(DOCUMENT) Pas cu pas spre Fondul Suveran de Investiții

Ministerul Finanțelor Publice (MFP) a publicat, vineri, spre dezbatere publică, proiectul Hotărârii de Guvern (HG) privind organizarea și funcționarea Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții (FSDI).

Conform proiectului, FSDI va fi organizat ca societate pe acţiuni. „FSDI va funcționa complementar Băncii Naționale de Dezvoltare a României, instituție care urmează să fie creată, și care are ca scop adresarea directă a ineficienței piețelor prin proiecte ale beneficiarilor eligibili, care au un profil de risc mai ridicat, dar cu potențial mare de a crea valoare adăugată și locuri de muncă, și față de care sectorul privat manifestă un apetit redus de asigurare a finanțării”, se arată în nota de fundamentare a proiectului.

Iată Textul Hotărârii de Guvern

Hotărâre de Guvern

privind organizarea și funcționarea Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții – S.A.

în temeiul art.108 din Constituția României, republicată și al art. 4. din OUG nr. 100/2018 pentru reglementarea unor măsuri privind cadrul general aplicabil fondurilor suverane de dezvoltare şi investiţii ,

Guvernul României adoptă prezenta hotărâre:

Art. 1. (1) Se înfiinţează Fondul Suveran de Dezvoltare şi Investiţii – S.A., denumit în continuare FSDI, persoană juridică română organizată ca societate pe acţiuni, în conformitate cu prevederile Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare şi ale actului său constitutiv.

(2) FSDI este deţinut în întregime, în mod direct pe toată durata de funcționare, de către Statul român. Drepturile şi obligaţiile izvorâte din calitatea de acţionar unic al FSDI sunt exercitate, în numele statului român, de către Ministerul Finanțelor Publice.

(3) Durata de functionare a FSDI este nelimitata.

(4) Sediul social al FSDI este în România, municipul București, strada….. nr…., sector…., si poate fi mutat cu aprobarea actionarului, la propunerea Consiliului de supraveghere/ Directorat

Art. 2. FSDI are ca scop atât dezvoltarea şi finanţarea din fonduri proprii şi din fonduri atrase, de proiecte de investiţii rentabile și sustenabile, în diverse sectoare economice, prin participarea directă ori prin intermediul altor fonduri de investiții sau al unor societăți de investiții, singure sau împreună cu alți investitori instituționali sau privați, inclusiv prin participarea în parteneriate public – private, cât şi administrarea activelor financiare proprii, în vederea obţinerii de profit.

Art. 3. (1) Obiectul principal de activitate al FSDI este cod CAEN 6499 „Alte intermedieri financiare n.c.a.”, iar activitatea principală este efectuarea de investiţii financiare în nume şi pe cont propriu, pentru care îşi asumă riscul tranzacţiilor.

(2) În vederea îndeplinirii obiectului principal de activitate, FSDI poate:

a) să înfiinţeze societăţi ca asociat unic sau ca acţionar împreună cu alţi participanţi, în orice formă de societate stabilită de legislaţia societară în vigoare;

b) să participe la finanţarea societăţilor în care este acţionar prin participarea la majorarea capitalului social, prin împrumuturi sau alte forme de finanţare;

c) să vândă acţiuni din portofoliu, în condiţiile legii;

d) să vândă, să achiziţioneze şi să menţină în propriul portofoliu instrumente financiare în conformitate cu politicile investiţionale proprii.

(3) FSDI nu va investi în capitalul social al societății de proiect in cazul proiectelor de tip PPP.

Art. 4. (1) Capitalul social al FSDI subscris integral la data constituirii este format din aport în natură reprezentat de pachetele de acţiuni prevăzute în anexa, care face parte integrantă din prezenta hotărâre de Guvern, precum şi din aport în numerar în valoare de …………………….lei.

(2) Valoarea aportului în natură la capitalul social iniţial al FSDI va fi evaluată:

a) prin metoda preţului de piaţă determinat ca medie ponderată a preţurilor de tranzacţionare înregistrate în ultimele 120 de şedinţe de tranzacţionare consecutive, anterioare datei de 30 martie 2018, în cazul pachetelor de acţiuni emise de societăţile ale căror acţiuni sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată sau pe un sistem alternativ de tranzacţionare, în cazul cărora în perioada de referinţă menţionată s-au înregistrat tranzacţii cu acţiuni care să reprezinte cumulat mai mult de 0,5% din totalul capitalului social al societăţii;

b) prin metoda activului net contabil corespunzător valorii capitalurilor proprii evidenţiate în situaţiile financiare la data de 31 decembrie 2017, aprobate potrivit legii, în cazul celorlalte pachete de acţiuni aduse ca aport în natură la capitalul social al FSDI.

