O vară cu nuanţe vibrante

Pareo şi caftanul, regii plajelor

Între tunică şi caftan, moda la mare este anul acesta mai elegantă ca niciodată. Caftanul s-a născut în garderoba masculină, dar a devenit o atracţie pentru moda feminină estivală. Mai este numit şi kaftano, după ţările musulmane, un termen ce-şi are originea în secolul al XIV-lea. Caftanele de la “Blugirl” nu sunt numai o ţinută pentru plajă, ci au devenit adevărate rochii de seară sau de cocktail. Lungi, cu mâneci ample, lejere şi transparente, cu toate florile câmpului şi pădurilor. Alături de acestea pot fi întâlnite caftane într-o singură culoare, cea a cireşelor, a pudrei, a portocalelor, cu nuanţe ton pe ton, transparente, perfecte pentru a fi purtate deasupra costumelor de baie, asortate cu sandale platformă şi, bineînţeles, cu pălării. Alături de ele se întâlnesc caftane mai scurte, până la jumătatea genunchiului, din ţesătură de fular, pe tonuri de lila, apoi sunt elegantele propuneri de ample caftane care se deschid precum aripile unor fluturi, caracterizate prin fantezii în nuanţele naturii, în special verde, albastru până la maron. Alături de acestea, se evidenţiază cele în stil magrebian, scurte, de culoare albă, cu bogate broderii. Materiale fluide, imprimate cu păsări, bluze romantice cu texturi lejere, piesele-cheie fiind rochiile-batic mini şi maxi.

Haute couture cu elemente baroce, în grădina portocalilor din Taormina

A traversat întreaga lume pentru a ajunge pe podiumul defileurilor de modă. Pareo, obiectul-cult al modei de mare, s-a născut în paradiziacele insule din Polinezia. Este deosebit de util putând fi transformat dintr-o simplă eşarfă într-o adevărată rochie. Pareo “parah”, de la fantezia multicoloră la cea mai abstractă, de la monocolor la fular imprimat, de la cel cu motive tribale în negru şi ivoar la cel inspirat de majolică, până la motivele cu dungi în alb şi negru, se multiplică într-o multitudine de variante, de la albastru electric la fuxia, de la portocaliu la verde.

Rochie în stil infantă, de Dolce & Gabbana, la Taormina

Recent, a fost publicat un volum intitulat “Fularele secolului XX”, de Martina Marchiorello, care adună creaţiile cele mai originale din ultimii 100 de ani, ale lui Elsa Schiaparelli, Balenciaga, Mary Quant, Gucci, Christian Lacroix, Yves Saint Laurent… Când vorbim de “foulard”, ne referim la cuvântul francez ce defineşte o ţesătură uşoară, care a revenit în modă nu numai ca un accesoriu, dar şi ca material pentru haine. Unele dintre aceste fulare au fost adevărate capodopere, dacă ni le amintim pe cele semnate de Henri Matisse, Salvador Dalì şi Bernard Buffet. La Florenţa există chiar o platformă fondată în 2010, care se numeşte “The Creative Archives”, care colaborează cu artişti şi designeri, lăsându-le liberă creativitatea. În acest volum oferă sfaturi pentru colecţionari, fotografii ce o înfăţişează pe Principesa Grace de Monaco, una dintre marile admiratoare ale acestei mode.

Şort şi ie, Laura Biagiotti

Pentru cine are picioare frumoase, ce merită să fie arătate, de ultimă oră sunt şorturile, cu buzunare laterale. Splendide cele de la “Iceberg”, de purtat cu o bluză vaporoasă de mătase sau, în versiune bucolică, un şort cu flori combinat cu o bluză verde spre albstru, cu mâneci largi. Puteţi alege şi unul în culoarea cireşei. Şorturile “Byblos” în nuanţe calde pastelate sunt largi şi plisate. Cele de la “Costume National”, în versiune albă sau neagră, ori îmbinate cu dungi, sunt elegante şi merg de minune cu bluze roz, brodate sau cu bluze albe cu flori portocalii, în genul iilor, create de Laura Biagiotti. În schimb, “Krizia” a lansat şorturile argintate de seară, îmbinate cu bluze în culoarea verde-smarald, cu mâneci foarte largi, tot în stil de ie.

