Noutăţi pe scena Naţionalului bucureştean

100 de reprezentaţii cu „Sâmbătă, duminică, luni”

Miercuri, 30 noiembrie, de la ora 19.30, la Sala Amfiteatru a Teatrului Naţional Bucureşti, Eduardo De Filippo, autor, Dinu Cernescu, regizor, şi o distribuţie minunată ne aduc pentru a suta oară în casa napolitană unde sâmbăta seară se pregăteşte un delicios ragu. Desigur, vorbim despre comedia „Sâmbătă, duminică luni”, care va atinge cu această ocazie cea de-a suta reprezentaţie la sediu.

În jurul mesei sunt aşteptaţi toţi ai casei – membri a trei generaţii, prieteni şi vecini. Din păcate, însă, duminica, atmosfera de sărbătoare este tulburată de tensiuni, conflicte mai vechi sau mai noi. Şi mai ales de o nedreaptă criză de gelozie a lui don Peppino. Noroc că luni patimile se sting, cei cu temperamente prea aprinse îşi cer iertare şi relaţiile de familie reintră în cursul lor firesc. Iar toată lumea se va reuni în duminica ce va urma în jurul unei alte mâncări napolitane, ajutând povestea, ca şi viaţa, să meargă mai departe…

Cecilia Bârbora, Costel Constantin, Ileana Stana Ionescu, George Motoi, Matei Alexandru, Traian Stănescu, Rodica Mureşan, Afrodita Androne, Gavril Pătru, Irina Cojar, Marius Rizea, Vitalie Bichir, Dragoş Ionescu, Liliana Hodorogea, Cristian Creţu vă aşteaptă la o întâlnire de neuitat cu personajele lui Eduardo De Filippo şi savuroasele întâmplări din casa unde se prepară unul dintre cele mai delicioase ragu-uri napolitane.

Premieră cu „Vizita bătrânei doamne”


Unul dintre cei mai importanţi dramaturgi ai lumii, Friedrich Dürrenmatt, cu o piesă devenită clasică, ridică o întrebare mai acută azi decât oricând: poate un miliard de dolari să cumpere conştiinţa unui întreg oraş? Un text despre umanitatea redusă la scara unui umil târg de provincie, construit pe o necruţătoare satiră de moravuri care anihilează barierele dintre victime şi călăi.

Amestec de comedie feroce şi dramă, „Vizita bătrânei doamne” este un spectacol despre vină, răzbunare şi lăcomie, susţinut de o formidabilă echipă de artişti din Bulgaria (Alexander Morfov, Nikola Toromanov) şi din Marea Britanie (Chris Jaeger – lighting design), precum şi de mari actori ai Naţionalului bucureştean.

Un spectacol cu o regie de o uluitoare plasticitate şi un surprinzător dinamism, semnată de Alexander Morfov, şi care pune strălucit în valoare nenumăratele posibilităţi tehnice ale Sălii Mari. O scenografie fabuloasă, creată de Nikola Toromanov, recreează cu inventivitate un oraş în plină mişcare pentru a-i conferi spectatorului iluzia că se află în inima acţiunii.

O piesă clădită pe o interogaţie care incomodează: ce preţ are conştiinţa fiecăruia dintre noi – teancuri de dolari sau, poate, 30 de arginţi?

Dramaturg şi prozator elveţian de talie europeană, Friedrich Dürrenmatt a fost permanent preocupat de confuzia de valori şi de incertitudinile epocii în care trăia („azi nu mai există nici vinovaţi, nici oameni care să poarte răspunderea a ceva”). În opera lui un loc central îl ocupă problematica dreptăţii şi îndurării, tratată în cheie tragicomică şi grotescă, considerând comedia „unica formă dramatică ce mai poate exprima azi tragicul”.

„Vizita bătrânei doamne” (Der Besuch der alten Dame) este o piesă de teatru, o dramă tragicomică, scrisă în trei acte de scriitorul elveţian Friedrich Dürrenmatt. Prima reprezentaţie a avut loc în 1956 în Zürich. Pe atunci rolul principal a fost jucat de Therese Giehse. Piesa a avut un succes internaţional deosebit, fiind de mai multe ori transpusă pe ecran. Datorită acestei piese, Dürrenmatt a realizat o situaţie financiară solidă. Autorul piesei a fost inspirat în timpul şederii sale în comuna Ins din cantonul Berna.

