Pandemismul, ultimul stadiu al globalismului

1. Că prin efectele sale Pandemia Covid 19 conduce la „sfârșitul lumii” noastre deja s-a spus. Eu unul am prevăzut acest sfârșit cu cel puțin cinci ani în urmă, scriind și conferențiind pe respectiva temă. Era previzibil că în felul în care era nu se mai putea continua și că va interveni un șoc – produs de om (războiul) sau produs de natură (epidemia) – care să schimbe fundamental ordinea existentă, ajunsă într-un impas absolut.

Ceea ce nu a atins consensul este previziunea referitoare la felul în care va arăta lumea viitoare; cea care va succeda lumii noastre de azi, construită de strămoșii noștri până la noi, de-a lungul mai multor mii de ani.

Pentru a intui cu o minimă precizie contururile acestui viitor trebuie să cercetăm premisele istorice ale pandemiei. Ce se întâmpla în lume esențial la data izbucnirii ei? Este ea o simplă coincidență sau este o reacție necesară a naturii la dezechilibrele provocate de om?

Virusul Corona încoronează acumulări de energii negative emise de o lume ieșită din matca echilibrelor globale, acumulări care, la un moment dat, trebuiau să ducă la un salt calitativ. Ora acestui salt a sosit.

1.1. Nivelul de îndatorare (publică și privată) la scară globală, impus de întâlnirea dintre egoism și libertate, precum și de cea dintre lăcomie și iresponsabilitate, devenise insuportabil. Generațiile prezentului trăiau pe seama muncii generațiilor viitoare la un nivel care interzicea atât continuarea creditării cât și reducerea deficitelor bugetare.

Orice încercare de introducere a austerității și disciplinei bugetare se confrunta imediat cu contestarea forțelor lăuntrice ale societății și se contabiliza în pierderea de voturi. Or, în democrație (și nu numai) votul este esențial; iar votanții nu acceptă austeritatea, decât atunci când teama de o alternativă mai gravă îi determină să o adopte ca fiind răul cel mai mic.

1.2. Productivitatea era într-o reală prăbușire, economia mondială supraviețuind pe baza unor subvenții imense; cele mai multe mascate. Practic nimic (și în special sistemul circulator al economiei, format din transporturi și bănci) nu mai funcționa fără a se face apel la buzunarul contribuabilului, din ce în ce mai gol. Nici o putere – publică sau privată, statală, supranațională sau transnațională – nu era capabilă să oprească acest proces.

1.3. Consumerismul ajunsese o pandemie socio-economică, pe care aproape toată lumea o recunoștea dar împotriva căreia nimeni nu reușea să inventeze nici vaccinuri nici terapii. Toți voiau să consume, dar nimeni nu mai voia să producă. Lumea consuma pretutindeni cu mult peste nevoile existențiale. Să ne gândim, de asemenea, la cantitățile uriașe de alimente care se aruncau zilnic în restaurante și magazinele alimentare, sau chiar în gospodăriile private, pe când în anumite părți ale lumii oamenii mureau de foame.

Aceasta în condițiile în care sectorul serviciilor din accesoriu al economiei reale devenise un substitut real al industriei pe cale de dispariție. Paradoxal, în timp ce serviciile erau tot mai cerute, persoanele dispuse să lucreze în domeniul serviciilor erau tot mai puține, ceea ce a făcut necesară stimularea imigrației, cu tot cortegiul său de maladii fiziologice, psihologice și culturale conexe.

1.4. Plezirismul sau loazirismul (loisirismul) au reprezentat maladii asociate consumerismului. Producția și-a pierdut orice legătură cu necesitatea socială. Valoarea nu mai era raportată la utilitatea reală a produsului. Cheltuielile voluptorii au ajuns să le depășească până aproape de a le înlocui cu totul pe cele necesare sau utile.

Nu numai statul, ci și societatea deveniseră doar un spectacol în care luminile rampei lăsau în umbră, uitare și abandon prioritățile existențiale ale omenirii. Vedetele artistice, sportive sau media erau recompensate cu sume uriașe pe care omul de rând era gata să le suporte, în timp ce învățământul, sănătatea, protecția mediului se aflau pe planul întâi doar în discursurile electorale ale unor oameni politici tot mai submediocri.

1.5. Contradicția dintre organizarea formal democratică a societății (prezentă, fie și într-o măsură redusă, sub presiunea culturală și politică a modelului occidental euro-atlantic, chiar și în statele euro-asiatice cu tradiții despotice, sau în cele ale emisferei sudice cu regimuri autoritare), pe de o parte, și incapacitatea popoarelor de a înțelege și conduce procesele tot mai complicate de gestiune politică a problemelor tot mai complexe puse de societăți tot mai pretențioase, pe de altă parte, a condus la compromiterea generală și ireversibilă a raportului de încredere dintre conduși și conducători, iar, în cele din urmă la nevrozarea universală a populației.

Nemaiînțelegând actul de conducere și nemaiștiind încotro se îndreaptă, oamenii de rând au intrat în panică, panica s-a transformat în isterie iar isteria s-a transformat în ură – o ură cu atât mai agresivă cu cât a devenit mai irațională.

1.6. La fel ca în secolul întâi, lumea a pierdut sensul vieții, nu a mai recunoscut criteriile de coeziune socială (astăzi sunt uitate și cele de coeziune națională) și a căzut în defetism, nihilism, negativism, criticism, exclusivism, ajungând să creadă că cu cât este mai rău cu atât va fi mai bine.

Această criză a moralei și democrației se vede și în resemnarea globală cu care popoarele au acceptat limitările cele mai absurde ale libertății pentru care se luptaseră în secolele precedente, impuse sub pretextul luptei împotriva Covid19, în același timp necooperând cu autoritățile în respectarea lor și adoptând adesea atitudini evazioniste vecine cu rezistența pasivă.

1.7. La cronicizarea acestei tendințe de dezagregare socială a contribuit și progresul tehnologic care a introdus în viața oamenilor sisteme adictive de comunicare virtuală – internetul. Respectivele sisteme au facilitat enorm accesul la informație, dar au anihilat complet avantajele acestuia neputând stăvili efectele dezinformării și manipulării care au venit în asociere cu informația corectă. Astfel distincția dintre cele două a devenit imposibilă, făcând aproape inutilă, dacă nu chiar nocivă, informarea.

Aceasta s-a asociat cu alte două consecințe induse de sistemul menționat, și anume reducerea generală a gradului de inteligență a populației, precum și cu izolarea indivizilor în capsula unui narcisism agresiv.

i. Specialiștii susțin că lectura prin mijloace electronice utilizează alte zone ale creierului decât lectura tradițională, zone unde nu își au sediul gândirea critică și imaginația. Ceea ce citim pe ecranele calculatoarelor este fotografiat de receptorii noștri cerebrali iar nu interpretat; este acumulat dar nu asimilat. Nefiind specialist nu pot spune dacă este sau nu este așa, dar este limpede că facilitatea cu care ajung la informație generațiile actuale, în contrast cu eforturile depuse de generațiile precedente în același scop, a redus atât nivelul imaginației în căutarea căilor de acces la cunoaștere, cât și creativitatea în interpretarea informațiilor obținute, precum și în umplerea prin contribuție proprie a golurilor dintre ele. Un joc mai ușor lenevește, atrofiază și descurajează gândirea, reducând gustul excelenței și selecția meritelor personale prin competiția acestora.

ii. Pe de altă parte, pe rețelele sociale nu se desfășoară, în majoritatea zdrobitoare a cazurilor, un dialog real, profund și sofisticat, ci are loc un proces de defulare a frustrărilor prin dialoguri paralele. Majoritatea celor care se exprimă nu caută să afle, să învețe sau să înțeleagă. Nici măcar nu caută să convingă ori să demonstreze ceva. Cei mai mulți vor pur și simplu să afirme; cu atât mai apăsat și mai radical cu cât știu mai puțin despre ce vorbesc. Simpla afirmație le oferă două sentimente pe cât de reconfortante pe atât de false: că au dreptate și că sunt superiori celorlalți. Orice contestare a afirmațiilor este tratată ca dovadă a incapacității celui care contestă de a se ridica la nivelul de înțelegere al celui care afirmă.

