Un recital actoricesc impecabil în ”Charleston”, regizat de Andrei Creţulescu

La câteva săptămâni după moartea soției sale, Ioana, și în seara în care împlinește 42 de ani, Alexandru are parte de un „cadou” cel puțin bizar: vizita mai tânărului Sebastian, care pretinde că a fost iubitul Ioanei în ultimele cinci luni… mai mult sau mai puțin. Charleston, e povestea dulce-amară a unui triunghi amoros absurd, „format” din doi bărbați și femeia pe care au pierdut-o amândoi, un love story neconvențional cu parfum retro, un cocktail pop condimentat cu umor negru, emoție, un soundtrack eclectic și chiar un intermezzo dansant.

Charleston, debutul în lungmetraj al lui Andrei Creţulescu, va fi lansat în cinematografele din România pe 8 iunie. Filmul este distribuit în România și Republica Moldova de Kinosseur.

Din distribuția filmului fac parte Șerban Pavlu, Radu Iacoban, Ana Ciontea, Victor Rebengiuc, Ana Ularu, Dorian Boguță, Gabriela Popescu, Adrian Titieni, Andreea Vasile, Gavril Pătru, Gheorghe Ifrim, Lucian Ifrim, Sergiu Costache, Claudiu Dumitru, Letiția Vlădescu, Vlad Galer și Alina Berzunțeanu. Scenariul a fost scris de Andrei Creţulescu, imaginea poartă semnătura lui Barbu Bălășoiu, montajul a fost realizat de Cătălin Cristuţiu, scenografia de Mălina Ionescu, muzica originală a fost compusă de Massimiliano Nardulli, iar sound design-ul îi aparține lui Marius Leftărache. Coloana sonoră a filmului conține piese interpretate de Get Well Soon, Dengue Fever, Pretties for You, Harlequin_Jack, Noir Désir și Pipe’s Not Dead!.

Charleston a avut premiera mondială în competiția oficială a Festivalului de Film de la Locarno, în august 2017. Ulterior, filmul a fost proiectat în cadrul festivalurilor de film de la Chicago, Varșovia, Braunschweig, Zagreb, Salonic, Cairo, Bilbao și Minsk, unde a și câștigat un Premiu Special din partea juriului „pentru că aduce o gură de aer proaspăt în cinema-ul românesc”. Cele mai multe dintre aceste proiecții au fost sold out.  În urma reacției entuziaste a publicului, Festivalul de la Locarno a organizat chiar o proiecție suplimentară.

„Turneul festivalier 2018” a început în februarie, când filmul a fost prezentat în cadrul festivalului Travelling, de la Rennes, și continuă în martie/aprilie, când Charleston,  va fi proiectat în cadrul competitiței festivalului Kino Pavasaris, de la Vilnius, ajuns la ediția cu numărul 23.

„Mai rar un film românesc cu un asemenea potențial de public”, consideră site-ul cineuropa.org, în timp ce publicația americană Chicago Sun-Times afirmă că „Charleston, este mai puțin cinic decât filmele Noului Val Românesc și mai degrabă tandru.”

Charleston este un film reușit, nu în ultimul rând datorită recitalului actoricesc impecabil al protagoniștilor Șerban Pavlu și Radu Iacoban” (nonsolocinema.it).

„Comparația cu Magnolia lui P.T. Anderson poate părea un sacrilegiu, dar îndrăznețul Charleston ține piept provocării cu ambiție și mândrie”, citim pe otroscineseuropa.com

Charleston este foarte inteligent, adeseori teribil de amuzant, mereu sincer și cald”, notează nospoilerreviewz.com, iar  zelluloid.de apeciază că „Andrei Crețulescu pășește pe urmele unor Jarmusch și Kaurismaki”.

„Un suprarealism tandru, filmat cu aceeași rigoare obsesivă de la primul la ultimul cadru, Charleston se poate povesti în aceeași măsură în care se poate dansa. Adorabil!”, crede pascalgavillet.ch

Sunt doar câteva dintre considerațiile cronicarilor europeni și americani.

„O serie de reflecții filosofice pigmentate cu sarcasm amuzant (…) Charleston este deopotrivă nostim și tușant”, concluzionează prestigioasa revistă online Senses of cinema.

