Metroul din Cluj-Napoca: 2 mld. euro în 8 ani, trenurile vor merge fără conductor

Metroul din Cluj-Napoca  va costa 10 miliarde de lei (2 miliarde de euro) iar construcția lui va dura 8 ani, potrivit Ministerului Transporturilor, care a publicat Proiectul de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici. Odată cu publicarea și adoptarea acestor indicatori, proiectul intră în linie dreaptă iar Clujul urmează să fie al doilea oraș din România cu rețea de metrou – 21 kilometri şi 19 staţii,
Din cele 19 staţii, secţiunea centrală cu 9 staţii între Europa Unită şi Sfânta Maria (7,5 kilometri) este finanţată prin PNRR cu 300 de milioane de euro, însă cuprinde doar lucrări la structură, fără instalaţii, cale de rulare sau automatizări.
Potrivit documentului, trenurile vor circula la un interval de 90 de secunde, iar capacitatea va fi cuprinsă între 15.000 şi 20.000 pasageri, mai puţin de jumătate din capacitatea proiectată pentru Magistralele M5 şi M6 din Bucureşti. „Construcția unei linii de metrou ușor, cu 19 stații subterane în tehnologie „rail” șină de cale ferată, cu o capacitate transport nominală/maximă la interval de 90 sec: 15.200/21.600 pasageri / oră și sens (40 trenuri / oră și sens) și un depou suprateran”, precizează Ministerul Transporturilor. Ce este interesant este că trenurile vor funcționa fără conductor, sunt din cele care pot fi operate fără personal. ”

Flota de material rulant este constituită din trenuri cu 3 (trei) vagoane, în lungime de 51 m, cu lățimea de 2,65 m, capacitate nominală/maximă 380/540 locuri. Sistemul de siguranță și automatizare a traficului și trenurile de metrou sunt prevăzute cu tehnologie „fără mecanic” (driverless) ce corespunde gradului de automatizare GoA4 conform standard IEC 62290-1, GoA4 presupunând operarea nesupravegheată a trenului (UTO), ceea ce înseamnă că personalul nu este necesar la bord”, se arată în documentul citat.
Cluj Napoca este al doilea oraş din România după numărul de locuitori, iar valorile de circulaţie pe DN 1 Floreşti – Cluj Napoca sunt comparabile cu cele de pe DN 1 Otopeni – Bucureşti (şosea cu 6 benzi), se arată în Nota de Fundamentare.
„Municipiul Cluj-Napoca este un pol de creștere, fiind primul oraș ca mărime din România, după capitala București și cu cea mai dinamică creștere a populației, conform ultimului recensământ al INS. Localitățile limitrofe municipiului Cluj-Napoca, Florești, Apahida, Baciu, au cunoscut, de asemenea, o dezvoltare accentuată, situație care a condus la creșterea valorilor de trafic între acestea și polul de interes Cluj-Napoca. Din punct de vedere al populației stabile, aceasta este într-un trend crescător continuu accentuat pentru Cluj-Napoca și exploziv pentru Florești. Rețeaua stradală existentă a municipiului Cluj-Napoca și, implicit rețeaua de transport, nu poate asigura necesarul pentru dinamica socio-economică, fapt care a condus în ultimii ani la accentuarea fenomenului de congestie a traficului nu doar pe axa principală de traversare a municipiului Cluj-Napoca, est-vest, vest-est, dar și pe căile de acces spre/dinspre municipiu din localitățile limitrofe ale municipiului Cluj-Napoca. Axa vest – est de transport în comun prezintă pe anumite tronsoane valori de încărcare de aproape 6.000 de pasageri pe oră și sens. Această valoare este limita superioară pentru care se poate asigura transportul în comun cu un mod ”clasic”: autobuz / troleibuz / tramvai care împarte parțial sau total calea de rulare cu cea pentru transport general, și care are intersecții la nivel cu alte axe de transport… De asemenea, metroul este vital pentru accesibilitatea la noul Spital Regional de Urgență. Construirea și dotarea Spitalului Regional de Urgență Cluj este cuprinsă în Acordul de Parteneriat al României cu Comisia Europeană pentru perioada 2014-2020 și este prevăzută a fi finanțată prin Programul Operațional Regional 2014-2020 și Programul Operațional Regional 2021-2027”, potrivit NF a HG http://sgglegis.gov.ro/legislativ/docs/2021/12/hy6kp3s4xwjg7zt05v8d.pdf.
Traseul liniei de metrou este următorul: – Secțiunea Vest: Strada Șesul de Sus – Strada Teilor – Liziera pădurii (între Str. Eroilor și Str. Sub cetate) – Str. Abatorului – Cazarmă Florești – viitorul Spital Regional de Urgență – Str. Răzoare, cu stațiile: Țara Moților, Teilor, Copiilor, Sănătății, Prieteniei; – Secțiunea Centru: Drumul Sfântul Ioan – Str. Primăverii – Calea Mănăștur – Calea Moților – Str. Memorandumului – Piața Unirii – B-dul 21 Decembrie 1989 – Piața Avram Iancu – B-dul 21 Decembrie 1989 – Piața Mărăști cu următoarele stații: Natura Verde, Mănăștur, Sfânta Maria, Florilor, Sportului, Piața Unirii, Piața Avram Iancu, Armonia, Piața Mărăști;
– Secțiunea Est: – Ramura Muncii: Piața Mărăști – Aurel Vlaicu – IRA – Strada Beiușului – Bulevardul Muncii, cu stațiile Transilvania, Viitorului, Muncii; – Ramura Sopor: Piața Mărăști – Strada Teodor Mihali – Strada Alexandru Vaida Voevod – Sopor, cu stațiile Cosmos, Europa Unită și cu Depoul Sopor.
Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Mihai Soare 1090 Articole
Author

