Gala reconcilierii

Gala Oscarului 2016 a fost mult mai veselă decât ne-am fi aşteptat, după decizia unor cineaşti şi actori de culoare de a o boicota pentru că nominalizările nu reflectă diversitatea rasială. Invitat să prezinte evenimentul mediatizat la nivel global, comicul afro-american Chris Rock a debitat la început un monolog vertiginos, în care a criticat şi Academia Americană de Film pentru nominalizările din acest an, dar şi unele vedete black care profită de avantajele box office-ului şi câştigă fabulos graţie locului ocupat acolo (Will Smith). Dincolo de glumele pe această temă, Rock a ţinut să comunice, în esenţă, că ”nu e vorba de a boicota, ci de a avea şanse egale”. Absenţa unora a fost suplinită de prezenţa altora (Morgan Freeman, Whoopi Goldberg, Louis Gosset Jr. sau Cheryl Booney Isaacs, preşedinta în exerciţiu a Academiei Americane de Film).

Leonardo DiCaprio împreună cu Alessandro Gonzalez Inarritu

Şi anul acesta, regizorul mexican Alejandro Gonzalez Inarritu a fost marele învingător

Gala a fos înveselită şi de aducerea în scenă a actorilor copii Jacob Tremblay şi Abraham Attah, a roboţilor din Star Wars şi a unor personaje-jucărie din filmele de animaţie. Tonul relaxat al prezentării a corespuns într-un fel palmaresului din care anul acesta a lipsit un titlu cu adevărat important, pe valoarea de panteon a căruia să pariem fără ezitare.

Emmanuel Lubezki, Oscar pentru cea mai bună imagine pentru The Revenant

Alicia Vikander, Oscar pentru cel mai bun rol secundar în Danish Girl

Principalele favorite au confirmat parţial aşteptările: Mad Max: Drumul furiei de George Miller, acest SF care propulsează personajul feminin în prim-plan, a câştigat şase Oscaruri tehnice (Machiaj, Costume, Decoruri,Montaj, Montaj sonor, Mixaj sonor), în timp ce The Revenant numai trei, dar foarte importante. Mexicanul Alejandro Gonzales Iñarritu a devenit, după John Ford şi Joseph L. Mankiewicz, regizorul care a câştigat statueta doi ani la rând (după Omul-pasăre/Birdman), iar compatriotul său Emmanuel Lubezki a devenit singurul director de imagine câştigător de Oscar trei ani succesiv (după Gravity de Alfonso Cuaron şi Omul-pasăre). Există destule păreri că pre-westernul lui Inarritu, o poveste de răzbunare într-un peisaj de iarnă ostil, se susţine mai ales prin frumuseţea vizuală şi prin expresiva folosire a luminii de zi. Mai există şi părerea că o bună parte din savoarea peliculei e asigurată de prezenţa lui Leonardo DiCaprio, care a câştigat în sfârşit Oscarul mult visat pentru rol principal masculin, probabil pentru probele de supravieţuire prin care a trecut filmând în condiţii foarte dificile, în zile geroase, supus unor eforturi fizice traumatizante. Altfel, desigur, DiCaprio ar fi meritat poate Oscarul în alte roluri, ca de pildă Lupul de pe Wall Street al lui Martin Scorsese. Şi el, ca şi Alejandro Gonzales Iñarritu, a ţinut să se refere, în discursul de mulţumire, la alte minorităţi rasiale victime ale colonizării, ca de pildă indigenii americani, din care regizorul însuşi (supranumit ”El Negro”) se trage.

Brie Larson, cea mai bună actriţă

Mark Rylance, cel mai bun actor în rol secundar, în Podul spionilor

Un loc important în palmaresul Oscarului îl ocupă Spotlight, câştigător al statuetei pentru Cel mai bun film şi Cel mai bun scenariu original, scris de regizorul Tom McCarthy împreună cu Josh Singer. Bazată pe un fapt real, povestea investigaţiei jurnalistice a ziarului ”Boston Globe” care duce la demascarea unui grup de preoţi pedofili oferă dimensiunea social-politică demnă de a propulsa titlul printre filmele de prestigiu, deşi demascarea nu e chiar atât de virulentă încât să provoace reacţii ostile energice în cercurile clericale. Tot în categoria filmelor încărcate cu un mesaj critic se numără Brokerii apocalipsei /The Big Short, câştigător al Oscarului pentru Cel mai bun scenariu adaptat. Cartea de succes a lui Michael Lewis despre malversaţiunile şi impunitatea celor care au declanşat marea criză de pe Wall Street a fost ecranizată de regizorul Adam McKay şi Charles Randolph.