Aceasta nu îi apropie pe oameni, altminteri, în mod esențial, animale sociale, ci îi desparte definitiv, rețelele numite „sociale” fiind de fapt „rețele asociale” și instrumente de desocializare care au generat anomia societății și a statului.

1.8. Impactul unor astfel de fenomene asupra politicii reale a fost acela al validării și investirii prin vot a politicienilor care nu intră în profunzimea problemelor autentice ale societății și nu comunică masei perspectiva strategică a viziunii lor, explicând de ce și cum doresc să atingă țintele îndepărtate care scapă, în mod normal, percepției alegătorului de rând. Aceștia sunt pseudo-lideri preocupați doar să confirme oportunist fezabilitatea așteptărilor imediate cele mai nerealiste ale populației, potrivit dorințelor acesteia. Ei nu discută cu cetățenii pentru a-i mobiliza în susținerea planului lor, oferindu-le perspectiva unei cauze mai înalte, ci pentru a afla ce le face plăcere acestora să audă.

În aceste condiții apare imposibilitatea sistemică a depășirii dezechilibrelor sociale, economice și financiare care din incidente locale și ciclice au devenit sindroame globale și permanente. Iată de ce, în loc să se reducă, aceste dezechilibre au devenit tot mai mari și tot mai ireversibile.

1.9. Egalitarismul constituie un alt derapaj masiv al societății pre Covid19. Într-o lume în care, inclusiv ca efect al evoluției științei și specializării informației, inegalitățile reale (inclusiv și mai ales cele obiective) sunt tot mai mari, s-a instalat o concepție egalitară care s-a transformat în ordine politică, impusă de o manieră mai autoritară, mai generală și mai aberantă decât cea promovată de egalitarismul comunist.

Cei care aparțin majorității și cei care sunt în minoritate, cei care beneficiază de toate abilitățile și cei cu dezabilități, cei sănătoși și cei handicapați (inclusiv și mai ales pe plan mental), cei care știu și cei care nu știu, cei instruiți și cei neinstruiți, cei care pot și cei care nu pot, cei de sexe diferite, mama și tata, cei care produc și cei care nu sunt productivi, trebuie tratați și sunt tratați ca și când ar fi egali. „Corectitudinea politică” a răsturnat ierarhiile de valori, a negat realitatea ostensibilă și legile naturii, derutând o omenire căreia i s-au confiscat toate reperele și i s-a ridicat dreptul la bun simț.

Nu este vorba aici despre egalitatea șanselor sau despre discriminarea pozitivă, ci despre interdicția de a lua act de realitatea inegalității și despre expulzarea ei din gândire, inclusiv prin eliminarea ei forțată din limbaj. Mai mult, s-a cerut și ștergerea diferențelor între valorile culturale, acreditându-se ideea că în univers nu există decât un singur sistem de valori.

Egalitarismul a condus astfel nu doar la raționamente și practici aberante, toate împotriva naturii și deci a moralei tradiționale întemeiate de mii de ani pe preceptul „naturalia non sunt turpia” (numai „ceea ce este natural nu este imoral”), ci și la dictatura minorității, evident frustrantă și alienantă pentru forțele principale ale progresului social care își au sediul în majorități, ci și la negarea meritului și a liberei concurențe a talentelor. Ceea ce duce simultan la conflicte sterile, nevroză generală și stagnare.

Lucrurile au ajuns atât de departe încât numai printr-un cataclism se mai putea ieși din această situație.

1.10. Pe un astfel de fond, s-a produs și ruptura dintre creșterea longevității și scăderea demografică. Oamenii trăiesc mai mult dar se nasc mai puțini. În timp ce pe ansamblu, gurile de hrănit se înmulțesc, simultan cu cererea pentru creșterea calității hranei, brațele de muncă și creierele dedicate muncii se împuținează.

Conflictul între generații nu este soluția, dar acesta a apărut și se întețește pretutindeni, alimentat și de mitul tribal al juventinismului. Numai că nu se cere, în clar, eutanasierea „bătrânilor” (noțiune nici măcar definită consensual)!

Aceasta în timp ce expansiunea culturii homosexualismului (cea care nu trebuie, totuși, combătută prin homofobie), pe lângă creșterea cheltuielilor familiale pentru îngrijirea și educarea copiilor, într-o lume care nu mai recompensează meritul, conduc la un planning familial contrar creșterii demografice pozitive. Nimic părea că nu se mai putea opune acestui val. Nici măcar un război devastator. Cu excepția unei catastrofe naturale.

1.11. Unor atari confuzii, indiscipline și crize morale, nu putea decât să le urmeze indisciplina socială și anarhia politică. Divorțate de mase, elitele politice de pretutindeni nu mai aveau nici o modalitate de a impune popoarelor răzvrătite vreun tip de ordine. Cu cât mai falsă era în realitate libertatea democratică, locul ordinii liberale era cu atât mai mult umplut de dezordinea libertății anarhice reale. Deocamdată perlată, aceasta putea deveni oricând violentă și chiar sângeroasă.

Readucerea masei în ascultare cerea, deci, un șoc apt a transforma inacceptabilul în inevitabil. Pandemia Covid 19, chiar dacă nu a fost provocată de om, oferă șocul necesar declanșării unei terapii a terorii.

2. Întrebarea care se pune este dacă între toate elementele de dezordine și dezechilibru menționate și pandemia amintită este vreo legătură directă? Acestei întrebări îi propunem două răspunsuri posibile.

2.1. Primul și cel mai tentant, face aplicarea principiului de investigare criminalistică „qui prodest?”. Aceasta impune observația că virusul Corona servește întrucât permite rezolvarea prin șoc a maladiilor letale descrise anterior, și cărora în condiții normale nu li se putea găsi și aplica nici o terapie eficientă. Orice s-a încercat anterior, dacă s-a încercat, a agravat situația în loc să o amelioreze.

i. Că este vorba despre un virus apărut pe căi naturale sau creat în laborator, că este o pandemie apărută spontan sau un război biologic, fapt este că, în această ipoteză avem de a face cu o exploatare politică a unei îmbolnăviri în masă ori a unei amenințări de boală. Se creează haos – inclusiv prin măsurile de desocializare luate cu titlu de terapie împotriva unei pandemii reale, dar ale cărei dimensiuni sunt exagerate – pentru ca din haos să se construiască o altă ordine, cu ajutorul fricii. Frica este cea care a făcut acceptabilă intrarea în haosul anti-pandemic, și prin aceasta posibil sfârșitul lumii preexistente, și tot ea, fomentată de criza economică, alimentară și socială consecutive celei sanitare, este cea care va face acceptată o lume post-pandemică, caracterizată de o ordine diferită ca fundamente morale, instrumente și garanții.

ii. Dacă așa stau lucrurile, totul indică o necesară coaliție a principalilor actori globali – SUA, China și Rusia, plus eventual Germania și Franța, care împreună au căzut la înțelegere cu oligarhia economică globalizată – principalele corporații multinaționale și instituții finanțatoare internaționale. Aceasta este geopolitica pandemiei Covid 19.