16 Comentarii

  1. In Europa pretul unui km de metrou este 20-40 milioane de euro . In Bucuresti pretul este cam 60 milioane de euro/ km.
    Calculam ,in Cluj pretul mediu este 100 milioane de euro/km .

  2. Traseul este Floresti – centru – Marasti cu bifurcatie . Una spre CUG si alta spre viitorul cartier din Sopor. Care este tronsonul prioritar : Cartier Sopor ( inca la faza de proiectare ) – centru . De ce ?

  3. Fără conducători și fără călători pentru că aceștia vor fi morți de covid între timp.

  4. O prostie marca Boc, ăla la care i-spart tac-su oul in cap, de nu si-mai revenit.Numai tîmpenii debitează.Nu fost in stare de atîția ani de cînd e primar sa rezolve ieșirea către Oradea și piticul guraliv, visează avioane..Un consult psiho, nu ar strica in cazul lui !

  5. Dar Boc si boierimea cluuujeana neo-comunista si basista nu ia miertoul ca nu se da jos din caleasca wolswagin si ii mai trebe si vreo doua bulevarde cap coada si o centura-doua pentru…fetitze.Dar sa vedem pana la miertou cu ce impozite si taxe pe case si terenuri o sa inceapa sa-i bombardeze Boc pe tovarasii localnici de la inceputul anului,plus facturile la intretinere, curent si certificatele verzi europene,ca nimic nu vine gratis de la UE si nici de la basisti.Si atunci sa vedem cati mai ajung in viatza,chiar si in patru labe,la miertou lu Boc.

  6. PNRR ESTE PANA în 31 DECEMBRIE 2026.DECI METROUL DIN CACASVAR SE VA FACR CU BANII FRAIERILOR DIN REGAT.REGATEANU MUNCESTE REGATEANU PLATESTE. TRAIASCA ARDEALUL SUGATIVA BANILOR DE LA BUGETUL DE STAT.