Dive de covorul roşu

Krizia, Şort şi bluză transparentă

Orice femeie poate să se simtă în acestă vară un star, purtând rochii lungi, înflorate, pline de culoare, pentru zi, şi preţioase, pentru seară. Pentru că viaţa, uneori, poate să pară un interminabil covor roşu. Chiar dacă nu avem covoare roşii, nu sunt nici fotografi, nici paparazzi şi nu dăm autografe, important este să ne simţim dive. În mare vogă sunt rochiile şi fustele lungi până în pământ, în stil hollywoodian, purtate chiar şi în lumina soarelui, fustele plisate, în culorile verde-smarald (“Alberta Ferretti”) ori într-un galben puternic (“Elisabetta Franchi” şi “Gap”) ori albe, dar şi rochiile lungi în nuanţe de roşu, în stilul sirenei (“Mango”). Rochiile lungi le-am putea divide în trei categorii: rochia stil “Hollywood”, cu decolteu adânc, purtată cu bijuterii şi pantofi cu vârfuri ascuţite şi tocuri vertiginoase (“Roberto Cavalli”); apoi ar fi rochia lungă de stradă, pentru această vară, în dungi, alb cu bleumarin (“Marina Yachting”) sau alb cu roşu (“Salvatore Ferragamo”). Să nu omitem nici rochia lungă de plajă, de vacanţă, cu motive florale, îmbinată cu o vestă de jeans. Ca accesorii, sandalele sau balerinii. Construiţi-vă o ţinută clasică, dar totodată modernă, pornind de la o fustă lungă stil safari, în nuanţe de ocru. Mixaţi cu sandale plate şi cu o cămaşă lejeră.

Caftan Blumarine

Pentru seară, la lumina lumânărilor, pe malul unei piscine sau pe terasa unui restaurant de la mare, creatorii ne îndeamnă să purtăm romantice rochii lungi, albe, drapate, din jerse de mătase, brodate cu perle albe, cu botine din mătase. Remarcabile, cele din colecţiile lui Ralph Loren, dar şi în cele ale lui Jil Sander, care îmbină voalul cu poplinul. Casa de modă “Nina Ricci” a lansat rochii cu bustieră din muselină de mătase, brodate în jurul decolteului, purtate cu escarpeni, de asemenea, brodaţi. Încântătoare şi rochiile de la “Hermes”, cu imprimeuri “cashina”.

Caftan Missoni

Pentru seară, se detaşează creaţiile lui Oscar de la Renta, cu topurile din tul brodate, purtate peste o rochie din tafta roşie cu bustieră. La fel de elegante şi rochiile în dantelă din macrame, broate cu flori de mătase, în culoare albastră, semnate “Dolce&Gabbana”. Variantele în alb sau negru sunt cheia unei ţinute estivale rafinate, dar şi cele din tul brodate cu perle, roşii, din organza imprimată cu anemone, de la “Alexander McQueen”. Pentru doamnele care iubesc pantalonii, sunt la modă cei în stil ţigaretă, din crep de mătase, la fel ca şi body-ul, purtate cu o jachetă scurtă cu franjuri, de la “Gucci”, dar şi cei foarte largi, cu accesorii spectaculoase argintii, de la “Chloe”.

Pareo sexy pentru plajă

Dominantă este şi feminitatea asumată de nemuritorul clasicism, evocată de “Max Jacobs”. Fusta din organza de mătase se îmbină cu broderiile englezeşti de bumbac. O altă variantă extrem de cool este fuziunea modernă de blazer şi vestă, de fapt, o jachetă fără mâneci, în stilul Diane von Furstenberg.

Rochie de tul, cu fustă pe crinolină, Dolce & Gabbana

Pentru această vară, dantela îşi revendică rolul de protagonistă, în diferite nuanţe, de la cele mai sobre şi delicate, precum roz şi lila, la altele mai vii, precum roşu şi albastru strălucitor, de la rozul spre bej al lui “Valentino” la cel de purpură al lui “Matthew Williamson”, trecând prin vibrantul turcoaz în tunicile de la “Miu Miu” până la roşul coral.

La poalele vulcanului

Splendide rochii de seară create de Roberto Cavalli

Pe de altă parte, Casa de modă “Dolce&Gabbana” şi-a devoalat în Sicilia colecţia sa haute couture de toamnă-iarnă 2012-2013. Era foarte cald. Etna fumega liniştită fără să neliniştească pe nimeni. Sublimul ex-model Stephanie Seymour, căsătorită cu miliardarul Peter Brand, a sosit la poalele vulcanului, la Taormina, ca şi Scarlett Johansson, Bianca Brandolini, Naomi Campbell şi logodnicul ei rus, somptuoasa Laetitia Casta… În faţa Palace Hotel din Taormina a fost întins un covor acoperit de flori. Au fost instalate fotolii, canapele, ca într-un loc de filmare. Atmosfera era viscontiană. Cerul, albastru ca vălul Madonei din “Bunavestire” a lui Antonello da Messina. Întreaga scenă părea un film. O cântăreaţă de operă cânta melodii din repertoriul secolului al XIX-lea şi astfel show-ul a început. Rochiile ultra feminine, cu impriemuri florale, au reprezentat piesele-cheie ale acestui sezon ce debordează de romantism.

