PNRR, un nou proiect ce promite dezvoltarea României. Ce riscuri există

PNRR a fost primit cu speranță în spațiul public românesc, scepticismul fiind marginal sau absent în rândul autorităților și decidenților, menționează jurnliștii de la Grup Feroviar.

Perceput ca un veritabil nou ”proiect de țară”, PNRR nu a lăsat loc de interpretări, discuții și argumente solide din perspectiva dezvoltării României.

Ce omitem și ce pierde România pe termen mediu și lung? Aceasta este întrebarea cheie care face obiectul acestui articol.

Contextul PNRR

  1. Legislație
  2. Planul de amenajare a teritoriului național – PATN

Legea nr 363/2006  privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului național – Secțiunea I Rețele de transport

Ce presupune PATN

– suportul dezvoltării complexe și durabile a teritoriului;

– are caracter director și fundamentează programele strategice sectoriale pe termen mediu și lung și determina dimensiunile, sensul și prioritățile dezvoltării în cadrul teritoriului României.

HOTĂRÂRE nr. 666 din 14 septembrie 2016 pentru aprobarea documentului strategic Master Planul General de Transport al României

  • Master Planul de Transport – MPGT- a realizat o prioritizare independentă de PATN prin JASPERS (organism de asistență și suport al Comisiei Europene), PATN care este suportul dezvoltării durabile și care are caracter director și de fundamentare…etc.
  • Master Planul de Transport – MPGT- la momentul elaborării nu avea un plan de amenajare teritorială actualizat.
  • MPGT – este finalizat în 2016. Această perioadă corespunde cu cea aferentă stabilirii obiectivelor și a priorităților acestora, perioada ce se suprapune unei guvernări tehnocrate (într-un fel).

Conform MPGT sunt două scenarii de aplicare la nivelul prioritizării proiectelor:

Scenariul 1: sustenabilitate economică + criterii de mediu (afectare situri Natura 2000)

Scenariul 2: sustenabilitate economică

  • Legea pentru Autostrada Unirii a fost adoptată în Parlament. Ce prevede textul pentru autostrada A8 Tg. Mureș – Iași – Anul 2018

Nu există o strategie sau argumente de natură tehnico-economică. Pur și simplu se stabilește politic.

  • Legea pentru construirea Autostrăzii Nordului. Anul 2020

Nu există o strategie sau argumente de natură tehnico-economică. Pur și simplu se stabilește politic.

  1. Aspecte privind PNRR si Ministerul Transporturilor
  • Principiile de implementare ale PNRR

Cităm:

,,Distribuirea echitabilă geografică a fondurilor. Investițiile propuse în PNRR se bazează pe faptul că în recuperarea decalajelor și modernizarea României nimeni nu va fi lăsat în urmă pe drumul redresării economice și sociale. În procedurile alocărilor directe sau cele competitive se va ține cont de alocarea echilibrată a resurselor, astfel încât să conducă la valorificarea specificului local sau regional în interesul cetățenilor și la diminuarea polarizării dezvoltării teritoriale. În acest sens, unele componente au o alocare teritorială prevăzută în lansarea apelurilor de proiecte”

  • Misiunea Ministerului Transporturilor

La nivel de transport rutier precizăm că:

Misiunea Ministerului Transporturilor așa cum este enunțată în MPGT (detalii aici) este:

,,Misiunea Ministerului Transporturilor, așa cum este enunțată în Versiunea Preliminară a Planului Strategic al Ministerului, accentuează următoarele puncte:

Continuarea articolului poate fi citită pe grupinfrastructura.ro

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.