Un al doilea concert miraculos cu „London Symphony Orchestra”, la pupitru, renumitul dirijor Ion Marin

London Symphony Orchestra oferă un al doilea concert astăzi, la ora 20.00, sub bagheta dirijorului Ion Marin.

Solişti: violonistul Renaud Capuçon şi violoncelistul Gautier Capuçon.

În program:

Brahms – Dublul concert pentru vioară, violoncel şi orchestră în la minor op.102

Mahler – Simfonia nr.5 în do diez minor

Recunoscut drept unul dintre cei mai valoroşi violoncelişti ai generaţiei sale, „o nouă stea pe firmamentul violoncelului”, nota criticul muzical de la Gramophone, Gautier Capuçon a fost numit „cel mai talentat nou artist” după ce a câştigat competiţia franceză Victoires de la Musique (2001).

Renaud şi Gautier Capucon

Născut în Chambéry, Franţa, în 1981, Gautier Capuçon avea patru ani şi jumătate când a început să studieze violoncelul la Şcoala Naţională de Muzică din Chambéry. A studiat apoi la Paris, la Conservatorul Naţional Superior, cu Philippe Muller şi Annie Cochet-Zakine, şi la Viena, cu Heinrich Schiff.

A cântat cu Orchestra de Tineret a Uniunii Europene şi cu Gustav Mahler Jugendorchester. Recent a cântat alături de Orchestra din Philadephia, sub bagheta lui Charles Dutoit, National Symphony Orchestra din Washington, D.C. (Leonard Slatkin), Filarmonica Radio Franceză (Myung-Whun Chung), Orchestre de Paris (Paavo Järvi), cât şi alături de Filarmonica din Dresda. În august 2008, Capuçon a colaborat cu fratele său, Renaud, dar şi cu Martha Argerich şi Gustavo Dudamel, la Festivalul din Salzburg, interpretând Triplul Concert al lui Beethoven, care a fost înregistrat live pe DVD.

Pasionat de muzica de cameră, violoncelistul interpretează alături de Nicholas Angelich, Martha Argerich, Daniel Barenboim, Yuri Bashmet, şi mulţi alţii. Ca solist al unor orchestre internaţionale, a avut turnee în Franţa, Elveţia şi Germania alături de Orchestra de Cameră a Europei, dirijată de Myung-Whun Chung, Semyon Bychkov şi Bernard Haitink. El a cântat şi alături de Deutsches Symphonie-Orchester din Berlin, Orchestre Philharmonique de Radio France, Orchestre National de France, WDR Köln, City of Birmingham Orchestra, NHK Symphony, Royal Philharmonic, Bayerische Rundfunk Orchester, Monte Carlo Philharmonic, Academia St. Martin in the Fields, Orchestra Santa Cecilia din Roma…

Gautier Capuçon cântă la un violoncel Matteo Goffriler din 1701.

Născut la Chambéry în 1976, Renaud Capuçon şi-a început studiile la Conservatoire National Supérieur de Musique din Paris la vârsta de 14 ani, câştigând numeroase premii în timpul celor cinci ani petrecuţi acolo. După aceea, s-a mutat la Berlin pentru a studia cu Thomas Brandis şi Isaac Stern şi i s-a decernat Premiul Academiei de Arte Berlin. În 1997, a fost invitat de Claudio Abbado să devină concertmaistru al Gustav Mahler Jugendorchester, post pe care l-a deţinut timp de trei veri, lucrând cu dirijori precum Pierre Boulez, Seiji Ozawa, Daniel Barenboim, Franz Welser-Moest şi însuşi Abbado.

Pianistul Lars Vogt a interpretat Concertul în la minor pentru pian de Grieg, trezind ovaţiile publicului

Încă din acea perioadă, Renaud Capuçon a devenit cunoscut drept un solist de cel mai înalt nivel. A evoluat alături de orchestre ca Berlin Philharmonic sub bagheta lui Haitink şi a lui Robertson, Boston Symphony cu Dohnanyi, Orchestre de Paris cu Eschenbach şi Orchestra Simon Bolivar cu Dudamel. Violonistul face de asemenea turnee lungi ca artist solo şi în stagiunile următoare va interpreta ciclul complet al Sonatelor pentru vioară de Beethoven împreună cu pianistul Frank Braley în toată lumea.

