Un Coriolan în cheie modernă

Pentru debutul său ca regizor, Ralph Fiennes a ales transpunerea pe ecran a celebrei tragedii shakespeariene „Coriolan”, peliculă prezentată săptămâna aceasta la Berlinală.

Dar în film nu există nicio togă, artistul plasând acţiunea într-un decor contemporan, în Serbia devastată de război. Filmările au început în martie 2010, iar pelicula ar urma să deschidă Festivalul Internaţional de Film de la Belgrad din acest an.

Cu o echipă de primă mână, din care îi amintim pe Vanessa Redgrave în rolul Volumnia, Brian Cox, Paul Jesson, Gerard Butler, Fiennes a dorit să confere piesei lui Shakespeare rezonanţe politice şi economice actuale.

Cu figura marcată de cicatrice, cu craniul ras, actorul-regizor interpretează şi rolul principal, Caius Martius, curajosul şi orgoliosul general şi patrician roman, care, în fruntea carelor de asalt şi a trupelor de elită, l-a învis pe Aufidius, şeful Volscilor.

Cu zece ani în urmă, Ralph Fiennes a jucat rolul Coriolan pe scena teatrului „Almeida” din Londra. Aşa cum declara într-un interviu, „ideea de a realiza un film după această piesă mă urmărea încă din acea perioadă. Devenise o adevărată obsesie. Dar trebuia să-l plasez în Imperiul Roman, în secolul al XVII-lea sau în secolul al XIX-lea? Privind ştirile despre diferitele conflicte care sfâşie lumea – fie că este vorba despre războiul din Cecenia, despre mişcările de la Atena sau despre crizele instituţionale şi economice -, m-am convins că trebuia să optez pentru o versiune modernă”.

Cu scenele de luptă, de un realism brutal, filmate cu SAJ, Unitatea Specială Sârbă contra terorismului, pelicula lui Fiennes frapează prin actualitatea viziunii, prin balansarea între mişcările oamenilor simpli pentru hrana de fiecare zi şi noţiunile de democraţie, de patriotism…

„Fără a oferi răsunsuri, Shakespeare provoacă deliberat la întrebări pregnante despre modul în care trebuie să funcţioneze societatea şi în care ea poate avansa. Acest lucru mi s-a părut interesant”, mărturisea regizorul.

Secvenţă din Coriolan

„Pacientul englez”, soţul militantei din „The Constant Gardner”, ofiţerul din „Lista lui Schindler” sunt roluri care i-au asigurat lui Fiennes o popularitate ilustrată de mulţimea compactă care l-a aşteptat la ieşirea de la conferinţa de presă, în pofida gerului. Dar lumea sa preferată este teatrul shakespearian.

Creată în 1607, piesa „Coriolan” povesteşte ascensiunea generalului roman Caius Martius şi decăderea lui, până la exil din cauza dispreţului pentru poporul roman. În această a doua viaţă el se aliază cu cel mai aprig duşman al său din trecut, Tullius Aufidius, interpretat de Gerard Butler. Înfruntările dintre cei doi sunt violente lupte corp la corp. „Coriolan avea nevoie de un adversar solid din punct de vedere fizic, iar contactul între cei doi trebuia să sugereze un anumit erotism”, explica Ralph Fiennes. În ceea ce-l priveşte, Gerard Butler a mărturisit că a avut nevoie de timp pentru a intra în acest rol, pentru că era obişnuit cu „roluri mai puţin intelectuale, cu filme de acţiune sau comedii romantice”. Filmul este alert, amintind uneori de fluxul de ştiri contemporan. Intervenţiile Volumniei, mama lui Coriolan, sunt hotărâtoare de multe ori, inclusiv în parte finală, în care semnarea unei păci cu Roma duce la moartea eroului. Familiarizată cu limbajul shakespearian, Vanessa Redgrave, primită cu ropote de aplauze de jurnaliştii de la Berlinală, a construit un personaj pentru care patria şi familia sunt mai presus de putere, fapt explicabil prin educaţia ei „în mediul militar şi pregătită pentru eventualitatea morţii fiului pe câmpul de luptă. Nu m-a uimit, şi eu vin dintr-un nucleu familial de acest tip, am avut doi unchi care au luptat când erau foarte tineri în Marina Regală şi au murit. Pentru a interpreta rolul Volumniei am apelat la aceste experienţe”, povestea actriţa.

Prin curiozitatea pe care o provoacă actorii săi, prin noutatea unui Ralph Fiennes în poziţia de regizor şi prin propunerea sa ambiţioasă, „Coriolan” a eclipsat, în oarecare măsură, filmul francez difuzat în aceeaşi zi, „Les Femmes du 6e etage”, de Philippe Le Guay, cu Sandrine Kiberlain, Fabrice Luchini şi Carmen Maura, aflat în selecţia oficială, dar în afara competiţiei.

Ralph Fiennes a anunţat că se gândeşte deja la o nouă ecranizare după Shakespeare: „Am în minte o versiune pentru «Antoniu şi Cleopatra», nu numai pentru că este o incredibilă poveste de dragoste, dar şi fiindcă este teribil de cinematografică”.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Victoria Anghelescu 1046 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.