Este interesant de observat că, o asemenea coaliție alătură nu doar superputeri globale decadente (SUA, Rusia) și emergente (China și UE, dacă aceasta va supraviețui pandemiei și se va reforma pentru a deveni o adevărată federație de state-națiune, ci și puteri suveraniste (Rusia, China) cu puteri corporatiste (SUA, Franța, Germania – respectiv puteri a căror politică este controlată de corporațiile multinaționale /supranaționale). O nouă lume permite și chiar impune reconcilierea lor.

iii. Proiectul acestei mari coaliții nu poate fi decât acela de a eradica bolile de care suferă omenirea și care au fost evidențiate anterior.

Astfel, un șir de curbe de sacrificiu și falimente planificate vor duce la lichidarea deficitelor bugetare și ștergerea arieratelor din registrele contabile ale băncilor, simultan cu recapitalizarea acestora, după caz; toate din banii contribuabilului. Apoi: securitatea și stabilitatea vor lua locul libertății (inclusiv celei religioase); predictibilitatea și eficiența autoritarismului vor lua locul democrației; austeritatea va lua locul opulenței și frivolității; statul (intervenționist) va prelua funcțiile pieței; protecționismul (ca alianță între stat și capital împotriva muncii și consumatorului) și monopolismul vor lua locul liberei concurențe; respectul ordinii majorității va lua locul respectului diversității; inegalitatea va lua locul egalitarismului, puterea politică asigurând prin redistribuție mijloace de subzistență categoriilor excluse, defavorizate și vulnerabile; dezechilibrele demografice vor fi corectate printr-o planificare familială etatizată și centralizată; libera circulație a persoanelor va fi restricționată pentru a pune fluxurile migratorii sub control global, separându-se totodată dreptul la emigrare de drepturile culturale; industrializarea va recăpăta prioritate față de servicii și economia reală față de cea simbolică.

Deși, în aparență, puterea de tip statal va crește în detrimentul pieței, oligarhia corporatistă globală va accepta această situație întrucât ea va obține în schimb drepturile monopoliste și accesul garantat la buzunarul cetățeanului, la care totdeauna a aspirat, în condițiile în care solvabilitatea cererii și liniștea publică (pacea socială) vor fi asigurate tot de factorul politic manu militari.

Dacă cineva vede în această descriere a unei evoluții logice a evenimentelor o anumită asemănare cu ordinea fascistă, nu este vorba nici de aparență nici de întâmplare. Fascismul și-a exportat totdeauna tensiunile interne provocând războaie. Aceasta s-a întâmplat însă într-o ordine mondială westfaliană (guvernată de principiul egalității suverane).

Marea coaliție globală care va instaura o asemenea ordine va asigura ca, spre deosebire de cele întâmplate în secolul trecut, aceasta să nu derapeze spre război. De aceea vor fi reprimate: naționalismul / suveranismul (inclusiv prin aneantizarea tuturor elementelor de identitate etno-culturală) care duce inevitabil la concurența între națiuni; pluralismul confesional ca potențială sursă de conflicte religioase; și mesianismul regimului politic (nu va mai exista „pământ promis”, nici „Mântuitor”, nici „salvați”, nici „viață veșnică”, nici „miluirea păcătoșilor”, nici „iertare de păcate”). În lipsa granițelor naționale, a identității culturale și a conștiinței religioase, singurele surse de controversă rămân cele sociale. „Sfânta Alianță” care va impune „ordinea anti-pandemică” (sic!) descrisă, asemenea predecesoarei sale din secolul al XIX-lea, va putea anihila însă orice avânt revoluționar alimentat de nemulțumirile existențiale ale poporului.

Nimeni nu garantează că acest posibil plan va reuși și cu atât mai puțin nu garantează că el va dura. Dacă el există (ceea ce, de asemenea, nu este sigur) și punerea sa în aplicare va izbuti, prin mecanismul terorii globale care se instaurează sub ochii noștri sub efectul pandemiei Covid 19, el va rezista pentru cel puțin o generație, până când se va mai relaxa.

Ceea ce se poate spune cu o mare probabilitate este că, în măsura în care se dorește exploatarea politică a pandemiei, aceasta este formula cea mai logică, impusă și de experiența ultimelor două decenii de conflicte și confruntări hibride între puterile globale decadente și cele emergente, ca și între puterile naționale și plutocrația globală, care au dovedit că și dacă unii pot câștiga toate războaiele, nimeni nu mai reușește să impună o pace globală în mod unilateral; în timp ce vechea formulă a concertului națiunilor nu mai este eficientă într-o lume cu prea multe state suverane. Marea necunoscută rămâne cum va rezista o lume fără Dumnezeu, care va fi chemată să găsească exclusiv în sine sensul vieții?

2.2. O a doua ipoteză care este de luat în considerare este aceea că virusul Corona și pandemia căreia i-a dat naștere au o legătură directă iar nu doar conjuncturală, cu dereglajele globale evidențiate în prima parte a acestei analize, fiind chiar consecința lor.

Dereglajele la care m-am referit au fost rezultatul anumitor porniri și au generat anumite sentimente: teamă, ură, egoism, revoltă, lăcomie, iresponsabilitate, neîncredere, dezbinare etc. Toate aceste sentimente – ca, de altfel, orice sentiment – au la origine anumite reacții chimice care se produc în organismul uman. Respectivele reacții generează energii sau consumă energii. Parte a energiilor generate se constituie în unde care se propagă în afara corpului uman interferând cu câmpurile energetice ale altor persoane și creând împreună o anumită presiune energetică. Deficitul de energie (ceea ce numim energie negativă) se compensează, printre altele, prin secătuirea de energie a altor persoane. Toate aceste fluxuri energetice acționează asupra mediului înconjurător și îl modelează într-un anume fel.

Așa stând lucrurile, nu este exclus, ba chiar este foarte probabil, ca energiile degajate sau drenate de sentimentele negative amintite, să fi produs mutațiile care au condus la nașterea virusului Corona. Pandemia Covid 19 poate fi astfel o reacție de apărare a naturii față de agresiunea unei spiritualități și unor comportamente umane deviante. Printr-un mecanism complex și deocamdată greu de explicat, dar nu imposibil de intuit în trăsăturile sale principale, această criză împinge omenirea într-un făgaș nou în care echilibrele energetice stricate să fie refăcute într-un nou context și grație acestuia.

Din această perspectivă se poate anticipa că pandemia va fi învinsă numai atunci când la nivelul unei mase critice dragostea, empatia și solidaritatea vor înlocui ura, egoismul și dezbinarea. Poate fi anticipat că măsurile administrative cu caracter sanitar impuse ca reacție obiectivă la infectarea cu virusul Corona, să îi facă pe oameni să redescopere frumusețea comuniunii, avantajele solidarității, nevoia integrării și partajării. Dacă această pandemie are o cauză și o dimensiune spirituală, vindecarea trebuie să includă și dimensiunea respectivă, ceea ce va schimba radical comportamentul oamenilor în relațiile dintre ei.

O astfel de predicție ne duce cu gândul la o altă împărțire a puterii pe verticală și pe orizontală.

Pe verticală, inegalitatea va crește și regimul politic va deveni mai autoritar și mai opresiv. Aceasta va fi caracteristica raportului dintre stat și cetățeni. Un stat mai puternic și cetățeni mai puțini liberi.

