Plafonarea prețurilor, o problemă mai mare decât pare la prima vedere

Creșterea prețurilor pe piețele angro a început în noiembrie 2020 la gaze și în ianuarie 2021 la energie electrică, cauzele fiind exclusiv interne, și anume Gas Release Program pentru gaze, care a favorizat exporturi ieftine și importuri scumpe, și diferența între cererea și oferta pe piața de energie electrică. Chiar dacă prognozele arătau încă de la începutul acestui an prețuri mari pentru toamna anului 2021, în România nu s-au luat măsuri de preîntâmpinare a creșterilor de preț sau de diminuare a prețurilor crescute la energie în ultimele 11 luni pentru că statul este principalul beneficiar al acestui fenomen. De abia în ultimul timp se discută în spațiul public, superficial, de plafonarea prețurilor la energie. Plafonarea prețurilor este o acțiune care se poate aplica în anumite condiții, dar ea este ultima soluție dintr-un șir lung de măsuri care trebuie aplicate și se aplică un mod normal ulterior aplicării altor metode de diminuare a impactului facturilor asupra consumatorilor, susțin reprezentanții Asociației Energia Inteligentă. Este precum în cazul unei boli în care se previne, ulterior se tratează și doar în situația în care nici un tratament nu mai dă roade se intervine chirurgical.

Este adevărat că s-a risipit o mare parte din timpul în care se puteau aplica ”tratamenetele” preventive, cu scopul de reducere a impactului creșterii prețului la energie, dar o plafonare a prețului trebuie să ia în considerare protejarea consumatorilor, concomitent cu asigurarea continuității furnizării energiei acestora.

În spațiul public a fost aruncată “plafonarea” ca soluție miraculoasă, lăsând ca fiecare să înțelegem ce vrem din acest cuvânt. Un pas înainte în acest demers, a fost un proiect de lege privind plafonarea prețurilor. Din păcate, textul proiectului nu iese din tiparul abordării din spațiul public. O lege trebuie să fie clară și neinterpretabilă. Textul proiectului de Lege pentru plafonarea prețurilor nu îndeplinește acest criteriu:

1. Proiectul de Lege vorbeste de Plafonarea prețului fără a se preciza la care din prețurile pieții se referă legea – Plafonarea prețului la producători? Plafonarea prețului la consumatorul final? etc.

Oficialii Asociației amintite au prezentat diferențele între aceste acțiuni și consecințele din piață:
– Plafonarea prețului la producători – ar determina o creștere a exporturilor având în vedere “foamea” de energie și gaze din Europa și prețurile ridicate care există pe piețele din centrul si estul Europei. Acest fapt ar duce la adâncirea și mai mare a lipsei cantităților de energie din România, cu consecințe în asigurarea cu gaze și energie a consumatorilor și o creștere a prețurilor în România datorită importurilor (exportăm ieftin – importăm scump). Trebuie să avem în vedere că o mare parte din gaze și energie electrică a fost vândută, astfel o eventuală plafonare la producător se poate aplica doar pentru cantitățile nevândute. Plafonarea la producători pe lângă faptul că poate lăsa fără gaze și energie electrică, consumatorii nu garantează că prețul urmează să scadă la consumatorul final, atât timp cât furnizorii pot să achiziționeze energie la un preț plafonat și au libertatea să-l vândă la orice preț.

– Plafonarea prețului la consumatorul final – în condițiile în care prețul energiei pe care l achiziționează furnizorul este mai mare decât cel din plafon, furnizorii pot să fie în imposibilitatea de a achiziționa și a asigura cu gaze și energie electrică consumatorii, respectiv riscăm să fie sincope în alimentarea consumatorilor în iarnă. Există posibilitatea, ca furnizorii să primească de la stat diferența între prețul cu care achizitionează energia și prețul cu care se vinde plafonat energia. Dar această situație va determina creșterea și mai mult a prețului pe piața angro, furnizorii neavând nici un interes să mai negocieze prețuri scăzute de achizitiei a energiei marfă, iar producătorii/importatorii au tot interesul să crească cât mai mult prețul energiei, atât timp cât oricum Statul, va plăti diferența bănească, între prețul plafonat la vânzare și prețul achiziționat. Un element important este faptul că vine iarna când, România este dependentă de importurile de gaze și energie electrică, iar aceste importuri vor veni cu prețuri mari în iarna 2021/2022, riscând lipsa resurselor necesare furnizorilor pentru a acoperiri aceste importuri. Plafonarea prețurilor la consumatorul final, face ca să nu mai existe o responsabilitatea a furnizorului în asigurarea cu gaze și energie a consumatorului final, aceasta urmând a fi preluată de către Stat (!). Această deresponsabilizare a furnizorilor de energie și gaze este tot ceea ce își doresc furnizorii pentru iarna grea care se apropie.

