Mizele dosnice ale Legislativului

Parlamentul, laboratorul de cârpit legi

parlamentari-camera-deputatilor

Parlamentul s-a transformat în ultimii ani într-un adevărat atelier de cârpit legi. Inițierea de acte normative a trecut pe plan secundar, fiind preferată activitatea de amendare peste amendare a legislației deja existente. În multe cazuri, modificările succesive puse de-a dreptul una peste alta au ajuns să schimbe radical caracterul și scopul unei legi intrate în vigoare.

Altfel spus, forma lor iniţială este de nerecunoscut sub „straturile“ de amendări repetate. Legi care inițial au fost gândite ca un întreg au fost cârpite de-a lungul anilor fie pentru a acoperi lipsurile variantei iniţiale, fie pentru a schimba legea radical, în funcţie de culoarea politică și interesele de moment ale a celor care s-au succedat la putere. Pe de altă parte, la capitolul inițiative legislative ale actualilor senatori și deputați se remarcă „harul“ acestora de a transforma zilele obișnuite în sărbători, în baza unor argumente de-a dreptul puerile. Și avizarea hotărârilor și a ordonanțelor simple sau de urgență ale Guvernului ocupă aproape toată ordinea de zi a sesiunilor de vot final ale celor două Camere ale Parlamentului. De procesul de modificare la modificarea modificărilor n-au scăpat nici Codul Fiscal, Codul de Procedură Civilă, Codul Civil și Codurile Penale. Și Constituția este mereu „amenințată“ cu diverse schimbări, doar că nimeni nu se dovedește suficient de puternic și încrezător în forțele proprii să le și opereze.

Cine sunt vinovații pentru zăpăceala normativă

Culpa pentru instabilitatea legislativă se poate atribui atât Parlamentului, cât şi Guvernului. Una dintre cele mai „abuzate“ legi de ideile parlamentarilor este cea a Educației. Din 2011, momentul adoptării ei, Legea Educaţiei a fost modificată de mai bine de 100 de ori. Însă procesul de rectificare nu s-a oprit aici. Alte proiecte de acte normative pentru amendarea acestei legii sunt în diverse stadii în Parlament. Încă din momentul adoptării ei, în 2011, cei de la PSD și-au făcut publică intenţia de modificare a legii. Imediat cum au ajuns la putere, socialiștii și-au pus planul în aplicare. Dar după seria de transformări, s-a ajuns la concluzia că este nevoie de o lege cu totul nouă. Acelaşi lucru s-a întâmplat şi cu Legea salarizării unitare. O primă formă a sa a trecut de Parlament, în 2010, prin asumarea răspunderii de către Guvernul Boc. Proiectul pedeliștilor s-a dovedit cel mai mare fiasco, generând un şir foarte lung de procese pe care bugetarii le-au deschis împotriva Guvernului Boc și pe care le-au și câștigat. Guvernarea PSD și-a încercat și ea norocul cu un pachet menit să pună ordine în acest domeniu. A fost adoptată o nouă formă a proiectului salarizării unitare, numai că s-a ivit și problema transferului contribuţiilor sociale de la angajator la angajat. Și acest aspect a fost imediat taxat de opoziție, care a propus noi modificări proiectului de lege, iar Guvernul a venit cu o ordonanță de modificare a anumitor aspecte la legea salarizării.

Declarația justificativă a tuturor modificărilor

„Este nevoie de corectarea legislaţiei, pentru că toată legislaţia noastră a fost făcută în grabă, ba pentru aderare, ba post-aderare, totul s-a făcut în goana calului şi trebuie rescrisă. Mă gândesc la învăţământ, sănătate, domeniul pensiilor, spre exemplu, dar sunt multe altele“, consideră Augustin Zegrean, fost preşedinte al Curţii Constituţionale. Codul Fiscal, Codul Muncii și Legea pensiilor sunt și ele o rană mereu sângerândă a sistemului legislativ din România. În paralel cu acestea, la ora actuală, la Camera Deputaţilor sunt nu mai puţin de 549 de proiecte aflate în dezbaterea comisiilor, 51 au rapoartele depuse şi urmează să fie incluse pe ordinea de zi a plenului. Alte 89 au fost trimise la Senat, ca for decizional. Cu Codul Muncii, cei de la PSD au propuneri revoluționare.

