Poveste tristă cu un ”ciot” de autostradă

Sibiul nu poate fi conectat 100% de autostrăzile Vestului din cauza lipsei unui segment de aproape 10 kilometri cuprinși între Holdea și Margina, așa numita autostradă cu ”tuneluri pentru urși”. Acest lot, situat într-o zonă destul de accidentată, a devenit una dintre cele mai triste povești din istoria construcției de drumuri rapide din România pentru că ani de-a rândul s-au acumulat diverse eșecuri în ceea ce privește planificarea, soluțiile alese, anularea de licitații, procese pierdute. Din lipsa celor 10 kilometri, șoferii trebuie să coboare de pe A1 la Margina și de acolo să circule spre Deva pe vechiul și periculosul drum național.

Povestea acestui segment de autostradă începe în 2008 atunci când soluția tehnică aleasă de traversare a dealurilor dintre Mureș și Bega, trecută în studiul de fezabilitate, a fost un debleu, adică o săpătură mare, cu o adâncime de maximă de 40-50m și lățime de sute de metri a excavației la partea superioară. În 2012-2013 s-a renunțat la această soluție și s-a ales varianta tunelurilor pentru urși, deși prin ele trec mașinile. S-a prevăzut construcția unor tuneluri în lungime de 2 kilometri peste care să fie așternută o zonă verde astfel încât să poată fi utilizată de animalele sălbatice pentru traversarea dintr-o parte într-alta a autostrăzii. ”Trebuie spus că tunelurile sunt o soluție firească și din punct de vedere tehnic. Putem vedea asta și în țările din jurul nostru. Bulgaria are tuneluri, Grecia are tuneluri, Serbia are tuneluri, chiar și Ungaria are tuneluri pe autostrăzi. Atunci când inginerește este soluția de bun-simț, nu facem enorme săpături ca la o carieră deschisă, doar pentru a evita cu orice preț tunelurile”, susține deputatul Cătălin Drulă.

După alegerea acestei soluții, s-a trecut la organizarea licitații, deși urma emiterea unuI acord de mediu, de care Compania de Autostrăzi și Ministerul Transporturilor n-au ținut mare cont. Câștigătorul licitației a fost anunțat în octombrie 2013. Acesta a fost compania Salini din Italia, iar suma contractului a fost de 562 milioane de lei, adică 52% din valoarea pe care CNAIR o estimase.I mediat după semnarea contractului, în luna decembrie 2013 a fost emis formal de agenția pentru mediu și Acordul de Mediu care obliga la construirea unor tuneluri. Salini este compania care a construit ”autostrada demolată”, adică lotul 3, de 22 de kilometri, de pe Sebeș-Orăștie, pus în funcțiune cu două zile înaintea turului doi al prezidențialelor din 2014. Peste un an, acest lot a fost închis pentru că s-au constatat infiltrații sub astalt. A urmat un întreg scandal între autoritățile române și constructor după ce contractul a fost anulat de Compania de Autostrăzi.

Revenind la contractul pentru segmentul Holdea-Margina, se poate spune că s-a născut mort pentru că el a fost semnat pentru construirea autostrăzii prin săpături și, imediat după semnare, a apărut obligativitatea legală de a construi tuneluri. ”Diferența de preț între cele două soluții este de 800 de milioane de lei. Cum contractul fusese semnat pe 560 de milioane de lei, o adiționare de 800 de milioane de de lei nu se putea face fără o nouă licitație, conform legii”, mai spune Drulă.

În iarna 2013-2014, singura soluție care s-a conturat a fost executarea unei bucăți cât mai mari din contract astfel încât să nu se depășească semnificativ valoarea licitată, preucm și scoaterea din contract a bucății de 3-4 km exorbitantă, cea cu tuneluri, pentru a o licita separat. Practic, s-a stabilit ca lotul de aproape 10 kilometri să fie împărțit în două subsecțiuni. Una, de 6 kilometri, urma să rămână în contractul cu Salini, iar cea de-a doua, cu tunelurile pentru urși, să fie scoasă din contract. Pentru cei 6 kilometri totul era gata pentru lucrări: exproprieri efectuate, proiect tehnic aprobat, autorizații și avize. Trebuia doar trebuia emisă autorizația de construire și ordinul de începere a lucrărilor. Pentru subsecțiunea cu tunelurile, Salini a elaborat un proiect tehnic pentru tuneluri care era în fază avansată.