(3) Valoarea capitalului social iniţial al FSDI se stabileşte, pe baza evaluărilor efectuate în baza prevederilor alin. (2), în urma aprobării de către adunările generale extraordinare anuale ale acţionarilor societăţilor aflate în situaţia prevăzută la alin. (2) lit. b), a situaţiilor financiare anuale încheiate la 31 decembrie 2017.

(4) FSDI va contracta servicii de evaluare cu societăţi sau evaluatori autorizaţi care, pe baza termenelor de referinţă şi metodelor de evaluare stabilite potrivit alin. (2), analizează corelaţia dintre valoarea activelor aduse aport la capitalul social al FSDI şi valoarea capitalului social al FSDI.

(5) Dacă prin raportul de evaluare se constată că valoarea activelor aportate nu coincide cu valoarea capitalului social iniţial al FSDI, se procedează astfel:

a) în cazul în care valoarea activelor este mai mare decât capitalul social al FSDI, diferenţa se înregistrează în contul de alte rezerve. Aceste rezerve pot fi ulterior încorporate în capitalul social al FSDI;

b) în cazul în care valoarea activelor este mai mică decât capitalul social al FSDI, diferenţa se înregistrează în contul de capital subscris şi nevărsat.

(6) Resursele financiare necesare acoperirii varsamintelor in numerar ….. se asigura de catre Ministerul Finanțelor Publice din veniturile din privatizare în lei si/sau valută disponibile în soldul contului curent general al trezoreriei statului, astfel:

a) …………………………..lei din veniturile din privatizare in lei la momentul constituirii FSDI.

b) diferenta de capital social va fi varsata în termen de 12 luni de la data înmatricularii FSDI, din veniturile din privatizare în valută.

(7) Fondurile necesare acoperirii vărsămintelor în numerar vor fi alocate de către Ministerul Finanţelor Publice din veniturile din privatizare în valută disponibile în contul în valută al Ministerului Finanţelor Publice deschis la Banca Naţională a României Vărsămintele din veniturile în valută vor fi efectuate în tranşe, în lei, la cursul de schimb valabil în data vărsării fiecărei tranşe, comunicat de către Banca Naţională a României.

Tranşele vor fi vărsate de către Ministerul Finanţelor Publice în termen de 15 zile lucrătoare de la primirea cererii FSDI, formulată în conformitate cu strategia Fondului aprobată de adunarea generală a acționarilor, elaborata in baza unor linii directoare aprobate in prealabil prin Hotarare de Guvern.

(8) Pachetele de acţiuni aduse aport la capitalul social al FSDI în condiţiile prezentei hotărâri, se transferă din proprietatea privată a statului român în proprietatea privată a FSDI, acesta putând dispune liber de respectivele acţiuni, în calitate de bunuri proprii.

(9) Transferul dreptului de proprietate asupra actiunilor aduse aport la capitalul social al FSDI, care sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata sau tranzactionate pe un sistem multilateral de tranzactionare, sunt considerate transferuri directe în sensul legislației pieței de capital conform prevederilor art. 5, alin. 5 din OUG nr. 100/2018.

Art. 5 (1) Strategia FSDI se elaborează de către Directorat, se avizeaza de Consiliul de Supraveghere și se aproba de către adunarea generală a acționarilor, în baza liniilor directoare aprobate în prealabil prin hotărâre de Guvern.

(2) Strategia FSDI este corelată cu un set de indicatori de performanță pe termen mediu și lung stabiliți de adunarea generală a acționarilor, anterior elaborării strategiei de către conducerea FSDI și are în vedere următoarele domenii și activități de dezvoltare:

a) finanțarea întreprinderilor în diverse etape ale dezvoltării, indirect, prin fonduri dedicate, indiferent de structura acționariatului, dacă și numai dacă aceste întreprinderi sunt relevante pentru un anumit sector economic/industrial;

b) finanțarea companiilor românești de importanță strategică, respectiv dezvoltarea sectoarelor cheie, în care companiile românești au șansa de a obține un avantaj competitiv la nivel global;
c) investiții în industrie;

d) investiții în proiecte de infrastructură;

e) finanțarea start-up-urilor și a întreprinderilor într-un stadiu incipient de dezvoltare
f) crearea de locuri de muncă în mod durabil, prioritar geografic în zonele cu dezvoltare mai puțin avansată și prioritar economic în sectoarele cu potențial ridicat de creștere economică;
g) stimularea inovației și a noilor tehnologii;

h) dezvoltarea capitalului uman și social pe termen lung;

i) creșterea competitivității economiei românești;

j) urmărirea strategiei energetice;

k) piețele de capital;

l) alte domenii și activități de dezvoltare care sunt de interes pentru economia națională.