Pe orizontală, empatia și solidaritatea vor crește, diferențele de putere dintre indivizi (persoanele private) reducându-se simțitor. Aceasta va fi caracteristica raporturilor dintre cetățeni, în ciuda inegalității lor relative. Un stat cinic va conduce cu mână de fier o societate morală.

3. Ce se poate spune deja este că actualei crize sanitare, îi va urma una economică iar aceasta va determina o criză socială. Dincolo de suferința fiziologică cauzată de virusul Corona, măsurile de protecție medicală impusă de infectarea cu aceasta vor determina stări de depresie care, la rândul lor, vor duce la conflicte sociale de diverse tipuri cu potențial transformator maxim asupra organizării sociale.

i. În primul rând, va fi vorba despre adevărate războaie între forțele de ordine și populația exasperată de restricții și de perspectiva crizelor care vor urma. Într-un atare context este posibil ca în numeroase cazuri reprezentanții instituțiilor de forță să fraternizeze cu populația.

ii. În al doilea rând, se va manifesta tendința găsirii de țapi ispășitori. Deja în România au fost identificați ca vulnerabilități în sistemul de luptă împotriva pandemiei bătrânii, creștinii și bugetarii. Adică trecutul, credința (biserica) și statul.

Se conturează astfel conflicte destructurante și destatalizante: între tineri și bătrâni, cei dintâi percepându-și propria istorie ca o povară pentru construcția viitorului lor; între agnostici și credincioși, cu posibilitatea reizbucnirii unor adevărate războaie religioase și a renunțării la laicitatea statului; și între lucrătorii sectorului privat și ai celui public, cu efectul pe termen scurt al anarhiei, urmată, pe termen mediu, de dictatură. Sinteza acestor conflicte va fi, pe de o parte, pierderea identității comunitare, iar pe de alta, acceptarea aproape entuziastă a autoritarismului.

Astfel de evoluții vor împinge către o nouă formă de globalizare, iar în compensație vor stimula reculul către forme arhaice de socializare. Aceste forme se caracterizează, de regulă, printr-un grad de solidaritate ridicat la nivel social, prin autarhie și printr-un comportament exclusivist și agresiv în relațiile externe.

În condițiile nevoilor sociale actuale și ale globalizării ca fenomen natural, autarhia nu va putea funcționa. Tribalismul relațiilor externe dintre entitățile autarhice, va fi domolit de autoritatea structurilor de putere globală. În acest scop, probabil, se va apela la formule de integrare regională de tip confederativ.

iii. În al treilea rând, crizele vor developa corupția congenitală a sistemelor de guvernare cu care s-a intrat în pandemie, precum și submediocritatea liderilor produși de un sistem democratic în care regulile majorității și a egalității votului inegalilor, împreună cu confuzia dintre discursul politic și reclama comercială se conjugă, anulând orice șansă meritocrației. Aceasta va compromite pentru o lungă perioadă democrația ca mod de organizare socială.

O asemenea tendință va fi consolidată și accelerată de observația potrivit căreia statele cu organizare iliberală – precum China și Rusia – s-au dovedit mai eficiente în prevenirea și combaterea pandemiei și crizelor consecutive ei, decât marile democrații de tip anglo-saxon sau latin. Una dintre victimele pandemiei Covid 19 este aproape sigur democrația pluralistă.

4. Deocamdată, primele reacții la pandemie au fost prăbușirea sistemelor de integrare regională / transnațională de tip federal, exemplul cel mai relevant fiind cel al UE, și renașterea egoismului național. Sesizând că structurile transnaționale nu au fost capabile să producă nici democrație nici solidaritate, unii au subliniat că democrația a fost o creație a statelor națiune și au susținut că ea se poate naște numai în condițiile create de aceste state. De aici s-a dedus că abandonarea federalismului transnațional și revenirea la formula națională înseamnă renunțarea la globalizare și o nouă șansă dată democrației. Acestea sunt numai iluzii pe termen scurt.

Renaționalizarea UE și noul izolaționism național american nu au rezolvat nici pandemia nici criza economică și socială asociate ei. De aceea deja s-a făcut apel la solidaritatea internațională.

În asemenea circumstanțe se poate spune că globalismul nu a pierdut, ci a câștigat din impactul pandemiei. Cea care a pierdut este democrația. O nouă guvernare mondială se vede la orizont, care va arăta mai mult ca imperiu decât a federație. Centrul de greutate sau de iradiere al acestui imperiu va fi în Asia, având China ca jucător principal.

America și Rusia vor încerca să supraviețuiască schimbării, ceea ce le va împinge spre o alianță a puterilor de rang secund, în timp ce UE își va pierde relevanța la nivel global.

Așa cum este organizată și funcționează în acest moment, UE nu are cum merge mai departe. Nici măcar părțile sale bune nu mai sunt de mare folos în ordinea globală adusă de pademismul Covid 19.

O federație europeană ar fi necesară pentru a asigura stabilitate și predictibilitate unui sistem global de echilibru al puterilor, dar asta ar presupune o organizare internă care să elimine șovinismul hegemonic manifest în atitudinea nordului față de sud și a vestului față de est. Soluțiile sunt cunoscute. Întrebarea este dacă pandemia va gripa economia europeană până la punctul de a duce Germania, dar și alte state din nordul și vestul Europei, într-o situație cel puțin la fel de disperată cu cea în care se găseau la finele celui de al Doilea Război Mondial? Numai atunci Germania va accepta să fie europeană și să abandoneze proiectul Europei germane, permițând unei adevărate federații europene să se constituie și să funcționeze stabil, în schimbul „rentei naționale” garantând tuturor membrilor „universalizarea securității”.

Mai degrabă se poate gândi la o confederație a micilor state iliberale din centrul și estul continentului retranșate azi pe poziții naționaliste.

România este în cel mai periculos moment al istoriei sale. Criza ar putea să fie și o șansă, dar mecanismul ieșirii din criză în câștig nu este evident.

În momentul de față România este un stat eșuat care nu are nici instituții funcționale, nici lideri naționali și nici popor. Este vorba despre un popor beneficiind de unitatea, viziunea, voința și instinctul național care să îi permită forțarea unui destin potrivnic. Un popor care să producă și să susțină lideri, să se adune în sprijinul unui proiect, să își expulzeze cozile de topor și să lupte până la sacrificiu pentru a rămâne în istorie.

România are în acest moment datele unei națiuni aflate pe punctul de a părăsi istoria. Se va trezi ea asemenea unui boxeur groggy din pumnii pandemiei ca să se califice pentru un loc în viitoarea ordine globală ce se va naște după moartea lumii actuale? Nu este exclus. Este improbabil.

Pandemismul Covid 19 – care, mai mult decât o viroză răspândită pe toate continentele, este picătura ideologică, politică, economică, socială și culturală, ce revarsă paharul neputinței și necredinței actualei lumi – face ca globalismul (esențialmente neoliberal și neoconservator, capitalist și imperialist) sub semnul căruia trăim azi, aflat la finele unei istorii începute acum 2000 de ani pe temelii mult mai vechi, să treacă în altă formă de ordine globală, total diferită din punct de vedere calitativ. Este vorba, de fapt, de o altă lume. Vom supraviețui acestei treceri? Vom fi subiectul sau numai obiectul său? Aceasta-i întrebarea!