2. Proiectul de Lege vorbește de plafonarea la nivelul prețurilor din martie – septembrie 2021, dar nu se precizează la care tip de preț se va face referire: Prețul mediu de pe Bursa de Mărfuri? La prețul mediu final ponderat total din România? La Prețul de la consumatorul final cu care a vândut energie fiecare furnizor? etc.
Trebuie avut în vedere că există o diferență între diversele prețuri cu care au vândut energia diverși furnizori, iar unii dintre furnizori au energie și gaze, achiziționate la prețuri coborâte din primăvara anului 2021, iar stabilirea unui nivel de preț mediu pe piață, le va adduce profituri importante. Alții furnizori (în general micii furnizori) se găsesc în situația în care nu au achiziționat energie și gaze ieftine și astfel vor fi dependenți încă din luna noiembrie 2021 de banii Guvernului prevăzuți în această lege (aspect care trebuie să fim conștienți că nu se va întâmpla), respectiv prezintă un grad ridicat de a intra în insolvență și a lăsa consumatorii fără gaze și energie, respectiv va determina trecerea acestora în FUI, adică va pune o presiune enormă pe FUI (dacă și prețul de FUI se va plafona, alt element neclar din proiectul de lege), care se vor vedea nevoiți să achiziționeze gaze/energie electrică suplimentară pentru noi consumatori din FUI, energie care va fi la prețuri mult mai mari, aspect care poate duce chiar la renunțarea furnizoriilor la calitatea de FUI.

3. Proiectul de lege prevede constituirea unui Fond Naţional pentru compensarea pierderilor înregistrate de furnizori. Acest fond prevede compensarea a maxim 50% din diferenţa de preţ înregistrate în ultimele 6 luni la consumatori. Această construcție practic falimentează toți furnizorii mici care nu au cum să susțină timp de 6 luni achiziționarea cantităților de energie destinate portofolilului lor de clienți, la prețuri care pot să ajungă și duble față de prețul de vânzare. În același timp limitarea la recuperare a doar 50% din diferențele de preț va determina ca furnizorii să și limiteze cheltuielile și să nu achiziționeze suficiente resurse, adâncind criza diferenței între cererea și oferta, sau chiar posibilitatea ca unii dintre furnizori, să-și declare insolventa punându-se sub protecția legii și riscând ca un număr mare de consumatori să fie transferați în FUI cu o presiune suplimentară și cu consecințe imprevizibile pentru furnizorii FUI.

4. Proiectul de Lege prevede ca Finanţarea Fondului Național pentru compensarea pierderilor înregistrate de furnizori să fie realizată în principal prin taxarea cu 50% a profitului înregistrat de producătorii de energie electrică și gaze naturale.
Trebuie să avem în vedere că profitul anual al unităților din energie se cunoaște doar în primăvara anului 2022 și respectiv doar la acel moment se poate cunoaște valoarea acestui fond și se pot acorda subvenții furnizorilor, spre deosebire de faptul că facturile furnizorilor către producători trebuie plătite lunar, de multe ori chiar în avans. Trebuie avut în vedere și faptul că statul în ultimii ani a preluat 90% din dividendele producătoriilor de energie și gaze, la care dacă se adaugă aceste preluări de fonduri nu se mai poate vorbi de investiții în noi capacitati de producție, România fiind pusă în situația unor crize viitoare mult mai profunde, fiind tot mai dependentă de importuri, de instabilitate și de prețuri mari.

Proiectul de lege se aplică, doar consumatorilor casnici chiar dacă cele mai mari creșteri de preț au fost înregistrate de consumatorii noncasnici care ar trebui să fie ținta principală a măsurilor de diminuare a impactului creșterilor de preț, astfel proiectul trebuie aplicat tuturor consumatorilor.