Muzica de cameră este o zonă foarte importantă pentru Renaud Capuçon şi a lucrat cu Argerich, Barenboim, Bronfman, Grimaud, Kovacevich, Pires, Pletnev, Repin, Bashmet şi Mørk, dar şi cu fratele său Gautier Capuçon, violoncelist cu care colaborează în mod regulat. Aceste colaborări l-au dus la festivaluri din Edinburgh, Londra (Mostly Mozart), Berlin, Lucerne, Verbier, Aix-en-Provence, Roque d’Anthéron, San Sebastian, Stresa, Tanglewood şi multe altele.

Renaud Capuçon cântă pe vioara Guarnieri del Gesù “Panette” (1737) care i-a aparţinut lui Isaac Stern, instrumentul fiind achiziţionat pentru el de Banca Svizzera Italiana (BSI).

Astăzi, la Ateneul Român, concert cu ”extraordinara” Anne-Sophie Mutter

Anne-Sophie Mutter

”Interpretarea Annei Mutter nu este niciodată mai prejos de extraordinar… Abordarea partiturii denotă de multe ori perseverenţă… iar în părţile lente, ornamentele muzicale sunt interpretate cu un stil magic caracteristic…”, afirmă BBC Music Magazine.

Anne-Sophie Mutter s-a născut în Rheinfelden in Baden. Şi-a început cariera internaţională de solistă în 1976 la Festivalul de la Lucerna, iar un an mai târziu şi-a făcut debutul la Salzburg în cadrul Concertelor Whitsun sub bagheta lui Herbert von Karajan.

De atunci, a rămas unul dintre cei mai buni virtuozi violonişti ai vremurilor noastre şi ţine concerte în toată lumea, în toate centrele muzicale importante. Pe lângă lucrările tradiţionale, şi-a încântat în permanenţă publicul cu repertorii noi şi inovative, muzica de cameră şi lucrările orchestrale fiind prezente în egală măsură. De asemenea, se foloseşte de popularitatea câştigată pentru proiecte caritabile şi sprijină dezvoltarea muzicienilor tineri cu talent excepţional.

În ianuarie 2015, Anne-Sophie Mutter a fost numită Honorary Fellow la Keble College de la Universitatea Oxford. În octombrie 2013, a fost primită în Academia Americană de Arte şi Ştiinţe ca Membru Onorific Străin. În ianuarie, a fost distinsă cu medalia acordată de Lutoslawski Society (Varşovia). În 2012, lui Anne-Sophie Mutter i s-a acordat premiul pentru Distinguished Artistic Leadership oferit de Atlantic Council. A mai primit Premiul Brahms, premiul Erich-Fromm şi premiul Gustav-Adolf pentru implicare socială în 2011. În 2010, Universitatea Norvegiană de Ştiinţe şi Tehnologie din Trondheim i-a conferit un doctorat onorific. În 2009, a fost distinsă cu premiul european St. Ullrichs, cât şi cu premiul Cristobal Gabarron. În 2008, lui Anne-Sophie Mutter i s-au acordat premiile International Ernst von Siemens Music şi Leipzig Mendelssohn. Violonista a primit Großes Bundesverdienstkreuz (Marea Cruce a Ordinului de Merit al Republicii Federale Germania), Legiunea de Onoare franceză, Ordinul de Onoare din Bavaria, Großes Österreichisches Ehrenzeichen (Marea Decoraţie de Onoare acordată de statul austriac), cât şi numeroase alte distincţii.

The Mutter Virtuosi

În seria ”Recitaluri şi Concerte camerale” de la Ateneul Român, la ora 17.00, Anne-Sophie Mutter evoluează ca dirijor şi solist alături de The Mutter Virtuosi.

În program:

Krzysztof Penderecki – Duo concertante (2010) pentru vioară şi contrabaspremieră românească (comandată de Anne-Sophie Mutter Foundation şi dedicată pentru Anne-Sophie Mutter and Roman Patkoló). Solişti:Anne-Sophie Mutter (vioară) şi Roman Patkoló (contrabas)

Previn – Nonet – premieră în România (comandată de Anne-Sophie Mutter Foundation şi dedicată pentru Anne-Sophie Mutter)

J.S. Bach – Concert pentru două viori, BWV 1043

Solişti: Vioară solo I: Anne-Sophie Mutter şi Vioară solo II: Mikhail Ovrutsky, Ye-Eun Choi, Albrecht Menzel

Vivaldi – Le Quattro Stagioni

Concertele nr 1-4 pentru vioară şi coarde, op. 8

Concertul Nr. 1 în Mi Major, op. 8, RV 269, “La primavera”

Concertul Nr. 2 în sol minor, op. 8, RV 315, “L’estate” (vara)

Concertul Nr. 3 în Fa major, op. 8, RV 293, “L’autumno” (toamna)

Concertul Nr. 4 în fa minor, op. 8, RV 297, “L’Inverno” (iarna)

The Mutter Virtuosi este formată din: Ye-Eun Choi, Nancy Zhou (vioară), Vladimir Babeshko, Roman Patkoló (contrabas).