Bătrâna doamnă este Claire Zachanassian, o miliardară, care vine în vizită în orăşelul Güllen, care avea probleme financiare. În trecut, ea se numea Klara („Kläri”), era săracă şi, în tinereţe, a trăit în acest oraş. Locuitorii acestuia speră să primească un ajutor financiar de la miliardară. Însă Claire caută acum să se răzbune pe ei pentru nedreptatea ce i se făcuse în trecut. Tânăra Klara fusese lăsată gravidă de Alfred Ill. Acesta a negat paternitatea şi, cu ajutorul unor martori mincinoşi, a câştigat procesul. Astfel, Klara Wäscher a fost nevoită să părăsească localitatea, dezonorată şi acoperită de ruşine. Însă prin căsătoria ei cu magnatul Zachanassian, Klara a devenit miliardară. Reîntoarsă în orăşel, bătrâna face o propunere imorală oraşului. Ea pretinde, pentru suma de un miliard, viaţa lui Alfred Ill. Această cerere a ei provoacă, la început, indignarea locuitorilor. Treptat, situaţia în localitate se va schimba, cei care erau de partea lui Alfred încep să-l privească cu antipatie, considerâdu-l o piedică în calea rezolvării problemelor. În cele din urmă, ei se hotărăsc să accepte oferta bătrânei doamne şi încep vânarea lui Alfred. Acesta, fiind încercuit de cetăţenii oraşului, este cuprins de groază şi moare în urma unui infarct cardiac. Orăşelul primeşte miliardul promis, iar la înmormântarea lui Alfred, bătrâna exclamă: „În sfârşit mi-am regăsit iubitul”.

Să ne aducem că de un deosebit succes s-a bucurat pelicula „The Visit”, în rolurile titulare, Anthony Quinn şi Ingrid Bergman.

În spectacolul Teatrului Naţional, din distribuţie fac parte Maia Morgenstern, Mircea Rusu, Mircea Albulescu, Marius Rizea, Răzvan Oprea, Marius Manole, Dragoş Ionescu, Mihai Călin, Marcelo Cobzariu, Dorin Andone, Costel Constantin, Afrodita Androne, Sorina Ştefănescu, Emilian Mârnea ş.a. Traducerea aparţine Maşei Dinescu şi lui Alexander Morfov, costumele, Andradei Chiriac, coregrafie, Galina Bobeicu.

Premiera va avea loc în 2 şi 3 decembrie.

Exerciţiu de admiraţie pentru marea Doamnă a scenei, Olga Tudorache

Olga Tudorache în Noiembrie

Vineri, 2 decembrie 2011, de la ora 20.00, se va juca la Sala Amfiteatru a Teatrului Naţional din Bucureşti reprezentaţia cu numărul 150 a piesei „Noiembrie” de Ana Maria Bamberger.

Una din rarele creaţii dramatice imaginate anume pentru un actor, „Noiembrie” este un dar făcut marii doamne a scenei româneşti, Olga Tudorache. „Dintr-odată apare silueta fermă a Olgăi Tudorache. În toată sala o linişte deplină… Aşteptăm cuvintele rostite clar de acea voce inconfundabilă. Dar ele întârzie şi în schimb tăcerea domneşte asupra fiecărui pas, a fiecărui gest… Tot timpul din lume se condensa în secundele tăcute. După câţiva paşi, în rochia amplă, personajul pe care-l privim înmărmuriţi se aşază într-un fotoliu, scrie ceva şi, cotropită de melancolie, lăcrimează în aceeaşi tăcere. Niciun text, niciun autor, niciun regizor nu puteau realiza o vibraţie mai profundă decât tăcerea ei care ascundea o viaţă şi o lume. Tăcerea Olgăi Tudorache e o lecţie de teatru înţeles şi trăit în sensul cel mai înalt, ca act de dragoste şi de dăruire”.

Povestea tulburătoare a unei celebre actriţe aflate în amurgul vieţii este jucată magistral de un excelent trio actoricesc, Olga Tudorache avându-i parteneri de scenă în această poveste sensibilă, cu intrigă de roman poliţist, pe George Motoi şi Cecilia Bârbora.

Această longevivă montare, a cărei regie este semnată de Alice Barb, ne cucereşte şi astăzi cu un rafinat dramatism, subjugând publicul în primul rând datorită puternicei personalităţi, forţei şi talentului acestei mari vedete.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.