România are nenumărate exemple când prin intervenții legislative care se doreau în interesul poporului, prost concepute, efectul a fost exact invers: legea offshore – care a blocat extragerea gazelor din Marea Neagră, OUG 114 – care a determinat ca prețurile consumatorilor non casnici să se dubleze, cu creșterea semnificativă a prețurilor produselor și servicilor în piață, Gas Release Program – conceput să aducă prețuri mai mici la consumatori, dar în fapt cauza principală a începutului creșterii prețului la gaze etc.

Plafonarea prețurilor necesită suspendarea aplicării unor prevederi legislative, incompatibile cu această măsură, suspendarea: subvenționării facturii consumatorilor casnici, Gas Release Program, obligativitatea vanzarii pe bursa a unei cote prestabilite din productie etc.

Nici o țară din UE nu a plafonat prețul la gaze și energie electrică. Statele au dezvoltat planuri de măsuri de reducere a impactului facturilor de gaze și energie electrică asupra consumatorului.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4595 Articole
Author

10 Comentarii

  1. situatiile de urgenta se trateaza ca atare. legislatia se poate modifica, vezi Polonia!!! nu exista obligatii fata de terti ci doar fata de cetatenii romani.

  2. plafonarea la preturile din decembrie 2020. marile corporatii au facut o gramada de profit. e vremea sa sustina din profitul de atunci situatia de acum. daca nu, valea!

  3. Nu se vrea imbunatatirea situatiei prin limitarea pretului acestor utilitati! Daca voiau, legea era de cel putin 6 luni de zile gata, numai buna de pus in practica!

  4. Punctul 1.Trebuie interzis exportul de gaze, petrol, benzina si energie electrica.
    Punctul 2. Plafonarea energiei la producatorul intern pentru toata tara, inclusiv fabrici si magazine la pretul minim mediu european.
    Punctul 3. Adaodul comercial la distributori de maxim 10%.

  5. Fara legatura cu subiect.

    V-am spus inca dinainte de a se declansa bomba bologica numita Covid-19 ca vaccinarea va deveni obligatorie. Pregatiti-va si pentru celelalte evenimente despre care v-am avertizat de-a lungul timpului. Macar sufleteste!

  6. Tot plafonare este și măsură care spune că, cei fără venituri ( care nu plătesc nimic la statul român) și importa BMW s.h. pot sa nu primească cartea de identitate a rablei aduse din Germania de la RAR. Toți șmecherii cu BMW s.h. care nu au bani de un plin de motorină rad in nas fraierilor cu logan nou.

  7. Cel mai simplu este ca atunci când Unssula von der vine în România să semnezi tot ce-ți vâră sub nas fără să crâcnești și astfel să faci să dispară circa 70% din satele românești în următorii ani. Este vorba de interzicerea focului cu lemne. 70 la sută din sate se încălzesc iarna cu lemne și cărbuni. Gaze au covârșitor doar satele din Ardeal. Este însă foarte complicat să protejezi proprii cetățeni când e vorba de creșterea bruscă a prețurilor la energie. Statul român nu poate plafona prețurile și nici suporta o parte din costuri în ciuda împrumuturilor uriașe făcute de Câtzu. Rezultă de aici că Johannis este sluga Comisiei Europene, nu președintele ales de români iar Câtzu, cumva la fel. Orice se poate face de guvernanți pentru oricine, mai puțin pentru cetățenii români.

  8. @Cata
    plafonari, esalonari, scutiri, re-esalonari, subventii, ieftiniri, indexari, gratuitati, amnistii fiscale…

    asta stie Romanul… adica POMANAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

  9. ha ha ha plafonari, esalonari, scutiri, re-esalonari, subventii, ieftiniri, indexari, gratuitati, amnistii fiscale stiu coorporatiile. romanii sint executati silit. cind vorbeste gura fara tine, vorbeste in punga. faci praf si poluezi. toate dar absolut toate contractele de privatizare pot fi terminate pentru neindeplinirea lor la timp de catre corporatii. daca mai pui la socoteala ca toate au la baza mita data de corporatii ajungem in situatia in care trebuie dati afara cu suturi in fund.

  10. @ Cata
    poti sa te hahai cat vrei nu ajuta la nimic…
    spune-mi si mie ce fumezi… normal ca sunt executati silit daca nu isi platesc datorille …CINE I-A PUS SA SE IMPRUMUTE ?

    la fel cine l-a obligat si pe Ceasca sa se imprumute ? L-au obligat bancile ? NU… Ceasca s-a dus la Banci … Oare de ce ?

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.