Cazul MIG-urilor: Ciucă, general și premier, n-a văzut, n-a auzit

Reacție surprinzătoare a premierului după ce presa centrală a dezvăluit că mai multe MIG-uri au avut probleme după ce au fost alimentate cu kerosen de proastă calitate.

Premierul Nicolae Ciucă a declarat miercuri că nu cunoaşte cazul aeronavelor MIG care ar fi fost alimentate cu kerosen de proastă calitate, dar a menţionat totodată că nu crede că şi-ar permite cineva „să se joace cu un astfel de subiect”.

Întrebat ce părere are despre cazul aeronavelor MIG care au fost alimentate cu combustibil de proastă calitate, premierul a spus că nu are informaţii despre acest subiect.

„Cu scuzele de rigoare, nu cunosc subiectul şi nu pot să îl comentez. Acum vă aud pentru prima dată. Nu cred că poate fi vorba de combustibil de proastă calitate, pentru că nu ar zbura. Nu cred că poate să îşi permită cineva să se joace cu un astfel de subiect”, a spus Nicolae Ciucă.

Armata Română a fost înșelată cu trei vapoare pline cu kerosen de proastă calitate, după cum reiese din motivarea Curții de Apel Ploiești în dosarul prin care celor doi inculpați din dosar le-a fost ridicat controlul judiciar. Prejudiciul final adus Armatei Române ar fi de peste 30 de milioane de lei, a dezv[luit pres.

Procurorii DIICOT Ploieşti efectuează cercetări într-un dosar în care sunt vizaţi, printre alţii, oamenii de afaceri Cristian Berendel şi Dan Florin Berendel, în documentele de la dosar arătându-se că anumite avioane aparţinând Ministerului Apărării Naţionale ar fi suferit deteriorări după folosirea unui combustibil neconform livrat de o firmă în care sunt implicaţi cei doi, iar astfel ar fi fost afectată securitatea naţională.

Conform datelor cuprinse în motivarea Curţii de Apel Ploieşti care, în iulie 2021, a respins propunerea DIICOT Ploieşti de arestare a celor doi oameni de afaceri, în sarcina acestora s-au reţinut următoarele infracţiuni: constituirea unui grup infracţional organizat, fals în declaraţii, fals în înscrisuri sub semnătură privată, înşelăciune şi acte de diversiune, respectiv instigare la săvârşirea aceloraşi fapte.

Gruparea infracţională organizată a funcţionat pe cinci paliere, membrii ei având roluri bine definite, arată anchetatorii.

„(…) urmare a folosirii acestui combustibil, anumite avioane aparţinând Ministerului Apărării Naţionale au suferit deteriorări. Din cercetările efectuate în cazul reparaţiilor efectuate, a cauzelor care au generat aceste efecte nefaste, a rezultat că s-a adus atingere integrităţii aparatelor de zbor respective reparate la SC Aerostar. Sunt declaraţii de martor care arată defecţiunile tehnice survenite ca urmare folosirii acestui combustibil, a valorii conţinutului combustibilului care au dus la aceste degradări. Toate aceste lucruri au avut un impact major în detrimentul securităţii naţionale. Este evident că, în măsura în care avioane militare au suferit astfel de defecţiuni şi au avut perioade de inactivitate, aceste aparate având şi rol de apărare a ţării şi mai mult, rol strategic, România fiind şi membru NATO, această condiţie a fost îndeplinită şi au fost îndeplinite elementele de tipicitate ale infracţiunii de diversiune”, se menţionează în documentul citat.

Concret, în baza unui contract încheiat în februarie 2018, o firmă în care ar fi implicaţi Cristian Berendel şi Dan Florin Berendel a furnizat combustibil de aviaţie către MApN.

„S-a învederat că, la data de 27.02.2018 … a încheiat cu Ministerul Apărării Naţionale, pentru o perioadă de patru ani, acordul cadrul cu nr. A1784 prin care operatorul economic urma să furnizeze combustibil turboreactor de aviaţie către beneficiar, reprezentat de unităţi militare din subordine. (…) S-a convenit livrarea a două tipuri de carburant (kerosen), respectiv Jet Al şi Jet Al Premium. (…) Durata totală a acordului cadru a fost de aproximativ 4 ani, cu începere de la data de 01.03.2018 şi până la data de 31.12.2021”, arată sursa citată.