  7. ”Raportat pe cap de locuitor, județul cu cel mai ridicat PIB/capita este municipiul București, 28.573 euro, urmat, la mare distanță, de Cluj, cu 15.011 euro.”

    Asa ca de ce mai vorbim?

  8. Rezulta ca din 2 miliarde, peste 1,5 miliarde vor fi suportate de romani adica de bucuresteni in primul rand. Cand sunt sute de prioritati cu totul justificate, romanii sunt obligati sa plateasca mofturile securistilor clujeni. Sa-si faca metrou pe banii pe care i-au furat de 31 de ani.

  9. Cititi aici:Produsul Intern Brut pentru: Bulgaria 69.11 miliarde $,Ucraina 155.60 miliarde $,Serbia 51.48 miliarde $,Cehia 250.70 miliarde $,Romania 249.70 miliarde $….care plateste 2% anual pentru NATO,de unde cumparam armament la mana a doua, pentru inzestrarea armatei. Cu cei 5 miliarde $(aruncati) faceti socoteala cate autostrazi,fie si metrou,s-ar putea face in Romania.!!??.

  10. Oare o sa traiesc sa vad terminat, sau macar inceput acest metrou? Eram student la Constructii la sfarsitul anilor 70 ( iata ca au trecut 40 de ani de la absolvire). Unul dintre subiectele forte la proiectul de diploma din acei ani era rezolvarea traficului est-vest al orasului Cluj-Napoca. Mai tin minte ca preferata era ideea unui monorail suspendat deasupra Somesului. „Succesuri multe”. Ideea, utopica de altfel, sustinuta de autoritatile locale din acele timpuri aducea aproape automat un 10 la proiectul de diploma.

  11. Clujul este județul de departe cu cei mai mulți BUGETARI,adică cei care sug de la bugetul de stat.Clujul este județul cu cele mai multe firme care sug de la bugetul de stat prin firme de stat – adică de la Electrica,Romgaz,Transelectrica,CFR,CNADR etc.Toate firmele străine care au venit la Cluj și sunt totuși foarte puține au beneficiat de ajutor de stat.Pana și firmele de AT beneficiază de ajutor de stat deoarece sunt scutite de taxe. PENTRU TOATE ASTEA SI PENTRU MULTE ALTELE CLUJUL MERITA SA MAI DEA O MUIE LA REGATENI CARE TREBUIE SA COTIZEZE FARA NUMAR PENTRU METROU.CE PROSTI SUNT ROMANII DIN MOLDOVA SI TARA ROMANEASCA SA ACCEPTE ASEMENEA MARLANII.

  12. Bine zici #Corneliu si chiar asa este #igrec,piticul atomic ,cu nume de scena Boc,viseaza avioane dintre acelea cumparate de generalul Maciucaca.Inainte de 1989 era definitivat monoraiul pentru transport calatori deasupra Somesului din Manastur pina la CUG care poate fi si acum de actualitate si prelungit pina in Apahida si mai departe zona industriala Bontida.Acest proiect este fezabil si realizabil cu un cost cu mult mai mic decit un metrou.Ce fel de dracii le umbla astora prin capatini,auzi metrou ,ca doar cu centurile de ocolire a Clujului au rezolvat-o!!

  13. bati campii , Bucurestiul are cel mai multi bugetari si in cifra absoluta si raportat la numarul locuitorilor
    consecinta centralizarii socialiste a aparatului de stat.

    metroul bucurestean s-a facut cu bani de la guvern , adica bani din toata Romania. Nu a fost finantat niciodata de primaria Bucurestiului, cu tot miliardul ei de euro buget anual. chiar, ce fac cu atatia bani ? ca pe strada nu vezi mare lucru

    si da , Clujul are nevoie de o forma de transport rapid pe axa vest est.

  14. Dupa caderea de pe podium la emisiunea lui Andrei Gheorghe, intins pe spate si in transa, Boc a devenit geniu…

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.