Laureaţii Premiului pentru scenografie, pentru Mad Max

Leonardo DiCaprio şi Julianne Moore

Dacă nu au prea surprins Oscarurile pentru Rol secundar feminin, câştigat de suedeza Alicia Vikander pentru Daneza, şi nici cel pentru Rol principal feminin, adjudecat de Brie Larson pentru Camera/The Room, Trofeul pentru Cel mai bun rol secundar masculin a fost o surpriză, revenind lui Mark Rylance pentru rolul spionului sovietic din Podul spionilor/Bridge of spies de Steven Spielberg, o poveste despre epoca Războiului Rece. Susţinătorii lui Sylvester Stallone pentru rolul său din Creed au rămas decepţionaţi.

Echipa filmului Spotlight

Regizorul Laszlo Nemes a învins pentru cel mai bun film străin, Son of Saul

La capitolul confirmări trebuie menţionat Oscarul pentru cel mai bun film străin care a revenit, conform aşteptărilor, producţiei maghiare Fiul lui Saul (care va avea premiera românească pe 11 martie) de Laszlo Nemes, o abordare neobişnuită a temei Holocaustului. Este al doilea Premiu al Academiei Americane de Film câştigat de Ungaria, după Mephisto (1981) de Istvan Szabo. Şi tot printre pariurile confirmate putem adăuga câştigătorul Oscarului pentru cel mai bun lungmetraj de animaţie: Inside Out de Pete Docter şi Jonas Rivera, una dintre cele mai reuşite filme marca Pixar, care îşi merită deplin premiul pentru ingeniozitatea felului în care vizualizează şi explică procesele mentale.

Jenny Beavan, Premiul pentru cele mai bune costume pentru Mad Max

Charlize Theron

Cel mai bun scurtmetraj de animaţie, Povestea unui urs de Gabriel Osorio şi Pato Escala Pierart a fost primit cu emoţie dublă: a fost primul Oscar câştigat de o peliculă chiliană şi a fost inspirat de traumele dictaturii militare a lui Pinochet. Şi alegerea Celui mai bun documentar de lungmetraj a fost foarte bine primită, el revenind portretului unei cântăreţe recent dispărute, Amy Winehouse: Amyde Asif Kapadia şi James Gay-Rees. Dacă că au existat nemulţumiri în votul pentru Cel mai bun cântec original (Writings on the Wall de Jimmy Napes şi Sam Smith, din James Bond-Spectre) în cazul Oscarului pentru cea mai bună coloană sonoră entuziasmul a fost unanim. Trofeul a revenit compozitorului italian Ennio Morricone pentru filmul lui Quentin Tarantino,Cei opt odioşi, singurul premiu obţinut de această peliculă care ar fi meritat mai multă atenţie, măcar pentru că include foarte acide accente antirasiste.

Regizorul Pete Docter şi producătorul Jonas Rivera, recompensaţi cu Oscar pentru cel mai bun film de animaţie

La ceremonia Oscarurilor, marii învingători

În loc de concluzii, la ediţia începută sub semnul vrajbei declanşate de acuzaţia slabei reprezentări a minorităţilor, ar merita semnalat comentariul lui Alejandro Gonzales Iñarritu la conferinţa de presă care a avut loc imediat după gală. Regizorul mexican a declarat că ar trebui să se încheie această polemică alb-negru, legată de culoarea pielii, mai ales că au strălucit la ediţia Oscar 2016 cineaşti cu ”piele cafenie”, referindu-se la nu puţinele nume hispanice din palmares.

Ennio Morricone, Premiul pentru cea mai bună muzică în The Hatefull Eight

Sam Smith şi Jimmy Napes, Oscar pentru cel mai bun cântec

Margaret Sixel, Premiul pentru cel mai bun montaj pentru Mad Max

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Dana Duma 34 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.