Orchestra Naţională Radio deschide Piaţa Festivalului Enescu

Piaţa Festivalului George Enescu

Orchestra Naţională Radio deschide seria evenimentelor în aer liber găzduite de Piaţa „George Enescu” (în lateralul Ateneului Român), prezentate în cadrul Festivalului Internaţional „George Enescu” şi organizate de ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti.

Joi, 10 septembrie, de la 19.30, sunteţi invitaţi la concertul cu arii celebre din opere susţinut de Orchestra Naţională Radio, sub bagheta dirijorului de origine italiană David Crescenzi şi cu participarea tenorului Ştefan Pop, care în 2009 şi-a făcut debutul internaţional cu rolul Alfredo din La Traviata la Teatro dell’Opera di Roma, în celebra producţie a lui Franco Zeffirelli.

Printre compozitorii care se regăsesc pe afişul serii se numără Verdi, Puccini, Donizetti, Ceaikovski, cu fragmente cunoscute din opere ca Rigoletto, La Bohème, Elixirul dragostei, Evgheni Oneghin ş.a. Programul cuprinde şi pagini muzicale celebre, extrem de apreciate de publicul larg: O Sole mio, Granada, Non ti scordar di me, Torna a Surriento, Funiculì-Funiculà.

Tenorul Ştefan Pop

Ştefan Pop l-a întruchipat pe Alfredo din La Traviata pe mai multe scene internaţionale: Opera Naţională din Atena, Opera de Stat din Viena, Teatrul “Verdi” din Trieste, Opera de Stat din Hamburg, Opera din Frankfurt, Teatrul “Carlo Felice” din Genova, Teatrul “Massimo” din Palermo, Opera Naţională Bucureşti, Opera Israeliana din Tel Aviv. A interpretat rolul principal din L’Elisir d’amore la Teatrul “Verdi” din Trieste în 2010 şi la Opera de Stat din Hamburg în 2011 şi pentru prima dată rolul Elvino din La Sonnambula la Opera de Stat din Viena, în acelaşi an. Şi-a făcut debutul la Opera din Zürich cu rolul Cassio din Otello de Giuseppe Verdi şi la Seul cu rolul ducelui de Mantua din Rigoletto.

Ştefan Pop a fost invitatul sopranei Angela Gheorghiu la concertele susţinute în Seul, Shanghai şi totodată în Oman şi Muscat. La Covent Garden şi Arena di Verona a avut prilejul de a cânta alături de Placido Domingo.

În februarie 2012, Ştefan Pop a cântat pentru prima dată pe scena Operei din Paris, fiind ducele de Mantua în Rigoletto. Decembrie 2013 i-a adus debutul în rolul principal din Faust de Charles Gounod, la Opera Naţională Bucureşti. Un spectacol de succes urmat de altele la Opera din Rijeka (Croaţia – 2014) şi la Opera din Hong Kong (mai 2014). În iunie 2014 a debutat în rolul lui Rodolfo în versiunea concertantă a operei La Bohème, pe scena Sălii Pleyel în Paris, iar în august 2014 şi-a făcut debutul la Festivalul de la Salzburg, în rolul tenorului italian din Der Rosenkavalier.

Dirijorul David Crescenzi

Dirijorul David Crescenzi a fost numit, din septembrie 2014, director artistic şi dirijor principal al Operei din Cairo. Muzicianul este invitat permanent al Operei Naţionale Române Timişoara, iar cartea sa de vizită include o variată experienţă artistică la Teatrul „St. Carlo” din Napoli, Opera din Cairo (Egipt) sau Teatrul „Carlo Felice” din Genova şi alături de ansambluri ca Orchestra Operei din Zagreb, Orchestra de Cameră din Bologna, Filarmonicile din Alessandria şi Piemonte, Orchestra Teatrului Reggio din Parma ş.a.