(3) Strategia este însoțită de un plan de afaceri și de o analiză economico-financiară care să o fundamenteze, prezentate ca anexe la aceasta.

(4) Strategia se elaborează pe o perioadă de 3 ani și se revizuiește ori de câte ori condițiile de piață și/sau necesitățile de finanțare ale FSDI o impune. Până la aprobarea strategiei, FSDI derulează activitățile curente pentru administrarea proiectelor aflate în derulare/ produselor financiare aflate în portofoliu.

(5) Se interzice acordarea în favoarea FSDI a oricăror garanții guvernamentale, precum și a oricăror alte forme de sprijin din partea Statului.

(6) În administrarea societăţilor la care FSDI este acţionar majoritar, FSDI aplica principiile prevazute in strategiile sectoriale guvernamentale.

(7) Activitatea şi modul de îndeplinire a obiectivelor FSDI se evaluează anual de către Ministerul Finanțelor Publice şi se prezintă Guvernului prin raportare la indicatorii de performanţă pe termen mediu şi lung şi la obiectivele specifice de rentabilitate şi risc aferente strategiei, inclusiv valoarea activului net al FSDI.

(8) Revizuirea indicatorilor de performanţă pe termen mediu şi lung se poate face cu o frecvenţă cel mult anuală.

(9) FSDI elaborează un raport de activitate pe care îl prezintă spre avizare Ministerul Finanțelor Publice, ulterior urmând să fie transmis spre informare Guvernului şi Parlamentului României, până la 30 iunie a fiecărui an pentru anul precedent.

Art. 6.

(1) FSDI este autorizat sa contracteze imprumuturi, inclusiv prin emiterea de obligatiuni.

(2) Operaţiunile FSDI sunt finanţate din următoarele surse:

a) venituri obţinute din dividende încasate de la societăţile la care deţine acţiuni;

b) venituri din tranzacţionarea de instrumente financiare emise de alte entităţi;

c) operaţiuni cu instrumente financiare proprii;

d) venituri din vânzarea de pachete de acţiuni din portofoliu;

e) împrumuturi, inclusiv prin emiterea de obligaţiuni;

f) alte surse prevăzute de lege.

(3) Deciziile privind managementul activelor şi pasivelor FSDI se iau de către organele de conducere ale FSDI, pe baze comerciale, în condiţiile legii şi ale actului constitutiv, fără implicarea sau acordul autorităţii publice care exercită, în numele statului român, drepturile şi obligaţiile aferente calităţii de acţionar al FSDI sau al oricărei alte autorităţi sau instituţii publice.

(4) Managementul FSDI se realizează de o manieră independentă în conformitate cu politica sa investiţională, în vederea obţinerii de profit, în condiţii de piaţă, prin dobândirea în nume propriu de active şi pasive şi cu asumarea riscurilor asociate unor astfel de activităţi comerciale.

(5) Societăţile din portofoliul FSDI nu se vor angaja în practici anticoncurenţiale interzise de Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

(6) Societăţile din portofoliul FSDI îşi stabilesc în mod independent strategiile comerciale şi comportamentul concurenţial pe piaţă. FSDI, în calitatea sa de acţionar, nu va stabili şi/sau nu va influenţa, direct sau indirect, strategiile comerciale şi comportamentul concurenţial pe piaţă al societăţilor pe care le deţine în portofoliu, şi nu se va implica în activitatea de zi cu zi a companiilor pentru care are acţiuni în portofoliu.

(7) Este interzisă numirea şi participarea aceloraşi persoane în organele de conducere, consiliu de administraţie, consiliu de supraveghere, directorat etc., a două sau mai multor societăţi aflate în portofoliul FSDI şi nu vor face parte din organele de conducere ale unei societăţi din portofoliul FSDI, persoane care sunt deja în conducerea unei societăţi active în acelaşi sector economic.