Mediul privat, luat la ochi din exterior

Ministrul Muncii, Lia Olguța Vasilescu, are pe agendă un nou Cod al Muncii. Prin noul proiect cadru se urmărește ca și angajații din privat să fie mai bine protejați de orice formă de abuz sau constrângere a patronatelor. Proiectul va introduce o serie de măsuri care vor conduce la creșterea veniturilor salariale, precum și la îmbunătățirea condițiilor de muncă din sectorul privat, fără niciun fel de imixtiune a statului în derularea afacerilor din această zonă. Asigurarea salariului minim diferențiat pe categorii de studii, îmbunătățirea condițiilor de muncă și în sectorul privat prin acordarea concediului de odihnă suplimentar și prin corelarea numărului de zile libere cu cel de la nivelul celorlalte state membre ale Uniunii Europene sunt doar câteva din țintele lui Vasilescu. Adoptarea noului Cod al Muncii este prognozată pentru acest an.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

7 Comentarii

  1. Cine sunt vinovații pentru zăpăceala normativă ? Pai va spun eu :
    1. Absolventii de la Drept , invatamantul de ,, zi ” de pana 1989 . Cel putin 70% din cei care urmau dreptul proveneau din cei mai slabi elevi ai liceelor ! Se dadeau doua sesiuni de admitere pentru a se ocupa locurile scoase la concurs !
    2. Absolventii de la Drept , invatamantul ,,F.F” de pana in 1989 !
    3. Absolventii de la Drept de pana in 1989 , ofiteri proveniti din scolile de Securitate si Militie care se puteau inscrie la Drept , invatamant ,,F.F.” , direct in anul 4 fara examen ! Mai urmau 2 ani ! Dupa 1990 foarte multi au devenit procurori , judecatori , parlamentari , profesori la facultati private de Drept !
    4. Absolventii de la faculatile de Drept , invatamantul privat , dupa 1990 ! Nu generalizez , dar cel putin 60 – 70 % la absolvire nu aveau nicio legatura cu stiinta Dreptului ! ACUM toata lumea din Romania are o diploma care atesta ca a absolviz Dreptul !
    5. Parlamentarii care n-au nicio legatura cu stiinta Dreptului dar se baga ca musca in tuhasul calului !

    • Ia bagă din top , mai departe … ! Pe cale de consecință , ,, disciplina normativă ” , să fie ridicată pe noi culmi de civilizație de către DNA , SRI și întreaga haită de procurori … , dacă se poate , și cu stălpii noilor coduri , în persoana lui Ponta , Predoiu , Bica … și alte secături de bază ale statului paralel !? Așai … ? Eu sunt convins că tu ești autorul ratărilor eterne de la admiterea la Drept , înainte și după ’89 , la zi sau la fără … , ești un frustrat patentat , un părerolog activist produs la ff …

    • @Stranastin de Stăng : Te-am fript rau , asa-i ? Vezi ca ,, asa-i ” se scrie cum l-am scris eu , nu cum l-ai scris tu , agramatule ! P.S.: Eu sunt inginer de profesie , mi-a placut sa fac ceva concret , nu sa latru ! Dar nu dau gramatica pe care o stiu pe gramatica a 1000 de lătrăi agramati , absolventi de Drept !

  2. Buna,
    Legi strambe,nedrepte dar in favoarea unor grupuri.In 28 de ani s-a construit in Romania cea mai nedreapta societate din Europa.O societate puternic polarizata! Calitatea execrabila a legilor in concordanta deplina cu calitatea decidentilor.Nicio guvernare nu a fost buna dar capul relelor a fost si este PSD.

  3. Nu vi se pare cam pretioasa denumirea de „laborator” pentru o adunatura de semianalfabeti ??

  4. Merita povestit secretul lui Polichinelle care, săvârşind un delict, este anunţat de către avocatul său că este pasibil de o pedeapsă gravă. După întâlnirea cu avocatul, Polichinelle rupe pagina din codul penal cu articolul pe care i-l arătase avocatul, convins fiind că, în felul acesta, daca nu mai exista in Codul penal pagina cu articolul care il incrimineaza, nici el nu va putea fi pedepsit”Ce isi pot dori borfasii mai mult?:)))))
    Asa fac si penalii din parlament :avocatii lor le spun care articol ii incrimineaza si le dau un text scris, cum trebuie sa sune modificarea,e dopo, penalii sar cu amendamentele !La legile vizand economia ,actioneaza lobby-ul celor care l-au pus pe parlamentar pe liste si l-au sustinut financiar!De aceea legile sunt din ce in ce mai halucinate, fara logica si aplicatie!

  5. morala nu mai este izvor de lege. orice prost si si orice individ rau a fost si este favorzat, prin votul mediocritatii, sa faca legi. privilegiul facerii legilor ar trebui regindit.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.