Scandalul VW: Câte se pot ”rezolva” printr-un telefon de la Berlin

Un comunicat de presă al Comisiei Europene din urmă cu două săptămâni dorea să arate că UE a avut grijă să nu se mai întâmple scandaluri precum cel de la Volkswagen. Constructorilor europeni li se impune de acum încolo să efectueze testele în condiții reale, și nu în condițiile ideale din fabrici, spre exemplu.

Însă comunicatul Comsiei prezintă, de fapt, normalitatea ca pe o revoluție în legislație. Și mai mult, vine cu o mână de ajutor puternică pentru constructori – aceștia primesc dreptul să depășească normele de poluare ale UE pe o perioadă ce poate merge până în 2020. Pentru asta s-a inventat un nou termen în jargonul de la Bruxelles – ”factor de discrepanță față de conformitate”. Cu alte cuvinte, se stabilește de câte ori vor putea depăși noile autovehicule normele stabilite prin legile europene.

Astfel, până în 2017 constructorii sunt obligați să producă motoare care să depășească de nu mai mult de 2,1 ori (110%) pragul emisiilor poluante. Apoi, începând din ianuarie 2020, acest factor va fi redus la 1,5 pentru mașinile noi, iar din ianuarie 2021 pentru toate mașinile.

Practic, Comisia Europeană, cea mai draconică instituție când vine vorba despre poluare, va permite prin lege încălcarea normelor stabilite. Este un semn clar că posibilitățile tehnologice au fost cu mult depășite de cerințele de până acum (scandalul VW se extinde de la motoarele diesel si la cele pe benzină), iar Bruxelles-ul și guvernele naționale nu au făcut decât să recunoască acest lucru, încercând în egală măsură să nu distrugă o importantă ramură industrială.

Mult mai interesant este modul în care Comisia Europeana a ajuns la acest compromis. Iata ce scrie Der Spiegel. ”Berlinul a apărat în mod agresiv interesele VW, ca și cum scandalul emisiilor nici nu a avut loc. Miza era o nouă metodă de testare în care ciclul emisiilor sa fie calculat în condiții reale de drum și nu în laborator. Industria se opunea de multă vreme acestei noi metode, dar în momentul în care a devenit clar că nu se mai poate fără ea, Berlinul a recurs la un artificiu: noile vehicule să nu fie supuse imediat noii legislații. Să li se permita să depășească această limită cu un ”factor de discrepanță de conformitate”.

Guvernul de la Berlin a fost de acord inițial ca acest factor să fie de 1,4, însă în ziua decisiva în care s-a întrunit Comisia de la Bruxelles, Asociația Constructorilor Germani de Autovehicule a protestat și a cerut ca factorul să fie cuprins între 2,5 si 3,5. În cele din urma președintele Asociației a convins-o pe Angela Merkel. În dimineața reuniunii Comisiei, Merkel l-a sunat pe președintele Jean-Claude Juncker și la finalul conversației ”factorul de discrepanta” a fost stabilit la 2,1.

Este doar ultima mână de ajutor a guvernului de la Berlin pentru constructorii de automobile. În Germania, orice model de autovehicul este testat de către Autoritatea Federală de Transport. Odată trecut acest test, constructorul poate fi sigur că nu va mai fi verificat. Or, vehiculele astfel testate au fost special pregătite, de la soft-ul problemă, până la jante mai grele și multe alte artificii tehnice. Acum, ONG-urile din Germania denunță o capitulare a guvernului federal în fața marilor industriași, o complicitate și un esec politic de proporții. Cum VW a recunoscut că întreaga sa gamă Blue Motion a trecut testele printr-o asemenea manipulare, ministrul german al Transporturilor încearcă să sugereze că, în cazul în care posesorii acestor modele ar trebui să achite taxe de mediu majorate retroactiv, atunci VW ar fi bun de plată.

O altă problemă, de data aceasta pentru întreaga UE ține de comparația cu modelul de testare din SUA. Acolo autovehiculele primesc certificarea federală doar în urma unei declaratii prin care constructorul își asuma răspunderea pentru îndeplinirea standardelor. Însă nimic nu-i protejeaza pe constructori de o o mulțime de teste aleatorii. Dacă sunt descoperite probleme, constructorii plătesc pentru încălcarea legii. Avem doua sisteme juridice. Unul european care specifică ceea ce statul permite, restul fiind interzis, și unul american, care permite totul și nu specifică decât ce este interzis. Primul sistem pare mai sigur din perspectiva protecției consumatorilor, însă cazul VW arată că nu este deloc așa. Este o speță care poate duce la o îndepărtare a Europei de la tradiția juridica napoleoniană și apropierea de cea americană, sub presiunea negocierilor și apoi a aplicării viitorului Parteneriat Transatlantic pentru Comerț și Investiții.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.