Rochii din dantelă lăsând să transpară desuurile negre

Manechinele, în rochii din voal cu crinoline, ofereau o versiune contemporană a rochiilor din secolul al XIX-lea, aşa cum purta odinioară Claudia Cardinale în miticul “Ghepardul”. Altele, la fel ca într-un film, aveau alura unor infante regale, ieşite parcă din pânzele lui Velasquez. Taioare negre, în stilul anilor ’50, cu fuste drepte, mult sub genunchi, mantouri din tweed gri sau scurte de astrahan, pe dedesubt având rochii de dantelă. Rochii albe de infantă, cu fuste uşor înfoiate de o crinolină, afişează o delicateţe care transpare lăsând să se întrevadă desuurile negre. Dantele vechi în nuanţe de bej-roz ofereau o sobrietate ce presupune întotdeauna simplitatea. În costume siciliene, muzicienii locali dansau alături de publicul numeros venit să admire acest defileu memorabil, creat de Domenico Dolce şi Stefano Gabbana.

Arta de a crea a lui Raf Simons

Noua colecţie lansată de Raf Simons pentru Dior

Noul magician al Casei “Dior”, Raf Simons, a deschis porţile atelierelor sale jurnalistei Isabelle Girard, unde a întâlnit două ateliere: unul pentru ţinute de zi şi altul, mai flou, pentru rochii de seară şi de cocktail, realizate din kilometri de organza, de muselină, de tul şi de mătase.

Stilistul belgian a studiat designul cu Jil Sander. Pentru prima sa colecţie, el a transformat femeile în flori. N-are importanţă ce fel de flori: cele care vibrează, scânteiază, flori care au spirit, tinereţe şi prospeţime.

Oscar de la Renta, tul brodat şi tafta

Rochii cu talie de viepe, bustiere şi fuste în clini. Creatorul îşi alege ţesăturile şi se consultă cu cel care creează broderia. Lucrează la o rochie cu petale, urmărind picturile lui Seurat, Turner şi Monet. S-a decis să decupeze mici pătrate de pete de culoare, mov, roz, negru şi să le coasă unele peste altele. În realitate, Raf Simons nu face altceva decât să aplice metodele pictorilor impresionişti. Aceste bucăţi de tafta cusute pe mătase se transformă în nuferi. Pentru rochia “Miss Dior”, brodeza trebuie să creeze o “rochie care vibrează”. Ea a imaginat deci o suprapunere de bentiţe de mătase “zdenţuite”. Pentru fiecare rochie a fost nevoie de peste 700 de ore de lucru la broderie şi 200 de ore pentru execuţia modelului.

Raf Simons pentru Dior

Casa “Dior” nu şi-a schimbat adresa din 1947. Dior dorea imediat după război să cucerească clientela străină care frecventa hotelurile de lux pariziene. Decoratorul Christian Bérard a sugerat ca totul să fie sobru, cu alb şi gri. De atunci atmosfera nu s-a schimbat. Alături de abajururile în culori calde care se asortează cu griul perlat al canapelelor, sub lambriurile şi oglinzile de cristal se află saloanele de probă pentru clientela haute couture.

Rochie albă în stilul Dior

Dior scria în memoriile sale: “Sunt un reacţionar. Am ieşit dintr-o epocă plină de lipsuri, obsedată de cartelele de alimente. M-am hotărât, ieşind din război, să fac din femei flori”. De aceea, prima sa colecţie a fost numită “New look”, creatorul având mândria şi gustul seducţiei, caracterizat prin fluiditatea fustelor plisate, până la jumătatea genunchiului, cu talii de viespe şi bluzele mulate care scoteau în evidenţă sânii. În aceeaşi manieră, Raf Simons a decis de a păstra patternurile Casei. Linia umerilor este rotunjită, busturile sunt înflorate şi fustele largi seamănă cu nişte corole. John Galliano, fostul director artistic, subversiv şi scandalos, a avut geniul de a împinge frontierele eleganţei până la limitele barocului. Raf Simons este discret, asumându-şi o altă provocare, creând o estetică de azi.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.