Fost critic de film și fost producător creativ HBO România, Andrei Crețulescu a înfiinţat compania de producţie Kinosseur în 2011. A regizat scurtmetrajele Bad Penny și Kowalski, acesta din urmă distins cu Trofeul Festivalului de Film de la Zagreb, în 2014, şi cu Premiul de Regie şi de Interpretare (Andi Vasluianu) la Festivalul de Film de la Lille, în 2015. Ramona, cel de-al treilea scurtmetraj al său, a câștigat în 2015 Premiul Canal+ la Semaine de la Critique – Cannes, premiul pentru Cel mai bun scurtmetraj românesc la TIFF, Premiul II la Festivalul de Film de la Chicago și Premiul Gopo pentru Cel mai bun scurtmetraj al anului. În 2017, Andrei Crețulescu a încheiat o nouă trilogie de scurtmetraje, începută cu Șapte luni mai târziu în 2016. Noile scurtmetraje, În umbra bărbaților și Parabellum, își vor începe traseul festivalier în cursul acestui an.

Charleston este o producție româno-franceză între ICON Production și Les Films du Tambour, realizată în coproducție cu Mille et Une. Films și Wag Prod, cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei, The Group, Publicis Groupe, Region Bretagne, Rennes Metropole, în asociere cu Kinosseur, Wearebasca, Digital Cube și cu participarea HBO Europe.

Producătorii filmului sunt Velvet Moraru, Marie Legrand, Rani Massalha și Andrei Crețulescu. Agentul internațional de vînzări al filmului este compania franceză Versatile. Promovarea media este asigurată de compania ROLLERCOASTER PR.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

3 Comentarii

  1. 1. Moartea Ioanei, din film, mi-a adus aminte de moartea Ioanei de Arc (Jeanne d’Arc), petrecută, se pare, aievea. Există voci care contestă arderea ei pe rug. În fine. „Jeanne d’Arc, le pouvoir et l’innocence”… Ioana de Arc, sfîşiată între iubirea de Rege (Carol al VII-lea) şi iubirea de Hristos; precum şi de alţi „iubiţi”, mai tereştri: o legiune. Că nu degeaba a însoţit oştirea regală. A fost mai curînd o vivandieră decît o luptătoare. Armele medievale erau prea grele şi prea dificil de mînuit pentru o adolescentă firavă.

    Conform mărturiilor epocii, Delfinul a refuzat să intervină decisiv în favoarea ei. Universitatea din Paris a acuzat-o de erezie şi a cerut să fie judecată de Inchiziţie. Se spune că Ioana încetase să mai audă „vocile îngerilor”, după învestirea regelui. Ioana de Arc a rămas fără glas. (Orice păsărică pe limba ei piere.) Ioana de Arc a sfîrşit (chipurile) arsă pe rug, în anul 1431, în oraşul port Rouen. Acelaşi oraş în care, după 550 de ani, Piratul Traian Băsescu incendia zeci de nave…

  2. 2. Prefer, oricînd, „Charleston-ului”, „Declaraţia de Dragoste” (1985) – cu ai săi protagonişti Ioana şi Alexandru. Chit că finalul fericit, din peliculă, nu s-a reflectat şi în vieţile actorilor care au întrupat personajele. Existenţa lor, din afara scenei, a fost marcată de divorțuri, depresii, scandaluri, procese de paternitate… Alexandru – poreclit Sfinxul + Ioana – cea plină de nuri şi lipsită de inhibiţii -, constituie două figuri emblematice ale generaţiei care, în anii optzeci, traversa perioada adolescenţei. Interesant e că Ioana din DD avea şi un frate, Gabriel. Pasămite, răsfăţatul frăţior al Ioanei era „rivalul” Sfinxului. Incestul frate-soră are o incidenţă mult mai ridicată decît se crede…

    Eu prefer îl pe scenaristul George Şovu şi Declaraţia lui de dragoste. Dama Buluc Mangalena îl preferă pe Al. Creţulescu şi Declaraţia lui de ură – numită „Charleston-ul”. Adică preferă „un cocktail pop condimentat cu umor negru, (…)”. De gustibus (et coloribus) non est disputandum.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.