„STArS – Stagii de practică pentru studenţi” – noi orizonturi pentru tinerii absolvenţi

Se dezbate tot mai puternic faptul că studenţii învăţământului superior se confruntă cu un decalaj între informaţia din curriculumul academic, pe de o parte, şi, pe de altă parte, realitatea din piaţa muncii, în fapt cerinţele angajatorilor, rezultând astfel un obstacol în procesul de inserţie al acestora pe piaţa muncii.

S.C. Libro Events S.R.L. şi Centrul Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională în colaborare cu Universitatea de Arhitectură şi Urbanism „Ion Mincu” au decis să vină în sprijinul studenţilor prin derularea proiectului STArS – Stagii de practică pentru studenţi.

Ana Maria Stăncescu – iniţiatorul şi managerul proiectului – a declarat că experienţa sa din postura de angajator, dar şi din cea de profesor şi mentor pentru studenţii UAUIM, a dus la iniţiativa derulării acestui proiect, care să faciliteze şi să deschidă noi orizonturi pentru tinerii viitori angajaţi. “Generaţia are o agendă privind visele, entuziasmul, profesiunea, ce anume ar dori să facă cu propria carieră, ce abilităţi vocaţionale şi talente are … însă, din păcate, nu găseşte corespondent în piaţă. Pe de altă parte, angajatorul nu cunoaşte câte talente există sau care este profilul tânărului din 2015, proaspăt absolvent. Aici intervenim noi, mentorii, pentru a face mai uşoară tranziţia de la şcoală la viaţa activă. STArS este un proiect care investeşte în oamenii talentaţi şi dornici să îşi îndeplinească propriile aspiraţii profesionale. STArS ajută investiţia reciprocă”.

Proiectul se derulează pe o perioadă de şase luni, începând cu luna august 2015, şi îşi propune dezvoltarea abilităţilor practice a 225 de studenţi înmatriculaţi în sistemul de învăţământ de masă prin furnizarea de stagii de pregătire practică, dar şi prin consilierea şi orientarea lor profesională în vederea facilitării tranziţiei de la şcoală la viaţa activă.

De asemenea, proiectul implică realizarea a 5 vizite tematice de orientare profesională în ţară şi o vizită în Italia, conform abordării transnaţionale a proiectului. În urma desfăşurării stagiilor de practică, studenţii vor primi 225 de subvenţii şi adeverinţe de practică, urmând ca 50 diplome de excelenţă şi 50 de premii în valoare de 2.000 de lei să fie acordate prin concurs.

Lansarea acestui proiect este urmare a strategiei Europa 2020, ce se desfăşoară sub motto-ul Invest in the mind – that will advance humankind, prin care Uniunea Europeană îşi propune să sprijine creşterea economică şi ocuparea forţei de muncă. Strategia a fost lansată în anul 2010, iar obiectivul ei sunt eliminarea deficienţelor de dezvoltare, favorizarea dezvoltării unei economii mai competitive, cu un grad mai ridicat de ocupare a forţei de muncă, dar şi crearea de condiţii favorabile pentru o creştere economică inteligentă, durabilă şi favorabilă incluziunii.

Moment de la lansarea proiectului

Creşterea inteligentă presupune îmbunătăţirea prestaţiei UE în domenii precum: educaţie (încurajarea procesului de învăţare şi de îmbunătăţire a competenţelor), cercetare şi inovare (crearea de noi produse şi servicii care să genereze creştere economică şi noi locuri de muncă şi să ne ajute să facem faţă provocărilor de ordin social) şi societatea digitală (utilizarea tehnologiilor informaţiei şi comunicaţiilor).

Creşterea favorabilă incluziunii implică o rată mai mare de ocupare a forţei de muncă – locuri de muncă mai bune şi mai numeroase, în special pentru femei şi tineri; creşterea capacităţii de anticipare şi gestionare a schimbării prin investiţii în formare profesională şi îmbunătăţirea competenţelor, modernizarea pieţelor muncii şi a sistemelor de protecţie socială. De asemenea, se va asigura o masă critică de capital uman printr-o cotă minimă garantată din Fondul Social European, în cadrul finanţării politicii de coeziune în fiecare stat membru. Împreună cu alocarea specială de 3 miliarde de euro pentru Iniţiativa privind ocuparea forţei de muncă în rândul tinerilor, se va ajunge la investiţii de peste 80 de miliarde de euro destinate europenilor în următorii 7 ani.

Principalele motive pentru care această strategie este importantă pentru România sunt:

• Necesitatea de combatere a şomajului în rândul tinerilor. Iniţiativa privind ocuparea forţei de muncă în rândul tinerilor se va adresa regiunilor în care şomajul în rândul tinerilor depăşeşte 25%.

• Slaba corelare, în multe situaţii, a sistemului de educaţie şi formare cu nevoile pieţei muncii şi cu cererea reală de competenţe (care nu sunt formulate concret şi pe termen mediu şi lung) conduce la rate reduse de inserţie a absolvenţilor pe piaţa muncii şi la o capacitate redusă a sistemului de educaţie şi formare profesională în furnizarea de competenţe necesare unei dezvoltări economice sustenabile.

• Dificultăţile cu caracter sistemic, în sensul unei lipse de corelare a sistemelor de tip FPI (formare profesională iniţială) şi FPC (formare profesională continuă), dar şi, în cazul FPC, a unui sistem deficitar de asigurare a calităţii şi de certificare a competenţelor, contribuie la agravarea situaţiei.

• Totodată, în contextul restructurării sistemului de ÎPT (învăţământ profesional şi tehnic) din România şi al desfiinţării, începând din anul2009, aşcolilor de arte şi meserii, ratele de înscriere în ÎPT au scăzut constant. Învăţământul vocaţional pierde talente cărora încă nu li s-au găsit suficiente ancore în piaţa muncii. Nu s-au reordonat competenţe noi care să fie în concordanţă cu cerinţa de inovare şi reconfigurare a unor locuri noi de muncă, deşi Uniunea Europeană a semnalat încă din anul 2012 necesitatea creării unei strategii pentru deblocarea potenţialului din sectoarele culturale şi creative, incluzând arhitectura, meşteşugul, patrimoniul cultural, designul şi altele.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.