Potrivit acesteia, diferenţa între cele două tipuri de carburanţi consta în nivelurile impuse cu privire la trei parametri. În plus, atât carburantul tip Jet Al, cât şi carburantul Jet Al Premium trebuie să conţină doi aditivi obligatorii.

Combustibilul în cauză era de import, respectiv din Grecia şi Turcia, se mai menţionează în documentul citat.

Totodată, anchetatorii arată că, pentru a prezenta credibilitate şi pentru a câştiga încrederea achizitorului, la începutul contractului reprezentanţii furnizorului şi-au îndeplinit obligaţiile contractuale asumate. Ulterior, aproape de momentul de epuizare a combustibilului din acest transport, „livrează către Ministerul Apărării Naţionale, fără nicio informare prealabilă, combustibil provenit dintr-un alt vas, care a purtat denumirea …, provenit tot din Grecia şi care ancorase în Portul Constanţa cu mult timp înainte, respectiv la data de 05.10.2017. Astfel, una dintre condiţiile din contractele subsecvente nr. 1 şi 2 la Acordul-Cadru este încălcată, în condiţiile în care, în ambele contracte, la capitolul XIII, pct. 13.1 se stipulase că ‘furnizorul are obligaţia de a garanta că produsele livrate sunt fabricate cu cel mult 6 luni înainte’. De precizat că în contractele subsecvente cu nr. 3, 4 şi 5 termenul de 6 luni este redus la 3 luni”.

„Revenind la declaraţia martorului … din cadrul …se impune a fi menţionat faptul că după anul 2018 au început să apară în repetate rânduri probleme legate de calitatea combustibilului la aeronavele militare. Una din problemele constatate a fost lubrificarea necorespunzătoare care conduce la apariţia şpanului metalic provenit din elemente de metal care intră în contact fără asigurarea ungerii. (…) Mai prezintă interes şi faptul că după anul 2019, când s-a stopat furnizarea kerosenului provenit din import, fiind făcute livrări cu carburant provenit de la furnizorul autohton … aşa cum rezultă din declaraţia martorului, nu au mai fost raportate ori constatate probleme cu poluarea instalatiilor de combustibil, problemele fiind specifice intervalului 2018-2019”, se precizează în datele anchetatorilor.

Referindu-se la cei doi aditivi obligatorii, procurorii menţionează că inducerea în eroare a achizitorului cu privire la calitatea mărfurilor se putea opera „cu lejeritate”.

„Separat de cele evidenţiate de martor, se mai constată din examinarea multiplelor buletine de analiză efectuate de personalul Ministerului Apărării Naţionale, depuse la dosar, că nu se verifica prezenţa celor doi aditivi obligatorii, respectiv aditivul antioxidant (AO) şi aditivul antistatic (SDA), aşadar inducerea în eroare a achizitorului cu privire la calitatea mărfurilor putea opera cu lejeritate”, menţionează sursa citată.

Practic, procurorii au reţinut inducerea în eroare a reprezentanţilor Ministerului Apărării Naţionale, stabilind că a fost creat un prejudiciu de 32.553.147,19 lei.

„Se va reţine, pe cale de consecinţă, că în perioada 14.06.2018 – 07.01.2019 reprezentanţii legali şi persoanele care controlau în fapt activitatea …au indus în eroare reprezentanţii Ministerului Apărării Naţionale prin prezentarea ca adevărată a unor calităţi mincinoase ale combustibilului turboreactor de aviaţie referitoare la concentiaţia de aditiv antistatic, conţinut de componenţi nehidroprocesaţi, punct de îngheţ, concentraţie de hidrocarburi aromatice şi concentraţie de sulf mercaptanic, precum şi priu utilizarea de mijloace frauduloase constând în certificate de calitate şi rapoarte de încercare care atestau elemente de conformitate nereale, determinându-i în acest mod să achiziţioneze combustibil turboreactor de aviaţie, fapt ce a condus la crearea unui prejudiciu total în cuantum de 32.553.147,19 lei”, se specifică în textul Curţii de Apel Ploieşti.