În ianuarie 2012 aîntreprins un turneu în Germania şi Franţa cu Bergisch Symphoniker Orchestra din Köln, unde a dirijat Aida, Otello şi Recviemul de Verdi. Tot în anul 2012, a colaborat cu opera din Rio de Janeiro, unde a dirijat Aida şi a fost dirijorul festivalului de la Solothurn din Elveţia, unde a revenit şi în anul 2013.

Concert al Festivalului „George Enescu“ pentru militarii români întorşi din Afganistan

Poster al Concertului Enescu pentru militarii întorşi din Afganistan

Joi, 10 septembrie, în cadrul Festivalului Internaţional „George Enescu“, Adrian Leonard Mociulschi (pian) şi Nicolae Voiculeţ (nai) vor susţine, la Curtea de Argeş, un concert în faţa militarilor Batalionului 33 Vânători de Munte „Posada“, recent revenit din Afganistan. Evenimentul este organizat de Institutul Cultural Român în parteneriat cu Ministerul Apărării Naţionale. Muzicienii vor interpreta lucrări de George Enescu, J.S. Bach, W.A. Mozart şi Ludwig van Beethoven.

Demersul comun al ICR şi MAPN are ca premise ideea că în actualul context internaţional, cultura joacă un rol esenţial ca element pacificator, generator de identitate, ce oferă posibilitatea de dialog şi de prevenţie a conflictelor, iar muzica se situează dincolo de religie sau naţionalitate.

Recitalul constituie şi un prilej de a rememora gestul emoţionant al lui George Enescu, din urmă cu aproape 100 de ani, de a cânta pentru răniţii de pe frontul Primului Război Mondial. În 1916, timp de trei luni, Enescu a concertat, gratuit, în spitalele bucureştene şi din provincie, aducând bucurie şi alinare soldaţilor români răniţi în cumplitele lupte ale primei conflagraţii mondiale. Anul 1917 îl va găsi continuându-şi seria de concerte de binefacere pentru răniţii şi orfanii de război.

Compozitor şi scriitor, descendent al unei familii aristocratice poloneze naturalizate în România la începutul secolului al XIX-lea, Adrian Leonard Mociulschi a absolvit Academia de Muzică din Bucureşti în 1997 (clasa academicianului Ştefan Niculescu) şi Institutul Teologic Romano-Catolic din Bucureşti în 2005 (unde a studiat filosofia cu academicianul Gheorghe Vlăduţescu). Este Doctor în muzică, cu distincţia Cum Laude. Pentru meritele sale artistice i s-au decernat numeroase premii şi distincţii internaţionale. A publicat, la Editura Curtea Veche, volumele Ştefan Niculescu: Poetica, matematică şi armonie muzicală (2010), Evul Mediu: Arhitectură şi Muzică (2011) şi Artă şi comunicare (2013). Bunicul său, generalul Leonard Mociulschi, a luptat în cele două războaie mondiale, fiind răsplătit de guvernul francez cu Ordinul Croix de Guerre şi de guvernul regal cu Ordinul Steaua României, Coroana României în grad de cavaler, pentru contribuţia la reîntregirea ţării. Batalionul 21 Vânători de Munte îi poartă astăzi numele.

Naistul Nicolae Voiculeţ

Nicolae Voiculeţ, interpret, compozitor şi dirijor, a urmat Liceul de Muzică „George Enescu“ şi Academia Naţională de Muzică, unde l-a avut ca maestru pe Gheorghe Zamfir. Abordează genuri muzicale variate, de la folclor, muzică clasică, muzică sacră la jazz, muzică contemporană şi pop. A concertat pe scene de prestigiu din întreaga lume, fiind ovaţionat în Franţa, Spania, Republica Cehă, Germania, Austria, Ungaria, Marea Britanie, SUA, Japonia, Thailanda şi Italia. Nicolae Voiculeţ a înfiinţat, în 1993, la Chicago, prima şcoală de nai din Statele Unite. A susţinut mai multe concerte caritabile, printre care unele pentru victimele uraganului Katrina şi pentru supravieţuitorii cutremurului din Japonia. A fost decorat cu distincţia Meritul Cultural al României în Grad de Cavaler.

