu doresc sa castige licitatia producatorul roman. Ar merita sa fie „trasi de urechi”!

  6. @Lupascum Tu esti la recoltat capsuni sau portofele? Observ ca ai uitat limba romana si te dai „grande” cu limbi „straineze” comentand cu patru cuvinte. Mai stii si altele? Mai aveam noi un fotbalist in Italia, (Raducioiu) care in mai putin de un an se facea ca a uitat limba romana. Tatal meu chiar l-a inregistrat la timpul respectiv pentru a-l da exemplu de prostia si slugarnicia unor romani dusa la infinit.

  7. Producătorul de vagoane marfă Astra Rail Industries, parte a Grupului american Greenbrier, e unul dintre marii angajatori din Arad care s-a confruntat cu criza forţei de muncă. A căutat muncitori pentru fabrica din Arad, dar nu i-a găsit nici la noi în judeţ şi nici în altă parte din România. În aceste condiţii, compania şi-a extins căutările în afara ţării. Aşa se face că, în prezent, la unitatea de producţie din Arad, cot la cot cu muncitorii noştri, lucrează muncitori indieni!

    Informaţia a fost confirmată pentru Jurnal arădean/ Aradon de către managementul Astra Rail Industries: „Pentru că nu găsim destui muncitori în România, am angajat 50 de muncitori indieni. Toţi sunt sudori şi vor lucra în diferite locaţii în fabrica din Arad”. De ce tocmai indieni, am întrebat. „Deoarece pentru aceştia am găsit o soluţie legală să îi angajăm în Arad” – ni s-a răspuns.

    Primul grup de muncitori indieni a ajuns la fabrica de vagoane marfă din Arad în urmă cu două săptămâni, iar cel de al doilea grup va ajunge săptămâna aceasta. Cât vor rămâne aici? „Scopul nostru este să îi ţinem cel puțin un an de zile, deoarece trebuie să îi instruim câteva luni pentru a fi calificaţi” – au precizat reprezentanţii Astra Rail Industries pentru Jurnal arădean/ Aradon. Ar mai fi de precizat că angajatorul le asigură indienilor cazarea, nu şi masa. Am dorit să aflăm şi condiţiile de salarizare a muncitorilor străini comparativ cu retribuirea angajaţilor autohtoni, însă am fost înştiinţaţi că „informaţiile legate de salarizare în cadrul companiei noastre sunt confidenţiale şi acestea nu vor fi făcute publice”.

    https://www.aradon.ro/aradon-stirile-judetului-arad/muncitori-indieni-la-fabrica-de-vagoane-marfa-din-arad-78839/

  8. Cenzurati? Am lovit in tinta si va ustura? Jenant! Ce nu este adevarat din ceea ce am scris mai jos? Reiau, facand corecturi: Daca Astra Arad ar fi castigat licitatia, nu ar fi livrat tramvaiele nici in 20 de ani. Viorel Lis, a vrut si el autobuze de la Autobuzul Bucuresti pentru a o salva de la faliment dar in fabrica nu aveau decat unul singur ca prototip, catziva muncitori si livrarea nu s-ar fi terminat nici pana astazi. Nu vad de ce tramvaiele turcesti nu ar fi si ele competitive avand si un pret rezonabil. Luati tramvaie franceze sau germane, cu de 5 ori pretul celor turcesti sau, de ce nu, de la partenerul strategic american cu de 10 ori pretul, la mana a treia. In Romania se poarta secund hand la orice daca este de la partenerul strategic.

  9. In Germania,de exemplu,in astfel de cazuri in care producatorul intern este sabotat sau inlaturat pentru a facilita concurenta externa,cei vinovati sunt acuzati de inalta tradare!

  10. Blidar vorbeste ca un politician in devenire nicidecum ca un ‘bussinessman’ cu experienta. Interesant!

  11. Am mai spus ca cei din Arad nu pot da spaga atit de mare ca turcii, deci e normal ca Firea sa tina cu turcii care nu au facut un tramvai in viata lor! Firea apara turcii „spre binele poporului”!

  12. De ce trebuie ma sa livreze intr-un an 100 de tramvaie. MERGE aia cu tramvaiul si astea actuale ii put a mosi trogloditi si babornitze?