Art. 7.

(1) FSDI va fi administrată în sistem dualist de către un consiliu de supraveghere şi un directorat, în conformitate cu prevederile Legii nr.31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

(2) Consiliul de Supraveghere este format din 9 membri, din care doi reprezentanți din cadrul Ministerului Finanțelor Publice. Membrii Consiliului de Supraveghere sunt desemnaţi de adunarea generală a acţionarilor, pe baza următoarelor criterii de selecţie:

a) să aibă o diplomă de licență sau de studii avansate în domeniile: economie, bănci, finanțe, managementul afacerilor, contabilitate sau drept;

b) să aibă experință minimă de 5 ani în cadrul unei instituții de credit, instituții financiare nebancare, companii de asigurări, fond de pensii privat, fond de investiții sau în cadrul unei alte instituții de administrare a activelor ce activează pe piețele financiare, inclusiv instituții financiare, altă experință asimilată acestora, sau experință în administrarea companiilor aflate in patrimoniul FSDI;

c) să demonstreze că dețin cunoștințe adecvate și solide despre managementul financiar și despre evitarea riscurilor / abordarea prudentă a riscurilor;

d) să nu fie implicați în activitățile unei instituții ce au condus la insolvența sau falimentul instituției respective;

e) să aibă un istoric de comportament etic;

f) să nu fi suferit condamnări care sa-i restrangă drepturile pentru ocuparea funcției de membru în Consiliul de Supraveghere al Fondului;

g) să nu se afle în conflict de interese cu privire la activitățile curente sau viitoare și/sau cu conducerea sau personalul Fondului sau al altor instituții din sectorul public;

h) să nu facă parte din conducerea sau personalul vreunei alte instituții financiare din România sau din grupuri financiare cu filiale sau sucursale active în România,

precum si a criteriilor stabilite in conformitate cu OUG nr. 109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 111/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.

(3) Criteriile de la alin. (2) pot fi avute în vedere și de Consiliul de Supraveghere la selecția membrilor Directoratului.

(4) Mandatul membrilor Consiliului de Supraveghere are o durată de 5 ani cu drept de reînnoire.

(5) Primii membri ai Consiliului de Supraveghere se numesc temporar prin ordin al ministrului finanțelor publice, iar Consiliul de Supraveghere numește Directoratul, până la numirea noilor membri ai Consiliului de Supraveghere şi ai Directoratului, pe o perioadă care să nu depăşească optsprezece luni.

(6) Mandatul primilor membri ai Consiliului de Supraveghere şi ai Directoratului are ca obiectiv organizarea activităţii FSDI.

(7) Numirea primilor membri ai Consiliului de Supraveghere se realizează în baza unui proces de selecţie care are în vedere criteriile prevăzute la alin. (2) şi cele prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările și completările ulterioare.

(8) FSDI întocmește şi publică rapoarte în conformitate cu cerințele prevăzute la art. 63, 65 şi 67 din Legea nr. 24/2017.

(9) Rapoartele se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, şi pe pagina web a FSDI şi a Ministerului Finanțelor Publice.

(10) FSDI raportează trimestrial Ministerului Finanțelor Publice situaţia privind valoarea activelor şi pasivelor, precum şi a investiţiilor aprobate.

(11) Conducerea FSDI este responsabilă de îndeplinirea mandatului acordat în faţa Ministerului Finanțelor Publice, care monitorizează permanent modul de îndeplinire al mandatului, iar în cazul neîndeplinirii obiectivelor din mandatul acordat vor lua măsurile corespunzătoare, în condiţiile legii.

Art. 8. Cheltuielile cu taxele şi tarifele necesare înfiinţării FSDI în valoare de 600.000 lei se suportă din bugetul Ministerului Finanțelor Publice, în limita prevederilor bugetare aprobate cu această destinație.

Art. 9

(1) Înstrăinarea sau achizitia de către FSDI a unor acţiuni sau alte active se realizează în condiţii de piaţă, de transparenţă şi de competitivitate, conform reglementărilor în vigoare.

(2) Decizia de înstrăinare de active și de acțiuni care constituie capitalul social initial al FSDI se ia în conformitate cu strategia FSDI și pe baza unei analize cost/beneficiu privind utilizarea acestei surse de finanțare din înstrăinarea de active/acțiuni în vederea implementării strategiei, după epuizarea tuturor celorlalte instrumente de finanțare prevăzute de lege, cu mentinerea valorii activului net al FSDI la nivelurile stabilite prin strategia FSDI și respectarea pragurilor de îndatorare și a obiectivelor de rentabilitate și de risc din strategie.