Festivalul Ideilor – o conversaţie cu celebra pianistă Elisabeth Leonskaja

Întâlnire cu marea pianistă Elisabeth Leonskaja

Una dintre cele mai admirate artiste ale muzicii clasice internaţionale, pianista Elisabeth Leonskaja deschide cea de-a doua ediţie a conversaţiilor din seria Festivalul Ideilor, organizat de Institutul Aspen România în colaborare cu Festivalul Internaţional George Enescu. Astăzi, la ora 19.00, la Sala Mică a Ateneului Român, va avea loc o conversaţie cu Elisabeth Leonskaja despre ideile şi lecţiile pe care muzica clasică le oferă societăţii, într-un dialog despre contribuţii şi experienţe individuale.

Conversaţia cu Elisabeth Leonskaja are loc într-un moment important de la întâlnirea artistei cu Festivalul şi Concusul Internaţional George Enescu. La doar 18 ani, în anul 1964, Elisabeth Leonskaja a obţinut Premiul I la Secţiunea de Pian la Concursul Internaţional George Enescu, un moment esenţial în lansarea carierei sale pe scena internaţională a muzicii clasice. Acum, după mai bine de 50 de ani, celebra pianistă revine la Bucureşti, cu emoţie şi generozitate.

Prima întâlnire cu publicul Festivalului de anul acesta a fost pe 6 septembrie, în cadrul recitalului de la Ateneul Român dedicat memoriei lui Sviatoslav Richter, profesorul care a acompaniat dezvoltarea muzicală a artistei. Următoarea apariţie va fi pe 10 septembrie, cu Orchestra Sankt Petersburg Philharmonic, sub bagheta dirijorului Yuri Temirkanov, cu interpretări din Enescu, Rachmaninov, Rimsky-Korsakov.

Născută la Tbilisi, în Georgia, dintr-o familie rusă, Elisabeth Leonskaja a fost considerată un copil minune şi a dat primele concerte la vârsta de 11 ani. Talentul ei excepţional a adus-o curând la studii la Conservatorul din Moscova. În timp ce era încă studentă acolo, a câştigat premii importante la competiţiile internaţionale George Enescu, Marguerite Long şi Queen Elizabeth.

Elisabeth Leonskaja a apărut ca solistă cu practic toate orchestrele importante ale lumii, cum ar fi New York Philharmonic, Los Angeles Philharmonic Orchestra, Cleveland Orchestra, London Philharmonic Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra, BBC Symphony Orchestra London, Zürich Tonhalle Orchestra, Berlin Philharmonic Orchestra, Gewandhausorchester Leipzig, orchestrele radio din Hamburg, Köln şi München, Czech Philharmonic Orchestra şi multe altele, sub bagheta unor dirijori de seamă precum: Kurt Masur, Sir Colin Davis, Christoph Eschenbach, Christoph von Dohnanyi, Kurt Sanderling, Maris Jansons, Yuri Temirkanov şi mulţi alţii.

În patria ei adoptivă, Austria, realizările remarcabile ale lui Elisabeth Leonskaja i-au adus o largă recunoaştere. A devenit Membru de Onoare al Konzerthaus din Viena. În 2006, i-a fost decernată decoraţia Crucea Austriacă, Clasa Întâi, pentru serviciile aduse vieţii culturale din ţară – cel mai înalt titlu de acest tip din Austria. Astăzi, “Leoaica claviaturii” s-a maturizat, devenind o pianistă excepţională, care nu mai are nevoie să-şi scoată în evidenţă virtuozitatea şi se bucură de cea mai caldă primire oriunde ar apărea.

Prima ediţie a conversaţiilor din seria Festivalul Ideilor, organizată de Institutul Aspen România în colaborare cu Festivalul George Enescu, a avut loc în 2013 şi a beneficiat de participarea dirijorului Lawrence Foster, Director Muzical al Orchestrei Operei Naţionale Montpellier şi Director Artistic şi Dirijor Principal al Orchestrei Gulbenkian din Lisabona; Ioan Holender, Director Artistic al Festivalului George Enescu, şi Gigi Căciuleanu, coregraf, profesor, dansator.

Institutul Aspen România este o asociaţie apolitică, nonguvernamentală, nonprofit, dedicată promovării leadership-ului vizionar în România şi încurajării dezbaterii deschise şi informate între lideri referitor la provocările cu care România se confruntă astăzi. Printre membrii Board-ului internaţional al Institutului Aspen se numără Madeleine Albright, Lester Crown, Leonard Lauder, Mircea Geoană, Walter Isaacson, Henry Kissinger, Robert S. McNamara, Majestatea Sa Regina Noor, Condoleezza Rice sau Shashi Tharoor.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.