Sabin Pautza, diagnosticat de americani ca „workaholic”!

Dependent de muncă, maestrul a fost vineri la pupitrul Orchestrei Filarmonicii „Oltenia“ din Craiova, invitat să susţină, în cadrul „Stagiunii Prieteniei“, un program classic&modern medley cu muzică din filme celebre, oldies&goodies (latino), Beethoven – Concertul Nr. 4, având-o solistă la pian pe Ana Mirabela Dina din Germania, şi, din creaţia proprie, Divertismentul Nr. 2.

Adulat, respectat şi, probabil, invidiat în întreaga lume, compozitorul şi dirijorul Sabin Pautza nu poate sta locului pentru a se bucura de ceea ce presupune în general şi în mod normal statutul de pensionar. După ce a fost sărbătorit de ziua lui la Arad, unde, în februarie, a dirijat un concert şi apoi a susţinut un alt concert la Iaşi cu Orchestra Filarmonicii „Moldova“, iată că vineri seară domnia sa se va afla din nou la pupitrul dirijoral al Orchestrei Filarmonicii „Oltenia“ pentru că este dependent de muncă, lucrează 365 de zile pe an, inclusiv duminicile şi sărbătorile, drept care îşi cere iertare de la Dumnezeu: „Chiar şi acum, când vorbesc cu dumneata pentru acest interviu – spune compozitorul –, eu caut soluţii pentru partiturile mele, pentru unele fraze muzicale. Mintea mea lucrează la foc continuu. Nu mai pot să dorm bine noaptea, mă rog la Dumnezeu să mă ierte că muncesc şi duminicile şi sărbătorile, sunt bolnav, dependent de muncă 365 de zile pe an. De când am ieşit la pensie nu mai am concedii şi vacanţe, americanii mi-au pus diagnosticul de «workaholic». De ziua mea (pe 8 februarie a împlinit 74 de ani) am primit numai în cursul dimineţii peste 50 de apeluri la care nu am răspuns, fiindcă făceam repetiţii cu orchestra arădeană pentru concertul din ziua următoare (9 februarie). Nu e rea-voinţă, să mă ierte prietenii şi cunoştinţele din ţară şi din străinătate care au vrut să mă felicite, le mulţumesc, dar fizic îmi era imposibil să răspund la atâtea telefoane, e copleşitor“.

„Am sentimentul că sunt ghidat de cineva”

Darul creatorului

Sabin Pautza a scris enorm şi compune în continuare cât îl ţin puterile, cât îl îngăduie Dumnezeu, cele mai reprezentative lucrări cântate şi înregistrate fiind editate pe CD-uri în seria Opera Omnia, 13 la număr, al 14-lea urmând să fie publicat cu lucrări care se cântă acum sau urmează să se cânte. Este o obligaţie, mai mare decât şi-ar imagina creatorul însuşi, pentru că acesta trăieşte practic pentru ceilalţi, pentru viitorul ce va urma: „Cum ar arăta un poet, un pictor, un muzician care ar face o operă pentru el? Ar fi închis. Cum ar arăta lucrările mele să stea într-un sertar? Noi nu lucrăm pentru noi. Dincolo de filozofie, dincolo de credinţa religioasă, dincolo de orice, noi trăim pentru semenii noştri. Glumeam cu un prieten când îi spuneam că eu sunt darnic nu pentru că sunt născut în zodia Vărsătorului, ci sunt darnic din egoism. Aşa o plăcere îmi face să dăruiesc, încât plăcerea este a mea. După aceea mă mai gândesc dacă îi face plăcere şi celuilalt. În actul acesta de a dărui ceva, eu am o plăcere fizică, de aceea sunt darnic din egoism. Dincolo de glumă, practic noi existăm pentru alţii. În momentul în care o lucrare de-a mea s-a cântat public, iar publicul aplaudă şi îi place, din acel moment lucrarea nu-mi mai aparţine, a devenit un bun al celorlalţi, este un dar al meu. Vi-l imaginaţi pe Mozart scriind pentru el? Muzica lui nu-i mai aparţine de mult, este un bun al oamenilor din toată lumea. Se spune că a murit prea tânăr. Nu e adevărat, a murit când trebuia, noi murim când trebuie. Dumnezeu ştie ce face, Mozart a scris în 30 de ani de carieră cât alţii în 300 de ani, dar muzica lui nu-i aparţine, este a noastră. În tot ce scriu eu, am sentimentul că sunt ghidat de cineva care mă ia de mână, mă îndrumă, îmi arată ce trebuie să fac. Eu nu am niciun merit. Dacă avem un dar pe care-l numim talent, acesta este un diamant cu care ne naştem în gură şi pe care Dumnezeu ni-l dă, ca atunci când ne întoarcem la El să arătăm ce am făcut cu el, cum l-am şlefuit“.