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 19

38 de Comentarii

  1. Exceptionala analiza! Pacat ca o vor intelege foarte putini, iar pentru politicienii nostri nu va prezenta niciun interes. Dupa parerea mea, societatea umana a cunoscut numai doua moduri de organizare (oranduiri): comuna primitiva (in stadiul incipient de organizare sociala) si sclavagismul. Sclavagismul este, practic, singura oranduire existenta pe Pamant, iar cei care detin puterea de orice fel (economica, politica, etc.) au un comportament tipic de „stapani de sclavi”. Sclavagismul a cunoscut mai multe faze evolutive: 1. sclavagismul initial; 2. feudalismul; 3. capitalismul; 4. NEOSCLAVAGISMUL – etapa actuala de constructie a Noii Ordini Mondiale Neoliberale (globalismul) si a Guvernului Mondial (folosind „lectiile invatate” din experimentele globaliste realizate pana in prezent – SUA, URSS, China, UE, dar si teoria convergentei sistemelor). Si va dau cel mai la indemana exemplu – libertatea de miscare pe tot globul inseamna ca sclavii (peste sapte miliarde) isi cauta stapani, iar stapanii nu mai cheltuie nimic cu ei, ba chiar le iau toti banii prin chirii, alimente, medicamente ori distractii.

  2. Analiza pertinenta dar destul de necunoscuta in Romania caci la noi foarte putini sunt cei ce mai au curajul sa vorbeasca despre tendiintele cetrifuge in cadrul UE chiar si inainte de pandemie. O astfel de recunoastere a realitatilor europene este considerata ca fiind un act de tradare, atat de deformata este perceptia politicienilor romani aflati in postura de a alege intre verticalitate politica si morala si bunastarea materiala proprie. In ceea ce priveste globalizarea vs nationalism este evident ca monopolul productiei de bunuri materiale este mult mai puternic decat monopolul militar. Se refac drumurile matasii, se fac noi aliante, se pun la treaba noi popoare, mai ieri necunoscute si aflate in saracie. Important este , de aflat, daca se va investi si in educatia acestor popoare. Consumerism, globalizare, sclavia datorata bancilor vs. economia planificata.
    A. Severin are un certificat de buna purtare primit de la liderii popularilor europeni si de aici credibilitatea sa.

  3. Am trait sa o aud si pe asta, „energiile negative” ne-au pricopsit cu pandemia VIRUSULUI BOLSEVIC CHINEZ care a declansat cel de-al TREILEA RAZBOI BOLSEVIC MONDIAL.Fusesem gata sa trec peste toate problemele de filiatie si prestatiii din trecut
    apreciind pozitii echilibrate care promiteau o ruptura definitiva si ce mi-e dat sa citesc! O noua voce intr-un cor care incepe sa isi faca cunoscute viitoarele recitaluri, „schimbarea ordinii mondiale”!!! Adica a ordinii capitaliste care le sta marxistilor ca un spin in ochi de la 1848 incoace. Globalizarea marxist/bolsevica a suferit in 1989 o schimbare de strategie majora prin trecerea ordonata la capitalismul bolsevic de stat pentru a relua procesul care dupa inscenarea de catre Lenin a priomului macel bolsevic mondial s-a soldat doar cu crearea URSS si punerea bazelor maoist-cominterniste de trecere a Chinei la comunism. In loc sa ni se spuna de unde a pornit epidemia, cine a fabricat virusul si l-a exportat in
    Occidentul prevazut sa fie distrus prin paralizare si decimare.Nu am facut parte din cercul acelora care au decis destinul
    Romaniei din 1945 si mai departe din 1989 si spun ceea ce trebuiau sa spuna membrii acelui cerc si se pune intrebarea, de
    ce nu o fac? De ce trec la acest contraatac persoane de la care aveam alte asteptari? Credeam ca represaliile sistemului
    au provocat trezirea. Sa stii ce cacealma sangeroasa a fost 1989 in plan european si ce a vizat, pastrarea prerogativelor
    nomenclaturii bolsevice in alte forme si sa nu constietizezi cacealmaua globalizarii „capitaliste”…Pacat, un nou mit imi
    este rapit…

  4. Oameni ca Adrian Severin ,Andrei Marga,Adrian Nastase si multi altii,ca ei ,care au studii superioare si sunt patrioti,nu au loc la guvernare.
    Daca indraznesc sa candideze,imediat sunt demonizati si li se fabrica
    dosare.
    Vin vremuri ingrozitoare,nu numai pentru batrani,ci petru toti!
    Articolul este foarte documentat!Multumesc.

  5. Pe bune,Adrian Severin? Cum naiba toti neavenitii scriu aici.Fara suparare,dar acest ziar tinde sa devina o latrina.Nu ca nu ar fi,mai ales ca aici scrie un anume Nistorescu.Chiastia asta cu globalismul,ca fiind cea mai neagra pandemie e o propaganda din vremurile timpurii a comunismului.Se vede ca Severin nu si-a uitat vechile metehne.Dar sa nu uitam ca este un infractor.Dar sa ajungi sa asculti un astfel de specimen,sa-i dai si spatiu la ziar ,dar si credibilitate….

  6. Teoretic aveti dreptate,dar nu ati pus totusi punctul pe i(desi e abundent,cel putin in redactare).Adica,trebuie un raspuns la intrebarea,qoui prodest ? Daca cumva virusul,e creatie omeneasca,servind unui scop,atunci raspunsul ar putea fi dat de suprasaturatia sistemului,atat liberal cat si iliberal,prin care primul si-a atins limita,carcaterizat fiind prin supraproductie si consumerism excesiv si cresterea necontenita a capitalului prin orice mijloace inclusiv inginerii financiare fara acoperire,iar al doilea prin imitarea celui liberal,care incearca sa-si conserve bogatiile naturale chiar cu riscul ramanerii in urma,conform pricipiului,culmea liberal,prin noi insine chiar daca prin o oarecare stagnare si proliferare a autoritarismului,dar intr-un anumit mediu geostrategic si protejati de monede proprii cu acoperire.Cu alte cuvinte,un fel de izolare si pastrand proportiile o reintoarcere la „sapa de lemn”.La noi nu mai este cazul,pentru ca deja suntem in aceasta postura,de cand am predat deja bruma de margaritare primind la schimb niste oglinzi si margele false precum si o asa zisa „protectie” (fata de cine,si fata de ce ?)
    …Daca virusul este natural,atunci Domnul ne-a aratat fara dusmanie(cu mici pagube colaterale),calea de urmat a nu stiu cata oara,care presupune omenie,intelegere,colaborare,empatie etc.etc.si nicidecum ura si intoleranta de pana in prezent…

  7. Specialistii de talie internațională spun ca virusul a fost creat in laborator.S-ar putea ca inalta tehnicitate sa distrugă mințile unora si chiar sa provoace mari catastrofe umanitare ,daca nu chiar sfîrsitul civilizatiei pămînteni.Ce spuneti despre Nebunii cu bani care au pus mina pe Terra ?

  8. Pandemia arată limitele globalismului. Și culege-ți singur sparanghelul, căpșunile, fructele etc că altfel se strică pe câmp și rămâi de tot fără ele.
    Nu va mai ține treaba cu sclavi pe plantație fie ei români, bulgari, chinezi, vietnamezi, srilankezi și alte nații.

    Nu prea e normal să tragă jumătatate de planetă în jug să stea unii cu burta la soare pe plaje exotice. Până la urmă dezechilibrul menținut artificial, se va rupe. Indiferent că vor unii sau că nu vor. Globaliștii nu pot să schimbe la nesfârștit țări unde să.fie mâna de lucru cea mai ieftină posibil.