Surse judiciare au declarat pentru Agerpres că dosarul se află încă în faza de urmărire penală la DIICOT Ploieşti.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 9
Author

32 de Comentarii

  1. Mig-ul este tehnologia de vârf occidentală ? Cum se explică că o țară cu ceea mai mare importanță strategică militară pentru Europa folosește mig-uri ?????…

  2. Gheneralul Dr. Docent Nikulaie dela Dolj stie ce Spune. Dinsul Trudeste pentru Bunastarea Regimului Fanariot al Parazitului Globalist Klaus Iohannis marsaluind vigilent in Bocancii Boborului pe Holurile Palatului Viktoria pentru a se Asigura ca Sarutul Drept in Cur este Politika de Stat.
    Kerosenul este de Kalitate Superioara insa MIG-urile sint Junkuri care trebuie folosite ca Excavatoare in Constructii alaturi de Junkurile BullDozer F-16.
    PILOTII KAMIKAZE O CER !

  3. Pai cum sa fie informata maCiuca ?DIA , SIE ,SRI, doar fac „ghishafturi „pi schinarea „goymilor”romani.Cine-i cel mai mare-n sat ? PROSTUL . Cine nu stie nimic ? Tot PROSTUL. Destept popor am fost ,”slabi”conducatori avem….Hai colonica !

  4. Poate ca teapa si-au luat-o cei care isi inc din cand in cand rezervorul propriei masini si nu au scos un sunet sau vorba, au lasat sa curga blestemul si pe avoiane. Apropo, tot din aceleasi depozite au transferat si in republica Moldova? Poate ca ciuca crede ca au plagiat kerosenul importatorii!

  5. ‘ Tipic românesc ‘, nu a văzut, nu a văzut, ‘decontează’ Dîncu ?

  6. Cum să spui bă boule că nu cunoști problema?…Ce fel de general prim ministru major esti?…
    Vai de mama ta,pe mâna cui a ajuns țara asta a unor impostori si cretini…

  7. Mai bine că vechiturile astea de 50 ani nu au decolat. Iar arau terenul pe undeva, chit ca au fost MODERNIZATE DE CINE TREBUIE, pe bani frumoși.?

  8. În buna tradiție liberală acel kerosen a fost importat, probabil, de o firmă de fabricat hamburgeri și mici din Cuca Mâncăii.
    Ce, n-are șî iei voie? Că doară au câștigatără la licitație censtită.

  9. Daca eram un pic patriot si as fi avut acordul sefilor de partid, probabil ca onor Parchetul ar fi cercetat acest caz ca fiind unul de tip sabotaj calificat a flotei aeriane de MIG-rui, ma intreb ce ar fi dost ca acest combustibil falsificat ar fi fost pentru celebrele F 16 din dotarea Armaatei sau a unor alti parteneri occidentali, riscam sa ajungem de rasul curcilor din NATO si la mistoul rusilor !!!

  10. Daca fosti lautari au devenit importatori de kerosen,ne meritam soarta
    Nu cred ca mai exista o tara in lume cu o armata care nu are un importator serios,credibil,de kerosen si se bazeaza pe spertarii gypsy, fosti lautari de nunti si botezuri,fratii Berendel,Brebenel,.ca si cum ar conta

  11. Bre,pe naibii ,,kerason de proasta calitatate,, cum graieste gheneral nea MaCiuca..Apei colea rumanachele smenar si combinator a indoit cu alte substante kerasonul bun pentru a ramane cu ceva meleoane de coco la buzunar.Bre,pe nea MaCiuca trebuie intrebat undei AS desavarsit..Ce se serveste la popota unitatii ? Vene miros de fasole cu costita de la cazan ? He..he..he..Astea intrebari bre.Vrati sa faca vergeturi la ganditor despre mig-uri si de ce au ,,probleme tehnice,,de se strica ? Ghi-ni-on.E clar cristal ca ,,baietii destepti,,au combinat kerasonul bun cu alte substante ,care au mancat din rezervoare si piesele avioanelor punand in pericol viata pilotilor.Pas cu Pas.Bre,normal ca gheneal nea MaCiuca o face pe niznaiul..De Recunoaste ceva cade de fazan si nea Klausica Meditatorul e forta sa-i faca vant din jiltul de premier lebaral si sef de de partid leberal.Aaa..iii..Aiii..Gandeste bre.Pricepe bre.

  12. Da ce? Kerosenul ăla nasol nu merge și la mașini? Haoleooo! Zboară Dusterul cu el!

  13. Chestia cu keosenul prost arata ca totul se face de mantuiala. Inainte de al plati si alimenta motoarele de ce nu au verificat calitatea lui. Suntem o tara plina de idioti care arata ca prostia este mereu gravids.

