Trezoreria nu este pregătită

Split TVA-ul își arată slăbiciunile după două săptămâni de aplicare

Trezoreria nu este pregătită să implementeze plata defalcată a TVA-ului, adaptarea sistemelor IT și a proceselor de încasări și plăți durează iar procedura de retragere a unor sume din contul TVA a fost adoptată cu întârziere. Aceste sunt câteva din neajunsurile sistemului de plată defalcată a TVA la două săptămâni după ce acesta a intrat în vigoare, depistate de una dintre cele mai importante companii de consultanță din România, Ernst&Yong. Până în prezent aproape 300 de companii au aderat la noua reformă a statului român în materie de fiscalitate, arâtând astfel interesul extrem de scăzut față de aceasta. „Sistemul de plată defalcată a TVA este o noutate absolută pentru practica fiscală din România și, aşa cum era de aşteptat în această perioadă de început, mai sunt lucruri de îmbunătăţit. După două săptămâni de la aplicarea sa opţională, am testat şi am identificat primele probleme practice, de bază. Identificarea problemelor mai complexe (e.g. plăți efectuate de terţi, factoring) şi interpretarea acestora de către organele de inspecţie fiscală necesită mai mult timp”, conform lui Alex Milcev, partener, Liderul Departamentului de asistență fiscală și juridică, EY România. Acesta susține că adaptarea la cerinţele sistemului de plată defalcată a TVA mărește timpul de lucru al departamentului financiar, în funcţie de complexitatea operaţiunilor. Până la finalul perioadei de tranziţie, aplicarea sistemului necesită multă muncă suplimentară şi poate creşte riscul de eroare (acest risc e direct proporțional cu numărul de plăți și încasări). De exemplu, facturile primite de la furnizorii care aplică plata defalcată a TVA sunt extrase şi plătite manual, în prezent. Erorile sunt sancţionate aspru, astfel că e nevoie de multă atenţie.

Tranzacţiile prin contul de trezorerie necesită prezenţa fizică la sediul trezoreriilor, deoarece funcţionalităţile online promise nu sunt disponibile. Reprezentanții EY România au fost martorii unor situaţii suprinzătoare, în timp ce aşteptau la coadă la sediile trezoreriei (în loc să rezolve totul online în 5 minute): nu puteau fi eliberate extrase de cont sau nu a putut fi acceptată depunerea de numerar de către un contribuabil. Motivul invocat a fost similar cu cel invocat şi de contribuabili: trezoreriile nu sunt pregătite.

Reprezentantul companiei de consultanță mai spune că sumele disponibile în contul de TVA au o utilizare limitată. Mai mult, procedura pentru retragerea acestor sume în contul curent a fost adoptată săptămâna aceasta. Astfel, nu am reuşit să testăm respectarea termenului de 3 zile lucrătoare pentru aprobarea transferului de sume din contul de TVA în contul curent. În cazul contribuabililor care doresc să plătească datorii fără TVA (e.g. credite, facturi primite de la furnizori externi fără TVA), sumele din contul de TVA sunt indisponibile. Astfel, în cazul contribuabililor cu resurse financiare limitate, poate fi necesară accesarea unei linii de credit, atrăgând costuri suplimentare. Este necesară o analiză temeinică a fluxurilor de numerar înainte de aplicarea plăţii defalcate a TVA, afirmă Milcev. În urma acestei analize, pot fi anticipate costurile de finanţare suplimentare sau lipsa de lichidităţi.

O parte din bănci sunt pregătite

„Am fost plăcut suprinşi de faptul că am primit o atenţionare de la bancă privind fondurile insuficiente din contul de TVA, însoţită de instrucţiuni privind alimentarea acestuia cu sumele disponibile în contul curent. Se pare că există şi categorii care s-au pregătit temeinic pentru aplicarea acestui sistem”, a mai spus Milcev.

Sistemul de plată defalcată a TVA este departe de a fi perfect, dar în momentul de faţă este în vigoare. Există în prezent discuţii pentru modificarea lui, în sensul aplicării doar în cazul persoanelor în insolvenţă, faliment sau cu “istoric fiscal incoerent”. EY România susţine eliminarea aplicării obligatorii a plăţii defalcate a TVA sau implementarea unor măsuri alternative: amânarea obligativităţii plăţii defalcate a TVA până la 1 ianuarie 2019 sau aplicarea opţională într-o formă simplificată. Totuşi, decizia îmbunătăţirii sistemului actual ar trebui luată cât mai repede, pentru a permite contribuabililor adaptarea la noile reguli.

Pornită inițial ca fiind obligatorie pentru toată lumea plătitoare de TVA de la 1 septembrie, plata defalcată a TVA a ajuns în acest moment la stadiul să fie aplicată doar firmelor de stat, în faliment sau în insolvență, conform premierului Mihai Tudose.

Recomanda
Cosmin Pam Matei 1130 Articole
Author

3 Comentarii

  1. Un antrepenor de bunuri si/sau servicii ca sa poata sa-si desfasoare activitatea trebuie sa intre in relatie cu statul(desi acesta- statul nu-l sjuta cu absolut nimic ci din contra ii mai pune si piedici)si este obligat sa devina primul colector de TVA pentru activitatea ce o desfasoara fara sa primeasca nimic in schimb.Insa pina acum putea sa foloseasca TAV-ul colectat in perioada 1-24 ale lunii si pentru dezvoltarea afacerii lui.Dar un cap „luminat”s-a gindit el cum sa mai dea o lovitura de magar antrepenorilor si ca sa iasa in evidenta a propus o noua metoda SPLIT-TVA care crede el el sa aduca mai multi bani la buget.Este o mare iluzie pentru ca acesti bani sunt doar STATISTIC ai bugetlui timp de 25 de zile (creind un blocaj ai acestor sume )Realizati „dragi legiuitori „ce se poate face cu aceste sume daca ar circula in economie?Poate mai sunt printre voi si capete luminate .

  2. Cum comentați totuși despre ceșterea semnificativă a încasărilor bugetare din TVA, în acest perioadă ?

Comentariile sunt închise.