  9. Un articol foarte interesant, dar care pentru a fi mai bine înţeles ar trebui completat cu câteva concluzii ce reies dintr-o mai veche postare, pe care unii se pare că n-au deschis-o . Şi e păcat ! :
    https://www.facebook.com/pg/Legitima-Aparare-1042338062478350/videos/
    Vedeţi discursul doctoriţei Anca Niţulescu în dezbaterea din Senat şi mai ales interviul cu dr.Rashid Buttar !
    Şi apoi putem discuta mult mai în cunoştinţă de cauză …..

  10. Offf , a durat ceva pana sa ajung la cea mai energetica parte:
    „Respectivele reacții generează energii sau consumă energii. Parte a energiilor generate se constituie în unde care se propagă în afara corpului uman interferând cu câmpurile energetice ale altor persoane și creând împreună o anumită presiune energetică. Deficitul de energie (ceea ce numim energie negativă) se compensează, printre altele, prin secătuirea de energie a altor persoane. Toate aceste fluxuri energetice acționează asupra mediului înconjurător și îl modelează într-un anume fel. ”

    Ps.
    Cred ca adorm imediat , un articol cat o carte inainte de culcare.
    Asa ca chestie)), unii pana reusesc sa spuna in cateva cuvinte ceva clar, pot sa vorbeasca o viata! Este totusi pozitiv „energia pozitiva))”, se incearca pana se iese ceva!
    Noapte buna siii multa energie pozitiva;

  11. Nationalismul sanatos, moderat, nu e „egoism” nici macar intr-o exprimare eufemistica! O culme a absurdului mi se pare
    asocierea celebrei „qui prodest” cu indicarea exact a acelora carora le foloseste, dar facandu-se ca e vorba de altii!?
    Ce folos de atatea adevaruri punctuale care sunt fals inglobate geopolitic si inca de cineva experimentat in domeniu!!!
    Sa vezi China(bolsevica(dar cine sa o spuna?) castigatoarea inclestarii pandemice si sa-ti bati joc de „qui prodest”, de
    legatura clara dintre tara care a tras „lozul castigator” PARALIZAND PLANETA si implicit concurentii!!! Sa repeti obsesiv
    ca nu se stie cine si daca a fabricat VIRUSUL BOLSEVIC CHINEZ nu cumva anuleaza toate adevarurile punctuale?Sa scoti Rusia rasputinista din acest genocid si sa o pui langa SUA, ca si cum trecutul falsei adversitati s-a uitat si cand se stie ca in tara viitorului Tzar incoronat, daca strabunicul a avut alta misiune, nu exista pandemie!?

  12. Previziunile dumneavoastră domnule Severin conduc spre o organizare a umanității într-o comunitate să nu-i spunem societate pe modelul mușuroiului furnici sau a stupului de albine. Și dacă eforturile unora de a destrăma China, vor avea în oglindă destrămarea USA? va mai fi globalizare? Nu vi se pare că accepați pe cei ce limitează simplifică progresul omenirii într-o comunitate în care pricipala realizare este că avem toți mâncare,casă, căldură. Limbile se va globaliza, rasele se vor uniformiza, cultura acelor generații va fi una singură și probabil omul va fi de tip nou. Miartea istoriei etc… Cam simplificat harul creației lui Dumnezeu omul de a se înnoi prin diversificare.

  13. Adrian Severin are multe pacate, unul fiind lacomia, pentru care a platit!Totusi, e un tip inteligent, capabil sa inteleaga ce se intampla.Din toata expunerea, nu sunt de acord numai cu afirmatia ca va creste solidaritatea si empatia intre oameni.In rest, sunt scenarii posibile…

  14. O analiza de o profunda calitate hermeneutica. Dl Severin a devint mai intelept pe masura varstei. Regretabil ca in structurile Statului nu avem personalitati capabile sa abordeze problemele Romaniei intr-un astfel de coerent registru analitic. Erorile din perioada cand era propulsat ministru de externe raman insa o pagina neagra in biografia autorului…”România este în cel mai periculos moment al istoriei sale. România este un stat eșuat care nu are nici instituții funcționale, nici lideri naționali și nici popor. România are în acest moment datele unei națiuni aflate pe punctul de a părăsi istoria”…Un POPOR beneficiaza de unitatea, viziunea, voința și instinctul național al elitelor sale. Un POPOR  produce și susține lideri,  se solidarizeaza în sprijinul unui proiect politic,a unui ideal national, își expulzeaza cozile de topor și lupta pentru a rămâne în istorie… Pandemismul este o noua strategie ideologică, politică, economică, socială și culturală a puterilor hegemonice…Deceniile de promovare a incompetentei si imposturii au condamnat populatia la o apatie halucinanta. Romania este o tara a unui faliment nedeclarat, traim pe datorie, sclavii bancilor straine. Guvernele au facut imprumuturi de aproape 100 miliarde $ dar nu exista investii majore in economia nationala. In schimb castele de politruci comisionari parveniti si batalioanele de secretei s-au imbogatit. Profesiile care ar fi putut duce la dezvoltarea societatii si la prosperitate sociala au fost distruse. Intr-un Stat captiv(„Românistan”),  cetateanul nu mai are cetatenie, nu se mai simte solidar cu „autoritatile”. „Român” in afara granitelor e aproape un calificativ, nu o cetatenie. De cand statul a fost privatizat de niste tradatori bine organizati, romanii si-au pierdut identitatea.

  15. Severin cred ca vrea sa spuna PANDEMISMUL ULTIMUL STADIU AL VECHII UNIUNI SOVIETICE…SI ULTIMUL STADIU AL UNIUNII GLOBALISTE EUROPEENE.

  16. Severine, cum ai putut să te vinzi bancherilor europeni pentru un rahat de 12.000 de euro?? Atâta ia un șef de depozit de rechizite școlare.
    Cocoș a cerut șpagă 17 milioane pentru un singur contract cu prăpăditul de stat român și tu întinzi mâna după mărunțiș la cei mai mari bogătași din UE?
    Eu în locul tău ceream mită câte un salariu lunar de la fiecare președinte de mare bancă din UE. Îmi ieșeau vreo 20 de milioane pe puțin și nici nu râdea lumea de mine.
    Sau ești prost rău, sau ești cel mai cinstit parlamentar european din istorie 🙂 🙂 🙂

  17. O analiza de adancime foarte buna si interesanta care ilustreaza capacitatea de a „a distinge padurea (tabloul de ansamblu, perspectiva) de puzderia copacilor si a buruienilor (masa aspectelor particulare).” Cu alte cuvinte, capacitatea de reflectie asupra intregului, de analiza si de sinteza apoi, fara un apel constant la repere intelectualiste, livresti care intr-un articol destinat clarificarilor publicului larg ingreuneaza lectura si intelegerea. Nota bene!
    Ceea ce ma surprinde totusi ca lipseste din acest tablou (doar vag, tangential mentionate) este rolul si consecintele vaste ale tehnologiilor digitalle actuale, al stiintei si cercetarii intrate agresiv, dominant in aceasta etapa numita uneori drept „tehnocapitalism.”
    Mare pacat insa ca Romania se pare ca niciodata n-a fost in stare sa isi valorifice pentru propriul destin mintile cu adevarat capabile analitic si de viziune de sinteza.

  18. De ce a tinut China ascunsa, timp de 2-3 luni, existenta Covid-19?
    De ce a negat existenta lui?

    Erau Five Eyes la curent?
    Daca da, la ce data?