Mozart reîmpachetat

Admirator al geniului de la Salzburg, Sabin Pautza a compus în 2006 o lucrare dedicată aniversării a 250 de ani de la naşterea compozitorului austriac, „Mozart Fantasie“, originalitatea compoziţiei constând într-un amestec de arii şi fragmente muzicale cunoscute, conceput ca un scenariu în care acestea devin personaje într-o operă imaginară. „Lucrarea a făcut vâlvă şi încă mai face în toate sălile de concert – spune compozitorul. Mi-a venit o idee năstruşnică să iau melodii celebre din creaţia lui Mozart, lucrări pe care mai toată lumea le ştie din opere, divertismente, simfonii, şi am făcut un fel de talmeş-balmeş, le-am pus împreună, se ceartă, se iubesc, îşi răspund, dialoghează, deci numai cu frânturi muzicale din operele lui Mozart, dar care sunt constituite într-o altă operă. Eu am vrut să fie o lucrare serioasă, un cadou în memoria lui Wolfie al meu, cu care mai vorbesc din când în când. Am să-i arăt lucrarea când o să mă întâlnesc cu el, să vedem ce zice. Primirea din partea publicului a fost o surpriză pentru mine. Se râde, pur şi simplu, în sală. Muzicienii care cunosc despre ce este vorba, cei de profesie, sunt aduşi la starea aceea ilară, adică se aude o arie din «Cosi fan tutte» peste un Divertisment sau peste o temă dintr-o simfonie sau dintr-o sonată. Eu cred că şi lui Mozart i-ar plăcea. O să-i arăt, cu siguranţă, ce am făcut când o să mă văd cu el.“

Festival Pautza

Cu o biografie impresionantă şi o carieră pe măsura diamantului primit în dar la naştere, ilustrul compozitor este, poate, un caz singular de personalitate în viaţă cu o efigie pe frontispiciul Liceului de Arte care-i poartă numele în Reşiţa şi un festival-concurs internaţional care descoperă, promovează şi susţine talente. Cea de-a IV-a ediţie a Festivalului Internaţional de Interpretare Pianistică şi Compoziţie „Sabin Pautza“, organizat de Societatea pentru Cultură METARSIS – activităţi şi servicii de cultură urbană şi artă contemporană, se va desfăşura anul acesta la Reşiţa, în perioada 19-21 mai.

Sabin Pautza este recunoscut în viaţa muzicală românească şi internaţională în calitate de compozitor, dirijor, profesor şi manager. Născut pe 8 februarie 1943 la Câlnic – Reşiţa, s-a format la Conservatorul „Ciprian Porumbescu“ din Bucureşti, apoi şi-a continuat studiile la Academia Muzicală Chigiana din Siena, avându-i ca mentori pe Franco Donatoni, Bruno Maderna şi Franco Ferrara. A fost profesor de armonie, contrapunct şi compoziţie la Conservatorul „George Enescu“ din Iaşi, dirijor permanent al Orchestrei Simfonice a studenţilor şi dirijor al Coralei Animosi – cu acestea susţinând concerte de succes în România, Polonia şi Germania.

În 1984, Sabin Pautza s-a stabilit în Statele Unite, unde a fost numit prin concurs director artistic şi dirijor principal al celei mai vechi orchestre din New Jersey, Plainfield Symphony. Potrivit mărturiilor sale, Sabin Pautza consideră că adevăratul său debut pe continentul american a avut loc în anul 1985, când, în prestigioasa sală Carnegie Hall din New York, s-a prezentat în dublă ipostază: aceea de dirijor la pupitrul Orchestrei New York University Symphony şi de compozitor. Primăria oraşului Plainfield l-a numit pe Sabin Pautza Cetăţean de Onoare al oraşului şi Conductor Emeritus pe viaţă al Orchestrei Simfonice, decretând ziua de 7 mai 2007 Ziua Sabin Pautza în Plainfield, o recunoaştere a activităţii sale de peste 20 de ani pusă în slujba comunităţii şi a prestigiului acestui oraş american.

Ilustrul dirijor a condus cele mai renumite orchestre din Europa, America şi Australia pe scene celebre: Carnegie Hall New York, Santa Cecilia Roma, „Fr. Chopin“ Varşovia sau Philharmonic Hall Sydney. A susţinut cursuri de măiestrie la diferite universităţi americane, printre care Atlan Institute şi New York University. Numele său figurează în Who’s Who in Music (Cambrige, ediţiile 1980, 1984, 1990, 1996), precum şi în volumul 2000 de Americani Notabili, publicat de American Biographical Institute. În 1996 a primit titlul onorific de Doctor în Muzică de la London Institute for Applied Research. Sabin Pautza are şi titlul de Doctor în compoziţie al Academiei „Gheorghe Dima“ din Cluj-Napoca. Firma Swift Music Group din Statele Unite i-a editat pe CD seria Opera Omnia, până în prezent fiind imprimate 13 CD-uri. Cea mai recentă distincţie – Decoraţia Regală „Nihil Sine Deo“ – i-a fost conferită de către Casa Regală a României în luna octombrie 2016.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Alexandra Gorghiu 6 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.