(3) Înstrăinarea sau achiziția de către FSDI a unor acţiuni sau alte active nu se supune prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societăţilor comerciale, aprobată prin Legea nr. 44/1998, cu modificările şi completările ulterioare, şi nici a prevederilor Legii nr. 137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, cu modificările şi completările ulterioare, ci se va realiza în conformitate cu prevederile prezentului articol.

Art. 10

Actul constitutiv iniţial al FSDI, precum şi modificările ulterioare se aprobă de către adunarea generală a acţionarilor după obţinerea acordului prealabil al Guvernului.

Art. 11

FSDI nu i se aplică prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi la regiile autonome, aprobată cu modificări prin Legea nr. 769/2001, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 12

Informatiile care au caracter secret sau confidential in conformitate cu prevederile legale, sau informatiile care pot afecta mediul concurential, nu fac obiectul regulilor de transparenta prevazute in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2011, cu modificările şi completările ulterioare

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Ioana Radu 8524 Articole
Author

6 Comentarii

  1. Foarte bine. Insa pentru protectia Romanilor si a Romaniei va trebui ca acest guvern sa readuca in discutie modificarea constitutiei in care sa se specifice foarte clar:
    – viata este suprema valoare iar pentru protectia vietii sint necase masuri de ordin strategic care sa reglementeze foarte strict urmatoarele domenii care devin de interes strategic national: sistemul bancar, resursele naturale, agricultura, pamintul, apa, educatia si sanatatea, energia. In ceea ce priveste bancile nu cred ca ar trebui ca un stat sa-i permita unei banci private sa existe in tara sa ca atare. In bancile private, pentru ca moneda este un instrument strategic si nu poate fi lasata la mina unor netrebnici care urmaresc doar profitul, statul roman trebuie sa fie prezent cu 50%! Adica le dai voie sa existe insa statul roman este actionar in proportie de 50% iar deciziile se iau prin consens. Camataria trebuie desfiintata iar bancilor care nu inteleg asta sa li se auleze autorizatia de functionare. Pamintul; cum nimeni nu a venit cu el de acasa trebuei sa dispara proprietatea asupra pamintului. Da, tiltlul de folosinta, nu mai mare de 3 ani pentru striani dar reglementat la singe cu despagubiri imense pentru cei care nu respecta regulile si pe 10 ani pentru romani, pentru suprafete mai mari de 1 hectar. Pamintul este baza natiei si nu poate fi obiect al unei tranzactii de vinzare cumparare. Si asa mai departe. Asa isi protejeaza un stat cetatenii…Asa se protejeaza viata si dreptul la viata al romanilor.

  2. Pe sustache, dupa perioada de dezbatere publica, HGul va fi completat, ca de obicei, dupa cum urmeaza:
    „Art 13. Sefii si sefuletii si angajatii de la FSDI vor fi cadre de nadejde fidele Partidului, NOMINALIZATI de Dragnea, PERSONAL!
    Art. 14. Salariile celor mentionati la Art 13. vor fi URIASE, in Euro, evident, din ele urmand a fi alimentat Bugetul Partidului, prin celebrele Donatii.”
    Traiasca in veci Partidul!
    O sinecura gigant, bine venita pentru fidelii din Partid!

    • Uite Oana unde ajungi cand te pricepi la toate! Sa te injure compatriotii cis-carpatici! Mai era unu’ chiar mai priceput decat tine , pe aici, dar l-au impuscat complotistii de Craciun. Chiar nu ai o frica ascunsa in tine, ca s-ar putea sa te bata Dumnezeu peste gura si sa ti-o puna la spate?

    • ai uitat art 3 ca la judecatori si procurori: nimeni nu va răspunde pentru pierderile uriase. dacă nu va exista articolul 3 , nu vor avea propuneri de angajare.

  3. Intr-o tara precum Norvegia unde exista da merita pt ca Norvegia e guvernata de oameni intelectuali cinstiti patrioti.In Romania guvernata de penali,interlopi,mafihoti,tradatori si slugoi un asa fond se creaza pt a isi baga mana acesti interlopi

  4. citiţi cu atenţie art.3 (2) pct.a-d şi veţi vedea cum se prăduieşte legal un patrimoniu de peste 10 miliarde de euro…

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.