    Totul este extrem de suspect.

  19. Ti-am mai lasat un mesaj aici de curand — Nu folosesc Facebook si te rugam daca poti sa dai un alt link sau macar titlul acelui video, care ar fi posibil sa fie vzionat si altundeva. Cele mai multe filme de pe Facebook apar si pe YouTube.
    Tot respectul pentru doctorul Buttar catre mi-e cunoscut din contributiile sale sub aceasta organizatie fundata de Robert F. Kennedy Jr. — https://childrenshealthdefense.org/
    Poti viziona unul din cele mai bine realizate documentare (9 episoade) despre vaccinurile contemporane cu personalitati din domeniu, politicieni si reprezentanti ai diverselor agentii federale sau companii private dar si cu familii ale unor victime.
    https://go2.thetruthaboutvaccines.com/docuseries/replay/?a_bid=aaeb46d7&a_aid=5d8b917399c7f&eType=EmailBlastContent&eId=63409e15-627f-497b-ac40-8ce3ec94f3b9
    ?

  20. Adio medicina, adio stiinta, toata fudulia omenirii cu științe avansate se reduc la solutii medievale – spalate pe maini si stai in casă. Iar medicina – tratament cu paracetamol.
    Dumnezeu, care ne-a dat aceasta epidemie spre folosul nostru va reașeza lucrurile într-un fel in care va da omenirii o noua șansă. Este foarte greu de anticipat ce se va întâmpla, dar nu cred ca marele puteri vor coopera.

  21. planul a fost inceput de cernenko si apoi de andropov,sitemul folosind apoi un fraier de gorbaciov. dar nu urmeaza o noua ordine mondiala,( imperialismul a murit /nimeni nu poate castiga sau anihila adversarul) ci un COMUNISM feroce” Marx in Capitalul ultima pagina despre comunism ( a nu se confunda cu egalitarism/ care e capitalismul) ” care va rezolva totul” de la fiecare cat se poate fiecaruia cat tebuie”. deci se rezolva si capitalismul( de la fiecare cat se poate) si socialismul( fiecaruia cat trebuie). CIUDAT capitalismul este egalitarist si comunismul este discriminator. articolul este foarte documentat in conditii dar nu in cauze. fortele de productie( productie si resurse) determina relatiile de productie( reproductia largita) si nu invers.

  22. Bursucul veninos (cu simpatie) le dă lecții guwernerilor wuhaniști, care dorm în cizme și se fac de râs zilnic. Puneți, băh, mâna pe carte, că vă dă afară Sorosz de pe listă!

  23. Coronavirus-ul = scuza unei crize uriase, sistemice, declansate de indivizi fara nume, de-un Mare Tavalug, distrugând active colosale (ale speculatiei bursiere, într-o asa-zisa „revenire la economia reala”). Lovitura de forta a ecologistilor. Requiem, în schimb, al unor ramuri economice (transporturile, în primul rând). De-globalizarea ca experienta personala, între 4 pereti. Lumea revenind cam pe la anii 1900. Cu, însa, ranile de necicatrizat ale ultimilor ani : distrugerea premeditata a unor patrimonii (arhitectonice, în primul rând) inestimabile, „lupta cu natura” pâna la propria sufocare-n poluare si-intr-un decor dezolant, cu râuri disparute, lacuri disparute, paduri disparute, calotele de gheata ale Pamântului, disparute, stratul de oxigen, disparut… un cimitir. Nu marin. Un cimitir, pur si simplu. Globul pamântesc cu 7 miliarde de oameni care-l sufoca. Sau se lasa, în fine, EI sufocati de Marele Tavalug subit declansat. Epoca Luminilor, „întoarcerea la Natura”. Dupa ce, însa, Megapolele au strivit Satul. Africa arhisaraciei, dar cu familii de câte 10 copii, peste un miliard de locuitori. Globalistii îngropând globalizarea (adica speculatia bursiera). Bill Gates numarându-se printre Marii Combinatori. De la distanta. Asa cum se va-ntâmpla si cu locul de munca al supravietuitorilor. Din fata unui ordinator. Vezi si Jeff Bezos, al carui Amazon, vânzarea prin corespondenta, înregistreaza cifre de afaceri colosale. Calitatea, în dauna productivismului. Sfârsitul epocii „abundentei”, a lazilor de gunoi pline de lucruri înca ambalate. Si sfârsitul familiei. Al relatiilor umane directe. „Noli me tangere”: pericol de contaminare. Într-o economie, însa, de proximitate (raport aproape direct producator-consumator) si ROBOTIZATA. Schimbarea fortei de munca: de la om, la mashina. Orwell, 1984.

  24. ps. @Adrian Severin : sinteza de foarte buna calitate. Felicitari. Nu cred, însa, ca fortele centrifuge autoare ale dezastrului actual pre-coronavirus sa nu-si gaseasca puterea de-a regenera. Cerul de la Delhi prea fiind albastru. Si apa din laguna Venetiei, si ea. Nu se poate. Pachebotul transatlantic fiind musai s-o polueze, iar.

  25. ce vad eu, ca simplu om, in schimbarea ce se vrea venita este un deep dark age instituit cu japca pentru distrugerea suveranitatii tarilor – ceea ce va duce la o federalizare a unor teritorii impartite intre shmecherii istorici, in cazul Romaniei – bozgorii, secuii, bulgarii si rusii! in rest vorbe rostite din buze tuguiate de politruc. cica este un nou curent – democratii sua pro china isi muta atacul in ioropa acum. nato / onu / fmi / oms toate armele sorosiste globale duc o lupta crancena cu republicanii. lupta s-a extins aici. in state oamenii au iesit cu armele in strada – nah, lor le permite constitutia, noi avem in schim militia inarmata impotriva noastra ha! – ca s-au prins de exercitiul „pandemic” fascist soros / oms si gashca (aia elitele dahhh). noi stam in inchisoarea acasa, ca arahat nu ne da voie la joaca. nu cred ca ne mai facem bine… sa ajungem sa-i citim pe cei care au furat Romania si au distrus-o dupa 1989 si sa ne uitam ca viteii la tradatorii noi, de acum.

  26. Tuturor desteptilor le adresez o singura intrebare ??? Cine i-a autorizat pe marii descoperitori englezi , spanioli, rusi , portughezi , olandezi , la descoperirea unor noi teritorii sa declare acele teritorii ca apartinand SUVERANULUI lor ??? Sau au fost un alt fel de MOISE , biblic , carora li s-a aratat TUFISUL arzand ??? Sau cine i-a autorizat pe marii cuceritori ai AMERICII , o natiune eterogena bazata pe CRIMA , sa GENOCIDEZE populatiile autohtone ???

  27. De un singur lucru sunt curios. Cum va reactiona lumea cand va afla Adevarul despre noua religie pompos denumita „Pandemia Covid-19”!
    P.S. Se pare ca suedezii l-au descoperit si vor fi liberi! Sau cine stie? Incurcate sunt caile!

  28. „..pacatele ei au ajuns pana la cer” [G5] ,plus ocuparea Romaniei : USA!
    Solutia la toate , este una, pe care Dumnezeu v-o spune: distrugerea USA/New York!
    APOCALIPSA 18:1-10

  29. Excepțional articol! Analiza incredibila,(de mirare că a fost totuși,publicata!).Pacat,doar că, ținând cont de dubiile care planează asupra integrității morale a autorului, aceasta fenomenala analiza a eșecurilor societății contemporane, ar putea să fie trecută de mulți cu vederea.Oricum, felicitări pentru aceasta lucidă și pertinentă analiza!