  14. Astia sant acarii Paun . Nu puteau fi invinuiti strainii pt disfunctii si a fost inventat un scandal de cãrapşãn ( care se stie , e licenta romaneasca si de care strainii nu se contamineaza , neam !)

  15. nici aducerea si nici netestarea kerosenului, nu este tradare, inseamna ca in tara noastra toti sunt nevinovati, pentru 100 de ani!..

  16. Domnule prim ministru general Nicolae Ciucă dacă ați fi mers azi după masă cu mașina pe ruta Cluj-Baia Mare ați văzut prima oară cerul brăzdat de dungi negre de fum în spatele unor avioane de vânătoare. Și pe cer erau și cunoscutele dâre albe lăsate de reactoarele unor avioane civile, dar dâre negre ca cele de după o Rabă veche pe motorină de proastă calitate, nu am mai văzut.

  17. NESERIOZITATE,NECINSTE,IMBECILITATE,INCOMPETENTA,ORIZONT REDUS LA MICA PROPRIE CAPATUIALA , de sus până jos!Pai cum sa-ti mearga bine măi române…Ar trebui sa ne-apuce,asa,o RUSINE NATIONALA,de noi însi-ne si fata de Dumnezeu…Abia apoi sa vorbim de NATIONALISM,când om fi dovedit ca e ceva de capul nostru,ca avem niste VALORI,PRINCIPII,REGULI DE VIATA SUPERIOARA, la care chiar ținem…Daca nu,chiar merităm sa dispărem,nici o pierdere…

  18. Citesc comentariile și mă minunez. În ce țară traiti? Majoritatea cetățenilor sunt la fel ca cei pe care îi înfierat cu minie proletară. Dacă nu credeti uitați-vă în jur sau în oglindă?Atît poate livra aceasta nație acum.

  19. Ciuca Nicolae si Rares Bogdan doi mari luptator liberali din ?stea lui Iohannis se duc declara raxboi si fac praf Briucselul???
    Briucsleza Macovei ii primeste cu flori si MCV

  20. a evoluat! Daca in anii’90, facea mangle de teren cu becali, pentru cca 50ha de la Pipera, la naiba-n praznic prin Arges, acum umbla cu chestii „serioase” si muult mai banoase, afaceri cu kerosen. Am avut ofiteri regali in familie, ce cunosteau si FOLOSEAU cuvantul ONOARE.
    Rugati-va sa nu ne atace albanezii, ca vom pati ca Rusia cea corupta…

  21. imaginea, cum puteti crede ca ar avea habar este atat de slefuit ca straluceste ca un diamant…este o raritate sa fii neted, cel putin o circumvolutie, un rid cat de mic tot mai are omul…

  22. Sabotajele la MIG sunt facute de agentura CIA din Romania, pentru a lua F-16 mana treia! Americanii castiga prin inlocuirea vechiturilor din acele tari cu avioane noi si din instruirea romanilor! Clar, nu?

  23. Nici Cico Dumitrescu nu-l întrecea la prostie.

  24. Ceasusescu ii împușca pe vinovați pe 23 August cu stadionul plin pentru așa ceva
    Numai ca atunci România își producea singura in industria petrochimică naționala combustibilul pentru Aviație
    Sunt eu nostalgic spunind asta ?
    Nu nu sunt spre deosebire de mulți nu sunt prost

  25. Păi cine a fost răspunzător in cazul disparției motorinei de la baza militară deveselu ?? Cine a fost răspunzător in cazul locomotivelor rămase pe traseu căci erau făsă motorină. Cine e răspunzător și in acest caz unde evident e un jaf măreț ?? Sunt cu toții români buni, patrioți,, de incredere, șantajabili, Deci ,..

  26. Firma care le-a vandut lor kerosen de „calitate” de ruso fi fost infiintat si finantata. Au dat o lovitura sub centura NATO si le-au rablagit motoarele.
    Cele sapte servicii secrete ce faceau?

    Era si asa rablagite bune de casat si mutate la muzeu.

  27. @ Hopa , ia sa-ti pui tu niste kerosen la Duster sa vad cum si cit functioneaza? Cap patrat…..

  28. Din cate am inteles, pe vremea cand a fost incheiat contractul de achizitie al matrafoxului, Ciuca era seful Marelui Stat Major. Cum adica nu stia?!Asta nu stie nici cum il cheama. Daca-l intrebi, raspunde: ăăăă.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.