  13. Dl director a uitat sa spuna ca si Boc i-a facut la fel,a preferat un tramvai polonez! Dar pina la urma a cumparat si de la Arad! Oricum tramvaiul „romanesc” este romanesc doar ca executie, piesele de baza sunt germane! Sa speram ca contestatia admisa, va duce la anularea licitatiei si scoaterea din cursa a turcilor, care vin cu un tramvai neomologat, netestat, etc.. !

  14. @Elena

    Da’ ce insistent susțineți cauza otomană, așa ceva mai rar !
    V-a pus cumva…d-na Firea să scrieți?

  15. Unii au un limbaj suburban, altii cred ca patriotismul tine loc de fosta de munca bine calificata, de termen de livrare, mai ales ca un contract pt 20 de tramvaie are termen de livrare in 48 de luni deci 4 ani, atunci pt 100 de tramvaie cum sugereaza un alt comentator trebuie 20 de ani, iar un altul spune ca vor angaja doar pt un an niste muncitori din India pe care trebuie sa-i instruiasca. In canditiile in care Romania a fost depopulata voi cum sperati ca economia sa infloreasca fara forta de munca. Daca analizati doar doua tari de cate aprox. 100.000 de locuitori, 52 milioane de locuitori. PIB 1500 miliarde si de Nord 25 milioane si PIB 50 miliarde. Deci depopularea Romaniei duce la saracire tarii in trecut am avut 23 de milioane acum avem jumatate fata de Coreea de Nord care are 25 de milioane de locuitori pe jumatate din teritoriul Romaniei si de cinci ori mai putin decat Coreea de Sud. Deci daca doriti sa fiti patrioti ganditi-va intai la familia mica sa fie cat mai stabila si in care sa fie copii si apoi la cea mare Romania. Nu va mai bucurati ca aveti copiii plecati la Oxford. Cand veti gandi logic si nu afectiv veti intelege ca Romania nu mai are capacitatea de a realiza proiecte majore, fiind DEPOPULATA printr-o politica distructiva, pe care nu reusiti sa o intelegeti. Ura politica nu va va ajuta sa se nasca mai multi copii, ca tara sa nu fie pustiita.

  16. Licitatia corupta – e foarte limpede!
    De ce DNA nu intra in actiune? Nu e niciun procuror cu urechea fina si curaj sa se autosesizeze?
    Nu a fost de ajuns turcirea autobuzelor? Vai mama lor! Daca nimeni nu a vrut sa ancheteze turcirea autobuzelor „baietii & fetele” au prins curaj! Hai ca spaga e mare,mare si fraierii tac si inghit!
    DNA TE ROG INTRA IN PMB! Vezi ce e pe acolo!

  17. @ottp: Se va fi numit ea atunci cum spui tu, numai ca era pe pamintul altora iar Weitzer János era de fapt Johann Weitzer.

  18. Eu cred ca licitatia a fost castigata de turci, aducand peschesuri , babic, ghiudem , baclavale si sarailie ! De , data asta , dragilor , am nimerit-o aproape toti ! Cam toti am simtit ca aceasta licitatie este trucata si , cam toti am protestat pentru excluderea „Astrei „. Si uite ca am avut dreptate ! Licitatia a fost castigata de o firma turceasca de intermediat , dupa cum s-a vazut firma turceasca nu fabrica tramvaie ! La noi e putred marul ! Ei si ? Licitatia s-a anulat si gata ! A fost doar o gresala banala! Ce mare lucru ? Nimeni nu cerceteaza cum si de ce ! Nimeni nu-i vinovat , nimeni nu raspunde ! Asta-i tara ! Asa ca d-nelor si d-nilor , dans !

  19. Una peste alta, Firoscoasa noastra de la PMB a dat-o in bara rau de tot cu tramvaiele tucesti. Desemnarea firmei turcilor pute de la 7 poste a smenarie.
    In loc ca individa sa se bata cu caramida in piept spunand ca prefera firma romaneasca pt ca este de-a nostra, tuta s-a incapatzanat sa sustina oferta neverificata a turcilor.
    Asta o va costa enorm la viitoarele alegeri.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.