  30. „În 1997, pentru prima dată de la constituirea României Mari, un guvern român a cedat părți ale teritoriului național fără a fi amenințat cu agresiunea (ca în 1940), sau fără a se gasi sub presiunea ocupantului străin (ca în 1944 și 1947). Opinia publică românească nu a perceput dimensiunea dramatică a evenimentului”, scria istoricul Florin Constantiniu în prefața volumului ” Istoria unei trădări naționale: Tratatul cu Ucraina „,de Tiberiu Tudor.
    „La sfârșitul lunii ianuarie 1997 avusese loc reuniunea de la Dovos, pe teme de politică externa. În cadrul acelei reuniuni, președintele Emil Constatinescu și-a permis să avanseze disponibilitatea României de a ceda de jure Ucrainei Teritoriile Ocupate, fără să aibă niciun mandat în acest sens, fără să consulte Parlamentul sau poporul român, fără să-și pună problema că un asemenea sacrificiu privește întregul neam românesc”.
    Prin tratat, România recunoștea dreptul de succesiune al Republicii Ucraina asupra unor teritorii românești integrate anterior prin forță în fosta Uniune Sovietică. Semnarea tratatului a fost una dintre condițiile puse de americani României pentru a fi acceptată în NATO.https://www.qmagazine.ro/dupa-douazeci-de-ani-adevarul-isi-cere-dreptul/ Americanii care au facut atunci presiuni asupra Guvernului Romaniei i-au rasplatit pe cei mai zelosi tradatori : Mircea Geoană a ajuns Secretar general adjunct al NATO, Emil Constantinescu a ajuns să țină conferințe și să studieze istoria Levantului, iar Adrian Severin( singurul care a gandit in sensul interesului national) a ajuns din europarlamentar un condamnat la închisoare.

  31. Domnului Costi : Daca D-voastra ati fi furat, primit o spaga de 12.000 €, acum multi ani, si ati fi fost judecat si condamnat de JUSTITIA romana, iar azi, 03 mai 2020 ati fi scris un articol ca cel scris de
    D-l Adrian Severin,eu, cetatean roman, v-as fi iertat definitiv, sumand azi, la indoielile pe care le-am avut la momentul sentintei si pe tot parcursul efectuarii pedepsei in inchisoare , alte si alte indoieli .
    Hai, dovediti-mi ca puteti mai mult, decat sa sententiati : ” totusi este un infractor „.
    Caci avem mare nevoie de oameni „cu cap” ca Adrian Severin nu de oameni care probabil, doar il invidiaza pe acesta pentru a fi putut sa se bucure de aceasta mita , pe cand ei, n-au cum s-o faca si atunci urasc din rasputeri ca Iohanis , si-i arata cu degetul pe „penali.

  32. Articolul este exceptional atat pe fond cat si pe forma.Imi place directetea sa si puternica sa sinteza.Virtuozitatea atat pe planul manierii conceptelor cat si al intelegerii raporturilor intre puterile acestei planete il dispenseaza de corvoada de a glosa si de a isi etala eruditia.
    Sincere felicitari!

  33. Afirmație gravă, semnal de alarmă, dar fără să puneți punctul pe “i”! “România este un stat eșuat care nu are nici instituții funcționale, nici lideri naționali și nici popor… Un popor care să producă și să susțină lideri, să se adune în sprijinul unui proiect, să își expulzeze cozile de topor…”. Parcă totuși a produs lideri în ultimii 20 de ani România a produs câțiva lideri și prin postul și statutul avut la Bruxelles ați fost printre ei domnule Adrian Severin. Sunteți sigur că capcana în care ați fost atras nu a fost organizată și platită din România? A tras cineva la răspunderec profesionistul și misteriosul SIE condus atunci de domnul Meleșcanu că nu ați fost prevenit și protejat? Domnul Adrian Năstase care legase prietenii și aducea la vânătore în România lideri și lume bună bătătotind cale spre UE nu era un lider pentru o Românie adunată și cu țeluri în timp bine definite? Greii de valoare din PNL primari de sector băgați la închisoare și achtați ulterior nu erau lideri? Domnul Dragnea, mai provincial, dar tot lider nu a închis masa primarilor de sector București pentru PSD plus la Parlamentare număr de voturi peste dublu făța de locului 2 PNL? Ați vazut ce coaliție națională și internațională a fost contra lui. Abasadorul SUA domnul Klemm cu ieșiri săptamànale, UE cu excluderea PSD din grupul socialist, campanie continuă platită în ziare din lume unde tot ce a încercat să edifice spre blocarea “statului eșuat” a fost indus la nivel european și mormâit cu ostentație de președintele Iohannis ca antieuropenism!!! Ciobanul de la care iau telemea în piată Sibiu și Iancs bacsi vecin de la țară pronunțau Dragnya exact pe acelși ton ca domnul Iohannis “Jó napot kívánok, PSD!” Nu națiune-i slabă. Este acaparată de o dictatatură mascată. Și liderii permiși sunt Ludovic Orbán și Klaus Werner Iohannis

  34. Simplul fapt ca a muncit la aceasta analiza este f.f. meritoriu. Multumim.
    Folosind metodologia domnului Severin:
    1 Probabilitatea ca lumea se va intoarce automat la „obiceiurile vechi” :consumerismul etc.este mare !
    2. Da, este f. probabila o conspiratie a „oligarhiei globaliste” impreuna DOAR cu China(fara „statele” SUA, U.E.,Rusia etc.)pentru schimbarea ordinii mondiale si impunerea unei civilizatii A.I.adica o civilizatie autoritara in care autoritarismul este instrumentat de A.I. si bineinteles promotorii acestuia.

  35. Excelent articol . Sint in mare de acord ca pandemia , ca o fi conceputa , provocata , raspandita de un centru anume sau nu , e folosita sa instaureze o noua ordine mondiala implicand drepturi si libertati ale omului , fluxuri de productie si comert , dar in principal e o lupta pt hegemonie . Si aici ma despart de autor : nu va fi nici o intelegere a Occidentului cu Rusia si China ci dimpotriva o schimbare a principiilor afisate ale Occidentului pt mentinerea suprematiei . Globalismul a convenit Occidentului atita timp cat era net superior tehnologic. Azi , dar mai ales in viitor , globalismul ar fi calea sigura a instaurarii Chinei ca putere hegemona. De aceea Occidentul va inventa noi principii cu scopul de a contracara ascensiunea Chinei .
    S-a constatat ca sistemul autoritar da rezultate , iar pandemia va impune restrangerea drepturilor si libertatilor ( care asa cum bine ati spus nu pot fi atinse intr-o democrate) , o asezare economica in care socialul va fi diminuat , o re-nationalizare a politicilor . Politica democratiilor se va „siniza „ . Daca ma intrebati pe mine , Occidentul a pierdut deja batalia, dintr-un motiv simplu , evocat de Sarkozy :”Vreti sa-i concurati pe chinezi ? Va trebui sa traiti ca ei !„ . Nu il vad pe Hans sa renunte la berulele si carnatii lui la Oktoberfest sau pe Jean la restaurantul , vinul si branzeturile lui .

  36. Teorie. Romania este tara si popor Va avea lideri patrioti cinstiti Noi existam, gândim si vom actiona De ce sa trăim sub un regim asupritor? De ce sa fim dusmani între noi? De ce sa schimbați lumea? Vom refuza De ce sa uităm de Dumnezeu ? El este apărătorul nostru

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.