Doar că în 2017, în timpul guvernării PSD, CNAIR și Ministerul Transporturilor au reziliat unilateral contractul cu Salini și de atunci lucrurile au mers în instanță, respectiv la Tribunalul de Arbitraj de la Paris. După o pauză de doi ani, în iulie 2019, a fost scoasă la licitația toată partea de contract rămasă neexecutatăm, cu tot cu tuneluri, dar fără un proiect tehnic de execuție la bază pentru tuneluri pentru că acesta a rămas la Salini. Nici până în ziua de azi licitația nu este încheiată și se pare că în curând va fi anulată pentru că Salini a câștigat arbitrajul internațional. Italienii trebuie să primească daune-interese de 232 milioane de lei și să li se plătească cheltuielile de judecată de 2 milioane de lire sterline, 3 milioane de lei și 142 mii de dolari. În plus, tribunalul a decis anularea rezilierii abuzive și repunerea contractului în vigoare. Practic, se repune în joc contractul cu Salini după 4 ani de zile în care nu s-a întâmplat nimic pe cei 10 kilometri dintre Holdea și Margina.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Cosmin Pam Matei 4605 Articole
Author

7 Comentarii

  1. Auzi domnule, nu au ursii drumuri. Dar oamenii au?
    Si pana la urma, este chiar atat de greu sa faci o pasarela inierbata??
    Au ajuns toti netotii si neispravitii la putere!

  2. Slanina Voda Klaus Iohannis cind vine vorba de Morala si Virtuti se situaeaza cu putin sub Nivelul unui Porc. Deja a Sarit de 240 de Kile ( in Viu ) iar pina la Ignat va schimba citeva perechi de nadragi presidentiali – next size up.
    Ce-i pasa Porcului de Autostrazi cit timp el face naveta in Mercedesul platit de Amaritii de romani?!?
    Cocalarul de la Transporturi cu cravata Ministeriala Lucian Bode din Governu Meu condus de Secatura Ungureasca Orban nici ca-i pasa cit timp Slanina Voda E Happy… numai asta ca e Cald !

  3. Stati ! Nu fiti rai ! Totul este perfect , pentru Romania , tara unde orisice magarie este posibila , tara unde nu raspunde nimeni de nimic , tara unde se gasesc justificari si pretexte pentru tampeniile pe care la fac lenesii si incompetentii cu patalama si relatii ! Asa ca doamnelor si domnilor , sa ne bucuram ! Se putea si mai rau ! Deci , dans, cantec , joc si voie buna ! Cum ramane cu tronsonul de autostrada ? Da’ ce importanta are in tara asta ? Poate sa mai stea asa inca 100 de ani , Ce atata graba ?

  4. Inventeaza ursi care au facut cursuri de circulatie , lilieci , lacuste si fluturasi la creier .Daca se voia cu adevarat sa se construiasca autostrazi , spitale , scoli , gradinite se acea fara probleme , sa ne aducem aminte de terenurile de fotbal in panta , de parcurile la kilometri de comune , de salile de sport din vremea triadei base-lenutzaudrea-boccelpitic .Deci se poate toata smecheria este paraindaratul .

  5. La câți bani s-au dat putea să facă un tunel de 10 km…!!! și gata , nu mai deranjau animale sălbatice…

  6. Asta cu ursii, cu liliecii, cu broastele, sau cu alte animale, e vrajeala pentru „lungeste doamne boala…sa intre in cont mai mult pe mai multi ani”= metoda usr-istei care supervizeaza drumurile inexistente!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.